Lärares åsikter om att undervisa svenska i Östra Finland

Julkinen keskustelu ruotsin opiskelun pakollisuudesta Suomen kouluissa ja oppilaitoksissa on ollut kiivasta pitkään. Erityisesti itäsuomalaisia aihe on puhututtanut viime aikoina paljon. Venäjääkin on ehdotettu opiskeltavaksi ruotsin tilalla Itä-Suomen alueella, koska työnantajat peräänkuuluttavat a...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Savolainen, Paula
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42500
_version_ 1826225764656218112
author Savolainen, Paula
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Savolainen, Paula Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Savolainen, Paula Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Savolainen, Paula
datasource_str_mv jyx
description Julkinen keskustelu ruotsin opiskelun pakollisuudesta Suomen kouluissa ja oppilaitoksissa on ollut kiivasta pitkään. Erityisesti itäsuomalaisia aihe on puhututtanut viime aikoina paljon. Venäjääkin on ehdotettu opiskeltavaksi ruotsin tilalla Itä-Suomen alueella, koska työnantajat peräänkuuluttavat aiempaa enemmän venäjänkielentaitoista työvoimaa. Siksi halusin tässä sivugradussani tutkia, mitä mieltä ruotsin opettajat Itä-Suomessa ovat työstään ja ruotsin pakollisuudesta sekä ovatko heidän oppilaansa olleet motivoituneita opiskelemaan ruotsia ja mitkä heidän motivoimiskeinoistaan ovat toimineet parhaiten. Haastattelin yhteensä neljää ruotsin opettajaa Savon alueella Itä-Suomessa. Jokainen heistä työskentelee eri koulutusasteilla: yksi yläasteella, yksi lukiossa, yksi ammattikoulussa ja yksi ammattikorkeakoulussa. Analysoin tulokset laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimukseni tulokset osoittavat, että kaikki haastatellut opettajat opettavat mielellään ruotsia Itä-Suomessa. He kokevat työnsä mielekkääksi, monipuoliseksi ja haastavaksikin. Opettajat eivät suoranaisesti vastusta ruotsin kielen valinnaiseksi asettamista Suomen oppilaitoksissa, mutta esittävät kuitenkin julkisessa keskustelussa usein esiin tulleita perusteluja pakollisuuden puolesta sekä mainitsevat, että opetustyötä ei heillä välttämättä enää riittäisi, jos ruotsista tulisi valinnainen kieli Suomessa. Haastattelemilleni ammatti- ja ammattikorkeakoulun opettajille opiskelijoiden motivoiminen ruotsin opiskeluun on suuri haaste, ja ammattikoulun ruotsinopettaja sanookin, että pääasiassa oppilailla on aika negatiiviset asenteet ruotsia kohtaan, kun he tulevat peruskoulusta. Monet haastateltavien opiskelijoista ovat kuitenkin myös motivoituneita opiskelemaan ruotsia ja suurin osa oppilaista opiskelee kieltä ”mukisematta” eli ilman näkyvämpää vastustusta. Kaikki haastattelemani opettajat ovat sitä mieltä, että ns. ”ongelmaoppilaita” on yleensä korkeintaan yksi tai kaksi ryhmässään. Kolmen opettajan mielestä heillä on useimmiten ongelmia muidenkin oppiaineiden opiskelussa kuin vain ruotsissa. Moni opettajista mainitsi, että nämä oppilaat ovat usein myös ryhmän heikoimpia oppilaita. Heille ruotsin opiskelu tuntuu tympeältä yksinkertaisesti siksi, kun he eivät sitä osaa. Erilaisia motivoimiskeinoja, työrauhaongelmien ennaltaehkäisykeinoja ja työrauhaongelmia korjaavia keinoja opettajat ovat käyttäneet työssään paljon. Erityisesti ryhmän kanssa keskustelu, vaihtelevat työtavat ja opetusmenetelmät sekä sopivien ope-tusmateriaalien valinta olivat kaikille haastatelluille tuttuja ja heidän mielestään toimivia keinoja. Osa opettajista mainitsi myös esim. kielikontaktien käytön, oppilaiden kehumisen ja yrittämiseen innostamisen tällaisina keinoina. Huumorintajun koki kaksi opettajista tärkeänä työssään. Todennäköisesti opettajien käyttämät motivaatioon ja työrauhaan vaikuttavat keinot opetuksessa ovat nostaneet heidän oppilaidensa motivaatiota ruotsin opiskelua kohtaan, vaikuttaneet oppilaiden käytökseen positiivisesti ja siten tehneet opettajien työstä nautittavan arvoista.
