Keveät kuidut, painavat paperit paperitaide Suomessa tekijän näkökulmasta

Paperilla on monenlaisia käyttötarkoituksia, mutta miksi paperi on erityislaatuinen materiaali taiteessa? Mitä paperitaide on? Tässä tutkimuksessa tarkastellaan paperitaidetta, ja pohditaan käytetyn materiaalin ja tekniikan suhdetta. Paperitaide käsitteenä on tullut Suomessa tutuksi jo muutamia...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sallas, Laura
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Art and Cultural Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42348
Kuvaus
Yhteenveto:Paperilla on monenlaisia käyttötarkoituksia, mutta miksi paperi on erityislaatuinen materiaali taiteessa? Mitä paperitaide on? Tässä tutkimuksessa tarkastellaan paperitaidetta, ja pohditaan käytetyn materiaalin ja tekniikan suhdetta. Paperitaide käsitteenä on tullut Suomessa tutuksi jo muutamia vuosikymmeniä sitten. Suomalaisesta paperitaiteesta on tutkimustietoa saatavilla rajallisesti, joten tässä tutkimuksessa uusia näkemyksiä ja tietoa paperitaiteesta on hankittu taiteilijahaastattelujen avulla. Haastattelut ovat teemahaastatteluja, joiden avulla tuotettu aineisto on jaoteltu määrättyihin alaotsikoihin. Tulosten perusteella on pyritty muodostamaan kokonaiskäsityksiä käsitellyistä aihepiireistä. Materiaalin valinnan ja merkityksen tärkeys sekä luontoon ja kierrätykseen liittyvät arvot korostuvat haastattelutuloksissa. Taiteen määrittely materiaalilähtöisesti koettiin haastateltavien piirissä vanhanaikaiseksi ja tarpeettomaksi. Paperitaide haluttiin nähdä osana nykytaiteen kenttää. Paperitaidetta siis on olemassa ja ei ole olemassa. Paperitaide jatkanee olemassaoloaan, mutta määrittelyn periaatteet voivat tulevaisuudessa.