Experiencing life together a cooperative CLIL course on social psychology

Tämä pro gradu-tutkielmana laadittu materiaalipaketti yhdistää kielen ja sisällön oppimisen content and language integrated learning- eli CLIL-menetelmän avulla. CLIL:n keskeinen ajatus on, että opiskelija oppii kieltä toisen oppiaineen kautta. Autenttisten materiaalien käyttö sekä opiskelijoiden ke...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Onjukka, Reea
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42058
_version_ 1826225763659022336
author Onjukka, Reea
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Onjukka, Reea Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Onjukka, Reea Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Onjukka, Reea
datasource_str_mv jyx
description Tämä pro gradu-tutkielmana laadittu materiaalipaketti yhdistää kielen ja sisällön oppimisen content and language integrated learning- eli CLIL-menetelmän avulla. CLIL:n keskeinen ajatus on, että opiskelija oppii kieltä toisen oppiaineen kautta. Autenttisten materiaalien käyttö sekä opiskelijoiden keskinäinen yhteistyö takaavat kielen implisiittisen oppimisen. Lisäksi opettajan tulisi kiinnittää opiskelijoiden huomio myös kielenoppimiseen explisiittisesti. Tukemaan CLIL-menetelmää valittiin yhteistoiminnallinen oppiminen. Se on tarkoin strukturoitu opetusmenetelmä, jossa opiskelijat työskentelevät yhdessä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Yhteistoiminnallisia tehtävätyyppejä ja –rakenteita on lukuisia, joista tunnetuimpia ovat ns. palapelirakenteet. Niissä opiskelijat saavat jokainen oman osa-alueensa, joka heidän tulee oppia ja opettaa muille, jotta yhteinen ja laajempi tehtävä voidaan toteuttaa. Yhteistoiminnallinen oppiminen integroituu CLIL-menetelmään hyvin, sillä molemmissa painotetaan yhteistyötä ja suullista viestintää. Materiaalipaketin aiheeksi valikoitui sosiaalipsykologia. Se on suosittu psykologian alue, joka koskettaa jokaista ja joka on myös helppo linkittää opiskelijoiden omaan elämään. Siitä huolimatta sosiaalipsykologian osuus lukion psykologian oppimäärästä on todella vähäinen ja siten syventävä kurssi aiheeseen varmasti tervetullut. Sosiaalipsykologian ja siten myös tämän kurssin keskeisiä teemoja ovat sosiaalinen vuorovaikutus, ryhmän ja sosiaalisen ympäristön vaikutus yksilöön, ryhmäilmiöt sekä yksilön maailman- ja minäkuvan rakentuminen. Materiaalipaketin tehtävät linkittyvät Bloomin taksonomiaan. Taksonomian ajatus on, että tehtävät vaikeutuvat aste asteelta ensimmäisten ollessa aiheeseen tutustumista ja viimeisten kriittistä ajattelua ja soveltamista vaativia. Täten tämänkin paketin jokaisen kappaleen tehtävät vaikeutuvat tehtävä tehtävältä ja laajempaa tietämystä ja ymmärrystä vaaditaan jokaisen kappaleen teemoista. Materiaalipaketti on suunniteltu digitaaliseksi kahdesta syystä. Teknologian käyttö on nuorille jokapäiväistä ja sekä hauskaa että hyödyllistä. Koska nuoret viettävät paljon aikaa internetissä ja sosiaalisessa mediassa, niiden hyödyntäminen opetuksessa on motivoivaa ja nykyaikaista. Lisäksi, nuorten on tärkeä oppia mediakriittisiksi ja arvioimaan etsimiensä lähteiden luotettavuutta niin itsensä kuin tulevaisuuden opintojensa kannalta. Se on myös tavoitteena opetussuunnitelmassa, joten sen harjoittaminen tällä kurssilla on suureksi hyödyksi. Toiseksi, myös koulut pyrkivät nykyisin ekologisuuteen ja vähentämään paperin käyttöä, joten kurssimateriaalin ollessa verkossa tai tallennettuna tabletteihin tai tietokoneisiin auttaa kouluja vähentämään paperijätettä.
