Akateemiset tekstitaidot ja tiedon rakentaminen lukupiirissä

Tämän tutkimusen tarkoituksena oli selvittää, miten tiedon rakentaminen ilmenee opiskelijoiden kirjoittamissa lukupiiriraporteissa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, erosiko tiedon rakentaminen ohjausta saaneiden ja ei ohjausta saaneiden ryhmien lukupiiriraporteissa. Ohjausta saaneilta opiskelijoilta...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Laakso, Hanna
Muut tekijät: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42574
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimusen tarkoituksena oli selvittää, miten tiedon rakentaminen ilmenee opiskelijoiden kirjoittamissa lukupiiriraporteissa. Tutkimuksessa selvitettiin myös, erosiko tiedon rakentaminen ohjausta saaneiden ja ei ohjausta saaneiden ryhmien lukupiiriraporteissa. Ohjausta saaneilta opiskelijoilta kysyttiin myös heidän kokemuksiaan lukupiiriohjauksesta. Tutkimukseen osallistui 52 Jyväskylän yliopiston opiskelijaa, jotka kaikki osallistuivat Kasvatustieteen psykologiset perusteet-kurssille vuosina 2009-2011. Kurssin vastuuopettajan antaman ohjeistuksen mukaisesti opiskelijat pitivät itsenäisesti lukupiiritapaamisia, joiden aikana he keskustelivat kurssikirjallisuuden ja luentojen teemoista. Keskustelujen perusteella opiskelijat tuottivat yhdessä lukupiiriraportin, jonka perusteella heidän kurssisuorituksensa arvioitiin. Nämä lukupiiriraportit olivat myös tutkimuksen aineistona. Vuonna 2010 tutkimukseen osallistuneille opiskelijoille pidettiin lukupiiri-infon lisäksi lukupiirityöskentelyn ohjaus. Kurssin lopuksi opiskelijoita pyydettiin vastaamaan palautekyselyyn, jossa kysyttiin heidän kokemuksiaan annetusta ohjauksesta. Lukupiiriraportteja (n=13) analysoitiin sisällön analyysin keinoin luokittelemalla tekstikatkelmia, joilla oli jokin tiedon rakentamisen funktio. Sisällönanalyysin avulla muodostettiin neljä tiedon rakentamisen pääluokkaa: argumentointi, tiedon elaborointi, kurssikirjallisuuden referointi ja aiheen rajaus. Tämän jälkeen aineiston analysointia jatkettiin kvantifioimalla aineistoa ja vertaamalla Mann-Whitneyn U-testin avulla, erosiko ohjausta saaneiden ja ei ohjausta saaneiden ryhmien lukupiiriraporteissa ilmenevä tiedon rakentaminen toisistaan. Opiskelijoille tehty palautekysely analysoitiin myös sisällön analyysiä käyttäen ja kvantifioimalla. Opiskelijat rakensivat tietoa lukupiiriraporteissaan argumentoimalla, tietoa elaboroimalla, kurssikirjallisuutta referoimalla ja rajaamalla käsiteltyjä aiheita. Rakentaessaan tietoa lukupiirissä opiskelijat samalla kehittivät akateemisen tekstitaitojen osa-alueita: argumentatiivisia tekstitaitoja, tieteenalakohtaisia tekstitaitoja ja yhteisöllisiä tekstitaitoja. Ohjausta saaneiden ja ei ohjausta saaneiden lukupiiriraporteissa näkyvä tiedon rakentaminen ei eronnut toisistaan tilastollisesti merkitsevästi. Palautekyselyn mukaan opiskelijat pitivät saamaansa ohjausta tarpeellisena. Tärkeimpinä lukupiirityöskentelyä auttavina asioina ohjauksessa opiskelijat mainitsivat selkeän ohjeistuksen ja emotionaalisen tuen.