The intriguing human being a cooperative CLIL material package for teaching human anatomy and senses through English in elementary school

Koulutusjärjestelmät ovat kautta aikojen pyrkineet vastaamaan tarpeisiin, joita sen hetkinen maailma on sille luonut. Nykyaikana globalisaatio ja kansainvälistyminen ovat tuoneet omat haasteensa koulutusjärjestelmille. Vastineeksi näihin tarpeisiin on muodostunut erilaisia opetusmenetelmiä, joista y...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ainikkamäki, Eeva-Maija
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Humanities, Faculty of Education, Kielten laitos, Opettajankoulutuslaitos, Department of Languages, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42522
_version_ 1826225780941651968
author Ainikkamäki, Eeva-Maija
author2 Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Kielten laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Languages Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ainikkamäki, Eeva-Maija Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Kielten laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Languages Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ainikkamäki, Eeva-Maija Humanistinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Humanities Faculty of Education Kielten laitos Opettajankoulutuslaitos Department of Languages Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ainikkamäki, Eeva-Maija
datasource_str_mv jyx
description Koulutusjärjestelmät ovat kautta aikojen pyrkineet vastaamaan tarpeisiin, joita sen hetkinen maailma on sille luonut. Nykyaikana globalisaatio ja kansainvälistyminen ovat tuoneet omat haasteensa koulutusjärjestelmille. Vastineeksi näihin tarpeisiin on muodostunut erilaisia opetusmenetelmiä, joista yhtenä Suomeenkin levinnyt CLIL (Content and Language Integrated Learning). CLIL on nimeke opetukselle, joka tapahtuu oppijalle vieraalla kielellä. CLIL:iä ei kuitenkaan tule sekoittaa perinteisiin kielikylpymenetelmiin tai kaksikieliseen opetukseen vaan sillä on omat erityispiirteensä. CLIL opetuksella on kaksoisfokus kieleen ja sisältöön. Samanaikaisesti pyritään siis opettamaan niin kielellisiä kuin sisällöllisiäkin asioita kommunikaation ja luonnollisten kielenkäyttötilanteiden ollessa opetuksen keskiössä. CLIL:in suosio viime vuosina on Euroopassa kasvanut, mutta Suomessa suunta on ollut päinvastainen. Yhtenä syynä CLIL:in suosion hiipumiseen sitten 1990-luvun on pidetty opetusmateriaalin puutetta. Tämä onkin yksi suurimmista motivaattoreista tämän maisterintutkielman takana. Tässä maisterintutkielmassa on luotu yhteistoiminnallinen opetusmateriaalipaketti ihmisen anatomian ja aistien opetusta varten englannin kielellä alakoulun viimeisille luokille. Kyseisiä asioita käsitellään yleensä viidennellä luokalla. Perinteistä kielenopetusta on usein kritisoitu kommunikatiivisuuden puutteesta. CLIL onkin usein nähty vasteena myös tähän ongelmaan. Tavoitteena tätä materiaalipakettia luodessa oli erityisesti keskittyä kommunikatiivisiin tehtäviin ja siksi varsinaiseksi opetusmetodiksi valittiin yhteistoiminnallinen opetus. Yhteistoiminnallinen opetus on jo pitkään käytetty tieteellisesti tehokkaaksi todistettu opetusmenetelmä. Sen menetelmiin kuuluvat erilaiset ryhmä- ja parityöt. Kaikenlaiset ryhmätyöt eivät kuitenkaan lukeudu yhteistoiminnallisen opetuksen piiriin, vaan on erityisen tärkeää varmistaa, että kaikki ryhmän jäsenet osallistuvat työhön ja jokaisen panoksella on merkitys. Yhteistoiminnallista opetusta käytettäessä keskitytään myös erilaisiin ryhmätaitoihin, jolloin opitaan taitoja jotka ovat hyödyllisiä yhteistyötä tehdessä myös luokkahuoneen ulkopuolella. Kattava CLIL, kuten opetus yleensäkin, vaatii kuitenkin erilaisten opetusmenetelmien käyttöä. Tämän materiaalipaketin tarkoitus onkin vastata kommunikatiivisten tehtävien tarpeeseen. Opetusmateriaalipaketti ei siis ole yhtenäinen kokonaisuus joka tulisi käyttää alusta loppuun, vaan se on kokoelma erillisiä tehtäviä, joita voidaan käyttää tarpeen tullen. Materiaalipakettia luotaessa osaa tehtävistä myös testattiin, jotta varmistettaisiin materiaalin käytettävyys. Testaus observoitiin ja testanneet opettajat haastateltiin. Aineisto hyödynnettiin loppumateriaalia luotaessa. Siitä eroteltiin palautetta, olemassa olevia tehtäviä muokattiin palautteen puitteissa ja ideat ja ehdotukset hyödynnettiin loppumateriaalia tehtäessä. Testaus osoitti, että materiaali oli pääosin käyttökelpoista. Kuitenkin muutamia hyödyllisiä käytännön vinkkejä materiaalipakettia varten löytyi. Itse materiaalipaketti koostuu kahdeksasta osiosta, jotka käsittelevät eri elimistöjä ja aisteja. Viimeinen eli kahdeksas osio on kokoava osio ja sitä voidaan hyödyntää ihmisen anatomia ja aistijakson päätteeksi.
