Opintojen negatiivinen keskeyttäminen ammatillisessa koulutuksessa ryhmänohjaajan näkökulma

TIIVISTELMÄ Romakkaniemi, Tero. OPINTOJEN NEGATIIVINEN KESKEYTTÄMINEN AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA. RYHMÄNOHJAAJAN NÄKÖKULMA.Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2013, s. 88. Tutkimuksessani tarkastelen opintojen negatiivista keskeyttämistä toisen ast...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Romakkaniemi, Tero
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42469
_version_ 1828193126803570688
author Romakkaniemi, Tero
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Romakkaniemi, Tero Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Romakkaniemi, Tero Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Romakkaniemi, Tero
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Romakkaniemi, Tero. OPINTOJEN NEGATIIVINEN KESKEYTTÄMINEN AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA. RYHMÄNOHJAAJAN NÄKÖKULMA.Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2013, s. 88. Tutkimuksessani tarkastelen opintojen negatiivista keskeyttämistä toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Selvitin, millaisia asioita ammatillisessa koulutuksessa työskentelevät ryhmänohjaajat näkevät negatiivisen keskeyttämisen taustalla ja syinä sekä sitä, kuinka ryhmänohjaajat ehkäisevät negatiivista keskeyttämistä. Toteutin tutkimuksen ilmiölähtöisesti, laadullisena. Sallin tutkimushaastattelujen edetä mahdollisimman avoimessa ja dialogisessa hengessä pyrkien rakentamaan ilmiön osalta yhteistä ymmärrystä haastateltavien kanssa. Tutkimushaastattelut sijoittuivat luonteeltaan avoimen ja teemahaastattelun välimaastoon. Aineisto koostui 13 ryhmänohjaajan haastattelusta. Ensimmäisen tutkimuskysymyksen eli keskeyttämisen taustalla olevien syiden osalta aineistonanalyysi tuotti kolme pääluokkaa: 1) Ryhmänohjaaja ei tunne opiskelijaa ja hänen elämäntilannettaan, eikä tiedä syytä keskeyttämiseen; 2) Syy keskeyttämiseen liittyy opiskelijan yksilöllisiin tekijöihin, kuten oppimiseen, elämänhallintaan, terveydentilaan sekä kypsymättömyyteen; 3) Yhteisölliset ja yhteiskunnalliset tekijät, puolestaan nousee esille riittämätön tuki uravalinnassa, riittämätön sosiaalinen tuki omalta opiskeluryhmältä, perheeltä tai oppilaitokselta. Toinen tutkimuskysymys puolestaan tuotti kaksi pääluokkaa: 1) Ryhmänohjaaja ehkäisee keskeyttämistä vuorovaikutuksen keinoin olemalla helposti lähestyttävä, tuntemalla ryhmänsä opiskelijat kokonaisvaltaisesti, rakentamalla ja ylläpitämällä toimivaa ryhmää sekä olemalla aktiivinen erilaisissa verkostoissa; 2) Ryhmänohjaaja ehkäisee keskeyttämistä pedagogisin menetelmin; ryhmän turvallisuudesta huolehtimalla, opintosuoritusten seuraamisella ja niissä tukemisella sekä tukemalla motivaation rakentumisessa. Pohdinnassa merkittävinä teemoina painotin keskeyttämisen ilmiön monitahoista ja kompleksia luonnetta. Keskeyttämisen vähentämisessä oleellisimpana näyttäytyy pyrkimys ennaltaehkäisevään lähestymistapaan. Erityisen tärkeää on se, kuinka hyvin ryhmänohjaaja tuntee ryhmänsä opiskelijat. Ryhmänohjaajan työn keskipisteenä on opiskelijan voimaantumista mahdollistava vuorovaikutus ja pedagogiikka. Tutkimukseni luontevana jatkona voisi ajatella tehtävän jatkotutkimusta, joka keskittyy ryhmänohjaajan käyttämien menetelmien sijasta hänen persoonallisuuden, kuten luonteen ja arvojen osuuden selvittämiseen onnistuneessa ohjaustoiminnassa toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa.
