"Tää elämä ylipäätään on sellaista yhteistyötä" opettajien ajatuksia samanaikaisopetuksesta

Perttala, Kaisa ja Salonen, Suvi-Tuulia. “TÄÄ ELÄMÄ YLIPÄÄTÄÄN ON SELLAISTA YHTEISTYÖTÄ”: OPETTAJIEN AJATUKSIA SAMANAIKAISOPETUKSESTA. Opettajankoulutuslaitoksen pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 92 sivua. Julkaisematon. Samanaikaisopetus on kahden opettajan,...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Perttala, Kaisa, Salonen Suvi-Tuulia
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42473
_version_ 1826225758216912896
author Perttala, Kaisa Salonen Suvi-Tuulia
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Perttala, Kaisa Salonen Suvi-Tuulia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Perttala, Kaisa Salonen Suvi-Tuulia Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Perttala, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Perttala, Kaisa ja Salonen, Suvi-Tuulia. “TÄÄ ELÄMÄ YLIPÄÄTÄÄN ON SELLAISTA YHTEISTYÖTÄ”: OPETTAJIEN AJATUKSIA SAMANAIKAISOPETUKSESTA. Opettajankoulutuslaitoksen pro gradu -työ. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 92 sivua. Julkaisematon. Samanaikaisopetus on kahden opettajan, usein luokanopettajan ja erityisopettajan, välistä yhteistyötä, jonka tarkoituksena on mahdollistaa oppilaille heidän tarvitsemansa tuen saatavuus yleisopetuksen luokassa. Lisäksi samanaikaisopetusta käytetään yhtenä eriyttämisen muotona yleisopetuksen luokissa. Tutkimuksemme aiheena ovat opettajien kokemukset samanaikaisopetuksesta: selvitämme, miten opettajat ovat samanaikaisopetukseen päätyneet ja miten toiminta koulussa on alkanut. Lisäksi selvitämme opettajien taustakoulutuksen vaikutusta opettajien kokemuksiin. Tutkimukseemme osallistui kahdesta koulusta yhteensä viisi opettajaa, jotka olivat koulutukseltaan luokanopettajia, erityisopettajia ja erityislastentarhanopettajia. Näiden joukossa oli kaksi samanaikaisopetusparia ja yksi opettaja, jonka pari ei osallistunut tutkimukseen. Toisen pareista haastattelimme niin, että molemmat opettajista olivat yhtä aikaa haastateltavina ja loput kolme opettajaa haastattelimme yksittäin. Myös viidennen opettajan haastattelimme yksilöhaastattelussa. Haastattelumuotona aineistonkeruussa käytimme teemahaastattelua. Aineiston analysoinnin toteutimme teemahaastattelun analyyttisella sisällön kuvauksella. Tutkimustulostemme mukaan opettajat lähtivät toteuttamaan samanaikaisope-tusta hyvin erilaisista syistä: syiksi mainittiin yhtäällä luokkakoon kasvaminen liian suureksi ja toisaalla yritys saada erityisoppilaille vertaistukea ja positiivisia roolimalleja yleisopetuksen luokasta. Tulosten mukaan opettajat olivat tyytyväisiä yhteistyöhön, ja samanaikaisopettajat kokivat olevansa hyvin tasa-arvoisessa asemassa työnjaossa ja vastuussa. Opettajat toivoivat enemmän yhteistä aikaa suunnitteluun ja lisää resursseja, esimerkiksi sopivia tiloja samanaikaisopetuksen toteuttamiseen. Tuloksemme ovat samansuuntaisia aiemmissa suomalaisissa tutkimuksessa saatujen tulosten kanssa. Ulkomaalaisen tutkimuksen kanssa on jonkin verran eroja (esim. Austin 2001) mutta se selittynee sillä, että esimerkiksi Yhdysvalloissa samanaikaisopetuksen aloittaminen on usein ylhäältä määrättyä, toisin kuin Suomessa, jossa toiminta perustuu enemmän opettajien vapaaehtoisuuteen ja haluun kehittää toimintaansa. On todennäköistä, että erityisopetuksen muutos kolmiportaiseen tukeen on johtamassa inkluusion lisääntymiseen ja sitä kautta luokkien tullessa yhä heterogeenisemmaksi samanaikaisopetus tulee yleistymään myös Suomessa. Jotta pystyttäisiin selvittämään samanaikaisopetuksen vaikutusta laajemmin, tulisi tutkimuksen kohdetta suunnata opettajista oppilaisiin. Olisi myös hyvä jatkotutkimuksessa selvittää opettajankoulutuksen antamat valmiudet tuleville opettajille samanaikaisopetuksen toteuttamiseen. Miten koulutuksessa tulee huomioida kentällä tapahtuvaa muutosta ja vastata muutoksen tarpeisiin uudistamalla opettajankoulutusta käytännön tarpeista käsin?
