Jaetun asiantuntijuuden toteutuminen moniammatillisessa yhteistyössä koulunkäynninohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia

Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaista koulunkäynninohjaajan ja luokanopettajan yhteistyö yleisopetuksen luokassa on ja onko siinä piirteitä jaetusta asiantuntijuudesta. Lisäksi halusimme tutkia, millainen asema koulunkäynninohjaajalla on osana koulun moniammatillista tiimiä. Viimeinen tutki...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Meriläinen, Sanna, Rauhala, Asta
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42069
_version_ 1826225765263343616
author Meriläinen, Sanna Rauhala, Asta
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Meriläinen, Sanna Rauhala, Asta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Meriläinen, Sanna Rauhala, Asta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Meriläinen, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaista koulunkäynninohjaajan ja luokanopettajan yhteistyö yleisopetuksen luokassa on ja onko siinä piirteitä jaetusta asiantuntijuudesta. Lisäksi halusimme tutkia, millainen asema koulunkäynninohjaajalla on osana koulun moniammatillista tiimiä. Viimeinen tutkimustehtävämme oli selvittää, kuinka koulunkäynninohjaajan ja luokanopettajan yhteistyötä olisi mahdollista kehittää yleisopetuksessa. Tutkimuksessamme halusimme kuulla molempien ammattiryhmien kokemuksia luodaksemme mahdollisimman kattavan kuvan yhteistyöstä. Halusimme myös saada selville, onko opettajien ja ohjaajien käsityksissä yhteistyöstä eroavaisuuksia. Tutkimusotteemme oli laadullinen. Haastattelimme tutkimukseen viittä luokanopettajaa sekä viittä ammattikoulutuksen suorittanutta koulunkäynninohjaajaa eri puolilta Suomea. Tutkimuksemme mukaan ohjaajan ja opettajan yhteistyö toimii pääsääntöisesti hyvin ja molemmat ammattiryhmät ovat suhteellisen tyytyväisiä siihen. Yllättävää oli, ettei suuria eroja havaittu ohjaajien ja opettajien kokemuksissa. Ainoastaan yhdeltä ohjaajalta tuli selkeästi negatiivisempia kuvauksia yhteistyöstä. Esille nousi monia erilaisia yhteistyömuotoja oppituntien aikana, suunnittelussa, arvioinnissa sekä kodin ja koulun yhteistyössä. Käytännöt vaihtelivat yhteistyön määrässä, sen sisällöissä ja vastuun jakautumisessa. Luokanopettajien ja koulunkäynninohjaajien yhteistyössä löytyi paljon piirteitä jaetusta asiantuntijuudesta. Näitä olivat esimerkiksi keskustelu työn tavoitteista ja arvoista, opettajan tietoisuus ohjaajan vahvuuksista, opinnoista ja ammattitaidosta, roolirajojen rikkominen, tasavertainen yhteistyö sekä ohjaajan asiantuntijuuden monipuolinen hyödyntäminen. Tutkimuksemme osoitti, että koulunkäynninohjaajien asema työyhteisössä on pääsääntöisesti arvostettu ja heidän koetaan olevan tärkeä osa luokan toimintaa. Ohjaajan arvostus näkyi muun muassa ohjaajan mielipiteen huomioonottamisena, luottamuksena ja vastuun antamisena, erilaisiin yhteistyötilanteisiin mukaan ottamisena sekä hierarkioiden puuttumisena. Kokemuksia myös arvostuksen puutteesta nousi kuitenkin esille. Arvostuksen saavuttaminen ei ole itsestään selvää, vaan siihen vaikuttaa muun muassa ohjaajan toiminta ja persoona. Tutkimus osoitti kuitenkin, että ohjaajien arvostus näyttäisi olevan kasvussa. Yhteistyö kahden eri ammattiryhmän välillä vaatii asiantuntijuuden jakamista ja tasavertaisina työkumppaneina toimimista. Tässä tutkimuksessa nousi esille useita kehitystarpeita yhteistyölle. Tärkeänä pidettiin molemminpuolista tuntemista, luottamusta sekä keskustelua ja toimivaa vuorovaikutusta sekä persoonien yhteensopivuutta. Sekä opettajien että ohjaajien mielestä opettajat voisivat huolehtia paremmin tiedonkulusta, ohjaajan huomioimisesta ja hänen työtehtäviensä määrittelystä. Omaa toimintaa pitäisi kyetä perustelemaan paremmin ja yhteistyölle tulisi varata enemmän aikaa. Ohjaajaan kohdistuvat odotukset osoittautuivat ristiriitaisiksi. Toisaalta ohjaajalta odotettiin aktiivisuutta ja oma-aloitteisuutta, kun taas toisaalta heidän toivottiin pysyvän taustalla ja mukautuvan luokkaan. Ajan riittäminen, toisen tunteminen ja koulukulttuuri nähtiin tekijöinä, joihin opettaja ja ohjaaja eivät aina voi itse vaikuttaa.
