Kohti sosiaalista pääomaa toimintatutkimus yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämisprosessista

Tiivistelmä. Hautala, Paula. 2013. Kohti sosiaalista pääomaa. Toimintatutkimus yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämisprosessista. Varhaiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 95 sivua + liitteet. Nopeasti muuttuva työelämä asettaa uudenlaisia h...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hautala, Paula
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42407
_version_ 1828193126216368128
author Hautala, Paula
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hautala, Paula Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hautala, Paula Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hautala, Paula
datasource_str_mv jyx
description Tiivistelmä. Hautala, Paula. 2013. Kohti sosiaalista pääomaa. Toimintatutkimus yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämisprosessista. Varhaiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 95 sivua + liitteet. Nopeasti muuttuva työelämä asettaa uudenlaisia haasteita työntekijöiden osaamiselle. Yhteiskunnan muutokset ajavat organisaatiot tekemään ratkaisuja, joissa korostuu resurssien sijaan yhä enemmän yhteisöllinen oppiminen, niin myös varhaiskasvatuksen työtehtävissä. Päiväkodeissa muutoksia on lähdetty ratkaisemaan rakenne- ja toiminta-ympäristömuutoksilla. Yhteisöjen kyky vuorovaikutukselliseen oppimiseen edistää työntekijän hyvinvointia, mikä puolestaan tuottaa tulosta eli laadukasta varhaiskas-vatusta. Tutkimukseni aihe oli ajankohtainen, sillä varhaiskasvatuksen kehittämistyötä ei ole juurikaan tutkittu yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämisen näkökulmasta. Tutkimus oli prosessimuotoinen kehittävä toimintatutkimus, jonka aikana tutkin päivä-hoitohenkilökunnan käsityksiä toimintakulttuurin kehittämisestä. Tutkimuksen tarkoi-tuksena oli selvittää, mitä yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittyminen edellyttää ja millaista kehittymistä työntekijät kokevat yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämis-prosessin aikana sekä millaisista työssä oppimisen kokemuksista yhteisöllisen toiminta-kulttuurin kehittämisprosessi koostuu. Tämän laadullisen tutkimuksen lähestymistapa oli fenomenografinen ja aineiston analyysi toteutettiin fenomenografisen tutkimuksen teon analyysivaiheiden mukaisesti. Tutkimusaineisto koostui 1) kehittämissopimuksista, jotka täytettiin heti prosessin alussa ja arvioitiin tutkimustyöni loppupuolella 2) työntekijöiden kirjoittamista kirjeistä, jotka kerättiin tutkimuksen kahdessa eri vaiheessa ja 3) tutkimuspäiväkirjasta, jota kirjasin prosessin aikana. Tutkimuskohteena oli tietyn Jyväskyläläisen päiväkodin työ-yhteisö. Se valikoitui siten, että työyhteisössä, jossa myös itse työskentelen, oltiin aloittamassa kehittämisprosessia, jonka yhteyteen kaivattiin tutkimustyötä. Oma roolini työyhteisön kehittämisprosessissa oli sekä tutkijana että työyhteisön jäsenenä. Tutkimustulokset osoittivat, että yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittyminen edellyttää inhimillistä ja sosiaalista pääomaa. Inhimillinen pääoma sisälsi työntekijöiden ilmauksissa osaamisen jakamisen, vastuualueen määrittelemisen, sitoutumisen ja asennoitumisen. Sosiaalinen pääoma sisälsi työntekijöiden ilmauksissa yhteisöllisyyden, avoimen vuorovaikutuksen ja työrauhan ylläpitämisen. Tämän tutkimuksen päätuloksena voidaan pitää yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämismallia. Sen mukaan työyhteisön jäseniltä edellytetään inhimillistä pääomaa, joka voi kehittämistyön avulla tuottaa työyhteisön sosiaalista pääomaa. Tulosten mukaan työntekijöiden käsitykset kehittymisestä prosessin aikana liittyivät inhimilliseen pääomaan, jota ilmensivät muutokset toimintatavoissa ja työyhteisötaidoissa. Sen sijaan sosiaalisen pääoman alueella kehittymistä oli havaittavissa varsin vähän. Tutkimustulosteni mukaan työssä oppimisen kokemukset perustuvat tavoitteelliselle toiminnalle ja arvioinnille, mihin liittyy reflektiivinen toimintatapa. Tässä tutkimuksessa kehittämisprosessi ei edennyt asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Voidaan siis ajatella, että yhteisöllisyyteen tähtäävää kehittämistyötä ei voida tehdä ilman tavoitteita ja arviointia.
