Attityder till svenska språket hos språkbadselever och elever i den traditionella språkundervisningen i Borgå

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia asenteita yläkoulussa olevilla kielikylpyoppilailla ja tavallisessa ruotsin opetuksessa olevilla oppilailla on ruotsin kieltä kohtaan. Tutkimuksessani selvitin, onko näiden ryhmien asenteiden välillä mahdollista huomata eroja ja onko ruotsin o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koskinen, Liisa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42118
_version_ 1826225812221722624
author Koskinen, Liisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koskinen, Liisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koskinen, Liisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koskinen, Liisa
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia asenteita yläkoulussa olevilla kielikylpyoppilailla ja tavallisessa ruotsin opetuksessa olevilla oppilailla on ruotsin kieltä kohtaan. Tutkimuksessani selvitin, onko näiden ryhmien asenteiden välillä mahdollista huomata eroja ja onko ruotsin opiskelun kestolla vaikutusta oppilaiden asenteisiin. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, johon vastasi yhteensä 65 8.- tai 9.-luokkalaista oppilasta Porvoossa. Tutkimukseen osallistui kaksi kielikylpyluokkaa ja kaksi tavallisessa ruotsin opetuksessa olevaa luokkaa. Tulosten analysoinnissa käytettiin pääasiassa kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkimuksestani kävi ilmi, että tutkimukseen osallistuneilla kielikylpyoppilailla on positiivisemmat asenteet ruotsin kieltä kohtaan kuin tavallisessa ruotsin opetuksessa olevilla oppilailla. Suuri osa erityisesti tavallisessa ruotsin opetuksessa olevista oppilaista suhtautui suhteellisen negatiivisesti yleisesti ruotsin kieltä ja ruotsin oppiainetta kohtaan. Myös esimerkiksi ruotsalaista kulttuuria kohtaan asenteissa oli huomattavissa negatiivisempia sävyjä kuin kielikylpyoppilailla. Sekä kielikylpyopetuksessa että tavallisessa ruotsin opetuksessa olevat oppilaat pitivät ruotsin opiskelua kuitenkin suhteellisen hyödyllisenä ja tärkeänä, sillä ruotsin kielestä koettiin olevan hyötyä niin työelämässä kuin jokapäiväisissä tilanteissakin. Tutkimuksesta kävi ilmi myös, että kielikylpyoppilaat käyttävät enemmän ruotsia vapaa-ajallaan kuin tavallisessa opetuksessa olevat oppilaat. Tutkimustulokset osoittivat myös, että ruotsin opiskelun kestolla on vaikutusta oppilaiden asenteisiin siten, että pitempään ruotsia opiskelleiden asenteet olivat positiivisemmat. Asenteiden muodostumiseen vaikuttaa monet eri tekijät. Koska kieliasenteilla on myös suuresti vaikutusta itse vieraan kielen oppimiseen ja oppimistuloksiin, olisikin hyvä pohtia, miten mahdollisesti negatiivisiin asenteisiin, esimerkiksi juuri ruotsin kieltä kohtaan, voisi tulevaisuudessa vaikuttaa. Aihe on tällä hetkellä myös hyvin ajankohtainen, sillä uuden opetussuunnitelman astuessa voimaan vuonna 2016 ruotsin kielen opiskelu alkaa jo kuudennella luokalla. Mielenkiintoista onkin, onko tällä muutoksella positiivisia vaikutuksia myös oppilaiden asenteisiin.
