"Ehkä hieman erilainen Intia" toiminnallinen oppiminen ja opettajuus Suomessa ja Intiassa

Miljoonat lapset ympäri maailmaa joutuvat kouluväkivallan uhreiksi vuosittain. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on havainnollistaa intialaisen slummikoulun olosuhteita ja sitä, kuinka toiminnallisella opettamisella voidaan vähentää kouluväkivaltaa ja parantaa lasten oppimismotivaatiota. Tutkimukse...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kiviranta, Leena
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2010
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42268
_version_ 1826225710480490496
author Kiviranta, Leena
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kiviranta, Leena Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kiviranta, Leena Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kiviranta, Leena
datasource_str_mv jyx
description Miljoonat lapset ympäri maailmaa joutuvat kouluväkivallan uhreiksi vuosittain. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on havainnollistaa intialaisen slummikoulun olosuhteita ja sitä, kuinka toiminnallisella opettamisella voidaan vähentää kouluväkivaltaa ja parantaa lasten oppimismotivaatiota. Tutkimuksen vertailukohteina ovat toiminnallinen oppiminen Suomessa sekä opettajien näkemykset opettajan ammatista ja työnkuvasta Suomessa ja Intiassa. Tämä pro gradu -tutkielma on kvalitatiivinen tutkimus, ja se kuuluu etnografian piiriin. Aineiston pääosassa ovat tutkijan omat kokemukset. Työn keskeiset menetelmät ovat havainnointi, osallistuva havainnointi, haastattelut, tutkimuspäiväkirjan kirjoittaminen ja tutkijan oman dokumentaation analysointi. Laadullisen tutkimuksen piirteitä työssä ovat todellisen elämän kuvaaminen ja pyrkimys tutkia kohdetta mahdollisimman kokonaisvaltaisesti. Tutkimuksen keskeinen teema on toiminnallinen oppiminen. Sen avulla lasten fyysinen kurittaminen saatiin loppumaan intialaisessa slummikoulussa. Tutkimuksen aikana intialaiset opettajat alkoivat toteuttaa entistä enemmän erilaisia oppilaita aktivoivia toiminnallisia oppimismenetelmiä. Suomalaiset opettajat kokivat yhtenä opettajan merkittävimpänä tehtävänä oppilaan herättelemisen oppimaan, kun taas intialaisten opettajien vastauksissa huokui opettajan oman tiedon tärkeys ja sen vieminen oppilaille. Tutkimuksen mukaan intialaisilla ja suomalaisilla opettajilla oli samanlaisia mielipiteitä opettajuudesta. There are millions of children in the world who become victims of violence in the school. The aim of this study is to depict the conditions in an Indian school for underprivileged children and to enlighten the fact that through functional learning violence can be reduced and the learning motivation of the children is increased. In the study a comparison is made between functional learning in Finland and the teachers' opinions on the teacher's role in Finland and in India. This Pro Gradu Thesis is an ethnographic qualitative study. The research material consists mainly of the experiences of the researcher. The research methods are observation, participant observation, interviews, writing a research journal and the analysis of the researcher´s own documentation. The qualitative characteristics in this study are the description of how life really is and the aim to research the study subject as comprehensively as possible. The central theme of the study is functional learning with the help of which violence came to an end in an Indian school for underprivileged children. During the research Indian teachers also began to put into effect different kinds of functional methods which activated the children. Teachers in Finland experienced that one of the most significant task of the teacher is to motivate children to learn whereas the Indian teachers emphasised the importance of the teacher´s own knowledge and transferring information to children. According to the study, the teachers in Finland and in India had similar views of teaching.
first_indexed 2023-03-22T09:56:48Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kiviranta, Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-10-02T11:09:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-10-02T11:09:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2010", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1284062", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42268", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Miljoonat lapset ymp\u00e4ri maailmaa joutuvat kouluv\u00e4kivallan uhreiksi\r\nvuosittain. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on havainnollistaa intialaisen\r\nslummikoulun olosuhteita ja sit\u00e4, kuinka toiminnallisella opettamisella voidaan\r\nv\u00e4hent\u00e4\u00e4 kouluv\u00e4kivaltaa ja parantaa lasten oppimismotivaatiota. Tutkimuksen\r\nvertailukohteina ovat toiminnallinen oppiminen Suomessa sek\u00e4 opettajien\r\nn\u00e4kemykset opettajan ammatista ja ty\u00f6nkuvasta Suomessa ja Intiassa.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4 pro gradu -tutkielma on kvalitatiivinen tutkimus, ja se kuuluu\r\netnografian piiriin. Aineiston p\u00e4\u00e4osassa ovat tutkijan omat kokemukset. Ty\u00f6n\r\nkeskeiset menetelm\u00e4t ovat havainnointi, osallistuva havainnointi, haastattelut,\r\ntutkimusp\u00e4iv\u00e4kirjan kirjoittaminen ja tutkijan oman dokumentaation\r\nanalysointi. Laadullisen tutkimuksen piirteit\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 ovat todellisen el\u00e4m\u00e4n\r\nkuvaaminen ja pyrkimys tutkia kohdetta mahdollisimman kokonaisvaltaisesti.\r\n\r\nTutkimuksen keskeinen teema on toiminnallinen oppiminen. Sen avulla\r\nlasten fyysinen kurittaminen saatiin loppumaan intialaisessa slummikoulussa. Tutkimuksen aikana intialaiset opettajat alkoivat toteuttaa entist\u00e4 enemm\u00e4n\r\nerilaisia oppilaita aktivoivia toiminnallisia oppimismenetelmi\u00e4.\r\n\r\nSuomalaiset opettajat kokivat yhten\u00e4 opettajan merkitt\u00e4vimp\u00e4n\u00e4\r\nteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 oppilaan her\u00e4ttelemisen oppimaan, kun taas intialaisten opettajien\r\nvastauksissa huokui opettajan oman tiedon t\u00e4rkeys ja sen vieminen oppilaille.