Die Unterstützung der Eltern beim Fremdsprachenlernen ihres Kindes

Vieraiden kielten oppiminen ei rajoitu pelkästään kouluun ja opettajan järjestämään toimintaan, vaan kieliä opitaan myös muissa yhteyksissä, esim. perheen parissa. Sosiokulttuurinen oppimisteoria, joka toimii tämän pro gradu -tutkielman taustateoriana, painottaa vanhempien ja lapsen välisen vuorovai...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Haikarainen, Elina
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42402
_version_ 1826225753805553664
author Haikarainen, Elina
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Haikarainen, Elina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Haikarainen, Elina Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Haikarainen, Elina
datasource_str_mv jyx
description Vieraiden kielten oppiminen ei rajoitu pelkästään kouluun ja opettajan järjestämään toimintaan, vaan kieliä opitaan myös muissa yhteyksissä, esim. perheen parissa. Sosiokulttuurinen oppimisteoria, joka toimii tämän pro gradu -tutkielman taustateoriana, painottaa vanhempien ja lapsen välisen vuorovaikutuksen sekä oppijan tekijyyden tärkeyttä oppimisessa. Vanhempien tuesta tehdyt tutkimukset osoittavat, että vanhempien tuki on tärkeää ja hyödyllistä lastensa oppimisessa etenkin motivaation ja koulumenestyksen kannalta. Vanhempien tukea lastensa kielten oppimisessa ei ole Suomessa kuitenkaan tutkittu. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten vanhemmat tukevat 5./6.-luokalla olevien lastensa englannin ja saksan kielen oppimista. Vanhempien käsityksiä kartoitettiin yhdeksän puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, minkä jälkeen aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin sekä tekijyyden analyysin keinoin. Analyysiosuudessa selvitettiin vanhempien käyttämiä tukimuotoja, mahdollisia eroja tuessa englannin ja saksan välillä sekä vanhempien, lapsen ja opettajan tekijyyttä lapsen oppimisessa. Tutkimustulokset osoittivat, että vanhemmat tukivat lapsiaan monin eri tavoin. Vanhemmat pitivät sanojen kyselyä sekä kotiläksyissä, kieliopissa ja kokeisiin valmistautumisessa tapahtuvaa auttamista perinteisinä tuenmuotoina. Kaikki vanhemmat eivät kokeneet tukevansa lapsensa kielenoppimista, mikäli he tukivat jollakin toisella tapaa, esim. tarjoamalla mahdollisuuksia autenttisiin kielenkäyttötilanteisiin sekä kotimaassa että ulkomaan lomamatkoilla. Vanhemmat pitivät töidensä ja englannin yleisyyden takia englannin osaamista tärkeämpänä kuin saksan. Siitä syystä he myös tukivat englannin oppimista enemmän. Englantia käytettiin ja kuultiin kotona saksaa enemmän. Saksankielistä oppimateriaalia löytyi kotoa myös vähemmän. Vanhempien tekijyys näyttäytyi monella tapaa. Vanhemmat olivat aktiivisia tukijoita lastensa oppimisessa. Vanhempien ajatukset heidän tukensa hyödyllisyydestä edistivät heidän tekijyyttänsä, kun taas vanhempien kielitaidottomuus, koettu osaamattomuus tuen suhteen ja ajanpuute haittasivat sitä. Lasten tekijyys oli itsenäistä, yhteistyötä kaipaavaa tai vastustavaa. Itsenäiset lapset eivät kokeneet tarvitsevansa vanhempiensa apua eivätkä usein pyytäneet sitä, kun taas yhteistyötä kaipaavat lapset toimivat päinvastoin. Vastustavat lapset torjuivat vanhempien tarjoaman tuen. Vanhemmat eivät puhuneet opettajan tekijyydestä haastatteluissa paljoakaan. Vähäinen yhteydenpito vanhempien ja opettajan välillä tapahtui Wilma-portaalin kautta.
