MOTO -kerholaisten koulumenestys peruskoulun 6. luokalla ja heidän kokemuksiaan liikunnasta ja oppimisesta 9. luokalla

TIIVISTELMÄ Reinikka, Osmo. 2013. MOTO -kerholaisten koulumenestys peruskoulun 6. luokalla ja heidän kokemuksiaan liikunnasta ja oppimisesta 9. luokalla. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos. Jyväskylän yliopisto, 105 s. Tämän tapaustutkimuksen tavoitteena oli tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Reinikka, Osmo
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42418
_version_ 1828193126221611008
author Reinikka, Osmo
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Reinikka, Osmo Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Reinikka, Osmo Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Reinikka, Osmo
datasource_str_mv jyx
description TIIVISTELMÄ Reinikka, Osmo. 2013. MOTO -kerholaisten koulumenestys peruskoulun 6. luokalla ja heidän kokemuksiaan liikunnasta ja oppimisesta 9. luokalla. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos. Jyväskylän yliopisto, 105 s. Tämän tapaustutkimuksen tavoitteena oli tutkia peruskoulun ensimmäisellä luokalla motorista kehitystä tukevaan MOTO -kerhoon osallistuneiden oppilaiden koulumenes-tystä ja kokemuksia. Tutkimuksen määrällinen aineiston osa koostui 51 oppilaan kuu-dennen luokan kevättodistuksien liikunnan, äidinkielen, vieraan kielen, matematiikan, historian ja käyttäytymisen arvosanoista, joita verrattiin kunkin oppilaan oman luokan keskitasoon. Laadullinen aineiston osa käsitti 9 oppilaan teemahaastattelut, joiden yh-teiskesto oli 233 min. Litteroitua aineistoa kertyi 38 tekstisivua (rivivälillä 1,5). Haastat-teluaineistoa käsiteltiin sisällön erittelyn ja analyysin menetelmällä. Entiset MOTO -kerholaiset (n=51) eivät yleisesti todistusarvosanojen mukaan erottuneet oman luokkansa tasosta. Suurin osa kerholaisista sai oman luokkansa keskitasoa heikomman arvosanan äidinkielen kielentuntemuksessa (n=26), vieraan kielen (luetun) ymmärtämisessä (n=5, v.2009) ja kirjoittamisessa (n=28), matematiikassa (n=21), histo-riassa(n=23), itsenäisessä työskentelyssä (n=23) sekä vastuuntunnossa/huolellisuudessa (n=26). Keskitasoisesti suurin osa kerholaisista menestyi liikunnan osaamisessa (n=30) ja työskentelyssä/aktiivisuudessa (n=26), äidinkielen lukemisessa (n=24) sekä kirjallisessa (n=21) ja suullisessa viestinnässä (n=26), vieraan kielen kuullun ymmärtämisessä (n=7, v.2009), käyttäytymisessä (n=26) ja yhteistyötaidoissa (n=21). Yli keskitasoisen arvosanan huomattava osa kerholaisista sai äidinkielen kirjallisessa viestinnässä (n=11), vieraan kielen kirjoittamisessa (n=20), matematiikassa (n=8) ja osallistumisessa (n=15). Yhdeksännellä luokalla oppilaiden kokemukset koulun ja vapaa-ajan liikunnasta olivat pääosin myönteisiä ja lähes kaikki haastatellut olivat löytäneet oman liikuntaharrastuk-sen. Oppilaat kertoivat tyytyväisyydestä omaan koulumenestykseen ja oppimiseen sekä tukitoimiin, tosin kokemukset olivat hyvin erilaisia. Tuloksista kuvastuivat oppilaiden yksilölliset tavat oppia. Oppilaat motivoituivat ja viihtyivät koulussa normaalisti. He olivat löytäneet omia vahvuuksiaan ja kokeneet saaneensa riittävästi apua. Jatko-opintosuunnitelmat olivat lukiopainotteiset ja kaikilla oli selvä tulevaisuuden suunta. Syrjinnän tai syrjäytymisen merkkejä tai merkittäviä oppimisvaikeuksia ei tullut esille oppilaiden kokemuksista. Johtopäätös on, että MOTO -kerho oli näiden oppilaiden koh-dalla ollut myönteinen motorisen kehityksen ja oppimisen tukitoimi, jolla ei havaittu olevan ainakaan kielteisiä seurauksia. Peruskoulun alussa oppimisvalmiuksiltaan riski-ryhmään kuuluneet oppilaat olivat sopeutuneet kouluun hyvin ja suorittaneet oppivel-vollisuuden ilman suurempia ongelmia. Tutkimus kannustaa oppimisvaikeuksien riskien varhaiseen tunnistamiseen ja tuen järjestämiseen. Avainsanat: motorinen kehitys, oppimisvalmiudet, koulutulokkaat, peruskoulu, oppilaat, liikuntakerho, koulumenestys 