first_indexed 2023-03-22T09:59:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Onjukka, Reea", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-09-02T15:41:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-09-02T15:41:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1279037", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42058", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 pro gradu-tutkielmana laadittu materiaalipaketti yhdist\u00e4\u00e4 kielen ja sis\u00e4ll\u00f6n oppimisen content and language integrated learning- eli CLIL-menetelm\u00e4n avulla. CLIL:n keskeinen ajatus on, ett\u00e4 opiskelija oppii kielt\u00e4 toisen oppiaineen kautta. Autenttisten materiaalien k\u00e4ytt\u00f6 sek\u00e4 opiskelijoiden keskin\u00e4inen yhteisty\u00f6 takaavat kielen implisiittisen oppimisen. Lis\u00e4ksi opettajan tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 opiskelijoiden huomio my\u00f6s kielenoppimiseen explisiittisesti. \n Tukemaan CLIL-menetelm\u00e4\u00e4 valittiin yhteistoiminnallinen oppiminen. Se on tarkoin strukturoitu opetusmenetelm\u00e4, jossa opiskelijat ty\u00f6skentelev\u00e4t yhdess\u00e4 yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Yhteistoiminnallisia teht\u00e4v\u00e4tyyppej\u00e4 ja \u2013rakenteita on lukuisia, joista tunnetuimpia ovat ns. palapelirakenteet. Niiss\u00e4 opiskelijat saavat jokainen oman osa-alueensa, joka heid\u00e4n tulee oppia ja opettaa muille, jotta yhteinen ja laajempi teht\u00e4v\u00e4 voidaan toteuttaa. Yhteistoiminnallinen oppiminen integroituu CLIL-menetelm\u00e4\u00e4n hyvin, sill\u00e4 molemmissa painotetaan yhteisty\u00f6t\u00e4 ja suullista viestint\u00e4\u00e4. \n Materiaalipaketin aiheeksi valikoitui sosiaalipsykologia. Se on suosittu psykologian alue, joka koskettaa jokaista ja joka on my\u00f6s helppo linkitt\u00e4\u00e4 opiskelijoiden omaan el\u00e4m\u00e4\u00e4n. Siit\u00e4 huolimatta sosiaalipsykologian osuus lukion psykologian oppim\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4 on todella v\u00e4h\u00e4inen ja siten syvent\u00e4v\u00e4 kurssi aiheeseen varmasti tervetullut. \nSosiaalipsykologian ja siten my\u00f6s t\u00e4m\u00e4n kurssin keskeisi\u00e4 teemoja ovat sosiaalinen vuorovaikutus, ryhm\u00e4n ja sosiaalisen ymp\u00e4rist\u00f6n vaikutus yksil\u00f6\u00f6n, ryhm\u00e4ilmi\u00f6t sek\u00e4 yksil\u00f6n maailman- ja min\u00e4kuvan rakentuminen. \n Materiaalipaketin teht\u00e4v\u00e4t linkittyv\u00e4t Bloomin taksonomiaan. Taksonomian ajatus on, ett\u00e4 teht\u00e4v\u00e4t vaikeutuvat aste asteelta ensimm\u00e4isten ollessa aiheeseen tutustumista ja viimeisten kriittist\u00e4 ajattelua ja soveltamista vaativia. T\u00e4ten t\u00e4m\u00e4nkin paketin jokaisen kappaleen teht\u00e4v\u00e4t vaikeutuvat teht\u00e4v\u00e4 teht\u00e4v\u00e4lt\u00e4 ja laajempaa tiet\u00e4myst\u00e4 ja ymm\u00e4rryst\u00e4 vaaditaan jokaisen kappaleen teemoista. \n Materiaalipaketti on suunniteltu digitaaliseksi kahdesta syyst\u00e4. Teknologian k\u00e4ytt\u00f6 on nuorille jokap\u00e4iv\u00e4ist\u00e4 ja sek\u00e4 hauskaa ett\u00e4 hy\u00f6dyllist\u00e4. Koska nuoret viett\u00e4v\u00e4t paljon aikaa internetiss\u00e4 ja sosiaalisessa mediassa, niiden hy\u00f6dynt\u00e4minen opetuksessa on motivoivaa ja nykyaikaista. Lis\u00e4ksi, nuorten on t\u00e4rke\u00e4 oppia mediakriittisiksi ja arvioimaan etsimiens\u00e4 l\u00e4hteiden luotettavuutta niin itsens\u00e4 kuin tulevaisuuden opintojensa kannalta. Se on my\u00f6s tavoitteena opetussuunnitelmassa, joten sen harjoittaminen t\u00e4ll\u00e4 kurssilla on suureksi hy\u00f6dyksi. Toiseksi, my\u00f6s koulut pyrkiv\u00e4t nykyisin ekologisuuteen ja v\u00e4hent\u00e4m\u00e4\u00e4n paperin k\u00e4ytt\u00f6\u00e4, joten kurssimateriaalin ollessa verkossa tai tallennettuna tabletteihin tai tietokoneisiin auttaa kouluja v\u00e4hent\u00e4m\u00e4\u00e4n paperij\u00e4tett\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Reea Onjukka (rekronju) on 2013-09-02 15:41:53.229303. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-09-02T15:41:54Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201309022221.pdf: 386666 bytes, checksum: 988f3c7c26dc23ceedb39ba411fef9fb (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-09-02T15:41:55Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201309022221.pdf: 386666 bytes, checksum: 988f3c7c26dc23ceedb39ba411fef9fb (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CLIL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "cooperative learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "social psychology", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Experiencing life together : a cooperative CLIL course on social psychology", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201309022221", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-09-02T15:41:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraskielinen opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteistoiminnallinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalipsykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42058
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:38Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/729e875d-d9c8-467a-bf11-d64ab0c65957\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201309022221.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Onjukka, Reea Experiencing life together : a cooperative CLIL course on social psychology CLIL cooperative learning material package social psychology Englannin kieli English 301 vieraskielinen opetus oppimateriaali yhteistoiminnallinen oppiminen sosiaalipsykologia
title Experiencing life together : a cooperative CLIL course on social psychology
title_full Experiencing life together : a cooperative CLIL course on social psychology
title_fullStr Experiencing life together : a cooperative CLIL course on social psychology Experiencing life together : a cooperative CLIL course on social psychology
title_full_unstemmed Experiencing life together : a cooperative CLIL course on social psychology Experiencing life together : a cooperative CLIL course on social psychology
title_short Experiencing life together
title_sort experiencing life together a cooperative clil course on social psychology
title_sub a cooperative CLIL course on social psychology
title_txtP Experiencing life together : a cooperative CLIL course on social psychology
topic CLIL cooperative learning material package social psychology Englannin kieli English 301 vieraskielinen opetus oppimateriaali yhteistoiminnallinen oppiminen sosiaalipsykologia
topic_facet 301 CLIL Englannin kieli English cooperative learning material package oppimateriaali social psychology sosiaalipsykologia vieraskielinen opetus yhteistoiminnallinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42058 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201309022221
work_keys_str_mv AT onjukkareea experiencinglifetogetheracooperativeclilcourseonsocialpsychology