"- Et se liikunta on melkein kakkossijalla." yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta

Pirttimäki, H. & Salmio, P. 2013. Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta. Pro gradu –tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, kasvatustiede ja liikuntakasvatuksen laitos, liikuntapedagogiikka. Jyväskylän yliopisto, 83s. Pro gradu -tutkielmamme tarkoitu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pirttimäki, Harri, Salmio, Paavo
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Education, Faculty of Sport and Health Sciences, Opettajankoulutuslaitos, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Teacher Education, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42385
_version_ 1826225761958232064
author Pirttimäki, Harri Salmio, Paavo
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Sport and Health Sciences Opettajankoulutuslaitos Liikuntakasvatuksen laitos Department of Teacher Education Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pirttimäki, Harri Salmio, Paavo Kasvatustieteiden tiedekunta Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Sport and Health Sciences Opettajankoulutuslaitos Liikuntakasvatuksen laitos Department of Teacher Education Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pirttimäki, Harri Salmio, Paavo Kasvatustieteiden tiedekunta Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Sport and Health Sciences Opettajankoulutuslaitos Liikuntakasvatuksen laitos Department of Teacher Education Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pirttimäki, Harri
datasource_str_mv jyx
description Pirttimäki, H. & Salmio, P. 2013. Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta. Pro gradu –tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, kasvatustiede ja liikuntakasvatuksen laitos, liikuntapedagogiikka. Jyväskylän yliopisto, 83s. Pro gradu -tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia yläkoulun liikunnanopettajilla on tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta liikuntatunnilla, sekä miten he niitä käytännössä opettavat. Lisäksi halusimme tietää, miten eri tekijät vaikuttavat tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetukseen sekä miten nämä taidot näkyvät liikunnanopetuksen arvioinnissa. Tutkimuksemme oli luonteeltaan laadullinen ja sen tieteellisfilosofinen lähtökohta oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineistoa varten haastattelimme 12 yläkoulussa liikuntaa opettanutta opettajaa, joista 6 oli mies- ja 6 naisopettajaa. Haastattelumuotona toimi teemahaastattelu. Haastattelut olivat 30–47 minuutin mittaisia ja aineistoa kertyi yhteensä 466 minuuttia. Litteroitua tekstiä tuli 60 sivua rivivälillä 1,5. Haastattelut tehtiin kevään 2013 aikana. Aineistonanalyysin suoritimme teoriaohjaavalla analyysillä (Tuomi & Sarajärvi 2011, 96–97). Tutkimuksemme tuloksista ilmeni, että liikunnanopettajat arvostavat tunne- ja vuorovaikutustaitoja, mutta suurin osa ei pyri kovinkaan tietoisesti tukemaan taitojen kehitystä eri opetusmenetelmillä, koska he kokevat taitojen harjaantuvan luonnostaan. Opetusmenetelmistä esiin nousi kuitenkin eniten käytettyinä pari- ja ryhmätyöt sekä ongelmanratkaisutehtävät. Opettajat kokivat, että joukkuepelit, tanssi ja telinevoimistelu ovat lajeja, joissa tunne- ja vuorovaikutustaidot harjaantuvat parhaiten. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen arvioinnista kysyttäessä opettajat kertoivat niiden vaikuttavan arvosanaan melko paljon, mutta nämä taidot sekoittuivat usein esimerkiksi yleiseen käyttäytymiseen ja asennoitumiseen. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen arviointimenetelmät olivat epäjärjestelmällisiä ja monet opettajista kertoivat luottavansa muistiinsa tunne- ja vuorovaikutustaitojen arvioinnissa. Jatkossa tulisikin kiinnittää huomiota tunne- ja vuorovaikutustaitojen johdonmukaisempaan opetukseen ja arviointiin liikunnan avulla. Nämä taidot ja niiden arviointikriteerit tulisi tuoda selkeämmin esille tulevassa opetussuunnitelmassa, jolloin niiden opettaminen ja arvioiminen olisi järjestelmällisempää ja yhdenmukaisempaa. Lisäksi olisi lisättävä liikunnanopettajien koulutusta tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseen sekä opettajakoulutuksessa että jatkokoulutuksessa.
