Opettajien häirintä työpaikalla ja verkossa luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä työpaikkakiusaamisesta

Laurila, Elina & Tähti, Elina. Opettajien häirintä työpaikalla ja verkossa. Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä työpaikkakiusaamisesta. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2013. 105 sivua. Tässä työssä käsi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Laurila, Elina, Tähti, Elina
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42200
_version_ 1826225758212718592
author Laurila, Elina Tähti, Elina
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laurila, Elina Tähti, Elina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laurila, Elina Tähti, Elina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laurila, Elina
datasource_str_mv jyx
description Laurila, Elina & Tähti, Elina. Opettajien häirintä työpaikalla ja verkossa. Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä työpaikkakiusaamisesta. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2013. 105 sivua. Tässä työssä käsitellään luokanopettajien kokemuksia työpaikkakiusaamisesta ja luokan-opettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä siihen sisältyvästä verkkokiusaamises-ta. Tutkimus on toteutettu sekä määrällistä että laadullista tutkimusotetta hyödyntäen. Ai-neisto on kerätty kyselylomakkeella ja puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimuksen tehtävät ovat: millaisena ja kenen taholta luokanopettajien työpaikkakiusaaminen ilmenee, millaisia käsityksiä luokanopettajilla ja luokanopettajaopiskelijoilla on verkkokiusaamisesta ja sen seurauksista sekä miten he toimisivat verkkokiusaamista kohdatessaan. Tutkimustulokset osoittavat, että luokanopettajiin kohdistuu yleisesti ottaen melko vähän toistuvaa häirintää työpaikalla eli työpaikkakiusaamista. Yksittäiset vastaajat ilmoit-tivat kuitenkin kokeneensa työpaikkakiusaamista kuukausittain tai useammin. Yleisimmät yksittäiset kiusaamisen muodot ovat esimiehen ja kollegan taholta tiedon salailu (hallinnol-liset keinot), oppilaiden taholta tahallinen nenäkäs käytös (verbaalinen häirintä) sekä oppi-laiden vanhempien taholta työtaitojen arvostelu ja asiattomat kommentit (työskentelyn vai-keuttaminen). Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset puolestaan osoittavat verkkokiusaamisen ilmenevän erilaisina asiattomuuksina, kuten haukkumisena ja nimitte-lynä, joka tapahtuu yleisimmin sähköpostitse tai sosiaalisen median kautta. Seurauksien nähtiin olevan henkisiä, fyysisiä tai sosiaalisia. Verkkokiusan uskottiin voivan vaikuttaa negatiivisesti työyhteisöön ja opettajan maineeseen, mutta myös positiivisia seurauksia mainittiin. Luokanopettajilla oli opiskelijoita enemmän tietoa siitä, kehen he voivat kiu-saamista kohdatessaan ottaa yhteyttä. Haastateltavien käsitysten mukaan verkkoympäristön mahdollistamat anonyymiys ja kasvottomuus tekevät verkkokiusaamisesta helpompaa työpaikoilla kuin kasvokkain tapah-tuvasta kiusasta. Toisaalta puolet haastateltavista uskoi alakoululaisten opettajiinsa kohdis-taman kiusan olevan usein tahallisuuden sijaan typeryyttä ja ymmärtämättömyyttä. Luo-kanopettajien kokemusten mukaan opettajat kuitenkin kohtaavat eniten oppilailta tulevaa kiusaa työpaikallaan. Opettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset verkkokiusaaja-tahoista tukevat tätä tulosta. Sen sijaan vanhemmista kiusaajina oli eriäviä tuloksia: opetta-jien kokemukset osoittavat, että vanhemmat eivät juuri kiusaa, mutta vastaajien käsityksissä verkkokiusaajatahoista vanhemmat olivat kahden yleisimmän kiusaajatahon joukossa. Verkkokiusaamista on tutkittu Suomessa melko vähän, vaikka opettajien työpaikka-kiusaaminen ja verkkokiusaaminen ovat ajankohtaisia aiheita. Tämän vuoksi sen esille tuominen on tärkeää. Tutkimus lisää tietoisuutta ilmiöstä ja näin ollen siitä voi olla hyötyä luokanopettajille oman työilmapiirin arvioimiseen ja kiusaamisen tunnistamiseen. Tärkeää on pyrkiä vaikuttamaan työpaikkakiusaajien asenteisiin keskustelemalla aiheesta niin julki-sesti kuin työpaikan sisällä.