first_indexed 2023-03-22T09:57:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Romakkaniemi, Tero", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-11-17T11:57:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-11-17T11:57:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1287331", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42469", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4 \r\nRomakkaniemi, Tero. OPINTOJEN NEGATIIVINEN KESKEYTT\u00c4MINEN AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA. RYHM\u00c4NOHJAAJAN N\u00c4K\u00d6KULMA.Jyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2013, s. 88. Tutkimuksessani tarkastelen opintojen negatiivista keskeytt\u00e4mist\u00e4 toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Selvitin, millaisia asioita ammatillisessa koulutuksessa ty\u00f6skentelev\u00e4t ryhm\u00e4nohjaajat n\u00e4kev\u00e4t negatiivisen keskeytt\u00e4misen taustalla ja syin\u00e4 sek\u00e4 sit\u00e4, kuinka ryhm\u00e4nohjaajat ehk\u00e4isev\u00e4t negatiivista keskeytt\u00e4mist\u00e4. \r\nToteutin tutkimuksen ilmi\u00f6l\u00e4ht\u00f6isesti, laadullisena. Sallin tutkimushaastattelujen edet\u00e4 mahdollisimman avoimessa ja dialogisessa hengess\u00e4 pyrkien rakentamaan ilmi\u00f6n osalta yhteist\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 haastateltavien kanssa. Tutkimushaastattelut sijoittuivat luonteeltaan avoimen ja teemahaastattelun v\u00e4limaastoon. Aineisto koostui 13 ryhm\u00e4nohjaajan haastattelusta. \r\nEnsimm\u00e4isen tutkimuskysymyksen eli keskeytt\u00e4misen taustalla olevien syiden osalta aineistonanalyysi tuotti kolme p\u00e4\u00e4luokkaa: 1) Ryhm\u00e4nohjaaja ei tunne opiskelijaa ja h\u00e4nen el\u00e4m\u00e4ntilannettaan, eik\u00e4 tied\u00e4 syyt\u00e4 keskeytt\u00e4miseen; 2) Syy keskeytt\u00e4miseen liittyy opiskelijan yksil\u00f6llisiin tekij\u00f6ihin, kuten oppimiseen, el\u00e4m\u00e4nhallintaan, terveydentilaan sek\u00e4 kypsym\u00e4tt\u00f6myyteen; 3) Yhteis\u00f6lliset ja yhteiskunnalliset tekij\u00e4t, puolestaan nousee esille riitt\u00e4m\u00e4t\u00f6n tuki uravalinnassa, riitt\u00e4m\u00e4t\u00f6n sosiaalinen tuki omalta opiskeluryhm\u00e4lt\u00e4, perheelt\u00e4 tai oppilaitokselta. Toinen tutkimuskysymys puolestaan tuotti kaksi p\u00e4\u00e4luokkaa: 1) Ryhm\u00e4nohjaaja ehk\u00e4isee keskeytt\u00e4mist\u00e4 vuorovaikutuksen keinoin olemalla helposti l\u00e4hestytt\u00e4v\u00e4, tuntemalla ryhm\u00e4ns\u00e4 opiskelijat kokonaisvaltaisesti, rakentamalla ja yll\u00e4pit\u00e4m\u00e4ll\u00e4 toimivaa ryhm\u00e4\u00e4 sek\u00e4 olemalla aktiivinen erilaisissa verkostoissa; 2) Ryhm\u00e4nohjaaja ehk\u00e4isee keskeytt\u00e4mist\u00e4 pedagogisin menetelmin; ryhm\u00e4n turvallisuudesta huolehtimalla, opintosuoritusten seuraamisella ja niiss\u00e4 tukemisella sek\u00e4 tukemalla motivaation rakentumisessa. \r\nPohdinnassa merkitt\u00e4vin\u00e4 teemoina painotin keskeytt\u00e4misen ilmi\u00f6n monitahoista ja kompleksia luonnetta. Keskeytt\u00e4misen v\u00e4hent\u00e4misess\u00e4 oleellisimpana n\u00e4ytt\u00e4ytyy pyrkimys ennaltaehk\u00e4isev\u00e4\u00e4n l\u00e4hestymistapaan. Erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 on se, kuinka hyvin ryhm\u00e4nohjaaja tuntee ryhm\u00e4ns\u00e4 opiskelijat. Ryhm\u00e4nohjaajan ty\u00f6n keskipisteen\u00e4 on opiskelijan voimaantumista mahdollistava vuorovaikutus ja pedagogiikka.\r\nTutkimukseni luontevana jatkona voisi ajatella teht\u00e4v\u00e4n jatkotutkimusta, joka keskittyy ryhm\u00e4nohjaajan k\u00e4ytt\u00e4mien menetelmien sijasta h\u00e4nen persoonallisuuden, kuten luonteen ja arvojen osuuden selvitt\u00e4miseen onnistuneessa ohjaustoiminnassa toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tero Romakkaniemi (temaroma) on 2013-11-17 11:57:00.382936. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-11-17T11:57:00Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201311172604.pdf: 662605 bytes, checksum: 8d393c2733e62357b9f2b68558266f90 (MD5)\r\nlicense.html: 4942 bytes, checksum: 0abc14d00b0dbe784bc9f12a6cc37fd6 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-11-17T11:57:01Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201311172604.pdf: 662605 bytes, checksum: 8d393c2733e62357b9f2b68558266f90 (MD5)\r\nlicense.html: 4942 bytes, checksum: 0abc14d00b0dbe784bc9f12a6cc37fd6 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toisen asteen koulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen koulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "keskeytt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opintojen keskeytt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4ohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "syrj\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opintojen negatiivinen keskeytt\u00e4minen ammatillisessa koulutuksessa : ryhm\u00e4nohjaajan n\u00e4k\u00f6kulma", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201311172604", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-11-17T11:57:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toisen asteen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskeytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintojen keskeytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "syrj\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42469
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:17Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/86dc7046-4fa1-4e4d-822e-ec3e6a2e77ab\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201311172604.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Romakkaniemi, Tero Opintojen negatiivinen keskeyttäminen ammatillisessa koulutuksessa : ryhmänohjaajan näkökulma toisen asteen koulutus ammatillinen koulutus keskeyttäminen opintojen keskeyttäminen ryhmät ryhmäohjaus opettajat syrjäytyminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103
title Opintojen negatiivinen keskeyttäminen ammatillisessa koulutuksessa : ryhmänohjaajan näkökulma
title_full Opintojen negatiivinen keskeyttäminen ammatillisessa koulutuksessa : ryhmänohjaajan näkökulma
title_fullStr Opintojen negatiivinen keskeyttäminen ammatillisessa koulutuksessa : ryhmänohjaajan näkökulma Opintojen negatiivinen keskeyttäminen ammatillisessa koulutuksessa : ryhmänohjaajan näkökulma
title_full_unstemmed Opintojen negatiivinen keskeyttäminen ammatillisessa koulutuksessa : ryhmänohjaajan näkökulma Opintojen negatiivinen keskeyttäminen ammatillisessa koulutuksessa : ryhmänohjaajan näkökulma
title_short Opintojen negatiivinen keskeyttäminen ammatillisessa koulutuksessa
title_sort opintojen negatiivinen keskeyttäminen ammatillisessa koulutuksessa ryhmänohjaajan näkökulma
title_sub ryhmänohjaajan näkökulma
title_txtP Opintojen negatiivinen keskeyttäminen ammatillisessa koulutuksessa : ryhmänohjaajan näkökulma
topic toisen asteen koulutus ammatillinen koulutus keskeyttäminen opintojen keskeyttäminen ryhmät ryhmäohjaus opettajat syrjäytyminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatillinen koulutus keskeyttäminen opettajat opintojen keskeyttäminen ryhmäohjaus ryhmät syrjäytyminen toisen asteen koulutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42469 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201311172604
work_keys_str_mv AT romakkaniemitero opintojennegatiivinenkeskeyttäminenammatillisessakoulutuksessaryhmänohjaajannäk