fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kotim\u00e4ki, Auli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-09-20T12:43:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-09-20T12:43:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1280464", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42199", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppimateriaaleilla ja muilla luokassa k\u00e4ytetyill\u00e4 resursseilla on suuri vaikutus siihen, millaiseksi oppimisymp\u00e4rist\u00f6 muotoutuu ja millaista toimintaa se mahdollistaa. Useat kansainv\u00e4liset tutkimukset ovat osoittaneet, ett\u00e4 visuaalisten ja multimodaalisten resurssien hy\u00f6dynt\u00e4minen kielen opetuksessa auttaa rakentamaan oppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00e4, joka\r\non pedagogisesti rikas, motivoiva sek\u00e4 monipuolisia oppimisprosesseja tukeva. Visuaalisuuden roolia suomalaisessa kielen oppimisen kontekstissa ei kuitenkaan ole tutkittu juuri lainkaan.\r\n\r\nTutkielman kiinnostuksen kohteena on visuaalisuus hyvin laajasti ymm\u00e4rrettyn\u00e4, jolloin perinteisten kuvien lis\u00e4ksi siihen kuuluvat my\u00f6s esimerkiksi eleet, esineet, liikkuva kuva ja teknologiav\u00e4litteiset tekstit. T\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 laajentaa multimodaalinen n\u00e4k\u00f6kulma. Multimodaalisuuden tutkimusta on toistaiseksi tehty melko v\u00e4h\u00e4n suomen kielell\u00e4. Tutkielmaa varten olen k\u00e4\u00e4nt\u00e4nyt englannin kielest\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 ja m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4 sek\u00e4 teoreettista viitekehyst\u00e4. Tutkielma nojaa laajalti sosiokulttuuriseen n\u00e4kemykseen toisen kielen oppimisesta ja opettamisesta. Erityisesti taustalla vaikuttavat ekologinen k\u00e4sitys kielenoppimisesta ja -opettamisesta sek\u00e4 funktionaalinen l\u00e4hestymistapa toisen kielen opettamiseen.\r\n\r\nTutkimuksessa selvitettiin visuaalisten resurssien k\u00e4yt\u00f6n mahdollisuuksia ja erityispiirteit\u00e4 er\u00e4\u00e4n korkeaasteen suomi toisena kielen\u00e4 (S2) -kurssilla. Suomessa toisen kielen pedagogiikan kehitt\u00e4minen on yh\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4\u00e4, sill\u00e4 maahanmuuttajav\u00e4est\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4 kasvaa koko ajan mutta alan pedagogiikan tutkimusta on hyvin v\u00e4h\u00e4n (Aalto ym. 2009). Tutkimuksessa havainnoitiin oppitunteja, haastateltiin kurssin opettajaa sek\u00e4 tarkasteltiin k\u00e4ytettyj\u00e4 oppimateriaaleja. Tutkimus toteutettiin laadullisena ja monimenetelm\u00e4isen\u00e4 tapaustutkimuksena, jonka ote oli etnografinen. Tutkimuskysymykset koskevat sit\u00e4, millaisia ovat opettajan hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4t visuaaliset materiaalit ja niihin liittyv\u00e4t k\u00e4yt\u00e4nteet sek\u00e4 millaisia affordansseja visuaalisilla resursseilla on. Oppitunteja varten kehitin havainnointilomakkeen, jonka avulla tarkastelin ja arvioin visuaalista materiaalia ja sen teht\u00e4vi\u00e4 opetuksessa.\r\n\r\nKurssin oppimisymp\u00e4rist\u00f6 n\u00e4ytt\u00e4ytyi resursseiltaan rikkaana ja interaktiivisena. Opettaja oli hyvin reflektoiva ja valinnoistaan tietoinen. H\u00e4nell\u00e4 oli vahva funktionaalinen tavoite, jonka h\u00e4n pyrki v\u00e4litt\u00e4m\u00e4\u00e4n oppijoille. H\u00e4nen roolinsa visuaalisuuden k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 oli suuri materiaalin suunnittelun, valinnan ja teht\u00e4v\u00e4nantojen kautta; oppijoiden rooli oli usein keskusteleva ja kysyv\u00e4. Opettaja ohjasi m\u00e4\u00e4r\u00e4tietoisesti oppijoita havaitsemaan affordansseja. He eiv\u00e4t usein n\u00e4e visuaalisten resurssien merkityst\u00e4 tekstipainotteisen kielik\u00e4sityksens\u00e4 vuoksi.\r\n\r\nOpettajan mukaan visuaalisilla ja multimodaalisilla materiaaleilla voi olla monenlaisia erityisteht\u00e4vi\u00e4 S2-opetuksessa. Niist\u00e4 on apua funktionaalisessa tavoitteessa laajentaa oppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 ja auttaa vastaamaan oppijoiden arjen tarpeisiin. Ne voivat helpottaa oppijoiden kirjavien taustojen luomia haasteita. Niiden avulla voi v\u00e4litt\u00e4\u00e4 tunteita, huumoria ja kulttuuritietoa sek\u00e4 opettaa t\u00e4rkeit\u00e4 visuaalisia lukustrategioita. Niiden varaan on helppo rakentaa merkitysneuvotteluja ja keskusteluja. Visuaalisuuden merkitys on olennainen my\u00f6s jonkin toisen kanavan, kuten puheen, tukena. Visuaalisuudella on aina useita mahdollisia teht\u00e4vi\u00e4, mutta niiden toteutuminen m\u00e4\u00e4r\u00e4ytyy oppijal\u00e4ht\u00f6isesti. Opettajien tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota siihen, kuinka he hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t visuaalisia resursseja paitsi useista pedagogisista syist\u00e4 my\u00f6s siksi, ett\u00e4 oppijoiden silmiss\u00e4 opettajan malli on usein vahva auktoriteetti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Auli Kotim\u00e4ki (ausimako) on 2013-09-20 12:43:23.723246. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-09-20T12:43:25Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201309202336.pdf: 4401455 bytes, checksum: 599b55a955ef2889419efa403166624c (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-09-20T12:43:25Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201309202336.pdf: 4401455 bytes, checksum: 599b55a955ef2889419efa403166624c (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Suomi toisena kielen\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toisen kielen opettaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visuaalisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "multimodaalisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimateriaali", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ekologinen kielentutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Visuaaliset resurssit suomi toisena kielen\u00e4 -oppitunneilla : multimodaalinen n\u00e4k\u00f6kulma", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201309202336", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-09-20T12:43:25Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "309", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "visuaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "multimodaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielentutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|