Summary: | Eteläafrikkalainen kirjallisuus on pitkään keskittynyt maan vaikean historian avaamiseen niin yhteiskunnallisella kuin yksilönkin tasolla. Tärkeitä teemoja ovat olleet niin identiteetin luominen siirtymävaiheessa olevassa yhteiskunnassa kuin myös yhteyden luominen menneisyyden ja nykyisyyden välille. Kirjallisuudessa on myös pitkä omaelämänkerrallisuuden historia, jonka alku on kirjallisuuden vapautumisessa poliittisista kytköksistä ja yksityisen kokemuksen kuvaamisen lisääntymisessä.
Damon Galgutin In a Strange Room (2010) yhtäältä jatkaa näitä traditioita, mutta toisaalta myös kehittää niitä edelleen. Romaani on oletettavasti Galgutin osittainen omaelämankerta, jonka keskiössä on itsen rakentamisen vaikeus tilanteessa, jossa kertoja ei kykene luomaan suhteita minnekään tai kehenkään. Romaanin teemat pyörivät muistin ja muistamisen sekä itsen rakentamisen ja sen artikuloimisen äärellä. Romaani ei kuitenkaan näkyvästi käsittele eteläafrikkalaista yhteiskuntaa, vaan liikkuu enemmänkin symbolisella tasolla.
Tutkimukseni analyysi lähtee avaamaan muistia sosiologisen näkökulman kautta ja katsastelee sen yhteyttä itsen diskursiiviseen rakentumiseen. Muistilla on tärkeä rooli itsen rakentamisessa ajallisella jatkumolla: muisti mahdollistaa menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden itsen yhdistämisen elämäntarinaksi. Muistin sosiologinen näkökulma mahdollistaa tällaisen sosiaalisen konstruktion tarkastelun. Valitsin diskursiivisen näkökulman, koska romaanin voidaan katsoa olevan kirjoitettu narratiivi kertojan itseydestä.
Tulokset osoittivat, että muisti on ensisijaisen tärkeä kertojen itsen eri esiintymien yhdistämisessä menneisyydestä nykyisyyteen. Muisti mahdollistaa matkaamisen takaisin ajassa ja paikassa. Elämänkokemukset menneisyydessä voidaan tuoda nykyisyyteen, joka luo merkitystä elämänkertomukseen ja sen tarkoitukseen. Tärkeää on myös elämäntarinan liittäminen laajempaan tarinoiden verkostoon: muiden ihmisten muistoihin. Vasta muistojen jakaminen antaa niille lopullisen merkityksen osana elämäntarinaa.
|