Aggressiivisen käyttäytymisen kohtaaminen opettajan työssä

Hakala, Hanna. AGGRESSIIVISEN KÄYTTÄYTYMISEN KOHTAAMINEN OPETTAJAN TYÖSSÄ Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 78 sivua. Julkaisematon. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia uhka- ja väkivaltatilanteita opettajat kohtaavat työ...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hakala, Hanna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42585
_version_ 1828193126884311040
author Hakala, Hanna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hakala, Hanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hakala, Hanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hakala, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Hakala, Hanna. AGGRESSIIVISEN KÄYTTÄYTYMISEN KOHTAAMINEN OPETTAJAN TYÖSSÄ Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 78 sivua. Julkaisematon. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia uhka- ja väkivaltatilanteita opettajat kohtaavat työssään ja miten he toimivat oppilaan käyttäytyessä aggressiivisesti. Tutkimuksen avulla pyrittiin löytämään käytännön keinoja toisaalta ehkäistä, mutta myös rauhoittaa jo syntyneitä aggressiivisen käyttäytymisen tilanteita. Aineiston perusteella pyrittiin myös selvittämään, mihin aggressioteorioihin opettajien ajatukset ja toiminta sitoutuvat. Lisäksi tutkimusaineistosta etsittiin mahdollisia syitä oppilaan aggressiiviseen käyttäytymiseen. Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen, fenomenologinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta luokan- tai erityisluokanopettajaa toukokuussa 2013. Harkinnanvaraisen otoksen kriteerinä oli opettajan omakohtainen kokemus oppilaan aggressiivisesta käyttäytymisestä. Haastateltavat kertoivat vapaamuotoisesti kokemansa uhka- tai väkivaltatilanteen. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin teoriasidonnaisesti. Tutkimustulosten mukaan opettajat ovat kokeneet oppilaan aggressiivisen käyttäytymisen kohdistuneen heihin itseensä, toisiin oppilaisiin tai ympäristöön. Aggressiivisten tilanteiden ehkäisemisessä tärkeintä on oppilaantuntemus. Opettaja lukee oppilaan käytöksestä ennusmerkkejä, joista hän päättelee aggressiivisen tilanteen olevan tulossa. Silloin opettaja antaa oppilaalle mahdollisuuden rauhoittua itsekseen, laskee vaatimustasoa tai yrittää kannustamalla auttaa oppilasta selviytymään haastavasta tilanteesta. Oppilaan aggressiivista käyttäytymistä rauhoitettaessa ei ole olemassa yhtä kaikille sopivaa keinoa, vaan opettajan on päätettävä erikseen joka tilanteessa, miten on tarkoituksenmukaisinta toimia. Päätöksenteossa auttaa oppilaantuntemuksen lisäksi työkokemus ja etukäteen tehty toimintasuunnitelma. Opettajan on taattava niin muiden oppilaiden kuin aggressiivisesti käyttäytyvän oppilaankin turvallisuus. Rauhoitteleva puhe on ensisijainen toimintatapa, mutta tarvittaessa tilanteeseen on puututtava myös fyysisesti. Tilanteen hallinnan ja opettajan oikeusturvan kannalta on tärkeää pyytää apuun toinen aikuinen. Opettajien käsitykset oppilaan aggressiivisen käyttäytymisen syistä ovat pääasiassa sosiaalisen oppimisteorian ja informaation prosessointiteorian mukaisia. Haastateltujen opettajien mukaan aggressiivinen käyttäytymistapa malliopitaan vanhemmilta, kavereilta tai TV- ja pelimaailmasta. Oppilaat käyttäytyvät aggressiivisesti, koska eivät osaa muuta tapaa. Kirjallisuus tarjoaa aggressiokasvatuksen keinoiksi tunnekasvatusta ja sosiaalisen kompetenssin kehittämistä. Avainsanat: aggressiivisuus, aggressiokasvatus, aggressioteoria, fenomenologia, mallioppiminen
first_indexed 2023-03-22T09:57:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakala, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-12-03T17:47:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-12-03T17:47:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1288479", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42585", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Hakala, Hanna. AGGRESSIIVISEN K\u00c4YTT\u00c4YTYMISEN KOHTAAMINEN OPETTAJAN TY\u00d6SS\u00c4 Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 78 sivua. Julkaisematon.\n\n\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia uhka- ja v\u00e4kivaltatilanteita opettajat kohtaavat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n ja miten he toimivat oppilaan k\u00e4ytt\u00e4ytyess\u00e4 aggressiivisesti. Tutkimuksen avulla pyrittiin l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n keinoja toisaalta ehk\u00e4ist\u00e4, mutta my\u00f6s rauhoittaa jo syntyneit\u00e4 aggressiivisen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tilanteita. Aineiston perusteella pyrittiin my\u00f6s selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mihin aggressioteorioihin opettajien ajatukset ja toiminta sitoutuvat. Lis\u00e4ksi tutkimusaineistosta etsittiin mahdollisia syit\u00e4 oppilaan aggressiiviseen k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen.\nTutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 oli kvalitatiivinen, fenomenologinen tutkimus. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kuutta luokan- tai erityisluokanopettajaa toukokuussa 2013. Harkinnanvaraisen otoksen kriteerin\u00e4 oli opettajan omakohtainen kokemus oppilaan aggressiivisesta k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4. Haastateltavat kertoivat vapaamuotoisesti kokemansa uhka- tai v\u00e4kivaltatilanteen. Tutkimusaineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin teoriasidonnaisesti.