\r\nTutkimuksen mukaan intialaisilla ja suomalaisilla opettajilla oli samanlaisia\r\nmielipiteit\u00e4 opettajuudesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "There are millions of children in the world who become victims of violence in\r\nthe school. The aim of this study is to depict the conditions in an Indian school\r\nfor underprivileged children and to enlighten the fact that through functional\r\nlearning violence can be reduced and the learning motivation of the children is\r\nincreased. In the study a comparison is made between functional learning in\r\nFinland and the teachers' opinions on the teacher's role in Finland and in India.\r\n\r\nThis Pro Gradu Thesis is an ethnographic qualitative study. The research\r\nmaterial consists mainly of the experiences of the researcher. The research\r\nmethods are observation, participant observation, interviews, writing a research\r\njournal and the analysis of the researcher\u00b4s own documentation. The qualitative\r\ncharacteristics in this study are the description of how life really is and the aim\r\nto research the study subject as comprehensively as possible.\r\n\r\nThe central theme of the study is functional learning with the help of\r\nwhich violence came to an end in an Indian school for underprivileged\r\nchildren. During the research Indian teachers also began to put into effect\r\ndifferent kinds of functional methods which activated the children.\r\n\r\nTeachers in Finland experienced that one of the most significant task of the\r\nteacher is to motivate children to learn whereas the Indian teachers emphasised\r\nthe importance of the teacher\u00b4s own knowledge and transferring information to\r\nchildren. According to the study, the teachers in Finland and in India had\r\nsimilar views of teaching.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Leena Kiviranta (lmkivira) on 2013-10-02 11:09:16.907043. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-10-02T11:09:17Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201310022398.pdf: 2408913 bytes, checksum: 35bb6ba4800cc3bd87e980340003409f (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-10-02T11:09:17Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201310022398.pdf: 2408913 bytes, checksum: 35bb6ba4800cc3bd87e980340003409f (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2010", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Intia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluv\u00e4kivalta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osallistuva havainnointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vertaileva tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ehk\u00e4 hieman erilainen Intia\" : toiminnallinen oppiminen ja opettajuus Suomessa ja Intiassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Toiminnallinen oppiminen ja opettajuus Suomessa ja Intiassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201310022398", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-10-02T11:09:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4kivalta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallistuva havainnointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaileva tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Suomi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Intia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat\">arkistoty\u00f6asemalta</a>.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "<br><br>The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival <a href=\"https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities\">workstation</a> at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42268
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:05Z
main_date 2010-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2010
publishDate 2010
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kiviranta, Leena "Ehkä hieman erilainen Intia" : toiminnallinen oppiminen ja opettajuus Suomessa ja Intiassa Intia toiminnallinen oppiminen kouluväkivalta opettajuus osallistuva havainnointi vertaileva tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 toiminnallisuus oppiminen koulu opettajat väkivalta Suomi
title "Ehkä hieman erilainen Intia" : toiminnallinen oppiminen ja opettajuus Suomessa ja Intiassa
title_alt Toiminnallinen oppiminen ja opettajuus Suomessa ja Intiassa
title_full "Ehkä hieman erilainen Intia" : toiminnallinen oppiminen ja opettajuus Suomessa ja Intiassa
title_fullStr "Ehkä hieman erilainen Intia" : toiminnallinen oppiminen ja opettajuus Suomessa ja Intiassa "Ehkä hieman erilainen Intia" : toiminnallinen oppiminen ja opettajuus Suomessa ja Intiassa
title_full_unstemmed "Ehkä hieman erilainen Intia" : toiminnallinen oppiminen ja opettajuus Suomessa ja Intiassa "Ehkä hieman erilainen Intia" : toiminnallinen oppiminen ja opettajuus Suomessa ja Intiassa
title_short "Ehkä hieman erilainen Intia"
title_sort ehkä hieman erilainen intia toiminnallinen oppiminen ja opettajuus suomessa ja intiassa
title_sub toiminnallinen oppiminen ja opettajuus Suomessa ja Intiassa
title_txtP "Ehkä hieman erilainen Intia" : toiminnallinen oppiminen ja opettajuus Suomessa ja Intiassa
topic Intia toiminnallinen oppiminen kouluväkivalta opettajuus osallistuva havainnointi vertaileva tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 toiminnallisuus oppiminen koulu opettajat väkivalta Suomi
topic_facet 103 Intia Luokanopettajakoulutus Suomi Teacher Education koulu kouluväkivalta opettajat opettajuus oppiminen osallistuva havainnointi toiminnallinen oppiminen toiminnallisuus vertaileva tutkimus väkivalta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42268 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201310022398
work_keys_str_mv AT kivirantaleena ehkähiemanerilainenintiatoiminnallinenoppiminenjaopettajuussuomessajaintiassa