Järjestelmäpohjainen asiakasarvon määrittäminen ja hyödyntäminen asiakas-lähtöisessä markkinoinnissa

Korpinen, Olli Järjestelmäpohjainen asiakasarvon määrittäminen ja hyödyntäminen asiakas-lähtöisessä markkinoinnissa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 27 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Seppänen, Ville Tiiviisti kilpailluilla markkinoilla markkinoinnin rooli korostuu kok...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korpinen, Olli
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42323
_version_ 1828193215870664704
author Korpinen, Olli
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Korpinen, Olli Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Korpinen, Olli Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Korpinen, Olli
datasource_str_mv jyx
description Korpinen, Olli Järjestelmäpohjainen asiakasarvon määrittäminen ja hyödyntäminen asiakas-lähtöisessä markkinoinnissa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 27 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Seppänen, Ville Tiiviisti kilpailluilla markkinoilla markkinoinnin rooli korostuu koko ajan tär-keämmäksi ja yritysten on tämän seurauksena siirryttävä asiakaskeskeiseen markkinointiin ja täten asiakkuudenhallintaan (CRM, Customer Relationship Management). Tutkielma esittää, että asiakkaat ovat yritykselle eriarvoisia näi-den kuluttaessa eri tavalla. Esimerkiksi potentiaalitonta kertaostajaa ei tulisi kohdella samalla tavalla kuin yrityksen arvokkainta asiakasta. Eriarvoisuuden seurauksena pärjäävät parhaiten yritykset, jotka tuntevat asiakkaansa. Yritysten tulisi keskittyä oikeiden asiakkaiden valintaan ja näiden asiakassuhteiden kehi-tykseen. Tutkielma esittelee käsitteen asiakkaan elinkaariarvo (CLV, Customer Lifetime Value), jolla tarkoitetaan asiakkaan yritykselle heijastamaa arvoa koko tämän elinkaaren aikana. Tekniikan kehittyessä yrityksille tulee lisää työkaluja tehokkaaseen datan keräämiseen ja analysointiin. Tiedonlouhinta ja järjestelmäpohjainen segmen-tointi ovat suuressa osassa tehokkaassa ja totuuteen perustuvassa asiakasarvon määrityksessä. Tämä tutkielma esittää useita eri menetelmiä asiakasarvon mää-rittämiseen sekä pohtii näiden vahvuuksia ja heikkouksia. Tutkimusongelmina ovat: Mitä on asiakkuudenhallinta ja kuinka sitä voidaan hyödyntää? Miten voidaan määrittää asiakkuuden arvo ja mitä sen laskemisella voidaan saavuttaa? Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena käyttäen useita eri artik-keleita. Tavoitteena on ollut saavuttaa mahdollisimman laaja katse alan nykyti-laan sekä pyrkiä erottelemaan eri näkökulmia ja mahdollisuuksien mukaan yh-distelemään näitä keskilinjan saavuttamiseksi. Lopputuloksena tutkielmassa todetaan, että yritysten on omaksuttava asiakaslähtöinen liiketoimintastrategia (CRM) sekä pysyttävä tekniikan kehityksessä mukana. Tietotekniikka mahdol-listaa suuren asiakastietomäärän tehokkaan käsittelyn ja yrityksen tulisi tätä käyttää. Yritysten tulisi myös pyrkiä asiakkaan elinkaariarvon määrittelyyn, vaikkakin tulevaisuuden määrittely voi osoittautua vaikeaksi tehtäväksi. Asia-kasarvon päättely on silti erittäin olennainen osa oikeiden asiakkaiden valintaa ja näiden elinkaariarvojen maksimointia. Korpinen, Olli System-based determination and utilization of customer value in customer-centric marketing Jyväskylä: University of Jyväskylä, 2013, 27 p. Bachelor’s thesis in Information Systems Science Supervisor: Seppänen, Ville Markets have become more competitive than ever before and because of this companies need to respond by adapting customer centric strategies and imple-ment customer relationship management (CRM) to their businesses. This thesis proposes that customers are not equal and because of this should be treated with unique strategies. For example first time customer without any potential value shouldn’t be treated as the same as the most valuable customer. Because of the inequality of customers, the companies who know their customers better make more profit. Companies should focus on the customer acquisition process and choose the best customers. The chosen customers should also be handled with precision aiming to the development of the relationships. The thesis also introduces the concept of customer lifetime value (CLV) which means the value the customer brings to the company during her lifetime. The development of information systems brings more tools for data collec-tion and analysis. Data mining and system-based segmentation are in big roles when trying to define customer values effectively and truthfully. This thesis introduces many different views and methods to customer value and its calcu-lations and tries to discuss their strengths and weaknesses. The research prob-lems are the following: What is customer relationship management and how can it be used? How can the customer value be calculated and what can a com-pany benefit when knowing how valuable their customers really are? The thesis is a review of the current literature and aims to establish a broad view to the field of customer value. The goal is also to introduce different researches, their perspectives and try to find the medium from these research results. The results of this thesis stand that companies need to adapt customer centric view and customer relationship management as an operative and strate-gic element. It is also important to keep up with the development of infor-mation systems. This development of technology enables companies to have a lot of information of their customers collected, stored and analyzed. The estima-tion of the future value of customers can be really hard but companies should still calculate customer value, find the right customers and aim to maximize the lifetime value of these valuable customers.