first_indexed 2024-09-11T08:51:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hautala, Paula", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-11-02T13:00:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-11-02T13:00:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1286547", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42407", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tiivistelm\u00e4. Hautala, Paula. 2013. Kohti sosiaalista p\u00e4\u00e4omaa. Toimintatutkimus yhteis\u00f6llisen toimintakulttuurin kehitt\u00e4misprosessista. Varhaiskasvatustieteen pro gradu \u2013tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. 95 sivua + liitteet.\r\n\r\nNopeasti muuttuva ty\u00f6el\u00e4m\u00e4 asettaa uudenlaisia haasteita ty\u00f6ntekij\u00f6iden osaamiselle. Yhteiskunnan muutokset ajavat organisaatiot tekem\u00e4\u00e4n ratkaisuja, joissa korostuu resurssien sijaan yh\u00e4 enemm\u00e4n yhteis\u00f6llinen oppiminen, niin my\u00f6s varhaiskasvatuksen ty\u00f6teht\u00e4viss\u00e4. P\u00e4iv\u00e4kodeissa muutoksia on l\u00e4hdetty ratkaisemaan rakenne- ja toiminta-ymp\u00e4rist\u00f6muutoksilla. Yhteis\u00f6jen kyky vuorovaikutukselliseen oppimiseen edist\u00e4\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4n hyvinvointia, mik\u00e4 puolestaan tuottaa tulosta eli laadukasta varhaiskas-vatusta. Tutkimukseni aihe oli ajankohtainen, sill\u00e4 varhaiskasvatuksen kehitt\u00e4misty\u00f6t\u00e4 ei ole juurikaan tutkittu yhteis\u00f6llisen toimintakulttuurin kehitt\u00e4misen n\u00e4k\u00f6kulmasta.\r\n\r\nTutkimus oli prosessimuotoinen kehitt\u00e4v\u00e4 toimintatutkimus, jonka aikana tutkin p\u00e4iv\u00e4-hoitohenkil\u00f6kunnan k\u00e4sityksi\u00e4 toimintakulttuurin kehitt\u00e4misest\u00e4. Tutkimuksen tarkoi-tuksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 yhteis\u00f6llisen toimintakulttuurin kehittyminen edellytt\u00e4\u00e4 ja millaista kehittymist\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4t kokevat yhteis\u00f6llisen toimintakulttuurin kehitt\u00e4mis-prosessin aikana sek\u00e4 millaisista ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen kokemuksista yhteis\u00f6llisen toiminta-kulttuurin kehitt\u00e4misprosessi koostuu.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen l\u00e4hestymistapa oli fenomenografinen ja aineiston analyysi toteutettiin fenomenografisen tutkimuksen teon analyysivaiheiden mukaisesti. Tutkimusaineisto koostui 1) kehitt\u00e4missopimuksista, jotka t\u00e4ytettiin heti prosessin alussa ja arvioitiin tutkimusty\u00f6ni loppupuolella 2) ty\u00f6ntekij\u00f6iden kirjoittamista kirjeist\u00e4, jotka ker\u00e4ttiin tutkimuksen kahdessa eri vaiheessa ja 3) tutkimusp\u00e4iv\u00e4kirjasta, jota kirjasin prosessin aikana. Tutkimuskohteena oli tietyn Jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isen p\u00e4iv\u00e4kodin ty\u00f6-yhteis\u00f6. Se valikoitui siten, ett\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4, jossa my\u00f6s itse ty\u00f6skentelen, oltiin aloittamassa kehitt\u00e4misprosessia, jonka yhteyteen kaivattiin tutkimusty\u00f6t\u00e4. Oma roolini ty\u00f6yhteis\u00f6n kehitt\u00e4misprosessissa oli sek\u00e4 tutkijana ett\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6n j\u00e4senen\u00e4.\r\n\r\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 yhteis\u00f6llisen toimintakulttuurin kehittyminen edellytt\u00e4\u00e4 inhimillist\u00e4 ja sosiaalista p\u00e4\u00e4omaa. Inhimillinen p\u00e4\u00e4oma sis\u00e4lsi ty\u00f6ntekij\u00f6iden ilmauksissa osaamisen jakamisen, vastuualueen m\u00e4\u00e4rittelemisen, sitoutumisen ja asennoitumisen. Sosiaalinen p\u00e4\u00e4oma sis\u00e4lsi ty\u00f6ntekij\u00f6iden ilmauksissa yhteis\u00f6llisyyden, avoimen vuorovaikutuksen ja ty\u00f6rauhan yll\u00e4pit\u00e4misen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen p\u00e4\u00e4tuloksena voidaan pit\u00e4\u00e4 yhteis\u00f6llisen toimintakulttuurin kehitt\u00e4mismallia. Sen mukaan ty\u00f6yhteis\u00f6n j\u00e4senilt\u00e4 edellytet\u00e4\u00e4n inhimillist\u00e4 p\u00e4\u00e4omaa, joka voi kehitt\u00e4misty\u00f6n avulla tuottaa ty\u00f6yhteis\u00f6n sosiaalista p\u00e4\u00e4omaa. Tulosten mukaan ty\u00f6ntekij\u00f6iden k\u00e4sitykset kehittymisest\u00e4 prosessin aikana liittyiv\u00e4t inhimilliseen p\u00e4\u00e4omaan, jota ilmensiv\u00e4t muutokset toimintatavoissa ja ty\u00f6yhteis\u00f6taidoissa. Sen sijaan sosiaalisen p\u00e4\u00e4oman alueella kehittymist\u00e4 oli havaittavissa varsin v\u00e4h\u00e4n. Tutkimustulosteni mukaan ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen kokemukset perustuvat tavoitteelliselle toiminnalle ja arvioinnille, mihin liittyy reflektiivinen toimintatapa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kehitt\u00e4misprosessi ei edennyt asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Voidaan siis ajatella, ett\u00e4 yhteis\u00f6llisyyteen t\u00e4ht\u00e4\u00e4v\u00e4\u00e4 kehitt\u00e4misty\u00f6t\u00e4 ei voida tehd\u00e4 ilman tavoitteita ja arviointia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Paula Hautala (pajohaut) on 2013-11-02 13:00:28.699528. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-11-02T13:00:29Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201311022532.pdf: 2218108 bytes, checksum: ea45958aae51eceb42ab49157e5b8f80 (MD5)\r\nlicense.html: 4939 bytes, checksum: 23ad6e54cace91baafc0d1271bac336e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-11-02T13:00:29Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201311022532.pdf: 2218108 bytes, checksum: ea45958aae51eceb42ab49157e5b8f80 (MD5)\r\nlicense.html: 4939 bytes, checksum: 23ad6e54cace91baafc0d1271bac336e (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toimintatutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehitt\u00e4misprosessi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toimintakulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inhimillinen p\u00e4\u00e4oma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen p\u00e4\u00e4oma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6ss\u00e4 oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kohti sosiaalista p\u00e4\u00e4omaa : toimintatutkimus yhteis\u00f6llisen toimintakulttuurin kehitt\u00e4misprosessista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Toimintatutkimus yhteis\u00f6llisen toimintakulttuurin kehitt\u00e4misprosessista", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201311022532", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Toimintatutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-11-02T13:00:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkinen p\u00e4\u00e4oma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen p\u00e4\u00e4oma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42407
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:22Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c6645a6e-e992-4c1b-a239-d35300704eb7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201311022532.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hautala, Paula Kohti sosiaalista pääomaa : toimintatutkimus yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämisprosessista toimintatutkimus fenomenografia kehittämisprosessi yhteisöllisyys toimintakulttuuri inhimillinen pääoma sosiaalinen pääoma työssä oppiminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education Toimintatutkimus Fenomenografia 104 henkinen pääoma työssäoppiminen kehittäminen päiväkodit
title Kohti sosiaalista pääomaa : toimintatutkimus yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämisprosessista
title_alt Toimintatutkimus yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämisprosessista
title_full Kohti sosiaalista pääomaa : toimintatutkimus yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämisprosessista
title_fullStr Kohti sosiaalista pääomaa : toimintatutkimus yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämisprosessista Kohti sosiaalista pääomaa : toimintatutkimus yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämisprosessista
title_full_unstemmed Kohti sosiaalista pääomaa : toimintatutkimus yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämisprosessista Kohti sosiaalista pääomaa : toimintatutkimus yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämisprosessista
title_short Kohti sosiaalista pääomaa
title_sort kohti sosiaalista pääomaa toimintatutkimus yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämisprosessista
title_sub toimintatutkimus yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämisprosessista
title_txtP Kohti sosiaalista pääomaa : toimintatutkimus yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämisprosessista
topic toimintatutkimus fenomenografia kehittämisprosessi yhteisöllisyys toimintakulttuuri inhimillinen pääoma sosiaalinen pääoma työssä oppiminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education Toimintatutkimus Fenomenografia 104 henkinen pääoma työssäoppiminen kehittäminen päiväkodit
topic_facet 104 Early Childhood Education Fenomenografia Toimintatutkimus Varhaiskasvatus fenomenografia henkinen pääoma inhimillinen pääoma kehittäminen kehittämisprosessi päiväkodit sosiaalinen pääoma toimintakulttuuri toimintatutkimus työssä oppiminen työssäoppiminen yhteisöllisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42407 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201311022532
work_keys_str_mv AT hautalapaula kohtisosiaalistapääomaatoimintatutkimusyhteisöllisentoimintakulttuurinkehittämispro