Esimerkkien rakentuminen yläkoulun matematiikan tunneilla

Kauttonen, Johanna. ESIMERKKIEN RAKENTUMINEN YLÄKOULUN MATEMATIIKAN TUNNEILLA. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 70 sivua. Julkaisematon. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia esimerkkejä matematiikan aineenopettajat kä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kauttonen, Johanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42576
_version_ 1828193126880116736
author Kauttonen, Johanna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kauttonen, Johanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kauttonen, Johanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kauttonen, Johanna
datasource_str_mv jyx
description Kauttonen, Johanna. ESIMERKKIEN RAKENTUMINEN YLÄKOULUN MATEMATIIKAN TUNNEILLA. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 70 sivua. Julkaisematon. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia esimerkkejä matematiikan aineenopettajat käyttävät opettaessaan oppilaille uutta matemaattista sisältöä ja millaisissa kontekstissa matemaattiset esimerkit tulevat esille. Tarkastelun kohteena olivat myös opettajien omat ajatukset oppitunneilla esiintyneistä matemaattisista esimerkeistä. Tutkimus on osa MUST-projektia, jossa tutkitaan matematiikan oppituntien luokkahuonevuorovaikutusta ja käsitteiden opettamista sosiokulttuurisesta näkökulmasta käsin. Tutkimuksessa oli mukana kuusi matematiikan aineenopettajaa kahdesta eri yläkoulusta. Jokaiselta opettajalta kuvattiin viisi oppituntia ja kaikki kuvatut oppitunnit analysoitiin keskustelunanalyysin avulla. Kuvatuista oppitunneista valittiin lyhyitä videokatkelmia,jotka tutkimuksessa mukana olleet opettajat katsoivat stimulated recall – tilaisuuksissa. Näissä tilaisuuksissa opettajat reflektoivat omaa toimintaansa ja kertoivat tarkemmin tunneilla käyttämistään matemaattisista esimerkeistä. Myös nämä keskustelut videoitiin ja videoista tehdyt litteraatit ovat osa tutkimuksen aineistoa. Tutkimustulosten mukaan uutta matemaattista aihetta käsittelevät esimerkit rakentuivat joko opettajajohtoisesti, yhteisen keskustelun kautta tai oppilaiden ajatusten mukaan. Opettajan johdolla läpi käydyt esimerkit olivat sellaisia, että opettaja oli päättänyt ne etukäteen ja ne vaikeutuivat asteittain. Esimerkkien aikana opettaja nimesi oppilaille uusia matemaattisia käsitteitä. Yhteisen keskustelun kautta rakentuvissa esimerkeissä tuli mukaan ongelmalähtöisiä esimerkkejä ja arkielämän tietoja ja havainnollistuksia, joiden kautta selvitettiin matemaattisten käsitteiden ja ongelmien sisältöjä. Oppilaiden ajatusten mukaan rakentuvissa esimerkeissä taas nousi esiin oppilaiden itse muotoilemia esimerkkilaskuja ja omia perusteluja laskujen ratkaisuprosesseille. Sekä opettajan suoraan kertomilla, että yhteisen keskustelun kautta rakentuvilla esimerkeillä oli oma tehtävänsä uuden matemaattisen sisällön opetuksessa. Opettajat toivat esiin, että opettajajohtoisten esimerkkien tarkoituksena oli esitellä uusi aihe kaikille luokan oppilaille ja varmistaa, että jokainen tietää aiheeseen liittyvät peruskäsitteet. Tällöin liikuttiin proseduraalisen ymmärryksen tasolla. Oppilaiden kanssa keskustellen rakentuneiden ja oppilaiden omien ajatusten mukaan rakentuvien esimerkkien aikana oppilaat pääsivät syventämään ja monipuolistamaan aiheeseen liittyviä tietojaan, sekä rakentamaan omaa matemaattista ymmärrystään, jolloin päästiin konseptuaalisen ymmärryksen tasolle.
