Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen yläkoulun kemian opetuksessa

Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli kouluttaa Riihimäen kemian opettajia tieto- ja viestintätekniikan (TVT) pedagogisessa käytössä. Koulutus suunniteltiin kyselytutkimuksen vastausten perusteella. Tutkimuksessa haluttiin kartoittaa sitä, miten kemian opettajat hyödyntävät TVT:tä opetuksess...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kuusi, Sanna
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42339
_version_ 1828193126182813696
author Kuusi, Sanna
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kuusi, Sanna Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kuusi, Sanna Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kuusi, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli kouluttaa Riihimäen kemian opettajia tieto- ja viestintätekniikan (TVT) pedagogisessa käytössä. Koulutus suunniteltiin kyselytutkimuksen vastausten perusteella. Tutkimuksessa haluttiin kartoittaa sitä, miten kemian opettajat hyödyntävät TVT:tä opetuksessaan ja minkälaisia toiveita heillä on räätälöitävälle täydennyskoulutukselle. Täydennyskoulutuksessa opettajat kokeilivat ChemSketch-visualisointiohjelman toimintaa ja he saivat koulutuksesta mukaansa harjoitustyöohjeen. Tuon harjoitustyöohjeen avulla opettajat voivat ottaa kyseisen ohjelman käyttöönsä omassa kemian opetuksessaan. Koulutuksessa opettajat tutustuivat myös mittausautomaatiolaitteen käyttöön. Koulutus oli suunnattu yläkoulujen kemian opettajille, mutta esimerkit toimivat myös lukion kemian opetuksessa Kirjallisuusosuudessa tutustuttiin tutkimuksiin, joita on tehty TVT:n välineistä ja niiden pedagogisesta hyödyntämisestä. Kirjallisuustutkimuksen perusteella voidaan todeta, että TVT:n välineiden saatavuus kouluilla vaihtelee paikkakunnasta riippuen. Yleisesti voidaan todeta, että Suomessa on kohtuullisen hyvin varusteltuja kouluja, kun niitä verrataan muuhun Eurooppaan. TVT:n välineiden hyödyntäminen kuitenkin ontuu ja tämä johtuu pääosin siitä, ettei opettajille ole olemassa pedagogisia malleja näiden välineiden käyttämiseksi. Riihimäellä tilanne on hieman toinen, sillä suurin osa kemian opettajista hyödyntää TVT:tä opetuksessaan monta kertaa päivässä. Kirjallisuusosuudessa käsitellään lisäksi opettajien täydennyskoulutustoiveita. Opettajat haluavat täydennyskoulutuksien olevan sellaisia, joissa he pääsevät itse kokeilemaan ja testaamaan harjoitustöitä. Parasta koulutuksissa olisi, jos opettajat saisivat tehdä koulutuksen tehtävät omien luokkien välineillä, jolloin he voivat viedä testaamansa työn suoraan omaan opetukseensa. Tutkielman tuloksena räätälöity täydennyskoulutus on suunniteltu myös näitä asioita painottaen. Kemian opetukseen liittyvistä TVT:n välineistä visualisointiohjelmia, sekä mittausautomaatiolaitteita käsitellään hieman tarkemmin kirjallisuusosiossa. Samalla mietittiin mitä lisäarvoa TVT:n välineiden käyttämisellä saadaan kemian tiedon monimuotoisuuden opettamiseen. 
