"- Et se liikunta on melkein kakkossijalla." yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta

Pirttimäki, H. & Salmio, P. 2013. Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta. Pro gradu –tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, kasvatustiede ja liikuntakasvatuksen laitos, liikuntapedagogiikka. Jyväskylän yliopisto, 83s. Pro gradu -tutkielmamme tarkoitu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pirttimäki, Harri, Salmio, Paavo
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Education, Faculty of Sport and Health Sciences, Opettajankoulutuslaitos, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Teacher Education, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42385
Description
Summary:Pirttimäki, H. & Salmio, P. 2013. Yläkoulun liikunnanopettajien kokemuksia tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta. Pro gradu –tutkielma. Opettajankoulutuslaitos, kasvatustiede ja liikuntakasvatuksen laitos, liikuntapedagogiikka. Jyväskylän yliopisto, 83s. Pro gradu -tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia yläkoulun liikunnanopettajilla on tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamisesta liikuntatunnilla, sekä miten he niitä käytännössä opettavat. Lisäksi halusimme tietää, miten eri tekijät vaikuttavat tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetukseen sekä miten nämä taidot näkyvät liikunnanopetuksen arvioinnissa. Tutkimuksemme oli luonteeltaan laadullinen ja sen tieteellisfilosofinen lähtökohta oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tutkimusaineistoa varten haastattelimme 12 yläkoulussa liikuntaa opettanutta opettajaa, joista 6 oli mies- ja 6 naisopettajaa. Haastattelumuotona toimi teemahaastattelu. Haastattelut olivat 30–47 minuutin mittaisia ja aineistoa kertyi yhteensä 466 minuuttia. Litteroitua tekstiä tuli 60 sivua rivivälillä 1,5. Haastattelut tehtiin kevään 2013 aikana. Aineistonanalyysin suoritimme teoriaohjaavalla analyysillä (Tuomi & Sarajärvi 2011, 96–97). Tutkimuksemme tuloksista ilmeni, että liikunnanopettajat arvostavat tunne- ja vuorovaikutustaitoja, mutta suurin osa ei pyri kovinkaan tietoisesti tukemaan taitojen kehitystä eri opetusmenetelmillä, koska he kokevat taitojen harjaantuvan luonnostaan. Opetusmenetelmistä esiin nousi kuitenkin eniten käytettyinä pari- ja ryhmätyöt sekä ongelmanratkaisutehtävät. Opettajat kokivat, että joukkuepelit, tanssi ja telinevoimistelu ovat lajeja, joissa tunne- ja vuorovaikutustaidot harjaantuvat parhaiten. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen arvioinnista kysyttäessä opettajat kertoivat niiden vaikuttavan arvosanaan melko paljon, mutta nämä taidot sekoittuivat usein esimerkiksi yleiseen käyttäytymiseen ja asennoitumiseen. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen arviointimenetelmät olivat epäjärjestelmällisiä ja monet opettajista kertoivat luottavansa muistiinsa tunne- ja vuorovaikutustaitojen arvioinnissa. Jatkossa tulisikin kiinnittää huomiota tunne- ja vuorovaikutustaitojen johdonmukaisempaan opetukseen ja arviointiin liikunnan avulla. Nämä taidot ja niiden arviointikriteerit tulisi tuoda selkeämmin esille tulevassa opetussuunnitelmassa, jolloin niiden opettaminen ja arvioiminen olisi järjestelmällisempää ja yhdenmukaisempaa. Lisäksi olisi lisättävä liikunnanopettajien koulutusta tunne- ja vuorovaikutustaitojen opettamiseen sekä opettajakoulutuksessa että jatkokoulutuksessa.