Visio ja sen viestiminen kasvuyrityksessä ylimmän operatiivisen johdon käsityksiä ja kokemuksia

Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata, millaisia käsityksiä ja kokemuksia kasvuyrityk-sen ylimmän operatiivisen johdon edustajilla on yrityksensä visiosta ja sen viestimises-tä organisaatiossaan. Lisäksi tavoitteena oli ymmärtää narratiivisen vaikuttamisen nä-kökulmasta, millainen vuorovaikutuksen...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Inget, Anna, Rautio, Kati
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42373
Description
Summary:Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata, millaisia käsityksiä ja kokemuksia kasvuyrityk-sen ylimmän operatiivisen johdon edustajilla on yrityksensä visiosta ja sen viestimises-tä organisaatiossaan. Lisäksi tavoitteena oli ymmärtää narratiivisen vaikuttamisen nä-kökulmasta, millainen vuorovaikutuksen ilmiö kasvuyrityksen visio on, ja miten ylimmän operatiivisen johdon edustajat pyrkivät sitouttamaan organisaationsa jäseniä sen saa-vuttamiseen johtamisviestinnässään. Tutkielma toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja sitä varten haastateltiin seit-semän ylimmän operatiivisen johdon edustajaa yhdestä suomalaisesta kasvuyritykses-tä. Haastattelut olivat teemahaastatteluja ja ne toteutettiin yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin teemoitellen. Tutkielman tulokset osoittivat, että visio ja sen viestiminen ovat keskeinen osa kasvuyri-tyksen johtamista. Nykyisellään visio käsitteenä viittaa kuitenkin perinteiseen käsityk-seen visiosta organisaation julkisena visiolauseena, mutta narratiivisen vaikuttamisen näkökulmasta kasvuyrityksen visio on erilaisten osien muodostama kokonaisuus, jonka ytimessä ovat kasvuyritystoiminnalle asetetut kasvutavoitteet. Vision sisältö ja muoto vaihtelevat riippuen siitä, viestitäänkö sitä yrityksen ulkoisille vai sisäisille sidosryhmille. Jotta visio on merkityksellinen organisaation kaikille jäsenille, sitä tulee tietoisesti vies-tiä organisaation erilaisissa vuorovaikutustilanteissa päivittäin. Tutkielman tulokset tarjoavat ajankohtaista tietoa kasvuyrityksen visiosta ja sen viesti-misestä organisaatiossa. Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää erityisesti kasvuyritys-toiminnan ja sen johtamisviestinnän kehittämisessä.