Ammatinvaihtajien ammatti-identiteettien muutos muuntokoulutuksen myötä

Vuonna 2009 Keski-Suomen seutua kohtasi rakennemuutos kun kaksi alueen merkittävää työnantajaa supistivat ja sulkivat liiketoimintojaan. Tämä johdosta alueella vapautui suuri määrä korkeasti koulutettuja osaajia. Tähän tarpeeseen järjestettiin muuntokoulutus, jonka avulla pyrittiin hyödyntämään osaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salo, Liisa
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42192
Description
Summary:Vuonna 2009 Keski-Suomen seutua kohtasi rakennemuutos kun kaksi alueen merkittävää työnantajaa supistivat ja sulkivat liiketoimintojaan. Tämä johdosta alueella vapautui suuri määrä korkeasti koulutettuja osaajia. Tähän tarpeeseen järjestettiin muuntokoulutus, jonka avulla pyrittiin hyödyntämään osaamispotentiaalia sekä tarjoamaan irtisanotuille uusi ura. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää työttömyysuhan alla olleiden tai irtisanottujen henkilöiden ammatinvaihtoprosessia. Tutkimuskysymykset koskevat sitä, 1) millainen on henkilön alkumotiivi osallistua muuntokoulutukseen, 2) miten koulutus tuki siirtymistä uudelle uralle sekä 3) millainen on henkilön ammatillinen identiteetti muuntokoulutuksen myötä. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineisto koostuu yhdeksän muuntokoulutukseen osallistuneen henkilön haastattelusta. Haastattelut toteutettiin narratiivis-episodisella otteella, jossa yhdistyy narratiivinen ja teemahaastattelu. Aineisto analysoitiin temaattisella sisällönanalyysillä. Haastatteluaineiston perusteella muodostettiin neljä erilaista tarinatyyppiä kuvaamaan tutkimushenkilöiden ammatillista toimijuutta muuntokoulutuksen yhteydessä. Tutkimustulosten perusteella syyt osallistua muuntokoulutukseen luokiteltiin kolmeen kategoriaan, jotka olivat välilliset syyt, itsestä lähtevät ja itsestä riippumattomat syyt. Yksikään tutkimushenkilö ei maininnut vain yhtä syytä osallistua muuntokoulutukseen, vaan taustalla vaikuttavat syyt olivat moninaisia. Omalla aktiivisuudella ja itsestä lähtevillä syillä oli myönteinen merkitys siihen, miten ammatinvaihtoprosessi sujui. Tutkimus osoitti, että muuntokoulutus tuki ammatinvaihtajien siirtymistä uudelle uralle tukemalla hyvinvointia, henkilökohtaista muutosta ja ammattitaidon kehittymistä. Tutkimuksessa selvisi myös, että muuntokoulutuksen myötä tutkimushenkilöiden ammatillinen identiteetti oli joko vahvistunut, rikastunut tai kehittynyt. Vain kahden henkilön ammatillinen identiteetti luokiteltiin muuttumattomaksi. Lopuksi muodostettiin tarinatyypit, jotka olivat oman osaamisen päivittäjät, mieli avoinna, kokonaisvaltaisen muutoksen läpikäyneet ja uralla etenijät.