first_indexed 2024-09-11T08:49:48Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Korpinen, Olli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-10-10T12:32:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-10-10T12:32:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42323", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Korpinen, Olli\nJ\u00e4rjestelm\u00e4pohjainen asiakasarvon m\u00e4\u00e4ritt\u00e4minen ja hy\u00f6dynt\u00e4minen asiakas-l\u00e4ht\u00f6isess\u00e4 markkinoinnissa\nJyv\u00e4skyl\u00e4: Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, 2013, 27 s.\nTietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede, kandidaatin tutkielma\nOhjaaja: Sepp\u00e4nen, Ville\nTiiviisti kilpailluilla markkinoilla markkinoinnin rooli korostuu koko ajan t\u00e4r-ke\u00e4mm\u00e4ksi ja yritysten on t\u00e4m\u00e4n seurauksena siirrytt\u00e4v\u00e4 asiakaskeskeiseen markkinointiin ja t\u00e4ten asiakkuudenhallintaan (CRM, Customer Relationship Management). Tutkielma esitt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 asiakkaat ovat yritykselle eriarvoisia n\u00e4i-den kuluttaessa eri tavalla. Esimerkiksi potentiaalitonta kertaostajaa ei tulisi kohdella samalla tavalla kuin yrityksen arvokkainta asiakasta. Eriarvoisuuden seurauksena p\u00e4rj\u00e4\u00e4v\u00e4t parhaiten yritykset, jotka tuntevat asiakkaansa. Yritysten tulisi keskitty\u00e4 oikeiden asiakkaiden valintaan ja n\u00e4iden asiakassuhteiden kehi-tykseen. Tutkielma esittelee k\u00e4sitteen asiakkaan elinkaariarvo (CLV, Customer Lifetime Value), jolla tarkoitetaan asiakkaan yritykselle heijastamaa arvoa koko t\u00e4m\u00e4n elinkaaren aikana.\nTekniikan kehittyess\u00e4 yrityksille tulee lis\u00e4\u00e4 ty\u00f6kaluja tehokkaaseen datan ker\u00e4\u00e4miseen ja analysointiin. Tiedonlouhinta ja j\u00e4rjestelm\u00e4pohjainen segmen-tointi ovat suuressa osassa tehokkaassa ja totuuteen perustuvassa asiakasarvon m\u00e4\u00e4rityksess\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tutkielma esitt\u00e4\u00e4 useita eri menetelmi\u00e4 asiakasarvon m\u00e4\u00e4-ritt\u00e4miseen sek\u00e4 pohtii n\u00e4iden vahvuuksia ja heikkouksia. Tutkimusongelmina ovat: Mit\u00e4 on asiakkuudenhallinta ja kuinka sit\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4? Miten voidaan m\u00e4\u00e4ritt\u00e4\u00e4 asiakkuuden arvo ja mit\u00e4 sen laskemisella voidaan saavuttaa?\nTutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena k\u00e4ytt\u00e4en useita eri artik-keleita. Tavoitteena on ollut saavuttaa mahdollisimman laaja katse alan nykyti-laan sek\u00e4 pyrki\u00e4 erottelemaan eri n\u00e4k\u00f6kulmia ja mahdollisuuksien mukaan yh-distelem\u00e4\u00e4n n\u00e4it\u00e4 keskilinjan saavuttamiseksi. Lopputuloksena tutkielmassa todetaan, ett\u00e4 yritysten on omaksuttava asiakasl\u00e4ht\u00f6inen liiketoimintastrategia (CRM) sek\u00e4 pysytt\u00e4v\u00e4 tekniikan kehityksess\u00e4 mukana. Tietotekniikka mahdol-listaa suuren asiakastietom\u00e4\u00e4r\u00e4n tehokkaan k\u00e4sittelyn ja yrityksen tulisi t\u00e4t\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4. Yritysten tulisi my\u00f6s pyrki\u00e4 asiakkaan elinkaariarvon m\u00e4\u00e4rittelyyn, vaikkakin tulevaisuuden m\u00e4\u00e4rittely voi osoittautua vaikeaksi teht\u00e4v\u00e4ksi. Asia-kasarvon p\u00e4\u00e4ttely on silti eritt\u00e4in olennainen osa oikeiden asiakkaiden valintaa ja n\u00e4iden elinkaariarvojen maksimointia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Korpinen, Olli\nSystem-based determination and utilization of customer value in customer-centric marketing\nJyv\u00e4skyl\u00e4: University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, 2013, 27 p.\nBachelor\u2019s thesis in Information Systems Science\nSupervisor: Sepp\u00e4nen, Ville\nMarkets have become more competitive than ever before and because of this companies need to respond by adapting customer centric strategies and imple-ment customer relationship management (CRM) to their businesses. This thesis proposes that customers are not equal and because of this should be treated with unique strategies. For example first time customer without any potential value shouldn\u2019t be treated as the same as the most valuable customer. Because of the inequality of customers, the companies who know their customers better make more profit. Companies should focus on the customer acquisition process and choose the best customers. The chosen customers should also be handled with precision aiming to the development of the relationships. The thesis also introduces the concept of customer lifetime value (CLV) which means the value the customer brings to the company during her lifetime.