Summary: | Olen selvittänyt laadullisen tutkimuksen keinoin korvakuulolta soittamisen yhteyttä melodiasanelutehtävästä suoriutumiseen. Koehenkilöinä on ollut laajan oppimäärän mukaista musiikin perusopetusta järjestävän musiikkiopiston oppilaita (N=10). Olen kerännyt tietoa oppilaiden korvakuulolta soittamisesta ja musiikkiharrastusten yleisistä taustoista lomakehaastattelun avulla. Lisäksi olen teettänyt oppilailla melodiasanelutehtäviä, joita olen tarkastellut oppilaiden taustatietoja vasten.
Selvennän tutkimuksessa musiikin perusteiden opetuksen nykytilaa. Lisäksi määrittelen kuulonvaraista oppimista ja siihen liittyviä käsitteitä ja ilmiöitä, kuten muistin toimintaa ja ihmisten erilaisia tapoja hahmottaa uutta tietoa.
Tutkimus osoittaa, että korvakuulolta soittamisen taito auttaa oppilaita melodiasanelutehtävän kirjoittamisessa. Tämä tieto tukee nykyistä käsitystä monipuolisten työtapojen hyödyllisyydestä musiikin perusteiden opetuksessa. Muilla taustatekijöillä sen sijaan ei ole havaittavissa merkittävää yhteyttä melodiasanelun kirjoittamiseen.
|