Me voimme nauttia luontoa rektioilmaukset suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä

Tässä pro gradu -tutkimuksessa pyritään luomaan yleiskuvaa siitä, millainen elementti on rektio suomi toisena kielenä -oppijoiden kirjallisessa viestinnässä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka rektioilmausten käyttö kehittyy EVK:n taitotasoilla. Tutkimusaineistona ovat Linguistic Basis o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nucci, Anne
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42379
_version_ 1828193126197493760
author Nucci, Anne
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Nucci, Anne Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Nucci, Anne Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Nucci, Anne
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkimuksessa pyritään luomaan yleiskuvaa siitä, millainen elementti on rektio suomi toisena kielenä -oppijoiden kirjallisessa viestinnässä. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka rektioilmausten käyttö kehittyy EVK:n taitotasoilla. Tutkimusaineistona ovat Linguistic Basis of the Common European Framework Levels -hankkeen (Cefling-hanke) yleisten kielitutkintojen aineisto (aikuisaineisto) ja koululaisaineisto, joita on paitsi tutkittu erikseen myös vertailtu keskenään. Tutkimuksen teoreettisen taustan muodostaa pitkälti näkemys siitä, mikä rektio oikeastaan on. Rektio on monitahoinen ilmiö, jonka voi määritellä hyvin eri tavoin ja katsoa kuuluvaksi hyvin erilaisiin kielen osa-alueisiin. Tässä tutkimuksessa rektion määrittelyn teoriataustana on käytetty mm. Ison suomen kieliopin (2004) suppeampaa rektioilmiön määrittelyä ja Anneli Pajusen (1999) laajempaa rektion määrittelyä. Näitä ja muita lähteitä tutkimalla on yritetty muodostaa sellainen rektion määritelmä, joka olisi hyödyllinen tutkittaessa nimenomaan S2-oppijakielen rektioilmauksia ja olisi näin ollen tutkimukselle hedelmällinen aineiston rajauksen väline. Analyysin työkaluna käytetään DEMfad-mallia (Franceschina et al 2006), jonka avulla rektioilmauksista tutkitaan taajuutta, tarkkuutta ja jakaumaa. Taajuuden avulla selvitetään ilmausten frekvenssi: kuinka paljon aineiston eri tasojen ja tekstilajien teksteissä on rektioilmauksia tuhatta sanaa kohti. Tarkkuuden tutkimuksessa lasketaan, kuinka hyvin rektioilmaukset on osattu eri tasoilla ja eri tekstilajeissa. Jakaumaa tutkittaessa puolestaan on tarkasteltu rektioilmausten olemusta: Millaisia ilmauksia eri tasoilla on? Millaisia erilaisia ilmauksia kahdessa tutkimusaineistossa on? Millaisilla muodoilla oikea rektiosija on korvautunut virheellisissä ilmauksissa? Tutkielman päätulos on, että pääpiirteissään rektioilmausten käyttö lisääntyy ja tarkkuus paranee taitotasoilla ylöspäin edetessä. Tarkkuudessa A-tasolla on aineistojen välillä pieni ero: koululaisaineistossa tarkkuus alkaa parantua heti A1-tasolta eteenpäin, mutta aikuisaineistossa tarkkuus on A1-tasolla parempi kuin A2- ja B1-tasoilla. Tästä eteenpäin myös aikuisaineiston tarkkuus paranee. Rektioilmausten taajuus kasvaa molemmissa aineistoissa selvästi jo B-tasolla, mutta erittäin huomattava kasvu rektioilmausten määrässä tapahtuu aikuisaineiston C-tasolla: ylimmillä taitotasoilla rektioilmauksia on moninkertaisesti muihin tasoihin verrattuna ja niiden variaatio on kasvanut selvästi verrattuna alempiin tasoihin. Koska koululaisaineistossa ei ole lainkaan C-tasoisia tekstejä, siinä on kaiken kaikkiaan huomattavasti vähemmän rektioilmauksia kuin aikuisaineistossa. Verrattaessa aikuis- ja koululaisaineiston tasoja A1 – B2 havaitaan, että aikuisaineiston tekstien rektioilmauksissa on hieman suurempi taajuus kuin koululaisaineiston teksteissä. Aikuisaineiston C-tasolla rektioilmaukset ovat jo usein monimutkaisissa rakenteissa ja niitä on osattu käyttää hyvin taitavasti, sillä C-tasolla rektioilmausten osaamistarkkuus on lähes sata prosenttia. Tarkasteltaessa rektioilmauksia eri tehtävissä ja tekstilajeissa huomataan, että sekä koululais- että aikuisaineiston teksteissä rektiotapauksia on selvästi eniten mielipideteksteissä. Tämä kertonee siitä, että mielipideteksti on sellainen tekstilaji, jossa oppija pääsee hyödyntämään osaamiaan rektioilmauksia.
