Koulusurman jälkeen eteläpohjalaisten nuorten kokemuksia Kauhajoen koulusurmien yhteisöllisistä vaikutuksista

Tämän työn tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia eteläpohjalaisilla nuorilla on vuonna 2008 tapahtuneiden Kauhajoen koulusurmien mahdollisista vaikutuksista yhteisöllisyyteen ja sosiaaliseen pääomaan omassa oppilaitoksessa ja kotikunnassa. Tutkimus jakautuu kolmeen tutkimuskysymykseen, j...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sihto, Tiina
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42055
_version_ 1826225748762951680
author Sihto, Tiina
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sihto, Tiina Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sihto, Tiina Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sihto, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Tämän työn tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia eteläpohjalaisilla nuorilla on vuonna 2008 tapahtuneiden Kauhajoen koulusurmien mahdollisista vaikutuksista yhteisöllisyyteen ja sosiaaliseen pääomaan omassa oppilaitoksessa ja kotikunnassa. Tutkimus jakautuu kolmeen tutkimuskysymykseen, jotka ovat: 1) Millaisena yhteisönä nuoret näkevät oman asuinkuntansa, 2) Miten Kauhajoen koulusurmia on käsitelty koulun toimesta sekä 3) Millaisia jälkivaikutuksia Kauhajoen koulusurmilla on ollut nuorten keskinäisiin sekä nuorten ja aikuisten välisiin sosiaalisiin suhteisiin? Työn käsitteellisenä viitekehyksenä toimivat sosiaalisen pääoman ja yhteisön käsitteet. Sosiaalisen pääoman määrittelyssä tukeudutaan erityisesti Robert Putnamin teoretisointiin sosiaalisesta pääomasta. Putnamin analyysissä sosiaalinen pääoma on yhteisön voimavara, joka muodostuu sosiaalisista verkostoista, vastavuoroisuuden normeista ja luottamuksesta. Tässä tutkielmassa yhteisö rajataan käsittämään nuorten kiinnittymistä omaan paikallisyhteisöön, erityisesti omaan oppilaitokseen ja kotikuntaan. Tutkielman aineisto koostuu viidestä ryhmähaastattelusta. Haastateltavia aineistossa on yhteensä 17. Haastattelut on tehty toukokuun 2012 aikana kolmella eri paikkakunnalla Etelä-Pohjanmaalla. Haastateltavat olivat haastatteluhetkellä 16-18-vuotiaita, oppilaskuntatoiminnassa mukana olevia lukio-opiskelijoita. Aineiston analyysissa on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Haastateltavat näkevät oman kotipaikkansa enimmäkseen hyvänä, turvallisena ja tiiviinä asuinyhteisönä. Vaikka tuttuus aiheuttaa myös negatiivisia lieveilmiöitä, tarjoaa tiivis yhteisö enemmän positiivisia asioita: muista välittämistä sekä turvallisuuden ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Kauhajoen koulusurmien käsittelyssä oli luokka- ja oppilaitoskohtaisia eroja, mutta käsittely koettiin kuitenkin enimmäkseen onnistuneeksi. Kauhajoen koulusurmilla on ollut tutkimusaineiston valossa sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia sosiaalisen pääoman kehittymiseen haastateltavien oppilaitoksissa. Positiivisena sosiaalisen pääoman kehityksenä voi nähdä oppilaitoksissa ilmenneen pyrkimyksen lujittaa yhteisöllisyyttä ja ryhmähenkeä välittömästi Kauhajoen koulusurmien tapahtumisen jälkeen. Toisaalta yhdistävä sosiaalinen pääoma saattaa myös kärsiä koulusurmien jälkeen. Epäilyttäviksi, potentiaalisiksi uhkiksi saatetaan nähdä ne henkilöt, jotka ovat yhteisön ulkopuolisia, joko hiljattain paikkakunnalle muuttaneita tai muusta syystä yhteisön sosiaalisen elämän ulkopuolella.
