"Die Lieder Zuhause trällern" eine Fallstudie über die Sprachdusche aus der Erfahrung der Eltern

Kielisuihkutus on ilmiönä uusi eikä siitä ole vielä paljon pitkäaikaisia tutkimustuloksia. Tämän Pro Gradu -tutkimuksen tarkoituksena on ollut kartoittaa vanhempien mielipiteitä kielisuihkutuksesta ja varhaisesta kielenoppimisesta. Kielenopetuksen varhentaminen on ollut viime aikoina mediassa paljon...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vihonen, Maiju
Muut tekijät: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:deu
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42215
_version_ 1826225744578084864
author Vihonen, Maiju
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vihonen, Maiju Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vihonen, Maiju Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vihonen, Maiju
datasource_str_mv jyx
description Kielisuihkutus on ilmiönä uusi eikä siitä ole vielä paljon pitkäaikaisia tutkimustuloksia. Tämän Pro Gradu -tutkimuksen tarkoituksena on ollut kartoittaa vanhempien mielipiteitä kielisuihkutuksesta ja varhaisesta kielenoppimisesta. Kielenopetuksen varhentaminen on ollut viime aikoina mediassa paljon esillä, ja kielisuihkutusta pidetään yhtenä keinona siihen. Kielisuihkutus liittyy myös Kielitivoli -hankkeeseen, jolla on EU:n rahoitus. Kielitivolin tarkoituksena on saada Suomen peruskoulujen oppilaat opiskelemaan muitakin vieraita kieliä kuin vain englantia. Kielisuihkutus sopii tässä suhteessa molempien tarkoituksiin, sillä kielisuihkutus on suullista opetusta leikkien ja laulujen avulla ilman koulusta tuttua kirjoittamista. Tälloin pienilläkin lapsilla on mahdollisuus osallistua kielisuihkutukseen, ja aloittaa täten kielten opiskelu aikaisemmin. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto kerättiin kyselylomakkeilla. Kyselylomake koostui kolmesta osasta ja sisälsi sekä avoimia että monivalintakysymyksiä. Ensimmäisessä osassa kysyttiin vanhempien taustaa. Toinen osa käsitteli vanhempien omia kokemuksia kielistä ja kieltenoppimisesta, ja kolmas osa lasten kieltenopiskelua. Kyselylomake lähetettiin vanhemmille, joiden lapset osallistuivat saksan tai ruotsin kielisuihkutukseen. Vanhemmat pitivät kielisuihkutusta positiivisena tapana saada lapsi kiinnostumaan kielistä ja innostumaan kieltenopiskelusta. Vaikka vanhempien omat kokemukset kieltenopiskelusta olivat enimmäkseen huonoja, toivoivat he, että heidän lapsensa opiskelisi tulevaisuudessa yhden tai useamman kielen englannin ja ruotsin rinnalle. Vanhempien mielipide jakautui selvästi varhaista kielenoppimista käsittelevän kysymyksen kohdalla: Vanhemmista noin puolet oli sitä mieltä, että kielenoppimisen voisi aloittaa joko esikoulussa tai ensimmäisellä luokalla. Toinen puoli oli sitä mieltä, että nykyinen tyyli, kieltenopetuksen aloitus 3. luokalla, on tarpeeksi hyvä. Vanhemmat, joiden lapset osallistuivat ruotsin kielisuihkutukseen, puolsivat enemmän kielenopetuksen varhentamista kuin vanhemmat, joiden lapset osallistuivat saksan kielisuihkutukseen. Tämä on kuitenkin voinut olla pelkkää sattumaa, koska vastauksia ei tullut riittävästi, jotta tuloksia voisi yleistää.