first_indexed 2023-03-22T10:00:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Reinikka, Osmo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-11-06T11:59:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-11-06T11:59:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1286833", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42418", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "TIIVISTELM\u00c4\r\n\r\nReinikka, Osmo. 2013. MOTO -kerholaisten koulumenestys peruskoulun 6. luokalla ja heid\u00e4n kokemuksiaan liikunnasta ja oppimisesta 9. luokalla. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Liikuntakasvatuksen laitos. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 105 s.\r\nT\u00e4m\u00e4n tapaustutkimuksen tavoitteena oli tutkia peruskoulun ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla motorista kehityst\u00e4 tukevaan MOTO -kerhoon osallistuneiden oppilaiden koulumenes-tyst\u00e4 ja kokemuksia. Tutkimuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen aineiston osa koostui 51 oppilaan kuu-dennen luokan kev\u00e4ttodistuksien liikunnan, \u00e4idinkielen, vieraan kielen, matematiikan, historian ja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen arvosanoista, joita verrattiin kunkin oppilaan oman luokan keskitasoon. Laadullinen aineiston osa k\u00e4sitti 9 oppilaan teemahaastattelut, joiden yh-teiskesto oli 233 min. Litteroitua aineistoa kertyi 38 tekstisivua (riviv\u00e4lill\u00e4 1,5). Haastat-teluaineistoa k\u00e4siteltiin sis\u00e4ll\u00f6n erittelyn ja analyysin menetelm\u00e4ll\u00e4. \r\nEntiset MOTO -kerholaiset (n=51) eiv\u00e4t yleisesti todistusarvosanojen mukaan erottuneet oman luokkansa tasosta. Suurin osa kerholaisista sai oman luokkansa keskitasoa heikomman arvosanan \u00e4idinkielen kielentuntemuksessa (n=26), vieraan kielen (luetun) ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4 (n=5, v.2009) ja kirjoittamisessa (n=28), matematiikassa (n=21), histo-riassa(n=23), itsen\u00e4isess\u00e4 ty\u00f6skentelyss\u00e4 (n=23) sek\u00e4 vastuuntunnossa/huolellisuudessa (n=26). Keskitasoisesti suurin osa kerholaisista menestyi liikunnan osaamisessa (n=30) ja ty\u00f6skentelyss\u00e4/aktiivisuudessa (n=26), \u00e4idinkielen lukemisessa (n=24) sek\u00e4 kirjallisessa (n=21) ja suullisessa viestinn\u00e4ss\u00e4 (n=26), vieraan kielen kuullun ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4 (n=7, v.2009), k\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4 (n=26) ja yhteisty\u00f6taidoissa (n=21). Yli keskitasoisen arvosanan huomattava osa kerholaisista sai \u00e4idinkielen kirjallisessa viestinn\u00e4ss\u00e4 (n=11), vieraan kielen kirjoittamisessa (n=20), matematiikassa (n=8) ja osallistumisessa (n=15). \r\nYhdeks\u00e4nnell\u00e4 luokalla oppilaiden kokemukset koulun ja vapaa-ajan liikunnasta olivat p\u00e4\u00e4osin my\u00f6nteisi\u00e4 ja l\u00e4hes kaikki haastatellut olivat l\u00f6yt\u00e4neet oman liikuntaharrastuk-sen. Oppilaat kertoivat tyytyv\u00e4isyydest\u00e4 omaan koulumenestykseen ja oppimiseen sek\u00e4 tukitoimiin, tosin kokemukset olivat hyvin erilaisia. Tuloksista kuvastuivat oppilaiden yksil\u00f6lliset tavat oppia. Oppilaat motivoituivat ja viihtyiv\u00e4t koulussa normaalisti. He olivat l\u00f6yt\u00e4neet omia vahvuuksiaan ja kokeneet saaneensa riitt\u00e4v\u00e4sti apua. Jatko-opintosuunnitelmat olivat lukiopainotteiset ja kaikilla oli selv\u00e4 tulevaisuuden suunta. Syrjinn\u00e4n tai syrj\u00e4ytymisen merkkej\u00e4 tai merkitt\u00e4vi\u00e4 oppimisvaikeuksia ei tullut esille oppilaiden kokemuksista. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s on, ett\u00e4 MOTO -kerho oli n\u00e4iden oppilaiden koh-dalla ollut my\u00f6nteinen motorisen kehityksen ja oppimisen tukitoimi, jolla ei havaittu olevan ainakaan kielteisi\u00e4 seurauksia. Peruskoulun alussa oppimisvalmiuksiltaan riski-ryhm\u00e4\u00e4n kuuluneet oppilaat olivat sopeutuneet kouluun hyvin ja suorittaneet oppivel-vollisuuden ilman suurempia ongelmia. Tutkimus kannustaa oppimisvaikeuksien riskien varhaiseen tunnistamiseen ja tuen j\u00e4rjest\u00e4miseen.