"Sen naamasta näkyy, että hyvin viihtyy" lapsen päivähoidon aloitus isien näkökulmasta

Isyys ja isien osallisuus ovat viime aikoina olleet paljon esillä niin tieteellisissä tutkimuksissa kuin mediassakin. Myös vanhempien ja kasvatushenkilöstön välisen kasvatusyhteistyön merkitystä korostetaan erityisesti päivähoidon aloitusvaiheessa. Tutkimuksemme tarkoituksena oli tutkia isien kokemu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Heinonen, Soila, Kovanen, Anna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42445
_version_ 1826225737271607296
author Heinonen, Soila Kovanen, Anna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Heinonen, Soila Kovanen, Anna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Heinonen, Soila Kovanen, Anna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Heinonen, Soila
datasource_str_mv jyx
description Isyys ja isien osallisuus ovat viime aikoina olleet paljon esillä niin tieteellisissä tutkimuksissa kuin mediassakin. Myös vanhempien ja kasvatushenkilöstön välisen kasvatusyhteistyön merkitystä korostetaan erityisesti päivähoidon aloitusvaiheessa. Tutkimuksemme tarkoituksena oli tutkia isien kokemuksia lapsensa päivähoidon aloituksesta sekä isien osallisuutta kasvatusyhteistyöhön. Päivähoidon aloitusta ja sen ilmenemistä perhe-elämässä tarkasteltiin Bronfenbrennerin (1979) ekologisen teorian mukaan mikro-, meso-, ekso- ja makrotasolla. Tutkimuksen lähtökohtana oli fenomenologis-hermeneuttinen orientaatio. Aineisto kerättiin syksyn 2011 ja kevään 2012 aikana käyttäen aineistonkeruumenetelmänä pienimuotoista kyselyä ja puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui yhteensä kymmenen isää Jyväskylän alueelta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimustulosten mukaan päivähoidon aloitus näkyy perheen arjessa uusina rutiineina ja järjestelyinä. Vanhempien työajat työmatkoineen ja –projekteineen sekä aikaan ja paikkaan sitoutumattoman työn tekeminen luovat perhe-elämän ja työn yhteensovittamiseen toisaalta haasteita, mutta myös mahdollisuuksia. Tuloksemme osoittavat, että työn ja perheen yhteensovittamisessa helpottavat etenkin työnantajan jousto sekä vanhempien yhteiset kalenteripalaverit. Suurin osa haastatelluista isistä osallistui aktiivisesti lapsensa päivähoidon aloitusprosessiin. Isät pitivät tärkeänä lapsen valmistamista tulevaan muutokseen suunnittelemalla siirtymää päivähoidon henkilökunnan kanssa. Kasvatusyhteistyön osalta isät olivat tiedostaneet oman osallisuuden merkityksen. Suurin osa isistä koki kasvatusyhteistyön toteutuvan luottamuksellisena, avoimena ja rehellisenä. Halu olla mukana lapsen päivähoitoon liittyvissä asioissa näkyi isien osallistumisena erilaisiin yhteistyötapaamisiin. Kasvatusyhteistyön haasteena isät pitivät vanhempien ja päivähoidon henkilökunnan kiirettä sekä henkilökunnan vähäistä määrää ja vaihtuvuutta. Tulostemme mukaan isien osallisuudessa lapsensa päivähoitoon on nähtävissä samoja piirteitä kuin aikaisemmassa tutkimustiedossa (Huttunen 2001) koskien isien osallisuutta vanhemmuuteen ja perhe-elämään.
first_indexed 2023-03-22T10:00:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Heinonen, Soila", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kovanen, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-11-12T09:18:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-11-12T09:18:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1287051", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42445", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Isyys ja isien osallisuus ovat viime aikoina olleet paljon esill\u00e4 niin tieteellisiss\u00e4 tutkimuksissa kuin mediassakin. My\u00f6s vanhempien ja kasvatushenkil\u00f6st\u00f6n v\u00e4lisen kasvatusyhteisty\u00f6n merkityst\u00e4 korostetaan erityisesti p\u00e4iv\u00e4hoidon aloitusvaiheessa. Tutkimuksemme tarkoituksena oli tutkia isien kokemuksia lapsensa p\u00e4iv\u00e4hoidon aloituksesta sek\u00e4 isien osallisuutta kasvatusyhteisty\u00f6h\u00f6n. P\u00e4iv\u00e4hoidon aloitusta ja sen ilmenemist\u00e4 perhe-el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 tarkasteltiin Bronfenbrennerin (1979) ekologisen teorian mukaan mikro-, meso-, ekso- ja makrotasolla.\r\nTutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohtana oli fenomenologis-hermeneuttinen orientaatio. Aineisto ker\u00e4ttiin syksyn 2011 ja kev\u00e4\u00e4n 2012 aikana k\u00e4ytt\u00e4en aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 pienimuotoista kysely\u00e4 ja puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 kymmenen is\u00e4\u00e4 Jyv\u00e4skyl\u00e4n alueelta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en.\r\nTutkimustulosten mukaan p\u00e4iv\u00e4hoidon aloitus n\u00e4kyy perheen arjessa uusina rutiineina ja j\u00e4rjestelyin\u00e4. Vanhempien ty\u00f6ajat ty\u00f6matkoineen ja \u2013projekteineen sek\u00e4 aikaan ja paikkaan sitoutumattoman ty\u00f6n tekeminen luovat perhe-el\u00e4m\u00e4n ja ty\u00f6n yhteensovittamiseen toisaalta haasteita, mutta my\u00f6s mahdollisuuksia. Tuloksemme osoittavat, ett\u00e4 ty\u00f6n ja perheen yhteensovittamisessa helpottavat etenkin ty\u00f6nantajan jousto sek\u00e4 vanhempien yhteiset kalenteripalaverit.