first_indexed 2023-03-22T09:58:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ainikkam\u00e4ki, Eeva-Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-11-26T14:03:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-11-26T14:03:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1288020", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42522", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Koulutusj\u00e4rjestelm\u00e4t ovat kautta aikojen pyrkineet vastaamaan tarpeisiin, joita sen hetkinen maailma on sille luonut. Nykyaikana globalisaatio ja kansainv\u00e4listyminen ovat tuoneet omat haasteensa koulutusj\u00e4rjestelmille. Vastineeksi n\u00e4ihin tarpeisiin on muodostunut erilaisia opetusmenetelmi\u00e4, joista yhten\u00e4 Suomeenkin levinnyt CLIL (Content and Language Integrated Learning). \r\n CLIL on nimeke opetukselle, joka tapahtuu oppijalle vieraalla kielell\u00e4. CLIL:i\u00e4 ei kuitenkaan tule sekoittaa perinteisiin kielikylpymenetelmiin tai kaksikieliseen opetukseen vaan sill\u00e4 on omat erityispiirteens\u00e4. CLIL opetuksella on kaksoisfokus kieleen ja sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n. Samanaikaisesti pyrit\u00e4\u00e4n siis opettamaan niin kielellisi\u00e4 kuin sis\u00e4ll\u00f6llisi\u00e4kin asioita kommunikaation ja luonnollisten kielenk\u00e4ytt\u00f6tilanteiden ollessa opetuksen keski\u00f6ss\u00e4. \r\n CLIL:in suosio viime vuosina on Euroopassa kasvanut, mutta Suomessa suunta on ollut p\u00e4invastainen. Yhten\u00e4 syyn\u00e4 CLIL:in suosion hiipumiseen sitten 1990-luvun on pidetty opetusmateriaalin puutetta. T\u00e4m\u00e4 onkin yksi suurimmista motivaattoreista t\u00e4m\u00e4n maisterintutkielman takana. T\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa on luotu yhteistoiminnallinen opetusmateriaalipaketti ihmisen anatomian ja aistien opetusta varten englannin kielell\u00e4 alakoulun viimeisille luokille. Kyseisi\u00e4 asioita k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n yleens\u00e4 viidennell\u00e4 luokalla.\r\n Perinteist\u00e4 kielenopetusta on usein kritisoitu kommunikatiivisuuden puutteesta. CLIL onkin usein n\u00e4hty vasteena my\u00f6s t\u00e4h\u00e4n ongelmaan. Tavoitteena t\u00e4t\u00e4 materiaalipakettia luodessa oli erityisesti keskitty\u00e4 kommunikatiivisiin teht\u00e4viin ja siksi varsinaiseksi opetusmetodiksi valittiin yhteistoiminnallinen opetus.\r\n Yhteistoiminnallinen opetus on jo pitk\u00e4\u00e4n k\u00e4ytetty tieteellisesti tehokkaaksi todistettu opetusmenetelm\u00e4. Sen menetelmiin kuuluvat erilaiset ryhm\u00e4- ja parity\u00f6t. Kaikenlaiset ryhm\u00e4ty\u00f6t eiv\u00e4t kuitenkaan lukeudu yhteistoiminnallisen opetuksen piiriin, vaan on erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 varmistaa, ett\u00e4 kaikki ryhm\u00e4n j\u00e4senet osallistuvat ty\u00f6h\u00f6n ja jokaisen panoksella on merkitys. Yhteistoiminnallista opetusta k\u00e4ytett\u00e4ess\u00e4 keskityt\u00e4\u00e4n my\u00f6s erilaisiin ryhm\u00e4taitoihin, jolloin opitaan taitoja jotka ovat hy\u00f6dyllisi\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 tehdess\u00e4 my\u00f6s luokkahuoneen ulkopuolella. \r\n Kattava CLIL, kuten opetus yleens\u00e4kin, vaatii kuitenkin erilaisten opetusmenetelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4. T\u00e4m\u00e4n materiaalipaketin tarkoitus onkin vastata kommunikatiivisten teht\u00e4vien tarpeeseen. Opetusmateriaalipaketti ei siis ole yhten\u00e4inen kokonaisuus joka tulisi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 alusta loppuun, vaan se on kokoelma erillisi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4, joita voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tarpeen tullen. \r\n Materiaalipakettia luotaessa osaa teht\u00e4vist\u00e4 my\u00f6s testattiin, jotta varmistettaisiin materiaalin k\u00e4ytett\u00e4vyys. Testaus observoitiin ja testanneet opettajat haastateltiin. Aineisto hy\u00f6dynnettiin loppumateriaalia luotaessa. Siit\u00e4 eroteltiin palautetta, olemassa olevia teht\u00e4vi\u00e4 muokattiin palautteen puitteissa ja ideat ja ehdotukset hy\u00f6dynnettiin loppumateriaalia teht\u00e4ess\u00e4. Testaus osoitti, ett\u00e4 materiaali oli p\u00e4\u00e4osin k\u00e4ytt\u00f6kelpoista. Kuitenkin muutamia hy\u00f6dyllisi\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n vinkkej\u00e4 materiaalipakettia varten l\u00f6ytyi.