first_indexed 2023-03-22T10:00:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Savolainen, Paula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-11-22T04:56:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-11-22T04:56:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1287781", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42500", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Julkinen keskustelu ruotsin opiskelun pakollisuudesta Suomen kouluissa ja oppilaitoksissa on ollut kiivasta pitk\u00e4\u00e4n. Erityisesti it\u00e4suomalaisia aihe on puhututtanut viime aikoina paljon. Ven\u00e4j\u00e4\u00e4kin on ehdotettu opiskeltavaksi ruotsin tilalla It\u00e4-Suomen alueella, koska ty\u00f6nantajat per\u00e4\u00e4nkuuluttavat aiempaa enemm\u00e4n ven\u00e4j\u00e4nkielentaitoista ty\u00f6voimaa. Siksi halusin t\u00e4ss\u00e4 sivugradussani tutkia, mit\u00e4 mielt\u00e4 ruotsin opettajat It\u00e4-Suomessa ovat ty\u00f6st\u00e4\u00e4n ja ruotsin pakollisuudesta sek\u00e4 ovatko heid\u00e4n oppilaansa olleet motivoituneita opiskelemaan ruotsia ja mitk\u00e4 heid\u00e4n motivoimiskeinoistaan ovat toimineet parhaiten. Haastattelin yhteens\u00e4 nelj\u00e4\u00e4 ruotsin opettajaa Savon alueella It\u00e4-Suomessa. Jokainen heist\u00e4 ty\u00f6skentelee eri koulutusasteilla: yksi yl\u00e4asteella, yksi lukiossa, yksi ammattikoulussa ja yksi ammattikorkeakoulussa. Analysoin tulokset laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\n\nTutkimukseni tulokset osoittavat, ett\u00e4 kaikki haastatellut opettajat opettavat mielell\u00e4\u00e4n ruotsia It\u00e4-Suomessa. He kokevat ty\u00f6ns\u00e4 mielekk\u00e4\u00e4ksi, monipuoliseksi ja haastavaksikin. Opettajat eiv\u00e4t suoranaisesti vastusta ruotsin kielen valinnaiseksi asettamista Suomen oppilaitoksissa, mutta esitt\u00e4v\u00e4t kuitenkin julkisessa keskustelussa usein esiin tulleita perusteluja pakollisuuden puolesta sek\u00e4 mainitsevat, ett\u00e4 opetusty\u00f6t\u00e4 ei heill\u00e4 v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 en\u00e4\u00e4 riitt\u00e4isi, jos ruotsista tulisi valinnainen kieli Suomessa. \n\nHaastattelemilleni ammatti- ja ammattikorkeakoulun opettajille opiskelijoiden motivoiminen ruotsin opiskeluun on suuri haaste, ja ammattikoulun ruotsinopettaja sanookin, ett\u00e4 p\u00e4\u00e4asiassa oppilailla on aika negatiiviset asenteet ruotsia kohtaan, kun he tulevat peruskoulusta. Monet haastateltavien opiskelijoista ovat kuitenkin my\u00f6s motivoituneita opiskelemaan ruotsia ja suurin osa oppilaista opiskelee kielt\u00e4 \u201dmukisematta\u201d eli ilman n\u00e4kyv\u00e4mp\u00e4\u00e4 vastustusta. Kaikki haastattelemani opettajat ovat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 ns. \u201dongelmaoppilaita\u201d on yleens\u00e4 korkeintaan yksi tai kaksi ryhm\u00e4ss\u00e4\u00e4n. Kolmen opettajan mielest\u00e4 heill\u00e4 on useimmiten ongelmia muidenkin oppiaineiden opiskelussa kuin vain ruotsissa. Moni opettajista mainitsi, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 oppilaat ovat usein my\u00f6s ryhm\u00e4n heikoimpia oppilaita. Heille ruotsin opiskelu tuntuu tympe\u00e4lt\u00e4 yksinkertaisesti siksi, kun he eiv\u00e4t sit\u00e4 osaa. \n\nErilaisia motivoimiskeinoja, ty\u00f6rauhaongelmien ennaltaehk\u00e4isykeinoja ja ty\u00f6rauhaongelmia korjaavia keinoja opettajat ovat k\u00e4ytt\u00e4neet ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n paljon. Erityisesti