\r\nSuurin osa haastatelluista isist\u00e4 osallistui aktiivisesti lapsensa p\u00e4iv\u00e4hoidon aloitusprosessiin. Is\u00e4t pitiv\u00e4t t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 lapsen valmistamista tulevaan muutokseen suunnittelemalla siirtym\u00e4\u00e4 p\u00e4iv\u00e4hoidon henkil\u00f6kunnan kanssa. Kasvatusyhteisty\u00f6n osalta is\u00e4t olivat tiedostaneet oman osallisuuden merkityksen. Suurin osa isist\u00e4 koki kasvatusyhteisty\u00f6n toteutuvan luottamuksellisena, avoimena ja rehellisen\u00e4.\r\nHalu olla mukana lapsen p\u00e4iv\u00e4hoitoon liittyviss\u00e4 asioissa n\u00e4kyi isien osallistumisena erilaisiin yhteisty\u00f6tapaamisiin. Kasvatusyhteisty\u00f6n haasteena is\u00e4t pitiv\u00e4t vanhempien ja p\u00e4iv\u00e4hoidon henkil\u00f6kunnan kiirett\u00e4 sek\u00e4 henkil\u00f6kunnan v\u00e4h\u00e4ist\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 ja vaihtuvuutta. Tulostemme mukaan isien osallisuudessa lapsensa p\u00e4iv\u00e4hoitoon on n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 samoja piirteit\u00e4 kuin aikaisemmassa tutkimustiedossa (Huttunen 2001) koskien isien osallisuutta vanhemmuuteen ja perhe-el\u00e4m\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2013-11-12 09:18:06.044332. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-11-12T09:18:06Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201311122563.pdf: 1157933 bytes, checksum: b638a1f220caf417ff67ba862d549454 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-11-12T09:18:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201311122563.pdf: 1157933 bytes, checksum: b638a1f220caf417ff67ba862d549454 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "isien osallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4hoidon aloitus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvatusyhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ekologinen teoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Sen naamasta n\u00e4kyy, ett\u00e4 hyvin viihtyy\" : lapsen p\u00e4iv\u00e4hoidon aloitus isien n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Lapsen p\u00e4iv\u00e4hoidon aloitus isien n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201311122563", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-11-12T09:18:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "is\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4hoito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatuskumppanuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ekologinen teoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42445
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:51Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/127cb77b-d1af-45e0-8e48-8d3990540c6e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201311122563.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heinonen, Soila Kovanen, Anna "Sen naamasta näkyy, että hyvin viihtyy" : lapsen päivähoidon aloitus isien näkökulmasta isien osallisuus päivähoidon aloitus kasvatusyhteistyö ekologinen teoria Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 isät isyys osallisuus päivähoito kasvatuskumppanuus
title "Sen naamasta näkyy, että hyvin viihtyy" : lapsen päivähoidon aloitus isien näkökulmasta
title_alt Lapsen päivähoidon aloitus isien näkökulmasta
title_full "Sen naamasta näkyy, että hyvin viihtyy" : lapsen päivähoidon aloitus isien näkökulmasta
title_fullStr "Sen naamasta näkyy, että hyvin viihtyy" : lapsen päivähoidon aloitus isien näkökulmasta "Sen naamasta näkyy, että hyvin viihtyy" : lapsen päivähoidon aloitus isien näkökulmasta
title_full_unstemmed "Sen naamasta näkyy, että hyvin viihtyy" : lapsen päivähoidon aloitus isien näkökulmasta "Sen naamasta näkyy, että hyvin viihtyy" : lapsen päivähoidon aloitus isien näkökulmasta
title_short "Sen naamasta näkyy, että hyvin viihtyy"
title_sort sen naamasta näkyy että hyvin viihtyy lapsen päivähoidon aloitus isien näkökulmasta
title_sub lapsen päivähoidon aloitus isien näkökulmasta
title_txtP "Sen naamasta näkyy, että hyvin viihtyy" : lapsen päivähoidon aloitus isien näkökulmasta
topic isien osallisuus päivähoidon aloitus kasvatusyhteistyö ekologinen teoria Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 isät isyys osallisuus päivähoito kasvatuskumppanuus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus ekologinen teoria isien osallisuus isyys isät kasvatuskumppanuus kasvatusyhteistyö osallisuus päivähoidon aloitus päivähoito
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42445 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201311122563
work_keys_str_mv AT heinonensoila sennaamastanäkyyettähyvinviihtyylapsenpäivähoidonaloitusisiennäkökulmasta