\nThe development of information systems brings more tools for data collec-tion and analysis. Data mining and system-based segmentation are in big roles when trying to define customer values effectively and truthfully. This thesis introduces many different views and methods to customer value and its calcu-lations and tries to discuss their strengths and weaknesses. The research prob-lems are the following: What is customer relationship management and how can it be used? How can the customer value be calculated and what can a com-pany benefit when knowing how valuable their customers really are?\nThe thesis is a review of the current literature and aims to establish a broad view to the field of customer value. The goal is also to introduce different researches, their perspectives and try to find the medium from these research results. The results of this thesis stand that companies need to adapt customer centric view and customer relationship management as an operative and strate-gic element. It is also important to keep up with the development of infor-mation systems. This development of technology enables companies to have a lot of information of their customers collected, stored and analyzed. The estima-tion of the future value of customers can be really hard but companies should still calculate customer value, find the right customers and aim to maximize the lifetime value of these valuable customers.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Seija Paananen (sepaanan) on 2013-10-10 12:32:43.676115. Form: Admin-lomake rajoitetuille kandidaatintutkielmille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-rajoitetuille-kandeille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-10-10T12:32:44Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201310102452.pdf: 503111 bytes, checksum: ba6a9382a56d6dad4939c980aed4835b (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-10-10T12:32:44Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201310102452.pdf: 503111 bytes, checksum: ba6a9382a56d6dad4939c980aed4835b (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakasarvo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakkaan elinkaariarvo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CRM", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakkuudenhallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakastieto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "J\u00e4rjestelm\u00e4pohjainen asiakasarvon m\u00e4\u00e4ritt\u00e4minen ja hy\u00f6dynt\u00e4minen asiakas-l\u00e4ht\u00f6isess\u00e4 markkinoinnissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201310102452", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-10-10T12:32:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the department responsible for publication of the thesis, or at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Luettavissa tekij\u00e4noikeudellisista syist\u00e4 vain opinn\u00e4ytteen julkaisseella laitoksella ja Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42323
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:59Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korpinen, Olli Järjestelmäpohjainen asiakasarvon määrittäminen ja hyödyntäminen asiakas-lähtöisessä markkinoinnissa asiakasarvo asiakkaan elinkaariarvo CRM asiakkuudenhallinta asiakastieto Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
title Järjestelmäpohjainen asiakasarvon määrittäminen ja hyödyntäminen asiakas-lähtöisessä markkinoinnissa
title_full Järjestelmäpohjainen asiakasarvon määrittäminen ja hyödyntäminen asiakas-lähtöisessä markkinoinnissa
title_fullStr Järjestelmäpohjainen asiakasarvon määrittäminen ja hyödyntäminen asiakas-lähtöisessä markkinoinnissa Järjestelmäpohjainen asiakasarvon määrittäminen ja hyödyntäminen asiakas-lähtöisessä markkinoinnissa
title_full_unstemmed Järjestelmäpohjainen asiakasarvon määrittäminen ja hyödyntäminen asiakas-lähtöisessä markkinoinnissa Järjestelmäpohjainen asiakasarvon määrittäminen ja hyödyntäminen asiakas-lähtöisessä markkinoinnissa
title_short Järjestelmäpohjainen asiakasarvon määrittäminen ja hyödyntäminen asiakas-lähtöisessä markkinoinnissa
title_sort järjestelmäpohjainen asiakasarvon määrittäminen ja hyödyntäminen asiakas lähtöisessä markkinoinnissa
title_txtP Järjestelmäpohjainen asiakasarvon määrittäminen ja hyödyntäminen asiakas-lähtöisessä markkinoinnissa
topic asiakasarvo asiakkaan elinkaariarvo CRM asiakkuudenhallinta asiakastieto Tietojärjestelmätiede Information Systems Science
topic_facet CRM Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakasarvo asiakastieto asiakkaan elinkaariarvo asiakkuudenhallinta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42323 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201310102452
work_keys_str_mv AT korpinenolli järjestelmäpohjainenasiakasarvonmäärittäminenjahyödyntäminenasiakaslähtöisessämarkk