first_indexed 2023-03-22T09:57:09Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vihonen, Maiju", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-09-26T08:49:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-09-26T08:49:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1281057", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42215", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kielisuihkutus on ilmi\u00f6n\u00e4 uusi eik\u00e4 siit\u00e4 ole viel\u00e4 paljon pitk\u00e4aikaisia tutkimustuloksia. T\u00e4m\u00e4n Pro Gradu -tutkimuksen tarkoituksena on ollut kartoittaa vanhempien mielipiteit\u00e4 kielisuihkutuksesta ja varhaisesta kielenoppimisesta. Kielenopetuksen varhentaminen on ollut viime aikoina mediassa paljon esill\u00e4, ja kielisuihkutusta pidet\u00e4\u00e4n yhten\u00e4 keinona siihen. Kielisuihkutus liittyy my\u00f6s Kielitivoli -hankkeeseen, jolla on EU:n rahoitus. Kielitivolin tarkoituksena on saada Suomen peruskoulujen oppilaat opiskelemaan muitakin vieraita kieli\u00e4 kuin vain englantia. Kielisuihkutus sopii t\u00e4ss\u00e4 suhteessa molempien tarkoituksiin, sill\u00e4 kielisuihkutus on suullista opetusta leikkien ja laulujen avulla ilman koulusta tuttua kirjoittamista. T\u00e4lloin pienill\u00e4kin lapsilla on mahdollisuus osallistua kielisuihkutukseen, ja aloittaa t\u00e4ten kielten opiskelu aikaisemmin.\r\nTutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeilla. Kyselylomake koostui kolmesta osasta ja sis\u00e4lsi sek\u00e4 avoimia ett\u00e4 monivalintakysymyksi\u00e4. Ensimm\u00e4isess\u00e4 osassa kysyttiin vanhempien taustaa. Toinen osa k\u00e4sitteli vanhempien omia kokemuksia kielist\u00e4 ja kieltenoppimisesta, ja kolmas osa lasten kieltenopiskelua. Kyselylomake l\u00e4hetettiin vanhemmille, joiden lapset osallistuivat saksan tai ruotsin kielisuihkutukseen.\r\nVanhemmat pitiv\u00e4t kielisuihkutusta positiivisena tapana saada lapsi kiinnostumaan kielist\u00e4 ja innostumaan kieltenopiskelusta. Vaikka vanhempien omat kokemukset kieltenopiskelusta olivat enimm\u00e4kseen huonoja, toivoivat he, ett\u00e4 heid\u00e4n lapsensa opiskelisi tulevaisuudessa yhden tai useamman kielen englannin ja ruotsin rinnalle. Vanhempien mielipide jakautui selv\u00e4sti varhaista kielenoppimista k\u00e4sittelev\u00e4n kysymyksen kohdalla: Vanhemmista noin puolet oli sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 kielenoppimisen voisi aloittaa joko esikoulussa tai ensimm\u00e4isell\u00e4 luokalla. Toinen puoli oli sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 nykyinen tyyli, kieltenopetuksen aloitus 3. luokalla, on tarpeeksi hyv\u00e4. Vanhemmat, joiden lapset osallistuivat ruotsin kielisuihkutukseen, puolsivat enemm\u00e4n kielenopetuksen varhentamista kuin vanhemmat, joiden lapset osallistuivat saksan kielisuihkutukseen. T\u00e4m\u00e4 on kuitenkin voinut olla pelkk\u00e4\u00e4 sattumaa, koska vastauksia ei tullut riitt\u00e4v\u00e4sti, jotta tuloksia voisi yleist\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Maiju Vihonen (makaviho) on 2013-09-26 08:49:03.768198. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-09-26T08:49:04Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201309262352.pdf: 602119 bytes, checksum: bebfee2fb28bfbf0ec0a33e1c10b1d00 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-09-26T08:49:04Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201309262352.pdf: 602119 bytes, checksum: bebfee2fb28bfbf0ec0a33e1c10b1d00 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "88 sivua", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielisuihku", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Die Lieder Zuhause tr\u00e4llern\" : eine Fallstudie u\u0308ber die Sprachdusche aus der Erfahrung der Eltern", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Fallstudie u\u0308ber die Sprachdusche aus der Erfahrung der Eltern", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201309262352", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-09-26T08:49:04Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraskielinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42215
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:54:15Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f4090fe1-7daf-4ec9-82bb-df967b743c45\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201309262352.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vihonen, Maiju "Die Lieder Zuhause trällern" : eine Fallstudie über die Sprachdusche aus der Erfahrung der Eltern kielisuihku Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 kielen oppiminen lapset vieraskielinen opetus
title "Die Lieder Zuhause trällern" : eine Fallstudie über die Sprachdusche aus der Erfahrung der Eltern
title_alt Fallstudie über die Sprachdusche aus der Erfahrung der Eltern
title_full "Die Lieder Zuhause trällern" : eine Fallstudie über die Sprachdusche aus der Erfahrung der Eltern
title_fullStr "Die Lieder Zuhause trällern" : eine Fallstudie über die Sprachdusche aus der Erfahrung der Eltern "Die Lieder Zuhause trällern" : eine Fallstudie über die Sprachdusche aus der Erfahrung der Eltern
title_full_unstemmed "Die Lieder Zuhause trällern" : eine Fallstudie über die Sprachdusche aus der Erfahrung der Eltern "Die Lieder Zuhause trällern" : eine Fallstudie über die Sprachdusche aus der Erfahrung der Eltern
title_short "Die Lieder Zuhause trällern"
title_sort die lieder zuhause trällern eine fallstudie u ber die sprachdusche aus der erfahrung der eltern
title_sub eine Fallstudie über die Sprachdusche aus der Erfahrung der Eltern
title_txtP "Die Lieder Zuhause trällern" : eine Fallstudie über die Sprachdusche aus der Erfahrung der Eltern
topic kielisuihku Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 kielen oppiminen lapset vieraskielinen opetus
topic_facet 308 German Language and Culture Saksan kieli ja kulttuuri kielen oppiminen kielisuihku lapset vieraskielinen opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42215 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201309262352
work_keys_str_mv AT vihonenmaiju dieliederzuhauseträllerneinefallstudieuberdiesprachduscheausdererfahrungdereltern