\r\n Itse materiaalipaketti koostuu kahdeksasta osiosta, jotka k\u00e4sittelev\u00e4t eri elimist\u00f6j\u00e4 ja aisteja. Viimeinen eli kahdeksas osio on kokoava osio ja sit\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ihmisen anatomia ja aistijakson p\u00e4\u00e4tteeksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Eeva-Maija Ainikkam\u00e4ki (eejoaini) on 2013-11-26 14:03:41.329457. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-11-26T14:03:45Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201311262663.pdf: 29235530 bytes, checksum: c2ec1ebab6fdeefbdda25efb43406bcd (MD5)\r\nlicense.html: 4995 bytes, checksum: f8f7e1f1cab7a6ba117cc07841fe022f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-11-26T14:03:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201311262663.pdf: 29235530 bytes, checksum: c2ec1ebab6fdeefbdda25efb43406bcd (MD5)\r\nlicense.html: 4995 bytes, checksum: f8f7e1f1cab7a6ba117cc07841fe022f (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Content and Language Integrated Learning (CLIL)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "cooperative learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The intriguing human being : a cooperative CLIL material package for teaching human anatomy and senses through English in elementary school", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Cooperative CLIL material package for teaching human anatomy and senses through English in elementary scho", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201311262663", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-11-26T14:03:46Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraskielinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42522
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:56Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/03598763-047c-457b-add5-3fbede497a84\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201311262663.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ainikkamäki, Eeva-Maija The intriguing human being : a cooperative CLIL material package for teaching human anatomy and senses through English in elementary school Content and Language Integrated Learning (CLIL) cooperative learning material package Englannin kieli Luokanopettajakoulutus English Teacher Education 301 103 vieraskielinen opetus oppimateriaali yhteistoiminnallinen oppiminen
title The intriguing human being : a cooperative CLIL material package for teaching human anatomy and senses through English in elementary school
title_alt Cooperative CLIL material package for teaching human anatomy and senses through English in elementary scho
title_full The intriguing human being : a cooperative CLIL material package for teaching human anatomy and senses through English in elementary school
title_fullStr The intriguing human being : a cooperative CLIL material package for teaching human anatomy and senses through English in elementary school The intriguing human being : a cooperative CLIL material package for teaching human anatomy and senses through English in elementary school
title_full_unstemmed The intriguing human being : a cooperative CLIL material package for teaching human anatomy and senses through English in elementary school The intriguing human being : a cooperative CLIL material package for teaching human anatomy and senses through English in elementary school
title_short The intriguing human being
title_sort intriguing human being a cooperative clil material package for teaching human anatomy and senses through english in elementary school
title_sub a cooperative CLIL material package for teaching human anatomy and senses through English in elementary school
title_txtP The intriguing human being : a cooperative CLIL material package for teaching human anatomy and senses through English in elementary school
topic Content and Language Integrated Learning (CLIL) cooperative learning material package Englannin kieli Luokanopettajakoulutus English Teacher Education 301 103 vieraskielinen opetus oppimateriaali yhteistoiminnallinen oppiminen
topic_facet 103 301 Content and Language Integrated Learning (CLIL) Englannin kieli English Luokanopettajakoulutus Teacher Education cooperative learning material package oppimateriaali vieraskielinen opetus yhteistoiminnallinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42522 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201311262663
work_keys_str_mv AT ainikkamäkieevamaija intriguinghumanbeingacooperativeclilmaterialpackageforteachinghumananatomya AT ainikkamäkieevamaija theintriguinghumanbeingacooperativeclilmaterialpackageforteachinghumananato