ryhm\u00e4n kanssa keskustelu, vaihtelevat ty\u00f6tavat ja opetusmenetelm\u00e4t sek\u00e4 sopivien ope-tusmateriaalien valinta olivat kaikille haastatelluille tuttuja ja heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n toimivia keinoja. Osa opettajista mainitsi my\u00f6s esim. kielikontaktien k\u00e4yt\u00f6n, oppilaiden kehumisen ja yritt\u00e4miseen innostamisen t\u00e4llaisina keinoina. Huumorintajun koki kaksi opettajista t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Todenn\u00e4k\u00f6isesti opettajien k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t motivaatioon ja ty\u00f6rauhaan vaikuttavat keinot opetuksessa ovat nostaneet heid\u00e4n oppilaidensa motivaatiota ruotsin opiskelua kohtaan, vaikuttaneet oppilaiden k\u00e4yt\u00f6kseen positiivisesti ja siten tehneet opettajien ty\u00f6st\u00e4 nautittavan arvoista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Paula Savolainen (pasukarv) on 2013-11-22 04:56:00.642276. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-11-22T04:56:01Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201311222629.pdf: 405304 bytes, checksum: 491828317228958807fc7b961f954fd7 (MD5)\nlicense.html: 4902 bytes, checksum: cc58590c0a20cf3ded3cdf3b9caed268 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-11-22T04:56:01Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201311222629.pdf: 405304 bytes, checksum: 491828317228958807fc7b961f954fd7 (MD5)\nlicense.html: 4902 bytes, checksum: cc58590c0a20cf3ded3cdf3b9caed268 (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pakkoruotsi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "L\u00e4rares \u00e5sikter om att undervisa svenska i \u00d6stra Finland", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201311222629", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-11-22T04:56:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "It\u00e4-Suomi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42500
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:56:04Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/263b0838-6169-465d-a04c-03f92385d161\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201311222629.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Savolainen, Paula Lärares åsikter om att undervisa svenska i Östra Finland pakkoruotsi Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli opettajat opetus kieltenopettajat Itä-Suomi
title Lärares åsikter om att undervisa svenska i Östra Finland
title_full Lärares åsikter om att undervisa svenska i Östra Finland
title_fullStr Lärares åsikter om att undervisa svenska i Östra Finland Lärares åsikter om att undervisa svenska i Östra Finland
title_full_unstemmed Lärares åsikter om att undervisa svenska i Östra Finland Lärares åsikter om att undervisa svenska i Östra Finland
title_short Lärares åsikter om att undervisa svenska i Östra Finland
title_sort lärares åsikter om att undervisa svenska i östra finland
title_txtP Lärares åsikter om att undervisa svenska i Östra Finland
topic pakkoruotsi Ruotsin kieli Swedish 306 ruotsin kieli opettajat opetus kieltenopettajat Itä-Suomi
topic_facet 306 Itä-Suomi Ruotsin kieli Swedish kieltenopettajat opettajat opetus pakkoruotsi ruotsin kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42500 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201311222629
work_keys_str_mv AT savolainenpaula läraresåsikteromattundervisasvenskaiöstrafinland