Kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien ammatillisen minäkäsityksen tarkastelua

Tutkimuksessa tarkastellaan Jyväskylän yliopistossa luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta. Tarkastelun kohteena ovat koulutukseen hakeutuminen, asiantuntijuus, opettajaidentiteetti sekä tulevaisuus kahden aineen opettajana. Lisäksi han...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sundberg, Camilla
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Humanistinen tiedekunta, Faculty of Education, Faculty of Humanities, Opettajankoulutuslaitos, Musiikin laitos, Department of Teacher Education, Department of Music, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42390
_version_ 1826225761274560512
author Sundberg, Camilla
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Humanistinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Humanities Opettajankoulutuslaitos Musiikin laitos Department of Teacher Education Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sundberg, Camilla Kasvatustieteiden tiedekunta Humanistinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Humanities Opettajankoulutuslaitos Musiikin laitos Department of Teacher Education Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sundberg, Camilla Kasvatustieteiden tiedekunta Humanistinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Humanities Opettajankoulutuslaitos Musiikin laitos Department of Teacher Education Department of Music University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sundberg, Camilla
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkastellaan Jyväskylän yliopistossa luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta. Tarkastelun kohteena ovat koulutukseen hakeutuminen, asiantuntijuus, opettajaidentiteetti sekä tulevaisuus kahden aineen opettajana. Lisäksi hankitaan palautetta koulutuksen kehittämiseksi. Tutkimusintressiin ovat vaikuttaneet tutkijan kokemukset laaja-alaisena opettajaopiskelijana, yhteiskunnan edellyttämä laaja-alaisempi opettajuus ja tutkimustiedon tarve kaksoiskelpoisen koulutuksen kehittämiseksi. Teoreettisessa viitekehyksessä luodaan katsaus opettajuuteen tutkimuskohteena ja määritellään laaja-alaisen opettajuuden käsitettä kelpoisuuden, koulutuksen, yhteisen opettajaidentiteetin ja asiantuntijuuden näkökulmista. Aikaisemman tutkimuskirjallisuuden yhteenvetona rakentuu malli opettajan laaja-alaisen asiantuntijuuden toteutumisesta kouluyhteisössä, joka toimii vertailupohjana opiskelijoiden kokemuksille. Opiskelijoiden kokemuksia tarkastellaan tutkimuksen empiirisessä osassa. Tapaustutkimuksen aineisto on kerätty yhdeksän opiskelijan yksilöhaastatteluilla käyttäen menetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelurunko rakentuu minäkäsityksen ulottuvuuksien pohjalle. Luokanopettajakoulutuksen kautta kahden aineen koulutukseen tulleilla opiskelijoilla suuntautuminen alakouluun säilyy vahvana koko opiskelun ajan, vaikka ajatus työskentelystä ylemmillä luokilla herääkin harjoittelujen myötä viimeisinä opiskeluvuosina. Mahdollisuudesta kouluttautua kaksoiskelpoiseksi opettajaksi tiedetään vähän. Monelle tieto on tullut yllätyksenä. Koulutuksessa opiskelijalle muodostuu vahva opettajaidentiteetti ja monipuolinen asiantuntijuus. Siinä yhdistyvät laaja aineenhallinta sekä pedagoginen osaaminen, kasvattajuus ja ryhmänhallintataidot. Eri koulutuksista saadut taidot ruokkivat luovuutta ja innovatiivisuutta sekä antavat valmiuksia opettaa eri-ikäisiä oppilaita muun muassa mahdollistaen oppimateriaalin eriyttämisen ikätason mukaan. Kahden aineen osaaminen auttaa integroimaan ja eheyttämään opetusta sekä toteuttamaan tavoitteellista aineenopetusta. Kahden aineen opiskelu vahvistaa opiskelijan ammatillista itsetuntoa ja rakentaa yhteistä opettajaidentiteettiä. Laaja-alaisuus mahdollistaa myös laajan työkentän ja monipuolisen työnkuvan. Vaikka opiskelijat ovat koulutukseen tyytyväisiä, he kantavat huolta työelämän kuormittavuudesta ja siitä, että aineenopettajuus voi rajoittaa luokanopettajana toimimista. Koulutuksen kehittämisen tärkeimmät kohteet liittyvät opintojen ohjaukseen ja organisointiin sekä pedagogisen näkökulman lisäämiseen aineenopettajaopinnoissa. Myös toinen opetettava aine tulisi huomioida luokanopettajaharjoitteluissa paremmin.
