Summary: | Tutkielmassa tarkasteltiin rekrytointia ja erityisesti valintaa organisaation ja työnhakijan rajapinnassa tapahtuvana prosessina. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita viestintäalan työnantajat vaativat ja toivovat työnhakijoilta. Tutkimuksessa lähestyttiin asiaa sekä ammatillisen osaamisen, persoonallisuuden että
organisaatiokulttuurin näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää vastauksia
siihen, mitä asioita viestintäalan työnantajat arvostavat.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuskohteena oli viisi eri
viestintäalan organisaatiota. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla.
Tuloksista kävi ilmi, että ammatillinen osaaminen, persoonallisuus ja organisaatiokulttuuri ovat merkittäviä seikkoja valintavaiheessa. Näiden painoarvo
vaihtelee organisaatiosta, työtehtävästä ja työhaastattelijasta riippuen. Ammatilliseen
osaamiseen liittyvät tekijät, kuten asiantuntijuus, koulutus, työkokemus ja
moniosaaminen, ovat olennaisia vaatimuksia viestintäalalla lähes poikkeuksetta, mutta
ratkaisevia kriteereitä ovat myös innokkuus, ulospäinsuuntautuneisuus ja sopivasti
samanlainen luonne työyhteisön muiden jäsenten kanssa. Mitään selkeätä viestintäalan
ihannetyöntekijän profiilia ei löydetty, mutta työnantajilla havaittiin joitakin yhteneväisiä valintakriteereitä.
|