\nTutkimustulosten mukaan opettajat ovat kokeneet oppilaan aggressiivisen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen kohdistuneen heihin itseens\u00e4, toisiin oppilaisiin tai ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n. Aggressiivisten tilanteiden ehk\u00e4isemisess\u00e4 t\u00e4rkeint\u00e4 on oppilaantuntemus. Opettaja lukee oppilaan k\u00e4yt\u00f6ksest\u00e4 ennusmerkkej\u00e4, joista h\u00e4n p\u00e4\u00e4ttelee aggressiivisen tilanteen olevan tulossa. Silloin opettaja antaa oppilaalle mahdollisuuden rauhoittua itsekseen, laskee vaatimustasoa tai yritt\u00e4\u00e4 kannustamalla auttaa oppilasta selviytym\u00e4\u00e4n haastavasta tilanteesta. Oppilaan aggressiivista k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 rauhoitettaessa ei ole olemassa yht\u00e4 kaikille sopivaa keinoa, vaan opettajan on p\u00e4\u00e4tett\u00e4v\u00e4 erikseen joka tilanteessa, miten on tarkoituksenmukaisinta toimia. P\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteossa auttaa oppilaantuntemuksen lis\u00e4ksi ty\u00f6kokemus ja etuk\u00e4teen tehty toimintasuunnitelma. Opettajan on taattava niin muiden oppilaiden kuin aggressiivisesti k\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4n oppilaankin turvallisuus. Rauhoitteleva puhe on ensisijainen toimintatapa, mutta tarvittaessa tilanteeseen on puututtava my\u00f6s fyysisesti. Tilanteen hallinnan ja opettajan oikeusturvan kannalta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 pyyt\u00e4\u00e4 apuun toinen aikuinen.\nOpettajien k\u00e4sitykset oppilaan aggressiivisen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen syist\u00e4 ovat p\u00e4\u00e4asiassa sosiaalisen oppimisteorian ja informaation prosessointiteorian mukaisia. Haastateltujen opettajien mukaan aggressiivinen k\u00e4ytt\u00e4ytymistapa malliopitaan vanhemmilta, kavereilta tai TV- ja pelimaailmasta. Oppilaat k\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t aggressiivisesti, koska eiv\u00e4t osaa muuta tapaa. Kirjallisuus tarjoaa aggressiokasvatuksen keinoiksi tunnekasvatusta ja sosiaalisen kompetenssin kehitt\u00e4mist\u00e4. \n\n\nAvainsanat: aggressiivisuus, aggressiokasvatus, aggressioteoria, fenomenologia, mallioppiminen", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hanna Hakala (halehaka) on 2013-12-03 17:47:13.739469. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-12-03T17:47:14Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201312032726.PDF: 489694 bytes, checksum: 855d51c36129089656a64a39e12ca62b (MD5)\nlicense.html: 4896 bytes, checksum: 98cd75953ef49afae1696e0f7ee54ead (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-12-03T17:47:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201312032726.PDF: 489694 bytes, checksum: 855d51c36129089656a64a39e12ca62b (MD5)\nlicense.html: 4896 bytes, checksum: 98cd75953ef49afae1696e0f7ee54ead (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aggressiokasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Aggressiivisen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen kohtaaminen opettajan ty\u00f6ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201312032726", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-12-03T17:47:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aggressiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aggressioteoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisteoriat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mallioppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42585
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:07Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d926f8ee-b3b3-4c3d-b489-d71edc25ccc3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201312032726.PDF","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakala, Hanna Aggressiivisen käyttäytymisen kohtaaminen opettajan työssä aggressiokasvatus Erityispedagogiikka Special Education Fenomenologia 101 opettajat oppilaat aggressiivisuus aggressioteoria oppimisteoriat mallioppiminen käyttäytyminen
title Aggressiivisen käyttäytymisen kohtaaminen opettajan työssä
title_full Aggressiivisen käyttäytymisen kohtaaminen opettajan työssä
title_fullStr Aggressiivisen käyttäytymisen kohtaaminen opettajan työssä Aggressiivisen käyttäytymisen kohtaaminen opettajan työssä
title_full_unstemmed Aggressiivisen käyttäytymisen kohtaaminen opettajan työssä Aggressiivisen käyttäytymisen kohtaaminen opettajan työssä
title_short Aggressiivisen käyttäytymisen kohtaaminen opettajan työssä
title_sort aggressiivisen käyttäytymisen kohtaaminen opettajan työssä
title_txtP Aggressiivisen käyttäytymisen kohtaaminen opettajan työssä
topic aggressiokasvatus Erityispedagogiikka Special Education Fenomenologia 101 opettajat oppilaat aggressiivisuus aggressioteoria oppimisteoriat mallioppiminen käyttäytyminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Fenomenologia Special Education aggressiivisuus aggressiokasvatus aggressioteoria käyttäytyminen mallioppiminen opettajat oppilaat oppimisteoriat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42585 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201312032726
work_keys_str_mv AT hakalahanna aggressiivisenkäyttäytymisenkohtaaminenopettajantyössä