first_indexed 2023-03-22T09:58:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sundberg, Camilla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-10-31T11:31:49Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-10-31T11:31:49Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1286485", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42390", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkastellaan Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta. Tarkastelun kohteena ovat koulutukseen hakeutuminen, asiantuntijuus, opettajaidentiteetti sek\u00e4 tulevaisuus kahden aineen opettajana. Lis\u00e4ksi hankitaan palautetta koulutuksen kehitt\u00e4miseksi. Tutkimusintressiin ovat vaikuttaneet tutkijan kokemukset laaja-alaisena opettajaopiskelijana, yhteiskunnan edellytt\u00e4m\u00e4 laaja-alaisempi opettajuus ja tutkimustiedon tarve kaksoiskelpoisen koulutuksen kehitt\u00e4miseksi.\r\n\r\nTeoreettisessa viitekehyksess\u00e4 luodaan katsaus opettajuuteen tutkimuskohteena ja m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n laaja-alaisen opettajuuden k\u00e4sitett\u00e4 kelpoisuuden, koulutuksen, yhteisen opettajaidentiteetin ja asiantuntijuuden n\u00e4k\u00f6kulmista. Aikaisemman\r\ntutkimuskirjallisuuden yhteenvetona rakentuu malli opettajan laaja-alaisen asiantuntijuuden toteutumisesta kouluyhteis\u00f6ss\u00e4, joka toimii vertailupohjana opiskelijoiden kokemuksille. Opiskelijoiden kokemuksia tarkastellaan tutkimuksen empiirisess\u00e4 osassa. Tapaustutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty yhdeks\u00e4n opiskelijan yksil\u00f6haastatteluilla k\u00e4ytt\u00e4en menetelm\u00e4n\u00e4 puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelurunko rakentuu min\u00e4k\u00e4sityksen ulottuvuuksien pohjalle.\r\n\r\nLuokanopettajakoulutuksen kautta kahden aineen koulutukseen tulleilla opiskelijoilla suuntautuminen alakouluun s\u00e4ilyy vahvana koko opiskelun ajan, vaikka ajatus ty\u00f6skentelyst\u00e4 ylemmill\u00e4 luokilla her\u00e4\u00e4kin harjoittelujen my\u00f6t\u00e4 viimeisin\u00e4 opiskeluvuosina. Mahdollisuudesta kouluttautua kaksoiskelpoiseksi opettajaksi tiedet\u00e4\u00e4n v\u00e4h\u00e4n. Monelle tieto on tullut yll\u00e4tyksen\u00e4. Koulutuksessa opiskelijalle muodostuu vahva opettajaidentiteetti ja monipuolinen asiantuntijuus. Siin\u00e4 yhdistyv\u00e4t laaja aineenhallinta sek\u00e4 pedagoginen osaaminen, kasvattajuus ja ryhm\u00e4nhallintataidot. Eri koulutuksista saadut taidot ruokkivat luovuutta ja innovatiivisuutta sek\u00e4 antavat valmiuksia opettaa eri-ik\u00e4isi\u00e4 oppilaita muun muassa mahdollistaen oppimateriaalin eriytt\u00e4misen ik\u00e4tason mukaan. Kahden aineen osaaminen\r\nauttaa integroimaan ja eheytt\u00e4m\u00e4\u00e4n opetusta sek\u00e4 toteuttamaan tavoitteellista aineenopetusta. Kahden aineen opiskelu vahvistaa opiskelijan ammatillista itsetuntoa ja rakentaa yhteist\u00e4 opettajaidentiteetti\u00e4. Laaja-alaisuus mahdollistaa my\u00f6s laajan ty\u00f6kent\u00e4n ja monipuolisen ty\u00f6nkuvan. Vaikka opiskelijat ovat koulutukseen tyytyv\u00e4isi\u00e4, he kantavat huolta ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n kuormittavuudesta ja siit\u00e4, ett\u00e4 aineenopettajuus voi rajoittaa luokanopettajana toimimista. Koulutuksen kehitt\u00e4misen t\u00e4rkeimm\u00e4t kohteet liittyv\u00e4t opintojen ohjaukseen ja organisointiin sek\u00e4 pedagogisen n\u00e4k\u00f6kulman lis\u00e4\u00e4miseen aineenopettajaopinnoissa. My\u00f6s toinen opetettava aine tulisi huomioida luokanopettajaharjoitteluissa paremmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Camilla Sundberg (camasund) on 2013-10-31 11:31:49.067144. