"Naturally wired to learn" beliefs about SLA in an online community

Tämän tapaustutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa tofugu.com – kieli- ja kulttuuriyhteisön uskomuksia kielenoppimisesta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä oppimisuskomuksia yhteisön keskusteluissa esiintyy, miten ne rakentuvat julkaisijan artikkeleissa sekä yleisön ja julkaisijan välisiss...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Maliniemi, Ida-Sofia
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42498
_version_ 1828193126828736512
author Maliniemi, Ida-Sofia
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Maliniemi, Ida-Sofia Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Maliniemi, Ida-Sofia Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Maliniemi, Ida-Sofia
datasource_str_mv jyx
description Tämän tapaustutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa tofugu.com – kieli- ja kulttuuriyhteisön uskomuksia kielenoppimisesta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä oppimisuskomuksia yhteisön keskusteluissa esiintyy, miten ne rakentuvat julkaisijan artikkeleissa sekä yleisön ja julkaisijan välisissä diskursseissa. Tutkin tätä analysoimalla syys- marraskuussa 2011 julkaistua kielenoppimiseen liittyvää artikkelisarjaa kommentteineen. Vastaavaa internetyhteisön oppimisuskomuksia kartoittavaa tutkimusta ei ole aikaisemmin tehty. Tutkielmani teoriatausta ja viitekehys pohjautuu Vygotskin sosiaalisen konstruktivismin oppimiskäsitykseen, jonka mukaan muokkaamme tietoamme sosiaalisissa konteksteissa. Tietomme ja uskomuksemme ovat siis sosiaalisesti neuvoteltuja. Tutkimus toteutettiin diskurssianalyysin metodeja käyttäen. Tekstipohjaisen verkkodiskurssin erityispiirteenä on multimodaalisuus, joten tutkimusaineistoon kuului myös visuaalinen viestintä. Yhteisön jäsenet jakoivat omia oppimiskertomuksiaan ja vertailivat omia kokemuksiaan artikkelien aiheisiin. Oppimiskokemusten jakaminen mahdollisti uusien oppimisuskomusten kehittymisen. Kyseisen oppimisyhteisön oppimiskäsityksissä korostui selkeästi ratkaisukeskeinen lähestyminen oppimiseen. Ongelmanratkaisu ja virheistä oppiminen nähtiin luonnollisena osana ihmisen ajattelua. Hämmentyminen ja epäonnistuminen koettiin osaksi oppimispolkua tai matkaa. Kielenoppimiseen liitettiin vahvoja liikkumista ilmaisevia metaforia. Oppimista kuvattiin etenemisenä paikasta toiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:57:05Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Maliniemi, Ida-Sofia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-11-21T14:06:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-11-21T14:06:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1287755", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42498", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tapaustutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa tofugu.com \u2013 kieli- ja kulttuuriyhteis\u00f6n uskomuksia kielenoppimisesta. Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 oppimisuskomuksia yhteis\u00f6n keskusteluissa esiintyy, miten ne rakentuvat julkaisijan artikkeleissa sek\u00e4 yleis\u00f6n ja julkaisijan v\u00e4lisiss\u00e4 diskursseissa. Tutkin t\u00e4t\u00e4 analysoimalla syys- marraskuussa 2011 julkaistua kielenoppimiseen liittyv\u00e4\u00e4 artikkelisarjaa kommentteineen. Vastaavaa internetyhteis\u00f6n oppimisuskomuksia kartoittavaa tutkimusta ei ole aikaisemmin tehty. \r\n\r\nTutkielmani teoriatausta ja viitekehys pohjautuu Vygotskin sosiaalisen konstruktivismin oppimisk\u00e4sitykseen, jonka mukaan muokkaamme tietoamme sosiaalisissa konteksteissa. Tietomme ja uskomuksemme ovat siis sosiaalisesti neuvoteltuja. Tutkimus toteutettiin diskurssianalyysin metodeja k\u00e4ytt\u00e4en. Tekstipohjaisen verkkodiskurssin erityispiirteen\u00e4 on multimodaalisuus, joten tutkimusaineistoon kuului my\u00f6s visuaalinen viestint\u00e4.\r\n\r\nYhteis\u00f6n j\u00e4senet jakoivat omia oppimiskertomuksiaan ja vertailivat omia kokemuksiaan artikkelien aiheisiin. Oppimiskokemusten jakaminen mahdollisti uusien oppimisuskomusten kehittymisen. Kyseisen oppimisyhteis\u00f6n oppimisk\u00e4sityksiss\u00e4 korostui selke\u00e4sti ratkaisukeskeinen l\u00e4hestyminen oppimiseen. Ongelmanratkaisu ja virheist\u00e4 oppiminen n\u00e4htiin luonnollisena osana ihmisen ajattelua. H\u00e4mmentyminen ja ep\u00e4onnistuminen koettiin osaksi oppimispolkua tai matkaa. Kielenoppimiseen liitettiin vahvoja liikkumista ilmaisevia metaforia. Oppimista kuvattiin etenemisen\u00e4 paikasta toiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ida Maliniemi (idkrmali) on 2013-11-21 14:06:29.583726. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-11-21T14:06:30Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201311212626.pdf: 972333 bytes, checksum: 30152c1354ed7b93ff7f1dc4b3a7b4f5 (MD5)\r\nlicense.html: 4907 bytes, checksum: 8e589e375588396a9bced556c19f9559 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-11-21T14:06:30Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201311212626.pdf: 972333 bytes, checksum: 30152c1354ed7b93ff7f1dc4b3a7b4f5 (MD5)\r\nlicense.html: 4907 bytes, checksum: 8e589e375588396a9bced556c19f9559 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "beliefs about language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "online community", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sociocultural theory", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Naturally wired to learn\" : beliefs about SLA in an online community", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Beliefs about SLA in an online community", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201311212626", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-11-21T14:06:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkoyhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uskomukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42498
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:00:59Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1c31599e-d1a5-4390-9754-69e2cf021d15\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201311212626.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Maliniemi, Ida-Sofia "Naturally wired to learn" : beliefs about SLA in an online community beliefs about language learning online community sociocultural theory Englannin kieli English 301 verkkoyhteisöt uskomukset kielet oppiminen
title "Naturally wired to learn" : beliefs about SLA in an online community
title_alt Beliefs about SLA in an online community
title_full "Naturally wired to learn" : beliefs about SLA in an online community
title_fullStr "Naturally wired to learn" : beliefs about SLA in an online community "Naturally wired to learn" : beliefs about SLA in an online community
title_full_unstemmed "Naturally wired to learn" : beliefs about SLA in an online community "Naturally wired to learn" : beliefs about SLA in an online community
title_short "Naturally wired to learn"
title_sort naturally wired to learn beliefs about sla in an online community
title_sub beliefs about SLA in an online community
title_txtP "Naturally wired to learn" : beliefs about SLA in an online community
topic beliefs about language learning online community sociocultural theory Englannin kieli English 301 verkkoyhteisöt uskomukset kielet oppiminen
topic_facet 301 Englannin kieli English beliefs about language learning kielet online community oppiminen sociocultural theory uskomukset verkkoyhteisöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42498 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201311212626
work_keys_str_mv AT maliniemiidasofia naturallywiredtolearnbeliefsaboutslainanonlinecommunity