first_indexed 2023-03-22T10:00:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Laurila, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "T\u00e4hti, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-09-20T13:19:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-09-20T13:19:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1280659", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42200", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Laurila, Elina & T\u00e4hti, Elina. Opettajien h\u00e4irint\u00e4 ty\u00f6paikalla ja verkossa. Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 ty\u00f6paikkakiusaamisesta. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opettajankoulutuslaitos, 2013. 105 sivua.\r\n\r\nT\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n luokanopettajien kokemuksia ty\u00f6paikkakiusaamisesta ja luokan-opettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 siihen sis\u00e4ltyv\u00e4st\u00e4 verkkokiusaamises-ta. Tutkimus on toteutettu sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 ett\u00e4 laadullista tutkimusotetta hy\u00f6dynt\u00e4en. Ai-neisto on ker\u00e4tty kyselylomakkeella ja puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimuksen teht\u00e4v\u00e4t ovat: millaisena ja kenen taholta luokanopettajien ty\u00f6paikkakiusaaminen ilmenee, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 luokanopettajilla ja luokanopettajaopiskelijoilla on verkkokiusaamisesta ja sen seurauksista sek\u00e4 miten he toimisivat verkkokiusaamista kohdatessaan. Tutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 luokanopettajiin kohdistuu yleisesti ottaen melko v\u00e4h\u00e4n toistuvaa h\u00e4irint\u00e4\u00e4 ty\u00f6paikalla eli ty\u00f6paikkakiusaamista. Yksitt\u00e4iset vastaajat ilmoit-tivat kuitenkin kokeneensa ty\u00f6paikkakiusaamista kuukausittain tai useammin. Yleisimm\u00e4t yksitt\u00e4iset kiusaamisen muodot ovat esimiehen ja kollegan taholta tiedon salailu (hallinnol-liset keinot), oppilaiden taholta tahallinen nen\u00e4k\u00e4s k\u00e4yt\u00f6s (verbaalinen h\u00e4irint\u00e4) sek\u00e4 oppi-laiden vanhempien taholta ty\u00f6taitojen arvostelu ja asiattomat kommentit (ty\u00f6skentelyn vai-keuttaminen). Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sitykset puolestaan osoittavat verkkokiusaamisen ilmenev\u00e4n erilaisina asiattomuuksina, kuten haukkumisena ja nimitte-lyn\u00e4, joka tapahtuu yleisimmin s\u00e4hk\u00f6postitse tai sosiaalisen median kautta. Seurauksien n\u00e4htiin olevan henkisi\u00e4, fyysisi\u00e4 tai sosiaalisia. Verkkokiusan uskottiin voivan vaikuttaa negatiivisesti ty\u00f6yhteis\u00f6\u00f6n ja opettajan maineeseen, mutta my\u00f6s positiivisia seurauksia mainittiin. Luokanopettajilla oli opiskelijoita enemm\u00e4n tietoa siit\u00e4, kehen he voivat kiu-saamista kohdatessaan ottaa yhteytt\u00e4. Haastateltavien k\u00e4sitysten mukaan verkkoymp\u00e4rist\u00f6n mahdollistamat anonyymiys ja kasvottomuus tekev\u00e4t verkkokiusaamisesta helpompaa ty\u00f6paikoilla kuin kasvokkain tapah-tuvasta kiusasta. Toisaalta puolet haastateltavista uskoi alakoululaisten opettajiinsa kohdis-taman kiusan olevan usein tahallisuuden sijaan typeryytt\u00e4 ja ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myytt\u00e4. Luo-kanopettajien kokemusten mukaan opettajat kuitenkin kohtaavat eniten oppilailta tulevaa kiusaa ty\u00f6paikallaan. Opettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sitykset verkkokiusaaja-tahoista tukevat t\u00e4t\u00e4 tulosta. Sen sijaan vanhemmista kiusaajina oli eri\u00e4vi\u00e4 tuloksia: opetta-jien kokemukset osoittavat, ett\u00e4 vanhemmat eiv\u00e4t juuri kiusaa, mutta vastaajien k\u00e4sityksiss\u00e4 verkkokiusaajatahoista vanhemmat olivat kahden yleisimm\u00e4n kiusaajatahon joukossa. Verkkokiusaamista on tutkittu Suomessa melko v\u00e4h\u00e4n, vaikka opettajien ty\u00f6paikka-kiusaaminen ja verkkokiusaaminen ovat ajankohtaisia aiheita. T\u00e4m\u00e4n vuoksi sen esille tuominen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Tutkimus lis\u00e4\u00e4 tietoisuutta ilmi\u00f6st\u00e4 ja n\u00e4in ollen siit\u00e4 voi olla hy\u00f6ty\u00e4 luokanopettajille oman ty\u00f6ilmapiirin arvioimiseen ja kiusaamisen tunnistamiseen. T\u00e4rke\u00e4\u00e4 on pyrki\u00e4 vaikuttamaan ty\u00f6paikkakiusaajien asenteisiin keskustelemalla aiheesta niin julki-sesti kuin ty\u00f6paikan sis\u00e4ll\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Elina T\u00e4hti (aieltaht) on 2013-09-20 13:19:14.947517. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-09-20T13:19:16Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201309202337.pdf: 2377908 bytes, checksum: 0e74c494cbafbfc441902c096bab14b3 (MD5)\r\nlicense.html: 5546 bytes, checksum: e66108b9704f5fc1d52302247f5c211c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-09-20T13:19:16Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201309202337.pdf: 2377908 bytes, checksum: 0e74c494cbafbfc441902c096bab14b3 (MD5)\r\nlicense.html: 5546 bytes, checksum: e66108b9704f5fc1d52302247f5c211c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6paikkakiusaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Internet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkokiusaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien h\u00e4irint\u00e4 ty\u00f6paikalla ja verkossa : luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja k\u00e4sityksi\u00e4 ty\u00f6paikkakiusaamisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201309202337", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-09-20T13:19:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6paikkakiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Internet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nettikiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42200
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:55Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/59f3e360-3da3-44d6-a0af-ec5756961114\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201309202337.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laurila, Elina Tähti, Elina Opettajien häirintä työpaikalla ja verkossa : luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä työpaikkakiusaamisesta luokanopettaja työpaikkakiusaaminen Internet verkkokiusaaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat opettajat nettikiusaaminen sosiaalinen media kiusaaminen
title Opettajien häirintä työpaikalla ja verkossa : luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä työpaikkakiusaamisesta
title_full Opettajien häirintä työpaikalla ja verkossa : luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä työpaikkakiusaamisesta
title_fullStr Opettajien häirintä työpaikalla ja verkossa : luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä työpaikkakiusaamisesta Opettajien häirintä työpaikalla ja verkossa : luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä työpaikkakiusaamisesta
title_full_unstemmed Opettajien häirintä työpaikalla ja verkossa : luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä työpaikkakiusaamisesta Opettajien häirintä työpaikalla ja verkossa : luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä työpaikkakiusaamisesta
title_short Opettajien häirintä työpaikalla ja verkossa
title_sort opettajien häirintä työpaikalla ja verkossa luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä työpaikkakiusaamisesta
title_sub luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä työpaikkakiusaamisesta
title_txtP Opettajien häirintä työpaikalla ja verkossa : luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä työpaikkakiusaamisesta
topic luokanopettaja työpaikkakiusaaminen Internet verkkokiusaaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat opettajat nettikiusaaminen sosiaalinen media kiusaaminen
topic_facet 103 Internet Luokanopettajakoulutus Teacher Education kiusaaminen luokanopettaja luokanopettajat nettikiusaaminen opettajat sosiaalinen media työpaikkakiusaaminen verkkokiusaaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42200 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201309202337
work_keys_str_mv AT laurilaelina opettajienhäirintätyöpaikallajaverkossaluokanopettajienjaluokanopettajaopiskelijoid