first_indexed 2024-09-11T08:49:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Perttala, Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salonen Suvi-Tuulia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-11-18T20:07:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-11-18T20:07:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1288683", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42473", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Perttala, Kaisa ja Salonen, Suvi-Tuulia. \u201cT\u00c4\u00c4 EL\u00c4M\u00c4 YLIP\u00c4\u00c4T\u00c4\u00c4N ON SELLAISTA YHTEISTY\u00d6T\u00c4\u201d: OPETTAJIEN AJATUKSIA SAMANAIKAISOPETUKSESTA.\r\nOpettajankoulutuslaitoksen pro gradu -ty\u00f6. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 92 sivua. Julkaisematon. \r\n\r\nSamanaikaisopetus on kahden opettajan, usein luokanopettajan ja erityisopettajan, v\u00e4list\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4, jonka tarkoituksena on mahdollistaa oppilaille heid\u00e4n tarvitsemansa tuen saatavuus yleisopetuksen luokassa. Lis\u00e4ksi samanaikaisopetusta k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yhten\u00e4 eriytt\u00e4misen muotona yleisopetuksen luokissa. Tutkimuksemme aiheena ovat opettajien kokemukset samanaikaisopetuksesta: selvit\u00e4mme, miten opettajat ovat samanaikaisopetukseen p\u00e4\u00e4tyneet ja miten toiminta koulussa on alkanut. Lis\u00e4ksi selvit\u00e4mme opettajien taustakoulutuksen vaikutusta opettajien kokemuksiin.\r\n Tutkimukseemme osallistui kahdesta koulusta yhteens\u00e4 viisi opettajaa, jotka olivat koulutukseltaan luokanopettajia, erityisopettajia ja erityislastentarhanopettajia. N\u00e4iden joukossa oli kaksi samanaikaisopetusparia ja yksi opettaja, jonka pari ei osallistunut tutkimukseen. Toisen pareista haastattelimme niin, ett\u00e4 molemmat opettajista olivat yht\u00e4 aikaa haastateltavina ja loput kolme opettajaa haastattelimme yksitt\u00e4in. My\u00f6s viidennen opettajan haastattelimme yksil\u00f6haastattelussa. Haastattelumuotona aineistonkeruussa k\u00e4ytimme teemahaastattelua. Aineiston analysoinnin toteutimme teemahaastattelun analyyttisella sis\u00e4ll\u00f6n kuvauksella.\r\n Tutkimustulostemme mukaan opettajat l\u00e4htiv\u00e4t toteuttamaan samanaikaisope-tusta hyvin erilaisista syist\u00e4: syiksi mainittiin yht\u00e4\u00e4ll\u00e4 luokkakoon kasvaminen liian suureksi ja toisaalla yritys saada erityisoppilaille vertaistukea ja positiivisia roolimalleja yleisopetuksen luokasta. Tulosten mukaan opettajat olivat tyytyv\u00e4isi\u00e4 yhteisty\u00f6h\u00f6n, ja samanaikaisopettajat kokivat olevansa hyvin tasa-arvoisessa asemassa ty\u00f6njaossa ja vastuussa. Opettajat toivoivat enemm\u00e4n yhteist\u00e4 aikaa suunnitteluun ja lis\u00e4\u00e4 resursseja, esimerkiksi sopivia tiloja samanaikaisopetuksen toteuttamiseen.\r\n Tuloksemme ovat samansuuntaisia aiemmissa suomalaisissa tutkimuksessa saatujen tulosten kanssa. Ulkomaalaisen tutkimuksen kanssa on jonkin verran eroja (esim. Austin 2001) mutta se selittynee sill\u00e4, ett\u00e4 esimerkiksi Yhdysvalloissa samanaikaisopetuksen aloittaminen on usein ylh\u00e4\u00e4lt\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4tty\u00e4, toisin kuin Suomessa, jossa toiminta perustuu enemm\u00e4n opettajien vapaaehtoisuuteen ja haluun kehitt\u00e4\u00e4 toimintaansa. On todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 erityisopetuksen muutos kolmiportaiseen tukeen on johtamassa inkluusion lis\u00e4\u00e4ntymiseen ja sit\u00e4 kautta luokkien tullessa yh\u00e4 heterogeenisemmaksi samanaikaisopetus tulee yleistym\u00e4\u00e4n my\u00f6s Suomessa. Jotta pystytt\u00e4isiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n samanaikaisopetuksen vaikutusta laajemmin, tulisi tutkimuksen kohdetta suunnata opettajista oppilaisiin. Olisi my\u00f6s hyv\u00e4 jatkotutkimuksessa selvitt\u00e4\u00e4 opettajankoulutuksen antamat valmiudet tuleville opettajille samanaikaisopetuksen toteuttamiseen. Miten koulutuksessa tulee huomioida kent\u00e4ll\u00e4 tapahtuvaa muutosta ja vastata muutoksen tarpeisiin uudistamalla opettajankoulutusta k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tarpeista k\u00e4sin?", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kaisa Perttala (kamapert) on 2013-11-18 20:07:25.128342. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-11-18T20:07:25Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201311182606.pdf: 662943 bytes, checksum: d22084a4aec057d7dfb9b9fb0797aac1 (MD5)\r\nlicense.html: 5519 bytes, checksum: 3203270b216f7f0400cf8cecff5adccf (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-11-18T20:07:25Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201311182606.pdf: 662943 bytes, checksum: d22084a4aec057d7dfb9b9fb0797aac1 (MD5)\r\nlicense.html: 5519 bytes, checksum: 3203270b216f7f0400cf8cecff5adccf (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inklusiivinen koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kolmiportainen tuki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "samanaikaisopetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "samanaikaisope-tuksen muodot\u2003", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"T\u00e4\u00e4 el\u00e4m\u00e4 ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n on sellaista yhteisty\u00f6t\u00e4\" : opettajien ajatuksia samanaikaisopetuksesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Opettajien ajatuksia samanaikaisopetuksesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201311182606", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-11-18T20:07:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "samanaikaisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42473
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:21Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2eaa5f23-6d91-4b80-ba5f-28980b037fc0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201311182606.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Perttala, Kaisa Salonen Suvi-Tuulia "Tää elämä ylipäätään on sellaista yhteistyötä" : opettajien ajatuksia samanaikaisopetuksesta inklusiivinen koulu kolmiportainen tuki samanaikaisopetus samanaikaisope-tuksen muodot Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koulu inkluusio opetus
title "Tää elämä ylipäätään on sellaista yhteistyötä" : opettajien ajatuksia samanaikaisopetuksesta
title_alt Opettajien ajatuksia samanaikaisopetuksesta
title_full "Tää elämä ylipäätään on sellaista yhteistyötä" : opettajien ajatuksia samanaikaisopetuksesta
title_fullStr "Tää elämä ylipäätään on sellaista yhteistyötä" : opettajien ajatuksia samanaikaisopetuksesta "Tää elämä ylipäätään on sellaista yhteistyötä" : opettajien ajatuksia samanaikaisopetuksesta
title_full_unstemmed "Tää elämä ylipäätään on sellaista yhteistyötä" : opettajien ajatuksia samanaikaisopetuksesta "Tää elämä ylipäätään on sellaista yhteistyötä" : opettajien ajatuksia samanaikaisopetuksesta
title_short "Tää elämä ylipäätään on sellaista yhteistyötä"
title_sort tää elämä ylipäätään on sellaista yhteistyötä opettajien ajatuksia samanaikaisopetuksesta
title_sub opettajien ajatuksia samanaikaisopetuksesta
title_txtP "Tää elämä ylipäätään on sellaista yhteistyötä" : opettajien ajatuksia samanaikaisopetuksesta
topic inklusiivinen koulu kolmiportainen tuki samanaikaisopetus samanaikaisope-tuksen muodot Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 koulu inkluusio opetus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education inklusiivinen koulu inkluusio kolmiportainen tuki koulu opetus samanaikaisope-tuksen muodot samanaikaisopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42473 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201311182606
work_keys_str_mv AT perttalakaisa tääelämäylipäätäänonsellaistayhteistyötäopettajienajatuksiasamanaikaisopetuksesta