first_indexed 2024-09-11T08:52:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kauttonen, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-12-02T14:56:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-12-02T14:56:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1288462", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42576", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kauttonen, Johanna. ESIMERKKIEN RAKENTUMINEN YL\u00c4KOULUN MATEMATIIKAN\nTUNNEILLA. Erityispedagogiikan pro gradu \u2013tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston\nkasvatustieteiden laitos, 2013. 70 sivua. Julkaisematon.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisia esimerkkej\u00e4 matematiikan aineenopettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t opettaessaan oppilaille uutta matemaattista sis\u00e4lt\u00f6\u00e4 ja millaisissa kontekstissa matemaattiset esimerkit tulevat esille. Tarkastelun kohteena olivat my\u00f6s opettajien omat ajatukset oppitunneilla esiintyneist\u00e4 matemaattisista esimerkeist\u00e4.\n\nTutkimus on osa MUST-projektia, jossa tutkitaan matematiikan oppituntien luokkahuonevuorovaikutusta ja k\u00e4sitteiden opettamista sosiokulttuurisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta k\u00e4sin. Tutkimuksessa oli mukana kuusi matematiikan aineenopettajaa kahdesta eri yl\u00e4koulusta. Jokaiselta opettajalta kuvattiin viisi oppituntia ja kaikki kuvatut oppitunnit analysoitiin keskustelunanalyysin avulla. Kuvatuista oppitunneista valittiin lyhyit\u00e4 videokatkelmia,jotka tutkimuksessa mukana olleet opettajat katsoivat stimulated recall \u2013\ntilaisuuksissa. N\u00e4iss\u00e4 tilaisuuksissa opettajat reflektoivat omaa toimintaansa ja kertoivat\ntarkemmin tunneilla k\u00e4ytt\u00e4mist\u00e4\u00e4n matemaattisista esimerkeist\u00e4. My\u00f6s n\u00e4m\u00e4 keskustelut\nvideoitiin ja videoista tehdyt litteraatit ovat osa tutkimuksen aineistoa.\n\nTutkimustulosten mukaan uutta matemaattista aihetta k\u00e4sittelev\u00e4t esimerkit rakentuivat\njoko opettajajohtoisesti, yhteisen keskustelun kautta tai oppilaiden ajatusten mukaan.\nOpettajan johdolla l\u00e4pi k\u00e4ydyt esimerkit olivat sellaisia, ett\u00e4 opettaja oli p\u00e4\u00e4tt\u00e4nyt ne\netuk\u00e4teen ja ne vaikeutuivat asteittain. Esimerkkien aikana opettaja nimesi oppilaille\nuusia matemaattisia k\u00e4sitteit\u00e4. Yhteisen keskustelun kautta rakentuvissa esimerkeiss\u00e4\ntuli mukaan ongelmal\u00e4ht\u00f6isi\u00e4 esimerkkej\u00e4 ja arkiel\u00e4m\u00e4n tietoja ja havainnollistuksia,\njoiden kautta selvitettiin matemaattisten k\u00e4sitteiden ja ongelmien sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4. Oppilaiden\najatusten mukaan rakentuvissa esimerkeiss\u00e4 taas nousi esiin oppilaiden itse muotoilemia\nesimerkkilaskuja ja omia perusteluja laskujen ratkaisuprosesseille.\n\nSek\u00e4 opettajan suoraan kertomilla, ett\u00e4 yhteisen keskustelun kautta rakentuvilla esimerkeill\u00e4 oli oma teht\u00e4v\u00e4ns\u00e4 uuden matemaattisen sis\u00e4ll\u00f6n opetuksessa. Opettajat toivat\nesiin, ett\u00e4 opettajajohtoisten esimerkkien tarkoituksena oli esitell\u00e4 uusi aihe kaikille\nluokan oppilaille ja varmistaa, ett\u00e4 jokainen tiet\u00e4\u00e4 aiheeseen liittyv\u00e4t perusk\u00e4sitteet. T\u00e4ll\u00f6in liikuttiin proseduraalisen ymm\u00e4rryksen tasolla. Oppilaiden kanssa keskustellen\nrakentuneiden ja oppilaiden omien ajatusten mukaan rakentuvien esimerkkien aikana\noppilaat p\u00e4\u00e4siv\u00e4t syvent\u00e4m\u00e4\u00e4n ja monipuolistamaan aiheeseen liittyvi\u00e4 tietojaan, sek\u00e4\nrakentamaan omaa matemaattista ymm\u00e4rryst\u00e4\u00e4n, jolloin p\u00e4\u00e4stiin konseptuaalisen ymm\u00e4rryksen\ntasolle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Johanna Kauttonen (jomikaut) on 2013-12-02 14:56:11.551561. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-12-02T14:56:12Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201312022715.pdf: 871829 bytes, checksum: f78d678c9d7ca5260715c3788e88c970 (MD5)\nlicense.html: 4902 bytes, checksum: 6777b8579c0f252da52409df93b2ead0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-12-02T14:56:12Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201312022715.pdf: 871829 bytes, checksum: f78d678c9d7ca5260715c3788e88c970 (MD5)\nlicense.html: 4902 bytes, checksum: 6777b8579c0f252da52409df93b2ead0 (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matemaattinen k\u00e4site", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00e4koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiokulttuurinen n\u00e4k\u00f6kulma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matemaattinen ongelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "keskustelunanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Esimerkkien rakentuminen yl\u00e4koulun matematiikan tunneilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201312022715", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-12-02T14:56:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkaty\u00f6skentely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42576
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:28Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6a910c30-6665-4df5-88de-7f1ab169d95c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201312022715.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kauttonen, Johanna Esimerkkien rakentuminen yläkoulun matematiikan tunneilla matemaattinen käsite yläkoulu sosiokulttuurinen näkökulma matemaattinen ongelma keskustelunanalyysi Erityispedagogiikka Special Education 101 matematiikka luokkatyöskentely käsitteet
title Esimerkkien rakentuminen yläkoulun matematiikan tunneilla
title_full Esimerkkien rakentuminen yläkoulun matematiikan tunneilla
title_fullStr Esimerkkien rakentuminen yläkoulun matematiikan tunneilla Esimerkkien rakentuminen yläkoulun matematiikan tunneilla
title_full_unstemmed Esimerkkien rakentuminen yläkoulun matematiikan tunneilla Esimerkkien rakentuminen yläkoulun matematiikan tunneilla
title_short Esimerkkien rakentuminen yläkoulun matematiikan tunneilla
title_sort esimerkkien rakentuminen yläkoulun matematiikan tunneilla
title_txtP Esimerkkien rakentuminen yläkoulun matematiikan tunneilla
topic matemaattinen käsite yläkoulu sosiokulttuurinen näkökulma matemaattinen ongelma keskustelunanalyysi Erityispedagogiikka Special Education 101 matematiikka luokkatyöskentely käsitteet
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education keskustelunanalyysi käsitteet luokkatyöskentely matemaattinen käsite matemaattinen ongelma matematiikka sosiokulttuurinen näkökulma yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42576 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201312022715
work_keys_str_mv AT kauttonenjohanna esimerkkienrakentuminenyläkoulunmatematiikantunneilla