first_indexed 2024-09-11T08:52:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sihto, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-09-02T07:38:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-09-02T07:38:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1278911", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42055", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n ty\u00f6n tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia etel\u00e4pohjalaisilla nuorilla on\r\nvuonna 2008 tapahtuneiden Kauhajoen koulusurmien mahdollisista vaikutuksista yhteis\u00f6llisyyteen ja sosiaaliseen p\u00e4\u00e4omaan omassa oppilaitoksessa ja kotikunnassa. Tutkimus jakautuu kolmeen tutkimuskysymykseen, jotka ovat: 1) Millaisena yhteis\u00f6n\u00e4 nuoret n\u00e4kev\u00e4t oman asuinkuntansa, 2) Miten Kauhajoen koulusurmia on k\u00e4sitelty koulun toimesta sek\u00e4 3) Millaisia j\u00e4lkivaikutuksia Kauhajoen koulusurmilla on ollut nuorten keskin\u00e4isiin sek\u00e4 nuorten ja aikuisten v\u00e4lisiin sosiaalisiin suhteisiin?\r\n\r\nTy\u00f6n k\u00e4sitteellisen\u00e4 viitekehyksen\u00e4 toimivat sosiaalisen p\u00e4\u00e4oman ja yhteis\u00f6n k\u00e4sitteet. Sosiaalisen p\u00e4\u00e4oman m\u00e4\u00e4rittelyss\u00e4 tukeudutaan erityisesti Robert Putnamin teoretisointiin sosiaalisesta p\u00e4\u00e4omasta. Putnamin analyysiss\u00e4 sosiaalinen p\u00e4\u00e4oma on yhteis\u00f6n voimavara, joka muodostuu sosiaalisista verkostoista, vastavuoroisuuden normeista ja luottamuksesta. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa yhteis\u00f6 rajataan k\u00e4sitt\u00e4m\u00e4\u00e4n nuorten kiinnittymist\u00e4 omaan paikallisyhteis\u00f6\u00f6n, erityisesti omaan oppilaitokseen ja kotikuntaan.\r\n\r\nTutkielman aineisto koostuu viidest\u00e4 ryhm\u00e4haastattelusta. Haastateltavia aineistossa on yhteens\u00e4 17. Haastattelut on tehty toukokuun 2012 aikana kolmella eri paikkakunnalla Etel\u00e4-Pohjanmaalla. Haastateltavat olivat haastatteluhetkell\u00e4 16-18-vuotiaita, oppilaskuntatoiminnassa mukana olevia lukio-opiskelijoita. Aineiston analyysissa on k\u00e4ytetty teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\r\n\r\nHaastateltavat n\u00e4kev\u00e4t oman kotipaikkansa enimm\u00e4kseen hyv\u00e4n\u00e4, turvallisena ja tiiviin\u00e4\r\nasuinyhteis\u00f6n\u00e4. Vaikka tuttuus aiheuttaa my\u00f6s negatiivisia lieveilmi\u00f6it\u00e4, tarjoaa tiivis yhteis\u00f6 enemm\u00e4n positiivisia asioita: muista v\u00e4litt\u00e4mist\u00e4 sek\u00e4 turvallisuuden ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Kauhajoen koulusurmien k\u00e4sittelyss\u00e4 oli luokka- ja oppilaitoskohtaisia eroja, mutta k\u00e4sittely koettiin kuitenkin enimm\u00e4kseen onnistuneeksi. Kauhajoen koulusurmilla on ollut tutkimusaineiston valossa sek\u00e4 positiivisia ett\u00e4 negatiivisia vaikutuksia sosiaalisen p\u00e4\u00e4oman kehittymiseen haastateltavien oppilaitoksissa. Positiivisena sosiaalisen p\u00e4\u00e4oman kehityksen\u00e4 voi n\u00e4hd\u00e4 oppilaitoksissa ilmenneen pyrkimyksen lujittaa yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 ja ryhm\u00e4henke\u00e4 v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti Kauhajoen koulusurmien tapahtumisen j\u00e4lkeen. Toisaalta yhdist\u00e4v\u00e4 sosiaalinen p\u00e4\u00e4oma saattaa my\u00f6s k\u00e4rsi\u00e4 koulusurmien j\u00e4lkeen. Ep\u00e4ilytt\u00e4viksi, potentiaalisiksi uhkiksi saatetaan n\u00e4hd\u00e4 ne henkil\u00f6t, jotka ovat yhteis\u00f6n ulkopuolisia, joko hiljattain paikkakunnalle muuttaneita tai muusta syyst\u00e4 yhteis\u00f6n sosiaalisen el\u00e4m\u00e4n ulkopuolella.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tiina Sihto (timasiht) on 2013-09-02 07:38:22.543371. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-09-02T07:38:24Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201309022218.pdf: 362857 bytes, checksum: 1d6fa06bab26293842649507cb201363 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-09-02T07:38:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201309022218.pdf: 362857 bytes, checksum: 1d6fa06bab26293842649507cb201363 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulusurmat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuoret", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4haastattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen p\u00e4\u00e4oma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteis\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulusurman j\u00e4lkeen : etel\u00e4pohjalaisten nuorten kokemuksia Kauhajoen koulusurmien yhteis\u00f6llisist\u00e4 vaikutuksista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Etel\u00e4pohjalaisten nuorten kokemuksia Kauhajoen koulusurmien yhteis\u00f6llisist\u00e4 vaikutuksista", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201309022218", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteiskuntapolitiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Policy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-09-02T07:38:24Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "209", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulusurmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4haastattelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen p\u00e4\u00e4oma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42055
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:49Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bda33205-0905-4d47-bc07-70b0ee3ec879\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201309022218.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sihto, Tiina Koulusurman jälkeen : eteläpohjalaisten nuorten kokemuksia Kauhajoen koulusurmien yhteisöllisistä vaikutuksista koulusurmat nuoret ryhmähaastattelu sosiaalinen pääoma yhteisö Yhteiskuntapolitiikka Social Policy 209 ryhmähaastattelut yhteisöllisyys yhteisöt
title Koulusurman jälkeen : eteläpohjalaisten nuorten kokemuksia Kauhajoen koulusurmien yhteisöllisistä vaikutuksista
title_alt Eteläpohjalaisten nuorten kokemuksia Kauhajoen koulusurmien yhteisöllisistä vaikutuksista
title_full Koulusurman jälkeen : eteläpohjalaisten nuorten kokemuksia Kauhajoen koulusurmien yhteisöllisistä vaikutuksista
title_fullStr Koulusurman jälkeen : eteläpohjalaisten nuorten kokemuksia Kauhajoen koulusurmien yhteisöllisistä vaikutuksista Koulusurman jälkeen : eteläpohjalaisten nuorten kokemuksia Kauhajoen koulusurmien yhteisöllisistä vaikutuksista
title_full_unstemmed Koulusurman jälkeen : eteläpohjalaisten nuorten kokemuksia Kauhajoen koulusurmien yhteisöllisistä vaikutuksista Koulusurman jälkeen : eteläpohjalaisten nuorten kokemuksia Kauhajoen koulusurmien yhteisöllisistä vaikutuksista
title_short Koulusurman jälkeen
title_sort koulusurman jälkeen eteläpohjalaisten nuorten kokemuksia kauhajoen koulusurmien yhteisöllisistä vaikutuksista
title_sub eteläpohjalaisten nuorten kokemuksia Kauhajoen koulusurmien yhteisöllisistä vaikutuksista
title_txtP Koulusurman jälkeen : eteläpohjalaisten nuorten kokemuksia Kauhajoen koulusurmien yhteisöllisistä vaikutuksista
topic koulusurmat nuoret ryhmähaastattelu sosiaalinen pääoma yhteisö Yhteiskuntapolitiikka Social Policy 209 ryhmähaastattelut yhteisöllisyys yhteisöt
topic_facet 209 Social Policy Yhteiskuntapolitiikka koulusurmat nuoret ryhmähaastattelu ryhmähaastattelut sosiaalinen pääoma yhteisö yhteisöllisyys yhteisöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42055 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201309022218
work_keys_str_mv AT sihtotiina koulusurmanjälkeeneteläpohjalaistennuortenkokemuksiakauhajoenkoulusurmienyhteisöllisi