Hitaan opiskelijan analyysi

Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajaopiskelijan kokemusta opiskelusta ja ymmärtää opiskelussa koettuja jännitteitä. Niitä syntyi ympäristön odotusten ja oman kokemuksen välillä, kun opiskeluissa kesti suunniteltua pidempään. Opiskelun hitaus tuntuu ongelmalliselta, sillä yliopisto-opi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Peltola, Sonja
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42211
_version_ 1826225718662529024
author Peltola, Sonja
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Peltola, Sonja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Peltola, Sonja Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Peltola, Sonja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajaopiskelijan kokemusta opiskelusta ja ymmärtää opiskelussa koettuja jännitteitä. Niitä syntyi ympäristön odotusten ja oman kokemuksen välillä, kun opiskeluissa kesti suunniteltua pidempään. Opiskelun hitaus tuntuu ongelmalliselta, sillä yliopisto-opintoja on pyritty nopeuttamaan ja tehostamaan. Opiskelijoiden haluttaisiin valmistuvan nykyistä nopeammin. Hidas opiskelija määrittyy herkästi epäonnistujaksi, vaikka oma kokemus opiskelusta olisi toinen. Tutkimuksessa kuvattiin autoetnografisella otteella tutkijan omaa opiskelukokemusta. Tutkimusteksti muodostui aineiston ja analyysin vuoropuheluksi; kokemuksen näkyväksi tekeminen, analysointi ja psykodynaaminen teoretisointi limittyivät toisiinsa. Tarkoituksena oli sekä tuoda tutkitut kokemukset lähelle lukijaa että ymmärtää kuvattujen ilmiöiden dynamiikkaa. Yksityinen kokemus paljasti myös yleisempiä opiskelukulttuurin heikosti tiedostettuja merkityksiä. Kuvattu kokemus opiskelusta jakaantui kahteen erilaiseen puoleen, sujuviin opiskeluputkiin ja herätteleviin kokemuksiin toisenlaisesta opiskelusta. Opiskelija jäi puolien väliin tasapainoilemaan ja etsimään omaa tapaansa opiskella. Kahtiajakautuminen selittyi opiskelun ja opettajan ammatin herättämien vaikeiden tunteiden välttelyllä. Tutkimus tavoitti henkilökohtaisen oppimisprosessin, jossa opettajaksi opiskelun ristiriidat lopulta hyväksyttiin osaksi omaa kokemusta. Opiskelijan aistimat ristiriidat ovat läsnä koulutuksessa myös yleisemmin. Epävarmuus ikään kuin väijyy koulutuksen arjen sujuvaksi silotellun pinnan alla. Ahdistavat tunteet kuuluvat oppimiseen, joten ne pilkahtavat jossain esiin kuitenkin. Niin kauan kun epävarmuutta yritetään väistää, jotain inhimillisestä oppimisprosessista karsiutuu pois. Tutkimuksen valossa pyrkimykset tehostaa ja nopeuttaa koulutusta aikarajoituksin näyttäytyvät pintapuolisina ratkaisuina, jotka kaventavat opiskelun mahdollisuuksia koskettaa ja vaikuttaa. Tehokkuuteen pyrittäessä koulutuksen tehoavuus kärsii.
