Psykologinen turvallisuus ja motivaatioilmasto alakoulun liikunnanopetuksessa

Tässä tutkimuksessa selvitin, millaisiksi alakoulun oppilaat kokivat liikuntatuntiensa psykologisen turvallisuuden ja motivaatioilmaston ja ilmenikö kokemuksissa sukupuolten välisiä eroja. Lisäksi tutkin, miten motivaatioilmaston ulottuvuudet selittivät psyko-logista turvallisuutta. Psykologista tur...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ruokonen, Juha
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42042
_version_ 1826225747255099392
author Ruokonen, Juha
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ruokonen, Juha Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ruokonen, Juha Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ruokonen, Juha
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitin, millaisiksi alakoulun oppilaat kokivat liikuntatuntiensa psykologisen turvallisuuden ja motivaatioilmaston ja ilmenikö kokemuksissa sukupuolten välisiä eroja. Lisäksi tutkin, miten motivaatioilmaston ulottuvuudet selittivät psyko-logista turvallisuutta. Psykologista turvallisuutta ei ole aiemmin tutkittu liikunnanope-tuksen yhteydessä, joten tutkimuksen tarkoituksena oli myös tuoda uusi käsite, ja sen myötä täysin uutta tietoa, liikuntapedagogiikan tutkimuskentälle. Tutkimus oli osa Jyväskylän yliopiston liikuntakasvatuksen laitoksen ja opettajankoulu-tuslaitoksen syksyllä 2011 toteuttamaa Creative Physical Education -hanketta, joka poh-jautuu Quayn ja Petersin (2007, 2008) luomaan malliin. Tutkimusjoukko muodostui kahden jyväskyläläisen alakoulun 375 oppilaasta (174 tyttöä ja 201 poikaa). Oppilaiden kokeman psykologisen turvallisuuden ja motivaatioilmaston sekä sukupuolierojen selvittämiseksi käytin riippumattomien otosten t-testiä. Tutkimusmuuttujien väliset yhteydet selvitin Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimilla. Lineaarisen regressioanalyysin avulla tutkin psykologisen turvallisuuden selittymistä motivaatioilmaston ulottuvuuksilla. Oppilaiden kokema psykologinen turvallisuus liikuntatunnilla oli korkealla tasolla ja oppilaat kokivat motivaatioilmaston erittäin vahvasti tehtäväsuuntautuneeksi. Sukupuol-ten välillä oli tilastollisesti merkitseviä eroja siten, että tytöt kokivat liikuntatuntinsa psykologisesti turvallisemmaksi kuin pojat, kun taas pojista liikuntatunnit olivat motivaatioilmastoltaan minäsuuntautuneempia kuin tytöistä. Motivaatioilmaston ulottuvuuksista sosiaalinen yhteenkuuluvuus ja minäsuuntautunut motivaatioilmasto selittivät psykologisen turvallisuuden vaihtelusta tytöillä 35 % ja pojilla 28 %. Sosiaalinen yhteenkuuluvuus oli sekä tytöillä että pojilla voimakkain psykologisen turvallisuuden selittäjä. Minäsuuntautuneen motivaatioilmaston yhteys psykologiseen turvallisuuteen oli molemmilla sukupuolilla negatiivinen. Motivaatioilmaston ulottuvuuksista suurin keskinäinen korrelaatio oli sosiaalisen yhteenkuuluvuuden ja autonomian välillä ja kaikki muuttujat olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä toisiinsa lukuun ottamatta minäsuuntautunutta motivaatioilmastoa. Tulosten perusteella esitän, että liikuntatunnin psykologista turvallisuutta parantaakseen opettajan tulisi edistää ja tukea oppilaidensa sosiaalisen yhteenkuuluvuuden kokemista. Lisäksi opettajan tulisi vähentää motivaatioilmaston minäsuuntautuneisuutta, joka tuloksissa osoittautui psykologista turvallisuutta heikentäväksi tekijäksi. Näin ollen tutkimus tarjosi uutta ja mielenkiintoista tietoa siihen, miten opettaja pystyy motivaatiotekijöiden avulla vaikuttamaan oppilaidensa psykologisen turvallisuuden tunteeseen.
