"Luonteva osa tätä työtä" kuinka opinto-ohjaajat kohtaavat opiskelijoiden henkilökohtaiset kriisit

Sorsa, Matilda ja Tikkanen, Saija ”Luonteva osa tätä työtä” – kuinka opinto-ohjaajat kohtaavat opiskelijoiden henkilökohtaiset kriisit. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2013, 82 s. Tutkimuksessamme tarkastelemme opinto-ohjaajien kokemuksia opis...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sorsa, Matilda, Tikkanen, Saija
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42485
_version_ 1826225688396431360
author Sorsa, Matilda Tikkanen, Saija
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sorsa, Matilda Tikkanen, Saija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sorsa, Matilda Tikkanen, Saija Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sorsa, Matilda
datasource_str_mv jyx
description Sorsa, Matilda ja Tikkanen, Saija ”Luonteva osa tätä työtä” – kuinka opinto-ohjaajat kohtaavat opiskelijoiden henkilökohtaiset kriisit. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2013, 82 s. Tutkimuksessamme tarkastelemme opinto-ohjaajien kokemuksia opiskelijoiden henkilökohtaisten kriisien kohtaamisessa. Tutkimuksemme taustalla vaikutti sosiodynaaminen ja holistinen ohjauskäsitys, eli se, huomioivatko opinto-ohjaajat työssään ohjattavansa koko elämänkentän. Tutkimuskysymyksemme olivat, miten opinto-ohjaajat kokevat työssään kohtaamiensa ohjattavien henkilökohtaiset kriisit, millaisia valmiuksia opinto-ohjaajat kokevat kriisien kohtaamisen vaativan ja minkälaiseen yhteistyöhön ja tukeen opinto-ohjaajat turvautuvat kohdatessaan ohjattaviensa kriisitilanteita. Tutkimukseemme osallistui yhdeksän eri opinto-ohjaajaa. Aineisto muodostui kahdeksan opinto-ohjaajan kirjoitelmista sekä kolmesta haastattelusta. Kaksi haastatteluista olivat kirjoitelmia syventäviä haastatteluja ja yksi haastateltavista ei ollut osallistunut tutkimukseemme kirjoitelmalla. Tutkimuksemme taustalla vaikutti fenomenologia ja analyysitavaksi valitsimme teoriaohjaavan sisällönanalyysin. Tutkimuksessamme halusimme tuoda opinto-ohjaajien oman äänen kuuluviin. Tutkimuksemme opinto-ohjaajat edustivat sekä peruskoulun, toisen asteen lukion ja ammatillisen koulutuksen että korkea-asteen ohjauksen asiantuntijoita. Tutkimuksemme luettavuuden vuoksi käytämme tutkimuksessamme käsitteitä opinto-ohjaaja ja opinto-ohjaus riippumatta siitä, millä koulutusasteella tutkimukseemme osallistujat toimivat. Opinto-ohjaajien toiminta kriisitilanteessa perustui inhimilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja empatiaan. Myös moniammatillinen yhteistyö esimerkiksi opiskelijahuoltotyöryhmän kanssa kuului vahvasti opinto-ohjaajien toimintaan kriisin kohdatessaan. Opinto-ohjaajilla ei yhtä lukuun ottamatta ollut selkeitä toimintastrategioita kriisien kohtaamiseen. Tutkimuksessamme selvisi, että jokainen opinto-ohjaaja oli kohdannut säännöllisesti opiskelijoiden henkilökohtaisia kriisejä, ja opinto-ohjaajat kokevatkin opiskelijoiden henkilökohtaisten kriisien olevan luonnollinen osa heidän työtään. Silti opinto-ohjaajat eivät pitäneet itseään varsinaisina kriisityön ammattilaisina, vaan he kokivat roolinsa kuuntelijaksi ja aikuisena ihmisenä tukijaksi. Opinto-ohjaajat kokivat tärkeäksi roolikseen olla matalan kynnyksen auttajataho, joka tarvittaessa ohjaa eteenpäin kriisien asiantuntijalle. Opinto-ohjaajat pitivät tehtäväänsä tärkeänä.