first_indexed 2013-09-09T20:06:08Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskinen, Liisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-09-09T12:34:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-09-09T12:34:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42118", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia asenteita yl\u00e4koulussa olevilla kielikylpyoppilailla ja tavallisessa ruotsin opetuksessa olevilla oppilailla on ruotsin kielt\u00e4 kohtaan. Tutkimuksessani selvitin, onko n\u00e4iden ryhmien asenteiden v\u00e4lill\u00e4 mahdollista huomata eroja ja onko ruotsin opiskelun kestolla vaikutusta oppilaiden asenteisiin. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, johon vastasi yhteens\u00e4 65 8.- tai 9.-luokkalaista oppilasta Porvoossa. Tutkimukseen osallistui kaksi kielikylpyluokkaa ja kaksi tavallisessa ruotsin opetuksessa olevaa luokkaa. Tulosten analysoinnissa k\u00e4ytettiin p\u00e4\u00e4asiassa kvantitatiivisia menetelmi\u00e4. Tutkimuksestani k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 tutkimukseen osallistuneilla kielikylpyoppilailla on positiivisemmat asenteet ruotsin kielt\u00e4 kohtaan kuin tavallisessa ruotsin opetuksessa olevilla oppilailla. Suuri osa erityisesti tavallisessa ruotsin opetuksessa olevista oppilaista suhtautui suhteellisen negatiivisesti yleisesti ruotsin kielt\u00e4 ja ruotsin oppiainetta kohtaan. My\u00f6s esimerkiksi ruotsalaista kulttuuria kohtaan asenteissa oli huomattavissa negatiivisempia s\u00e4vyj\u00e4 kuin kielikylpyoppilailla. Sek\u00e4 kielikylpyopetuksessa ett\u00e4 tavallisessa ruotsin opetuksessa olevat oppilaat pitiv\u00e4t ruotsin opiskelua kuitenkin suhteellisen hy\u00f6dyllisen\u00e4 ja t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, sill\u00e4 ruotsin kielest\u00e4 koettiin olevan hy\u00f6ty\u00e4 niin ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 kuin jokap\u00e4iv\u00e4isiss\u00e4 tilanteissakin. Tutkimuksesta k\u00e4vi ilmi my\u00f6s, ett\u00e4 kielikylpyoppilaat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t enemm\u00e4n ruotsia vapaa-ajallaan kuin tavallisessa opetuksessa olevat oppilaat. Tutkimustulokset osoittivat my\u00f6s, ett\u00e4 ruotsin opiskelun kestolla on vaikutusta oppilaiden asenteisiin siten, ett\u00e4 pitemp\u00e4\u00e4n ruotsia opiskelleiden asenteet olivat positiivisemmat. Asenteiden muodostumiseen vaikuttaa monet eri tekij\u00e4t. Koska kieliasenteilla on my\u00f6s suuresti vaikutusta itse vieraan kielen oppimiseen ja oppimistuloksiin, olisikin hyv\u00e4 pohtia, miten mahdollisesti negatiivisiin asenteisiin, esimerkiksi juuri ruotsin kielt\u00e4 kohtaan, voisi tulevaisuudessa vaikuttaa. Aihe on t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 my\u00f6s hyvin ajankohtainen, sill\u00e4 uuden opetussuunnitelman astuessa voimaan vuonna 2016 ruotsin kielen opiskelu alkaa jo kuudennella luokalla. Mielenkiintoista onkin, onko t\u00e4ll\u00e4 muutoksella positiivisia vaikutuksia my\u00f6s oppilaiden asenteisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Liisa Koskinen (lielkosk) on 2013-09-09 12:34:48.720123. Form: Kandin tutkielma -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-09-09T12:34:51Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201309092264.pdf: 691245 bytes, checksum: 5742f0fbe66628dd412a14ad943134c9 (MD5)\nlicense.html: 5049 bytes, checksum: b2170e285e69d263e88d9b1920830efc (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-09-09T12:34:51Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201309092264.pdf: 691245 bytes, checksum: 5742f0fbe66628dd412a14ad943134c9 (MD5)\nlicense.html: 5049 bytes, checksum: b2170e285e69d263e88d9b1920830efc (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "attityder", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kattityder", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kbad", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenska spr\u00e5ket", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Attityder till svenska spr\u00e5ket hos spr\u00e5kbadselever och elever i den traditionella spr\u00e5kundervisningen i Borg\u00e5", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201309092264", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-09-09T12:34:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42118
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:54:59Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c45cf0f1-a05f-464b-80c0-16da5af964db\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201309092264.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koskinen, Liisa Attityder till svenska språket hos språkbadselever och elever i den traditionella språkundervisningen i Borgå attityder språkattityder språkbad svenska språket Swedish Ruotsin kieli
title Attityder till svenska språket hos språkbadselever och elever i den traditionella språkundervisningen i Borgå
title_full Attityder till svenska språket hos språkbadselever och elever i den traditionella språkundervisningen i Borgå
title_fullStr Attityder till svenska språket hos språkbadselever och elever i den traditionella språkundervisningen i Borgå Attityder till svenska språket hos språkbadselever och elever i den traditionella språkundervisningen i Borgå
title_full_unstemmed Attityder till svenska språket hos språkbadselever och elever i den traditionella språkundervisningen i Borgå Attityder till svenska språket hos språkbadselever och elever i den traditionella språkundervisningen i Borgå
title_short Attityder till svenska språket hos språkbadselever och elever i den traditionella språkundervisningen i Borgå
title_sort attityder till svenska språket hos språkbadselever och elever i den traditionella språkundervisningen i borgå
title_txtP Attityder till svenska språket hos språkbadselever och elever i den traditionella språkundervisningen i Borgå
topic attityder språkattityder språkbad svenska språket Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish attityder språkattityder språkbad svenska språket
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42118 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201309092264
work_keys_str_mv AT koskinenliisa attitydertillsvenskaspråkethosspråkbadseleverocheleveridentraditionellaspråkunderv