first_indexed 2023-03-22T09:56:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Meril\u00e4inen, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rauhala, Asta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-09-05T19:02:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-09-05T19:02:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1279846", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42069", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, millaista koulunk\u00e4ynninohjaajan ja luokanopettajan yhteisty\u00f6 yleisopetuksen luokassa on ja onko siin\u00e4 piirteit\u00e4 jaetusta asiantuntijuudesta. Lis\u00e4ksi halusimme tutkia, millainen asema koulunk\u00e4ynninohjaajalla on osana koulun moniammatillista tiimi\u00e4. Viimeinen tutkimusteht\u00e4v\u00e4mme oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka koulunk\u00e4ynninohjaajan ja luokanopettajan yhteisty\u00f6t\u00e4 olisi mahdollista kehitt\u00e4\u00e4 yleisopetuksessa. Tutkimuksessamme halusimme kuulla molempien ammattiryhmien kokemuksia luodaksemme mahdollisimman kattavan kuvan yhteisty\u00f6st\u00e4. Halusimme my\u00f6s saada selville, onko opettajien ja ohjaajien k\u00e4sityksiss\u00e4 yhteisty\u00f6st\u00e4 eroavaisuuksia. Tutkimusotteemme oli laadullinen. Haastattelimme tutkimukseen viitt\u00e4 luokanopettajaa sek\u00e4 viitt\u00e4 ammattikoulutuksen suorittanutta koulunk\u00e4ynninohjaajaa eri puolilta Suomea. \r\nTutkimuksemme mukaan ohjaajan ja opettajan yhteisty\u00f6 toimii p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti hyvin ja molemmat ammattiryhm\u00e4t ovat suhteellisen tyytyv\u00e4isi\u00e4 siihen. Yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4\u00e4 oli, ettei suuria eroja havaittu ohjaajien ja opettajien kokemuksissa. Ainoastaan yhdelt\u00e4 ohjaajalta tuli selke\u00e4sti negatiivisempia kuvauksia yhteisty\u00f6st\u00e4. Esille nousi monia erilaisia yhteisty\u00f6muotoja oppituntien aikana, suunnittelussa, arvioinnissa sek\u00e4 kodin ja koulun yhteisty\u00f6ss\u00e4. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t vaihtelivat yhteisty\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4, sen sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4 ja vastuun jakautumisessa. Luokanopettajien ja koulunk\u00e4ynninohjaajien yhteisty\u00f6ss\u00e4 l\u00f6ytyi paljon piirteit\u00e4 jaetusta asiantuntijuudesta. N\u00e4it\u00e4 olivat esimerkiksi keskustelu ty\u00f6n tavoitteista ja arvoista, opettajan tietoisuus ohjaajan vahvuuksista, opinnoista ja ammattitaidosta, roolirajojen rikkominen, tasavertainen yhteisty\u00f6 sek\u00e4 ohjaajan asiantuntijuuden monipuolinen hy\u00f6dynt\u00e4minen.\r\nTutkimuksemme osoitti, ett\u00e4 koulunk\u00e4ynninohjaajien asema ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4 on p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti arvostettu ja heid\u00e4n koetaan olevan t\u00e4rke\u00e4 osa luokan toimintaa. Ohjaajan arvostus n\u00e4kyi muun muassa ohjaajan mielipiteen huomioonottamisena, luottamuksena ja vastuun antamisena, erilaisiin yhteisty\u00f6tilanteisiin mukaan ottamisena sek\u00e4 hierarkioiden puuttumisena. Kokemuksia my\u00f6s arvostuksen puutteesta nousi kuitenkin esille. Arvostuksen saavuttaminen ei ole itsest\u00e4\u00e4n selv\u00e4\u00e4, vaan siihen vaikuttaa muun muassa ohjaajan toiminta ja persoona. Tutkimus osoitti kuitenkin, ett\u00e4 ohjaajien arvostus n\u00e4ytt\u00e4isi olevan kasvussa. \r\nYhteisty\u00f6 kahden eri ammattiryhm\u00e4n v\u00e4lill\u00e4 vaatii asiantuntijuuden jakamista ja tasavertaisina ty\u00f6kumppaneina toimimista. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa nousi esille useita kehitystarpeita yhteisty\u00f6lle. T\u00e4rke\u00e4n\u00e4 pidettiin molemminpuolista tuntemista, luottamusta sek\u00e4 keskustelua ja toimivaa vuorovaikutusta sek\u00e4 persoonien yhteensopivuutta. Sek\u00e4 opettajien ett\u00e4 ohjaajien mielest\u00e4 opettajat voisivat huolehtia paremmin tiedonkulusta, ohjaajan huomioimisesta ja h\u00e4nen ty\u00f6teht\u00e4viens\u00e4 m\u00e4\u00e4rittelyst\u00e4. Omaa toimintaa pit\u00e4isi kyet\u00e4 perustelemaan paremmin ja yhteisty\u00f6lle tulisi varata enemm\u00e4n aikaa. Ohjaajaan kohdistuvat odotukset osoittautuivat ristiriitaisiksi. Toisaalta ohjaajalta odotettiin aktiivisuutta ja oma-aloitteisuutta, kun taas toisaalta heid\u00e4n toivottiin pysyv\u00e4n taustalla ja mukautuvan luokkaan. Ajan riitt\u00e4minen, toisen tunteminen ja koulukulttuuri n\u00e4htiin tekij\u00f6in\u00e4, joihin opettaja ja ohjaaja eiv\u00e4t aina voi itse vaikuttaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna Meril\u00e4inen (samameri) on 2013-09-05 19:02:01.647225. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-09-05T19:02:02Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201309052231.pdf: 793093 bytes, checksum: d7e9cb8dcf9a712dd416ddd04f30d9e9 (MD5)\r\nlicense.html: 5534 bytes, checksum: f55dfc7d2419709be2591d0d25b8e7c7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-09-05T19:02:02Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201309052231.pdf: 793093 bytes, checksum: d7e9cb8dcf9a712dd416ddd04f30d9e9 (MD5)\r\nlicense.html: 5534 bytes, checksum: f55dfc7d2419709be2591d0d25b8e7c7 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moniammatillinen yhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulunk\u00e4ynninohjaaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettaja", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "jaettu asiantuntijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Jaetun asiantuntijuuden toteutuminen moniammatillisessa yhteisty\u00f6ss\u00e4 : koulunk\u00e4ynninohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201309052231", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-09-05T19:02:02Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moniammatillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulunk\u00e4yntiavustajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42069
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:05Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e21c6eb9-35c7-43dc-aed0-96bdb0ae4017\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201309052231.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Meriläinen, Sanna Rauhala, Asta Jaetun asiantuntijuuden toteutuminen moniammatillisessa yhteistyössä : koulunkäynninohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia moniammatillinen yhteistyö koulunkäynninohjaaja luokanopettaja jaettu asiantuntijuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 moniammatillisuus koulunkäyntiavustajat luokanopettajat asiantuntijuus yhteistyö
title Jaetun asiantuntijuuden toteutuminen moniammatillisessa yhteistyössä : koulunkäynninohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia
title_full Jaetun asiantuntijuuden toteutuminen moniammatillisessa yhteistyössä : koulunkäynninohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia
title_fullStr Jaetun asiantuntijuuden toteutuminen moniammatillisessa yhteistyössä : koulunkäynninohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia Jaetun asiantuntijuuden toteutuminen moniammatillisessa yhteistyössä : koulunkäynninohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia
title_full_unstemmed Jaetun asiantuntijuuden toteutuminen moniammatillisessa yhteistyössä : koulunkäynninohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia Jaetun asiantuntijuuden toteutuminen moniammatillisessa yhteistyössä : koulunkäynninohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia
title_short Jaetun asiantuntijuuden toteutuminen moniammatillisessa yhteistyössä
title_sort jaetun asiantuntijuuden toteutuminen moniammatillisessa yhteistyössä koulunkäynninohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia
title_sub koulunkäynninohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia
title_txtP Jaetun asiantuntijuuden toteutuminen moniammatillisessa yhteistyössä : koulunkäynninohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia
topic moniammatillinen yhteistyö koulunkäynninohjaaja luokanopettaja jaettu asiantuntijuus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 moniammatillisuus koulunkäyntiavustajat luokanopettajat asiantuntijuus yhteistyö
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education asiantuntijuus jaettu asiantuntijuus koulunkäynninohjaaja koulunkäyntiavustajat luokanopettaja luokanopettajat moniammatillinen yhteistyö moniammatillisuus yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42069 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201309052231
work_keys_str_mv AT meriläinensanna jaetunasiantuntijuudentoteutuminenmoniammatillisessayhteistyössäkoulunkäynninohj