A too ambiguous concept to be taught? English teachers' notions of pragmatic competence

Tutkielman tarkoituksena oli selvittää englanninopettajien käsityksiä pragmaattisen kompetenssin opettamisesta. Tutkielmassa tutkittiin haastattelujen avulla opettajien ajatuksia pragmaattisen kompetenssin luonteesta, oppijan ominaisuuksista sekä opettajan roolista oppijan pragmaattisen kompetenssin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suvanto, Krista
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42474
_version_ 1828193126806716416
author Suvanto, Krista
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Suvanto, Krista Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Suvanto, Krista Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Suvanto, Krista
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli selvittää englanninopettajien käsityksiä pragmaattisen kompetenssin opettamisesta. Tutkielmassa tutkittiin haastattelujen avulla opettajien ajatuksia pragmaattisen kompetenssin luonteesta, oppijan ominaisuuksista sekä opettajan roolista oppijan pragmaattisen kompetenssin saavuttamisessa. Lisäksi haluttiin selvittää opetetaanko pragmaattisia periaatteita luokassa, ja mitä menetelmiä käyttäen. Lopuksi haastateltavilta kysyttiin heidän mielipiteitään pragmaattisen kompetenssin arvioimisesta. Pragmaattinen kompetenssi on suhteellisesen uusi tutkimuskohde kielen oppimisen ja opettamisen saralla. Sitä on aiemmissa tutkimuksista tutkittu enimmäkseen oppijoiden näkökulmasta, mistä syystä tähän tutkielmaan kohderyhmäksi valittiin opettajat. Tutkimuksen aineistona oli kuusi puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavat olivat englanninopettajia yläkoulusta, lukiosta ja yliopiston kielikeskuksesta. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, minkä jälkeen aineisto analysoitiin aneistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Tutkielman tulokset osoittivat, että opettajat tiesivät käytännön tasolla mitä pragmaattinen kompetenssi tarkoittaa. Heillä oli kuitenkin vaikeuksia nimetä tarkemmin pragmaattisia periaatteita, ja he olivat epävarmoja siitä, miten pragmatiikan opetus voitaisiin tuoda käytännön tasolle luokkatilanteessa. Lisäksi opettajat uskoivat, että vain lahjakkailla oppijoilla on mahdollisuus saavuttaa pragmaattinen kompetenssi ja tällöinkin oppijat yleensä omaksuvat pragmaattisia periaatteita vapaa-ajallaan koulun ulkopuolella. Opettajat eivät kokeneet kaikkea pragmatiikan opettamista tärkeäksi luokassa, sillä he eivät uskoneet, että heikoimmat oppilaat hyötyisisivät siitä. Tämän johdosta opettajat käyttivät verrattain vähän eksplisiittisiä opetusmenetelmiä luokassa, ja panostivat ennemmin positiivisen evidenssin näyttämiseen, mistä he ajattelivat lahjakkaiden oppijoiden omaksuvan itsenäisesti pragmaattisia periaatteita. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että jos pragmaattisten periaatteiden opetusta halutaan kehittää, opettajille pitäisi antaa enemmän tietoa ja valmiuksia niiden opettamiseen.
first_indexed 2023-03-22T10:00:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Suvanto, Krista", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-11-19T09:16:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-11-19T09:16:08Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1287435", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42474", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 englanninopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 pragmaattisen kompetenssin opettamisesta. Tutkielmassa tutkittiin haastattelujen avulla opettajien ajatuksia pragmaattisen kompetenssin luonteesta, oppijan ominaisuuksista sek\u00e4 opettajan roolista oppijan pragmaattisen kompetenssin saavuttamisessa. Lis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 opetetaanko pragmaattisia periaatteita luokassa, ja mit\u00e4 menetelmi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. Lopuksi haastateltavilta kysyttiin heid\u00e4n mielipiteit\u00e4\u00e4n pragmaattisen kompetenssin arvioimisesta. \r\n\r\nPragmaattinen kompetenssi on suhteellisesen uusi tutkimuskohde kielen oppimisen ja opettamisen saralla. Sit\u00e4 on aiemmissa tutkimuksista tutkittu enimm\u00e4kseen oppijoiden n\u00e4k\u00f6kulmasta, mist\u00e4 syyst\u00e4 t\u00e4h\u00e4n tutkielmaan kohderyhm\u00e4ksi valittiin opettajat. Tutkimuksen aineistona oli kuusi puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavat olivat englanninopettajia yl\u00e4koulusta, lukiosta ja yliopiston kielikeskuksesta. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, mink\u00e4 j\u00e4lkeen aineisto analysoitiin aneistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia k\u00e4ytt\u00e4en. \r\n\r\nTutkielman tulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajat tiesiv\u00e4t k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tasolla mit\u00e4 pragmaattinen kompetenssi tarkoittaa. Heill\u00e4 oli kuitenkin vaikeuksia nimet\u00e4 tarkemmin pragmaattisia periaatteita, ja he olivat ep\u00e4varmoja siit\u00e4, miten pragmatiikan opetus voitaisiin tuoda k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tasolle luokkatilanteessa. Lis\u00e4ksi opettajat uskoivat, ett\u00e4 vain lahjakkailla oppijoilla on mahdollisuus saavuttaa pragmaattinen kompetenssi ja t\u00e4ll\u00f6inkin oppijat yleens\u00e4 omaksuvat pragmaattisia periaatteita vapaa-ajallaan koulun ulkopuolella. Opettajat eiv\u00e4t kokeneet kaikkea pragmatiikan opettamista t\u00e4rke\u00e4ksi luokassa, sill\u00e4 he eiv\u00e4t uskoneet, ett\u00e4 heikoimmat oppilaat hy\u00f6tyisisiv\u00e4t siit\u00e4. T\u00e4m\u00e4n johdosta opettajat k\u00e4yttiv\u00e4t verrattain v\u00e4h\u00e4n eksplisiittisi\u00e4 opetusmenetelmi\u00e4 luokassa, ja panostivat ennemmin positiivisen evidenssin n\u00e4ytt\u00e4miseen, mist\u00e4 he ajattelivat lahjakkaiden oppijoiden omaksuvan itsen\u00e4isesti pragmaattisia periaatteita.\r\n\r\nTutkimuksen tuloksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 jos pragmaattisten periaatteiden opetusta halutaan kehitt\u00e4\u00e4, opettajille pit\u00e4isi antaa enemm\u00e4n tietoa ja valmiuksia niiden opettamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Krista Suvanto (kransuva) on 2013-11-19 09:16:05.572405. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-11-19T09:16:07Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201311192607.pdf: 504328 bytes, checksum: e29c2205a2d969443d155d0b8bf2a838 (MD5)\r\nlicense.html: 4926 bytes, checksum: 399dff5d76d0ec48f40a2f196cbe5929 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-11-19T09:16:08Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201311192607.pdf: 504328 bytes, checksum: e29c2205a2d969443d155d0b8bf2a838 (MD5)\r\nlicense.html: 4926 bytes, checksum: 399dff5d76d0ec48f40a2f196cbe5929 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Pragmatics", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pragmatic competence", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pragmatics teaching and learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "A too ambiguous concept to be taught? : English teachers' notions of pragmatic competence", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "English teachers' notions of pragmatic competence", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201311192607", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-11-19T09:16:09Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pragmatiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42474
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:44Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d290b1f1-249c-4faa-94f4-50357d3ef1d7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201311192607.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suvanto, Krista A too ambiguous concept to be taught? : English teachers' notions of pragmatic competence Pragmatics pragmatic competence pragmatics teaching and learning Englannin kieli English 301 englannin kieli pragmatiikka kieltenopettajat opetus oppiminen
title A too ambiguous concept to be taught? : English teachers' notions of pragmatic competence
title_alt English teachers' notions of pragmatic competence
title_full A too ambiguous concept to be taught? : English teachers' notions of pragmatic competence
title_fullStr A too ambiguous concept to be taught? : English teachers' notions of pragmatic competence A too ambiguous concept to be taught? : English teachers' notions of pragmatic competence
title_full_unstemmed A too ambiguous concept to be taught? : English teachers' notions of pragmatic competence A too ambiguous concept to be taught? : English teachers' notions of pragmatic competence
title_short A too ambiguous concept to be taught?
title_sort too ambiguous concept to be taught english teachers notions of pragmatic competence
title_sub English teachers' notions of pragmatic competence
title_txtP A too ambiguous concept to be taught? : English teachers' notions of pragmatic competence
topic Pragmatics pragmatic competence pragmatics teaching and learning Englannin kieli English 301 englannin kieli pragmatiikka kieltenopettajat opetus oppiminen
topic_facet 301 Englannin kieli English Pragmatics englannin kieli kieltenopettajat opetus oppiminen pragmatic competence pragmatics teaching and learning pragmatiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42474 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201311192607
work_keys_str_mv AT suvantokrista atooambiguousconcepttobetaughtenglishteachersnotionsofpragmaticcompetence AT suvantokrista tooambiguousconcepttobetaughtenglishteachersnotionsofpragmaticcompetence