first_indexed 2023-03-22T09:59:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pirttim\u00e4ki, Harri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salmio, Paavo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-10-30T15:22:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-10-30T15:22:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1286558", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42385", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pirttim\u00e4ki, H. & Salmio, P. 2013. Yl\u00e4koulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta. Pro gradu \u2013tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, kasvatustiede ja liikuntakasvatuksen laitos, liikuntapedagogiikka. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 83s.\r\nPro gradu -tutkielmamme tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisia kokemuksia yl\u00e4koulun liikunnanopettajilla on tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta liikuntatunnilla, sek\u00e4 miten he niit\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 opettavat. Lis\u00e4ksi halusimme tiet\u00e4\u00e4, miten eri tekij\u00e4t vaikuttavat tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetukseen sek\u00e4 miten n\u00e4m\u00e4 taidot n\u00e4kyv\u00e4t liikunnanopetuksen arvioinnissa. Tutkimuksemme oli luonteeltaan laadullinen ja sen tieteellisfilosofinen l\u00e4ht\u00f6kohta oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineistoa varten haastattelimme 12 yl\u00e4koulussa liikuntaa opettanutta opettajaa, joista 6 oli mies- ja 6 naisopettajaa. Haastattelumuotona toimi teemahaastattelu. Haastattelut olivat 30\u201347 minuutin mittaisia ja aineistoa kertyi yhteens\u00e4 466 minuuttia. Litteroitua teksti\u00e4 tuli 60 sivua riviv\u00e4lill\u00e4 1,5. Haastattelut tehtiin kev\u00e4\u00e4n 2013 aikana. Aineistonanalyysin suoritimme teoriaohjaavalla analyysill\u00e4 (Tuomi & Saraj\u00e4rvi 2011, 96\u201397).\r\nTutkimuksemme tuloksista ilmeni, ett\u00e4 liikunnanopettajat arvostavat tunne- ja vuorovaikutustaitoja, mutta suurin osa ei pyri kovinkaan tietoisesti tukemaan taitojen kehityst\u00e4 eri opetusmenetelmill\u00e4, koska he kokevat taitojen harjaantuvan luonnostaan. Opetusmenetelmist\u00e4 esiin nousi kuitenkin eniten k\u00e4ytettyin\u00e4 pari- ja ryhm\u00e4ty\u00f6t sek\u00e4 ongelmanratkaisuteht\u00e4v\u00e4t. Opettajat kokivat, ett\u00e4 joukkuepelit, tanssi ja telinevoimistelu ovat lajeja, joissa tunne- ja vuorovaikutustaidot harjaantuvat parhaiten. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen arvioinnista kysytt\u00e4ess\u00e4 opettajat kertoivat niiden vaikuttavan arvosanaan melko paljon, mutta n\u00e4m\u00e4 taidot sekoittuivat usein esimerkiksi yleiseen k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen ja asennoitumiseen. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen arviointimenetelm\u00e4t olivat ep\u00e4j\u00e4rjestelm\u00e4llisi\u00e4 ja monet opettajista kertoivat luottavansa muistiinsa tunne- ja vuorovaikutustaitojen arvioinnissa.\r\nJatkossa tulisikin kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota tunne- ja vuorovaikutustaitojen johdonmukaisempaan opetukseen ja arviointiin liikunnan avulla. N\u00e4m\u00e4 taidot ja niiden arviointikriteerit tulisi tuoda selke\u00e4mmin esille tulevassa opetussuunnitelmassa, jolloin niiden opettaminen ja arvioiminen olisi j\u00e4rjestelm\u00e4llisemp\u00e4\u00e4 ja yhdenmukaisempaa. Lis\u00e4ksi olisi lis\u00e4tt\u00e4v\u00e4 liikunnanopettajien koulutusta tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseen sek\u00e4 opettajakoulutuksessa ett\u00e4 jatkokoulutuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Paavo Salmio (jypajusa) on 2013-10-30 15:22:25.843868. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-10-30T15:22:26Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201310302510.pdf: 801581 bytes, checksum: 206bc0921888b02b50bad338a5dacc72 (MD5)\r\nlicense.html: 5543 bytes, checksum: 14bfe7cdeefb594ff3e573765be32f6e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-10-30T15:22:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201310302510.pdf: 801581 bytes, checksum: 206bc0921888b02b50bad338a5dacc72 (MD5)\r\nlicense.html: 5543 bytes, checksum: 14bfe7cdeefb594ff3e573765be32f6e (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnanopettajat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tunne- ja vuorovaikutustaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaaliset taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00e4koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"- Et se liikunta on melkein kakkossijalla.\" : yl\u00e4koulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Yl\u00e4koulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201310302510", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-10-30T15:22:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42385
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:34Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cbce21ae-d269-40a7-a7a0-c7a7d8fd60a8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201310302510.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pirttimäki, Harri Salmio, Paavo "- Et se liikunta on melkein kakkossijalla." : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta liikunnanopettajat tunne- ja vuorovaikutustaidot sosiaaliset taidot yläkoulu Luokanopettajakoulutus Liikuntapedagogiikka Teacher Education Physical Education Teacher Education 103 502 tunnetaidot koululiikunta
title "- Et se liikunta on melkein kakkossijalla." : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta
title_alt Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta
title_full "- Et se liikunta on melkein kakkossijalla." : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta
title_fullStr "- Et se liikunta on melkein kakkossijalla." : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta "- Et se liikunta on melkein kakkossijalla." : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta
title_full_unstemmed "- Et se liikunta on melkein kakkossijalla." : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta "- Et se liikunta on melkein kakkossijalla." : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta
title_short "- Et se liikunta on melkein kakkossijalla."
title_sort et se liikunta on melkein kakkossijalla yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta
title_sub yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta
title_txtP "- Et se liikunta on melkein kakkossijalla." : yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta
topic liikunnanopettajat tunne- ja vuorovaikutustaidot sosiaaliset taidot yläkoulu Luokanopettajakoulutus Liikuntapedagogiikka Teacher Education Physical Education Teacher Education 103 502 tunnetaidot koululiikunta
topic_facet 103 502 Liikuntapedagogiikka Luokanopettajakoulutus Physical Education Teacher Education Teacher Education koululiikunta liikunnanopettajat sosiaaliset taidot tunne- ja vuorovaikutustaidot tunnetaidot yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42385 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201310302510
work_keys_str_mv AT pirttimäkiharri etseliikuntaonmelkeinkakkossijallayläkoulunliikunnanopettajienkokemuksiatunnejav