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-10-31T11:31:49Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201310312514.pdf: 770657 bytes, checksum: a81df428103e0690d45d1d6fb85e98b5 (MD5)\r\nlicense.html: 4989 bytes, checksum: b69fc10f38c570d246fb92d3a9285a5f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-10-31T11:31:49Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201310312514.pdf: 770657 bytes, checksum: a81df428103e0690d45d1d6fb85e98b5 (MD5)\r\nlicense.html: 4989 bytes, checksum: b69fc10f38c570d246fb92d3a9285a5f (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laaja-alainen opettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaksoiskelpoisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen min\u00e4k\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteinen opettajaidentiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiantuntijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikinopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta : luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien ammatillisen min\u00e4k\u00e4sityksen tarkastelua", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien ammatillisen min\u00e4k\u00e4sityksen tarkastelua", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201310312514", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-10-31T11:31:49Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikinopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42390
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:51Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dfde068f-a590-435a-9e1d-087e04691a1f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201310312514.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sundberg, Camilla Kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta : luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien ammatillisen minäkäsityksen tarkastelua laaja-alainen opettajuus kaksoiskelpoisuus ammatillinen minäkäsitys yhteinen opettajaidentiteetti asiantuntijuus luokanopettaja musiikinopettaja Luokanopettajakoulutus Musiikkikasvatus Teacher Education Music Education 103 3052 opettajuus minäkuva luokanopettajat musiikinopettajat identiteetti
title Kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta : luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien ammatillisen minäkäsityksen tarkastelua
title_alt Luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien ammatillisen minäkäsityksen tarkastelua
title_full Kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta : luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien ammatillisen minäkäsityksen tarkastelua
title_fullStr Kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta : luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien ammatillisen minäkäsityksen tarkastelua Kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta : luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien ammatillisen minäkäsityksen tarkastelua
title_full_unstemmed Kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta : luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien ammatillisen minäkäsityksen tarkastelua Kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta : luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien ammatillisen minäkäsityksen tarkastelua
title_short Kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta
title_sort kokemuksia laaja alaisesta opettajuudesta luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien ammatillisen minäkäsityksen tarkastelua
title_sub luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien ammatillisen minäkäsityksen tarkastelua
title_txtP Kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta : luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien ammatillisen minäkäsityksen tarkastelua
topic laaja-alainen opettajuus kaksoiskelpoisuus ammatillinen minäkäsitys yhteinen opettajaidentiteetti asiantuntijuus luokanopettaja musiikinopettaja Luokanopettajakoulutus Musiikkikasvatus Teacher Education Music Education 103 3052 opettajuus minäkuva luokanopettajat musiikinopettajat identiteetti
topic_facet 103 3052 Luokanopettajakoulutus Music Education Musiikkikasvatus Teacher Education ammatillinen minäkäsitys asiantuntijuus identiteetti kaksoiskelpoisuus laaja-alainen opettajuus luokanopettaja luokanopettajat minäkuva musiikinopettaja musiikinopettajat opettajuus yhteinen opettajaidentiteetti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42390 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201310312514
work_keys_str_mv AT sundbergcamilla kokemuksialaajaalaisestaopettajuudestaluokanopettajaksijamusiikinaineenopettajak