first_indexed 2023-03-22T09:59:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sorsa, Matilda", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tikkanen, Saija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-11-20T09:07:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-11-20T09:07:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1287888", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42485", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sorsa, Matilda ja Tikkanen, Saija\r\n\u201dLuonteva osa t\u00e4t\u00e4 ty\u00f6t\u00e4\u201d \u2013 kuinka opinto-ohjaajat kohtaavat opiskelijoiden henkil\u00f6kohtaiset kriisit.\r\nJyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2013, 82 s.\r\n\r\nTutkimuksessamme tarkastelemme opinto-ohjaajien kokemuksia opiskelijoiden henkil\u00f6kohtaisten kriisien kohtaamisessa. Tutkimuksemme taustalla vaikutti sosiodynaaminen ja holistinen ohjausk\u00e4sitys, eli se, huomioivatko opinto-ohjaajat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n ohjattavansa koko el\u00e4m\u00e4nkent\u00e4n. Tutkimuskysymyksemme olivat, miten opinto-ohjaajat kokevat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n kohtaamiensa ohjattavien henkil\u00f6kohtaiset kriisit, millaisia valmiuksia opinto-ohjaajat kokevat kriisien kohtaamisen vaativan ja mink\u00e4laiseen yhteisty\u00f6h\u00f6n ja tukeen opinto-ohjaajat turvautuvat kohdatessaan ohjattaviensa kriisitilanteita. \r\n\r\nTutkimukseemme osallistui yhdeks\u00e4n eri opinto-ohjaajaa. Aineisto muodostui kahdeksan opinto-ohjaajan kirjoitelmista sek\u00e4 kolmesta haastattelusta. Kaksi haastatteluista olivat kirjoitelmia syvent\u00e4vi\u00e4 haastatteluja ja yksi haastateltavista ei ollut osallistunut tutkimukseemme kirjoitelmalla. Tutkimuksemme taustalla vaikutti fenomenologia ja analyysitavaksi valitsimme teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin. Tutkimuksessamme halusimme tuoda opinto-ohjaajien oman \u00e4\u00e4nen kuuluviin.\r\n\r\nTutkimuksemme opinto-ohjaajat edustivat sek\u00e4 peruskoulun, toisen asteen lukion ja ammatillisen koulutuksen ett\u00e4 korkea-asteen ohjauksen asiantuntijoita. Tutkimuksemme luettavuuden vuoksi k\u00e4yt\u00e4mme tutkimuksessamme k\u00e4sitteit\u00e4 opinto-ohjaaja ja opinto-ohjaus riippumatta siit\u00e4, mill\u00e4 koulutusasteella tutkimukseemme osallistujat toimivat. \r\n\r\nOpinto-ohjaajien toiminta kriisitilanteessa perustui inhimilliseen toimintaan, vuorovaikutukseen ja empatiaan. My\u00f6s moniammatillinen yhteisty\u00f6 esimerkiksi opiskelijahuoltoty\u00f6ryhm\u00e4n kanssa kuului vahvasti opinto-ohjaajien toimintaan kriisin kohdatessaan. Opinto-ohjaajilla ei yht\u00e4 lukuun ottamatta ollut selkeit\u00e4 toimintastrategioita kriisien kohtaamiseen. \r\n\r\nTutkimuksessamme selvisi, ett\u00e4 jokainen opinto-ohjaaja oli kohdannut s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti opiskelijoiden henkil\u00f6kohtaisia kriisej\u00e4, ja opinto-ohjaajat kokevatkin opiskelijoiden henkil\u00f6kohtaisten kriisien olevan luonnollinen osa heid\u00e4n ty\u00f6t\u00e4\u00e4n. Silti opinto-ohjaajat eiv\u00e4t pit\u00e4neet itse\u00e4\u00e4n varsinaisina kriisity\u00f6n ammattilaisina, vaan he kokivat roolinsa kuuntelijaksi ja aikuisena ihmisen\u00e4 tukijaksi. Opinto-ohjaajat kokivat t\u00e4rke\u00e4ksi roolikseen olla matalan kynnyksen auttajataho, joka tarvittaessa ohjaa eteenp\u00e4in kriisien asiantuntijalle. Opinto-ohjaajat pitiv\u00e4t teht\u00e4v\u00e4\u00e4ns\u00e4 t\u00e4rke\u00e4n\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Matilda Sorsa (mailsors) on 2013-11-20 09:07:13.569989. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-11-20T09:07:14Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201311202616.pdf: 902375 bytes, checksum: 56a1539f013c90a5cbe9a291937117b2 (MD5)\r\nlicense.html: 5508 bytes, checksum: d0145b831ddf4b90b6b970bc3e7b2e88 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-11-20T09:07:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201311202616.pdf: 902375 bytes, checksum: 56a1539f013c90a5cbe9a291937117b2 (MD5)\r\nlicense.html: 5508 bytes, checksum: d0145b831ddf4b90b6b970bc3e7b2e88 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Opinto-ohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Kriisit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Moniammatillisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Sosiodynaaminen ohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Holistinen ohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Luonteva osa t\u00e4t\u00e4 ty\u00f6t\u00e4\" : kuinka opinto-ohjaajat kohtaavat opiskelijoiden henkil\u00f6kohtaiset kriisit", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Kuinka opinto-ohjaajat kohtaavat opiskelijoiden henkil\u00f6kohtaiset kriisit", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201311202616", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-11-20T09:07:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriisit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokonaisvaltaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42485
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:38Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/aff8c237-74fe-468f-90fa-87523f393483\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201311202616.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sorsa, Matilda Tikkanen, Saija "Luonteva osa tätä työtä" : kuinka opinto-ohjaajat kohtaavat opiskelijoiden henkilökohtaiset kriisit Opinto-ohjaus Kriisit Yhteistyö Moniammatillisuus Sosiodynaaminen ohjaus Holistinen ohjaus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opinto-ohjaus kriisit yhteistyö moniammatillisuus kokonaisvaltaisuus
title "Luonteva osa tätä työtä" : kuinka opinto-ohjaajat kohtaavat opiskelijoiden henkilökohtaiset kriisit
title_alt Kuinka opinto-ohjaajat kohtaavat opiskelijoiden henkilökohtaiset kriisit
title_full "Luonteva osa tätä työtä" : kuinka opinto-ohjaajat kohtaavat opiskelijoiden henkilökohtaiset kriisit
title_fullStr "Luonteva osa tätä työtä" : kuinka opinto-ohjaajat kohtaavat opiskelijoiden henkilökohtaiset kriisit "Luonteva osa tätä työtä" : kuinka opinto-ohjaajat kohtaavat opiskelijoiden henkilökohtaiset kriisit
title_full_unstemmed "Luonteva osa tätä työtä" : kuinka opinto-ohjaajat kohtaavat opiskelijoiden henkilökohtaiset kriisit "Luonteva osa tätä työtä" : kuinka opinto-ohjaajat kohtaavat opiskelijoiden henkilökohtaiset kriisit
title_short "Luonteva osa tätä työtä"
title_sort luonteva osa tätä työtä kuinka opinto ohjaajat kohtaavat opiskelijoiden henkilökohtaiset kriisit
title_sub kuinka opinto-ohjaajat kohtaavat opiskelijoiden henkilökohtaiset kriisit
title_txtP "Luonteva osa tätä työtä" : kuinka opinto-ohjaajat kohtaavat opiskelijoiden henkilökohtaiset kriisit
topic Opinto-ohjaus Kriisit Yhteistyö Moniammatillisuus Sosiodynaaminen ohjaus Holistinen ohjaus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opinto-ohjaus kriisit yhteistyö moniammatillisuus kokonaisvaltaisuus
topic_facet 103 Holistinen ohjaus Kriisit Luokanopettajakoulutus Moniammatillisuus Opinto-ohjaus Sosiodynaaminen ohjaus Teacher Education Yhteistyö kokonaisvaltaisuus kriisit moniammatillisuus opinto-ohjaus yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42485 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201311202616
work_keys_str_mv AT sorsamatilda luontevaosatätätyötäkuinkaopintoohjaajatkohtaavatopiskelijoidenhenkilökohtaisetkrii