first_indexed 2023-03-22T09:58:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Peltola, Sonja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-09-24T15:14:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-09-24T15:14:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1280773", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42211", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajaopiskelijan kokemusta opiskelusta ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 opiskelussa koettuja j\u00e4nnitteit\u00e4. Niit\u00e4 syntyi ymp\u00e4rist\u00f6n odotusten ja oman kokemuksen v\u00e4lill\u00e4, kun opiskeluissa kesti suunniteltua pidemp\u00e4\u00e4n. Opiskelun hitaus tuntuu ongelmalliselta, sill\u00e4 yliopisto-opintoja on pyritty nopeuttamaan ja tehostamaan. Opiskelijoiden haluttaisiin valmistuvan nykyist\u00e4 nopeammin. Hidas opiskelija m\u00e4\u00e4rittyy herk\u00e4sti ep\u00e4onnistujaksi, vaikka oma kokemus opiskelusta olisi toinen.\n\nTutkimuksessa kuvattiin autoetnografisella otteella tutkijan omaa opiskelukokemusta. Tutkimusteksti muodostui aineiston ja analyysin vuoropuheluksi; kokemuksen n\u00e4kyv\u00e4ksi tekeminen, analysointi ja psykodynaaminen teoretisointi limittyiv\u00e4t toisiinsa. Tarkoituksena oli sek\u00e4 tuoda tutkitut kokemukset l\u00e4helle lukijaa ett\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 kuvattujen ilmi\u00f6iden dynamiikkaa. Yksityinen kokemus paljasti my\u00f6s yleisempi\u00e4 opiskelukulttuurin heikosti tiedostettuja merkityksi\u00e4.\n\nKuvattu kokemus opiskelusta jakaantui kahteen erilaiseen puoleen, sujuviin opiskeluputkiin ja her\u00e4tteleviin kokemuksiin toisenlaisesta opiskelusta. Opiskelija j\u00e4i puolien v\u00e4liin tasapainoilemaan ja etsim\u00e4\u00e4n omaa tapaansa opiskella. Kahtiajakautuminen selittyi opiskelun ja opettajan ammatin her\u00e4tt\u00e4mien vaikeiden tunteiden v\u00e4lttelyll\u00e4. Tutkimus tavoitti henkil\u00f6kohtaisen oppimisprosessin, jossa opettajaksi opiskelun ristiriidat lopulta hyv\u00e4ksyttiin osaksi omaa kokemusta.\n\nOpiskelijan aistimat ristiriidat ovat l\u00e4sn\u00e4 koulutuksessa my\u00f6s yleisemmin. Ep\u00e4varmuus ik\u00e4\u00e4n kuin v\u00e4ijyy koulutuksen arjen sujuvaksi silotellun pinnan alla. Ahdistavat tunteet kuuluvat oppimiseen, joten ne pilkahtavat jossain esiin kuitenkin. Niin kauan kun ep\u00e4varmuutta yritet\u00e4\u00e4n v\u00e4ist\u00e4\u00e4, jotain inhimillisest\u00e4 oppimisprosessista karsiutuu pois. Tutkimuksen valossa pyrkimykset tehostaa ja nopeuttaa koulutusta aikarajoituksin n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t pintapuolisina ratkaisuina, jotka kaventavat opiskelun mahdollisuuksia koskettaa ja vaikuttaa. Tehokkuuteen pyritt\u00e4ess\u00e4 koulutuksen tehoavuus k\u00e4rsii.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sonja Peltola (sokrpelt) on 2013-09-24 15:14:04.841969. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-09-24T15:14:05Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201309242346.pdf: 303436 bytes, checksum: 8965459313b6295423133f57ebf202c1 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-09-24T15:14:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201309242346.pdf: 303436 bytes, checksum: 8965459313b6295423133f57ebf202c1 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opiskelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hitaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tehokkuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ep\u00e4varmuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "syyllisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajankoulutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "autoetnografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykodynamiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hitaan opiskelijan analyysi", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201309242346", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Autoetnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-09-24T15:14:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hitaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tehokkuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ep\u00e4varmuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "syyllisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "psykodynamiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42211
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:48Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/41643c7b-16b6-4868-9043-1e1ee1e70f8e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201309242346.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Peltola, Sonja Hitaan opiskelijan analyysi opiskelu hitaus tehokkuus epävarmuus syyllisyys opettajankoulutus autoetnografia psykodynamiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education Autoetnografia 103
title Hitaan opiskelijan analyysi
title_full Hitaan opiskelijan analyysi
title_fullStr Hitaan opiskelijan analyysi Hitaan opiskelijan analyysi
title_full_unstemmed Hitaan opiskelijan analyysi Hitaan opiskelijan analyysi
title_short Hitaan opiskelijan analyysi
title_sort hitaan opiskelijan analyysi
title_txtP Hitaan opiskelijan analyysi
topic opiskelu hitaus tehokkuus epävarmuus syyllisyys opettajankoulutus autoetnografia psykodynamiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education Autoetnografia 103
topic_facet 103 Autoetnografia Luokanopettajakoulutus Teacher Education autoetnografia epävarmuus hitaus opettajankoulutus opiskelu psykodynamiikka syyllisyys tehokkuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42211 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201309242346
work_keys_str_mv AT peltolasonja hitaanopiskelijananalyysi