first_indexed 2024-09-11T08:50:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Haikarainen, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-11-01T12:22:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-11-01T12:22:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1286583", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42402", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vieraiden kielten oppiminen ei rajoitu pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n kouluun ja opettajan j\u00e4rjest\u00e4m\u00e4\u00e4n toimintaan, vaan kieli\u00e4 opitaan my\u00f6s muissa yhteyksiss\u00e4, esim. perheen parissa. Sosiokulttuurinen oppimisteoria, joka toimii t\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman taustateoriana, painottaa vanhempien ja lapsen v\u00e4lisen vuorovaikutuksen sek\u00e4 oppijan tekijyyden t\u00e4rkeytt\u00e4 oppimisessa.\n\nVanhempien tuesta tehdyt tutkimukset osoittavat, ett\u00e4 vanhempien tuki on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ja hy\u00f6dyllist\u00e4 lastensa oppimisessa etenkin motivaation ja koulumenestyksen kannalta. Vanhempien tukea lastensa kielten oppimisessa ei ole Suomessa kuitenkaan tutkittu. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten vanhemmat tukevat 5./6.-luokalla olevien lastensa englannin ja saksan kielen oppimista. Vanhempien k\u00e4sityksi\u00e4 kartoitettiin yhdeks\u00e4n puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, mink\u00e4 j\u00e4lkeen aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin sek\u00e4 tekijyyden analyysin keinoin. Analyysiosuudessa selvitettiin vanhempien k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 tukimuotoja, mahdollisia eroja tuessa englannin ja saksan v\u00e4lill\u00e4 sek\u00e4 vanhempien, lapsen ja opettajan tekijyytt\u00e4 lapsen oppimisessa.\n\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 vanhemmat tukivat lapsiaan monin eri tavoin. Vanhemmat pitiv\u00e4t sanojen kysely\u00e4 sek\u00e4 kotil\u00e4ksyiss\u00e4, kieliopissa ja kokeisiin valmistautumisessa tapahtuvaa auttamista perinteisin\u00e4 tuenmuotoina. Kaikki vanhemmat eiv\u00e4t kokeneet tukevansa lapsensa kielenoppimista, mik\u00e4li he tukivat jollakin toisella tapaa, esim. tarjoamalla mahdollisuuksia autenttisiin kielenk\u00e4ytt\u00f6tilanteisiin sek\u00e4 kotimaassa ett\u00e4 ulkomaan lomamatkoilla. Vanhemmat pitiv\u00e4t t\u00f6idens\u00e4 ja englannin yleisyyden takia englannin osaamista t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4n\u00e4 kuin saksan. Siit\u00e4 syyst\u00e4 he my\u00f6s tukivat englannin oppimista enemm\u00e4n. Englantia k\u00e4ytettiin ja kuultiin kotona saksaa enemm\u00e4n. Saksankielist\u00e4 oppimateriaalia l\u00f6ytyi kotoa my\u00f6s v\u00e4hemm\u00e4n.\n\nVanhempien tekijyys n\u00e4ytt\u00e4ytyi monella tapaa. Vanhemmat olivat aktiivisia tukijoita lastensa oppimisessa. Vanhempien ajatukset heid\u00e4n tukensa hy\u00f6dyllisyydest\u00e4 edistiv\u00e4t heid\u00e4n tekijyytt\u00e4ns\u00e4, kun taas vanhempien kielitaidottomuus, koettu osaamattomuus tuen suhteen ja ajanpuute haittasivat sit\u00e4. Lasten tekijyys oli itsen\u00e4ist\u00e4, yhteisty\u00f6t\u00e4 kaipaavaa tai vastustavaa. Itsen\u00e4iset lapset eiv\u00e4t kokeneet tarvitsevansa vanhempiensa apua eiv\u00e4tk\u00e4 usein pyyt\u00e4neet sit\u00e4, kun taas yhteisty\u00f6t\u00e4 kaipaavat lapset toimivat p\u00e4invastoin. Vastustavat lapset torjuivat vanhempien tarjoaman tuen. Vanhemmat eiv\u00e4t puhuneet opettajan tekijyydest\u00e4 haastatteluissa paljoakaan. V\u00e4h\u00e4inen yhteydenpito vanhempien ja opettajan v\u00e4lill\u00e4 tapahtui Wilma-portaalin kautta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Elina Haikarainen (elaimaha) on 2013-11-01 12:22:14.216744. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-11-01T12:22:14Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201311012529.pdf: 511947 bytes, checksum: 558ce9c85f2e3ca5e5f242edeaa701fd (MD5)\nlicense.html: 4911 bytes, checksum: 8a6f711807d94ab1e5de1ac047a9b13f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-11-01T12:22:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201311012529.pdf: 511947 bytes, checksum: 558ce9c85f2e3ca5e5f242edeaa701fd (MD5)\nlicense.html: 4911 bytes, checksum: 8a6f711807d94ab1e5de1ac047a9b13f (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "die Unterst\u00fctzung der Eltern", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "das Fremdsprachenlernen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "die soziokulturelle Lerntheorie", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Agency", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Die Unterstu\u0308tzung der Eltern beim Fremdsprachenlernen ihres Kindes", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201311012529", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-11-01T12:22:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiokulttuurinen oppimisteoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42402
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:56:32Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/908c5aa1-9dbb-453d-a019-533f904d06fb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201311012529.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haikarainen, Elina Die Unterstützung der Eltern beim Fremdsprachenlernen ihres Kindes die Unterstützung der Eltern das Fremdsprachenlernen die soziokulturelle Lerntheorie Agency Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 kielet oppiminen sosiokulttuurinen oppimisteoria vanhemmat lapset
title Die Unterstützung der Eltern beim Fremdsprachenlernen ihres Kindes
title_full Die Unterstützung der Eltern beim Fremdsprachenlernen ihres Kindes
title_fullStr Die Unterstützung der Eltern beim Fremdsprachenlernen ihres Kindes Die Unterstützung der Eltern beim Fremdsprachenlernen ihres Kindes
title_full_unstemmed Die Unterstützung der Eltern beim Fremdsprachenlernen ihres Kindes Die Unterstützung der Eltern beim Fremdsprachenlernen ihres Kindes
title_short Die Unterstützung der Eltern beim Fremdsprachenlernen ihres Kindes
title_sort die unterstu tzung der eltern beim fremdsprachenlernen ihres kindes
title_txtP Die Unterstützung der Eltern beim Fremdsprachenlernen ihres Kindes
topic die Unterstützung der Eltern das Fremdsprachenlernen die soziokulturelle Lerntheorie Agency Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 kielet oppiminen sosiokulttuurinen oppimisteoria vanhemmat lapset
topic_facet 308 Agency German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri das Fremdsprachenlernen die Unterstützung der Eltern die soziokulturelle Lerntheorie kielet lapset oppiminen sosiokulttuurinen oppimisteoria vanhemmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42402 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201311012529
work_keys_str_mv AT haikarainenelina dieunterstutzungderelternbeimfremdsprachenlernenihreskindes