first_indexed 2023-03-22T09:57:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Nucci, Anne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-10-29T12:04:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-10-29T12:04:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1286277", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42379", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkimuksessa pyrit\u00e4\u00e4n luomaan yleiskuvaa siit\u00e4, millainen elementti on rektio suomi toisena kielen\u00e4 -oppijoiden kirjallisessa viestinn\u00e4ss\u00e4. Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, kuinka rektioilmausten k\u00e4ytt\u00f6 kehittyy EVK:n taitotasoilla. Tutkimusaineistona ovat Linguistic Basis of the Common European Framework Levels -hankkeen (Cefling-hanke) yleisten kielitutkintojen aineisto (aikuisaineisto) ja koululaisaineisto, joita on paitsi tutkittu erikseen my\u00f6s vertailtu kesken\u00e4\u00e4n.\r\nTutkimuksen teoreettisen taustan muodostaa pitk\u00e4lti n\u00e4kemys siit\u00e4, mik\u00e4 rektio oikeastaan on. Rektio on monitahoinen ilmi\u00f6, jonka voi m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 hyvin eri tavoin ja katsoa kuuluvaksi hyvin erilaisiin kielen osa-alueisiin. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa rektion m\u00e4\u00e4rittelyn teoriataustana on k\u00e4ytetty mm. Ison suomen kieliopin (2004) suppeampaa rektioilmi\u00f6n m\u00e4\u00e4rittely\u00e4 ja Anneli Pajusen (1999) laajempaa rektion m\u00e4\u00e4rittely\u00e4. N\u00e4it\u00e4 ja muita l\u00e4hteit\u00e4 tutkimalla on yritetty muodostaa sellainen rektion m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4, joka olisi hy\u00f6dyllinen tutkittaessa nimenomaan S2-oppijakielen rektioilmauksia ja olisi n\u00e4in ollen tutkimukselle hedelm\u00e4llinen aineiston rajauksen v\u00e4line.\r\nAnalyysin ty\u00f6kaluna k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n DEMfad-mallia (Franceschina et al 2006), jonka avulla rektioilmauksista tutkitaan taajuutta, tarkkuutta ja jakaumaa. Taajuuden avulla selvitet\u00e4\u00e4n ilmausten frekvenssi: kuinka paljon aineiston eri tasojen ja tekstilajien teksteiss\u00e4 on rektioilmauksia tuhatta sanaa kohti. Tarkkuuden tutkimuksessa lasketaan, kuinka hyvin rektioilmaukset on osattu eri tasoilla ja eri tekstilajeissa. Jakaumaa tutkittaessa puolestaan on tarkasteltu rektioilmausten olemusta: Millaisia ilmauksia eri tasoilla on? Millaisia erilaisia ilmauksia kahdessa tutkimusaineistossa on? Millaisilla muodoilla oikea rektiosija on korvautunut virheellisiss\u00e4 ilmauksissa?\r\nTutkielman p\u00e4\u00e4tulos on, ett\u00e4 p\u00e4\u00e4piirteiss\u00e4\u00e4n rektioilmausten k\u00e4ytt\u00f6 lis\u00e4\u00e4ntyy ja tarkkuus paranee taitotasoilla yl\u00f6sp\u00e4in edetess\u00e4. Tarkkuudessa A-tasolla on aineistojen v\u00e4lill\u00e4 pieni ero: koululaisaineistossa tarkkuus alkaa parantua heti A1-tasolta eteenp\u00e4in, mutta aikuisaineistossa tarkkuus on A1-tasolla parempi kuin A2- ja B1-tasoilla. T\u00e4st\u00e4 eteenp\u00e4in my\u00f6s aikuisaineiston tarkkuus paranee. Rektioilmausten taajuus kasvaa molemmissa aineistoissa selv\u00e4sti jo B-tasolla, mutta eritt\u00e4in huomattava kasvu rektioilmausten m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 tapahtuu aikuisaineiston C-tasolla: ylimmill\u00e4 taitotasoilla rektioilmauksia on moninkertaisesti muihin tasoihin verrattuna ja niiden variaatio on kasvanut selv\u00e4sti verrattuna alempiin tasoihin.\r\nKoska koululaisaineistossa ei ole lainkaan C-tasoisia tekstej\u00e4, siin\u00e4 on kaiken kaikkiaan huomattavasti v\u00e4hemm\u00e4n rektioilmauksia kuin aikuisaineistossa. Verrattaessa aikuis- ja koululaisaineiston tasoja A1 \u2013 B2 havaitaan, ett\u00e4 aikuisaineiston tekstien rektioilmauksissa on hieman suurempi taajuus kuin koululaisaineiston teksteiss\u00e4. Aikuisaineiston C-tasolla rektioilmaukset ovat jo usein monimutkaisissa rakenteissa ja niit\u00e4 on osattu k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hyvin taitavasti, sill\u00e4 C-tasolla rektioilmausten osaamistarkkuus on l\u00e4hes sata prosenttia. Tarkasteltaessa rektioilmauksia eri teht\u00e4viss\u00e4 ja tekstilajeissa huomataan, ett\u00e4 sek\u00e4 koululais- ett\u00e4 aikuisaineiston teksteiss\u00e4 rektiotapauksia on selv\u00e4sti eniten mielipideteksteiss\u00e4. T\u00e4m\u00e4 kertonee siit\u00e4, ett\u00e4 mielipideteksti on sellainen tekstilaji, jossa oppija p\u00e4\u00e4see hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n osaamiaan rektioilmauksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anne Nucci (anmasuko) on 2013-10-29 12:04:54.590567. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-10-29T12:04:55Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201310292503.pdf: 2065451 bytes, checksum: d9e60cb6287eab812cb1e53777f63c33 (MD5)\r\nlicense.html: 4920 bytes, checksum: 88b722c0c5eb746813dca09f09de987b (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-10-29T12:04:55Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201310292503.pdf: 2065451 bytes, checksum: d9e60cb6287eab812cb1e53777f63c33 (MD5)\r\nlicense.html: 4920 bytes, checksum: 88b722c0c5eb746813dca09f09de987b (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rektio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rektioilmaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dependenssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppijansuomi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Me voimme nauttia luontoa : rektioilmaukset suomi toisena kielen\u00e4 -oppijoiden teksteiss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Rektioilmaukset suomi toisena kielen\u00e4 -oppijoiden teksteiss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201310292503", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-10-29T12:04:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rektio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dependenssikielioppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomen kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42379
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:12Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b7818457-61cf-45b4-b6ac-846fdc301142\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201310292503.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nucci, Anne Me voimme nauttia luontoa : rektioilmaukset suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä rektio rektioilmaus dependenssi oppijansuomi suomi toisena kielenä Suomen kieli Finnish 309 dependenssikielioppi suomen kieli
title Me voimme nauttia luontoa : rektioilmaukset suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä
title_alt Rektioilmaukset suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä
title_full Me voimme nauttia luontoa : rektioilmaukset suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä
title_fullStr Me voimme nauttia luontoa : rektioilmaukset suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä Me voimme nauttia luontoa : rektioilmaukset suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä
title_full_unstemmed Me voimme nauttia luontoa : rektioilmaukset suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä Me voimme nauttia luontoa : rektioilmaukset suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä
title_short Me voimme nauttia luontoa
title_sort me voimme nauttia luontoa rektioilmaukset suomi toisena kielenä oppijoiden teksteissä
title_sub rektioilmaukset suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä
title_txtP Me voimme nauttia luontoa : rektioilmaukset suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä
topic rektio rektioilmaus dependenssi oppijansuomi suomi toisena kielenä Suomen kieli Finnish 309 dependenssikielioppi suomen kieli
topic_facet 309 Finnish Suomen kieli dependenssi dependenssikielioppi oppijansuomi rektio rektioilmaus suomen kieli suomi toisena kielenä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42379 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201310292503
work_keys_str_mv AT nuccianne mevoimmenauttialuontoarektioilmauksetsuomitoisenakielenäoppijoidenteksteissä