\r\nAvainsanat: motorinen kehitys, oppimisvalmiudet, koulutulokkaat, peruskoulu, oppilaat, liikuntakerho, koulumenestys\u2003", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Osmo Reinikka (osjorein) on 2013-11-06 11:59:24.917288. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-11-06T11:59:25Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201311062540.pdf: 550972 bytes, checksum: a9325e1d9921ba6d7f0c0ae883630acb (MD5)\r\nlicense.html: 4955 bytes, checksum: 60ed90e0869a5ec3d9257bb81177d711 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-11-06T11:59:25Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201311062540.pdf: 550972 bytes, checksum: a9325e1d9921ba6d7f0c0ae883630acb (MD5)\r\nlicense.html: 4955 bytes, checksum: 60ed90e0869a5ec3d9257bb81177d711 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motorinen kehitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisvalmiudet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutulokkaat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peruskoulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilaat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntakerho", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulumenestys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "MOTO -kerholaisten koulumenestys peruskoulun 6. luokalla ja heid\u00e4n kokemuksiaan liikunnasta ja oppimisesta 9. luokalla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201311062540", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-11-06T11:59:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motorinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvalmiudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutulokkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintomenestys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42418
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:33Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/042d4324-aab8-43d8-99a7-27513afb3845\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201311062540.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Reinikka, Osmo MOTO -kerholaisten koulumenestys peruskoulun 6. luokalla ja heidän kokemuksiaan liikunnasta ja oppimisesta 9. luokalla motorinen kehitys oppimisvalmiudet koulutulokkaat peruskoulu oppilaat liikuntakerho koulumenestys Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 opintomenestys
title MOTO -kerholaisten koulumenestys peruskoulun 6. luokalla ja heidän kokemuksiaan liikunnasta ja oppimisesta 9. luokalla
title_full MOTO -kerholaisten koulumenestys peruskoulun 6. luokalla ja heidän kokemuksiaan liikunnasta ja oppimisesta 9. luokalla
title_fullStr MOTO -kerholaisten koulumenestys peruskoulun 6. luokalla ja heidän kokemuksiaan liikunnasta ja oppimisesta 9. luokalla MOTO -kerholaisten koulumenestys peruskoulun 6. luokalla ja heidän kokemuksiaan liikunnasta ja oppimisesta 9. luokalla
title_full_unstemmed MOTO -kerholaisten koulumenestys peruskoulun 6. luokalla ja heidän kokemuksiaan liikunnasta ja oppimisesta 9. luokalla MOTO -kerholaisten koulumenestys peruskoulun 6. luokalla ja heidän kokemuksiaan liikunnasta ja oppimisesta 9. luokalla
title_short MOTO -kerholaisten koulumenestys peruskoulun 6. luokalla ja heidän kokemuksiaan liikunnasta ja oppimisesta 9. luokalla
title_sort moto kerholaisten koulumenestys peruskoulun 6 luokalla ja heidän kokemuksiaan liikunnasta ja oppimisesta 9 luokalla
title_txtP MOTO -kerholaisten koulumenestys peruskoulun 6. luokalla ja heidän kokemuksiaan liikunnasta ja oppimisesta 9. luokalla
topic motorinen kehitys oppimisvalmiudet koulutulokkaat peruskoulu oppilaat liikuntakerho koulumenestys Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 opintomenestys
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education koulumenestys koulutulokkaat liikuntakerho motorinen kehitys opintomenestys oppilaat oppimisvalmiudet peruskoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42418 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201311062540
work_keys_str_mv AT reinikkaosmo motokerholaistenkoulumenestysperuskoulun6luokallajaheidänkokemuksiaanliikunnastajao