first_indexed 2023-03-22T09:57:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuusi, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-10-16T08:14:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-10-16T08:14:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1284724", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42339", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu \u2013tutkielman tarkoituksena oli kouluttaa Riihim\u00e4en kemian opettajia tieto- ja viestint\u00e4tekniikan (TVT) pedagogisessa k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Koulutus suunniteltiin kyselytutkimuksen vastausten perusteella. Tutkimuksessa haluttiin kartoittaa sit\u00e4, miten kemian opettajat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t TVT:t\u00e4 opetuksessaan ja mink\u00e4laisia toiveita heill\u00e4 on r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6it\u00e4v\u00e4lle t\u00e4ydennyskoulutukselle. T\u00e4ydennyskoulutuksessa opettajat kokeilivat ChemSketch-visualisointiohjelman toimintaa ja he saivat koulutuksesta mukaansa harjoitusty\u00f6ohjeen. Tuon harjoitusty\u00f6ohjeen avulla opettajat voivat ottaa kyseisen ohjelman k\u00e4ytt\u00f6\u00f6ns\u00e4 omassa kemian opetuksessaan. Koulutuksessa opettajat tutustuivat my\u00f6s mittausautomaatiolaitteen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Koulutus oli suunnattu yl\u00e4koulujen kemian opettajille, mutta esimerkit toimivat my\u00f6s lukion kemian opetuksessa\n\nKirjallisuusosuudessa tutustuttiin tutkimuksiin, joita on tehty TVT:n v\u00e4lineist\u00e4 ja niiden pedagogisesta hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4. Kirjallisuustutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 TVT:n v\u00e4lineiden saatavuus kouluilla vaihtelee paikkakunnasta riippuen. Yleisesti voidaan todeta, ett\u00e4 Suomessa on kohtuullisen hyvin varusteltuja kouluja, kun niit\u00e4 verrataan muuhun Eurooppaan. TVT:n v\u00e4lineiden hy\u00f6dynt\u00e4minen kuitenkin ontuu ja t\u00e4m\u00e4 johtuu p\u00e4\u00e4osin siit\u00e4, ettei opettajille ole olemassa pedagogisia malleja n\u00e4iden v\u00e4lineiden k\u00e4ytt\u00e4miseksi. Riihim\u00e4ell\u00e4 tilanne on hieman toinen, sill\u00e4 suurin osa kemian opettajista hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 TVT:t\u00e4 opetuksessaan monta kertaa p\u00e4iv\u00e4ss\u00e4. \n\nKirjallisuusosuudessa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n lis\u00e4ksi opettajien t\u00e4ydennyskoulutustoiveita. Opettajat haluavat t\u00e4ydennyskoulutuksien olevan sellaisia, joissa he p\u00e4\u00e4sev\u00e4t itse kokeilemaan ja testaamaan harjoitust\u00f6it\u00e4. Parasta koulutuksissa olisi, jos opettajat saisivat tehd\u00e4 koulutuksen teht\u00e4v\u00e4t omien luokkien v\u00e4lineill\u00e4, jolloin he voivat vied\u00e4 testaamansa ty\u00f6n suoraan omaan opetukseensa. Tutkielman tuloksena r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6ity t\u00e4ydennyskoulutus on suunniteltu my\u00f6s n\u00e4it\u00e4 asioita painottaen. \n\nKemian opetukseen liittyvist\u00e4 TVT:n v\u00e4lineist\u00e4 visualisointiohjelmia, sek\u00e4 mittausautomaatiolaitteita k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n hieman tarkemmin kirjallisuusosiossa. Samalla mietittiin mit\u00e4 lis\u00e4arvoa TVT:n v\u00e4lineiden k\u00e4ytt\u00e4misell\u00e4 saadaan kemian tiedon monimuotoisuuden opettamiseen.\u2003", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna Kuusi (sakakuus) on 2013-10-16 08:14:51.281713. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-10-16T08:14:51Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201310162474.pdf: 1550163 bytes, checksum: 32a9f7531ed096a86fc8f7aa22683d79 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-10-16T08:14:52Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201310162474.pdf: 1550163 bytes, checksum: 32a9f7531ed096a86fc8f7aa22683d79 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "TVT", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kemian opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mittausautomaatiolaitteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visualisointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "t\u00e4ydennyskoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tieto- ja viestint\u00e4tekniikan hy\u00f6dynt\u00e4minen yl\u00e4koulun kemian opetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201310162474", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-10-16T08:14:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mittauslaitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "visualisointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "t\u00e4ydennyskoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42339
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:13Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dae3bf58-6b39-40a6-92dd-2070d223ed6a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201310162474.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuusi, Sanna Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen yläkoulun kemian opetuksessa TVT tieto- ja viestintätekniikka kemian opetus mittausautomaatiolaitteet visualisointi täydennyskoulutus Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 kemia opetus mittauslaitteet
title Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen yläkoulun kemian opetuksessa
title_full Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen yläkoulun kemian opetuksessa
title_fullStr Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen yläkoulun kemian opetuksessa Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen yläkoulun kemian opetuksessa
title_full_unstemmed Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen yläkoulun kemian opetuksessa Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen yläkoulun kemian opetuksessa
title_short Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen yläkoulun kemian opetuksessa
title_sort tieto ja viestintätekniikan hyödyntäminen yläkoulun kemian opetuksessa
title_txtP Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen yläkoulun kemian opetuksessa
topic TVT tieto- ja viestintätekniikka kemian opetus mittausautomaatiolaitteet visualisointi täydennyskoulutus Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 kemia opetus mittauslaitteet
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus TVT Teacher education programme in Chemistry kemia kemian opetus mittausautomaatiolaitteet mittauslaitteet opetus tieto- ja viestintätekniikka täydennyskoulutus visualisointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42339 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201310162474
work_keys_str_mv AT kuusisanna tietojaviestintätekniikanhyödyntäminenyläkoulunkemianopetuksessa