first_indexed 2024-09-11T08:53:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruokonen, Juha", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-08-28T07:47:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-08-28T07:47:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1278563", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42042", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitin, millaisiksi alakoulun oppilaat kokivat liikuntatuntiensa psykologisen turvallisuuden ja motivaatioilmaston ja ilmenik\u00f6 kokemuksissa sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja. Lis\u00e4ksi tutkin, miten motivaatioilmaston ulottuvuudet selittiv\u00e4t psyko-logista turvallisuutta. Psykologista turvallisuutta ei ole aiemmin tutkittu liikunnanope-tuksen yhteydess\u00e4, joten tutkimuksen tarkoituksena oli my\u00f6s tuoda uusi k\u00e4site, ja sen my\u00f6t\u00e4 t\u00e4ysin uutta tietoa, liikuntapedagogiikan tutkimuskent\u00e4lle.\n\nTutkimus oli osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston liikuntakasvatuksen laitoksen ja opettajankoulu-tuslaitoksen syksyll\u00e4 2011 toteuttamaa Creative Physical Education -hanketta, joka poh-jautuu Quayn ja Petersin (2007, 2008) luomaan malliin. Tutkimusjoukko muodostui kahden jyv\u00e4skyl\u00e4l\u00e4isen alakoulun 375 oppilaasta (174 tytt\u00f6\u00e4 ja 201 poikaa). Oppilaiden kokeman psykologisen turvallisuuden ja motivaatioilmaston sek\u00e4 sukupuolierojen selvitt\u00e4miseksi k\u00e4ytin riippumattomien otosten t-testi\u00e4. Tutkimusmuuttujien v\u00e4liset yhteydet selvitin Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimilla. Lineaarisen regressioanalyysin avulla tutkin psykologisen turvallisuuden selittymist\u00e4 motivaatioilmaston ulottuvuuksilla. \n\nOppilaiden kokema psykologinen turvallisuus liikuntatunnilla oli korkealla tasolla ja oppilaat kokivat motivaatioilmaston eritt\u00e4in vahvasti teht\u00e4v\u00e4suuntautuneeksi. Sukupuol-ten v\u00e4lill\u00e4 oli tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja siten, ett\u00e4 tyt\u00f6t kokivat liikuntatuntinsa psykologisesti turvallisemmaksi kuin pojat, kun taas pojista liikuntatunnit olivat motivaatioilmastoltaan min\u00e4suuntautuneempia kuin tyt\u00f6ist\u00e4. Motivaatioilmaston ulottuvuuksista sosiaalinen yhteenkuuluvuus ja min\u00e4suuntautunut motivaatioilmasto selittiv\u00e4t psykologisen turvallisuuden vaihtelusta tyt\u00f6ill\u00e4 35 % ja pojilla 28 %. Sosiaalinen yhteenkuuluvuus oli sek\u00e4 tyt\u00f6ill\u00e4 ett\u00e4 pojilla voimakkain psykologisen turvallisuuden selitt\u00e4j\u00e4. Min\u00e4suuntautuneen motivaatioilmaston yhteys psykologiseen turvallisuuteen oli molemmilla sukupuolilla negatiivinen. Motivaatioilmaston ulottuvuuksista suurin keskin\u00e4inen korrelaatio oli sosiaalisen yhteenkuuluvuuden ja autonomian v\u00e4lill\u00e4 ja kaikki muuttujat olivat tilastollisesti merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 toisiinsa lukuun ottamatta min\u00e4suuntautunutta motivaatioilmastoa.\n\nTulosten perusteella esit\u00e4n, ett\u00e4 liikuntatunnin psykologista turvallisuutta parantaakseen opettajan tulisi edist\u00e4\u00e4 ja tukea oppilaidensa sosiaalisen yhteenkuuluvuuden kokemista. Lis\u00e4ksi opettajan tulisi v\u00e4hent\u00e4\u00e4 motivaatioilmaston min\u00e4suuntautuneisuutta, joka tuloksissa osoittautui psykologista turvallisuutta heikent\u00e4v\u00e4ksi tekij\u00e4ksi. N\u00e4in ollen tutkimus tarjosi uutta ja mielenkiintoista tietoa siihen, miten opettaja pystyy motivaatiotekij\u00f6iden avulla vaikuttamaan oppilaidensa psykologisen turvallisuuden tunteeseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Juha Ruokonen (juhruok) on 2013-08-28 07:47:08.770411. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-08-28T07:47:10Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201308282206.docx: 217008 bytes, checksum: 0c9ef95ce3dd883e2df3e96967f5b5db (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-08-28T07:47:10Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201308282206.docx: 217008 bytes, checksum: 0c9ef95ce3dd883e2df3e96967f5b5db (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykologinen turvallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suoritusmotivaatioteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatioilmasto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen yhteenkuuluvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Psykologinen turvallisuus ja motivaatioilmasto alakoulun liikunnanopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201308282206", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-08-28T07:47:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "turvallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suoritusmotivaatioteoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatioilmasto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteenkuuluvuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42042
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:56Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3b4cc753-b13f-4115-8f13-e6c769332922\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201308282206.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ruokonen, Juha Psykologinen turvallisuus ja motivaatioilmasto alakoulun liikunnanopetuksessa psykologinen turvallisuus suoritusmotivaatioteoria itsemääräämisteoria motivaatioilmasto sosiaalinen yhteenkuuluvuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 turvallisuus motivaatio yhteenkuuluvuus
title Psykologinen turvallisuus ja motivaatioilmasto alakoulun liikunnanopetuksessa
title_full Psykologinen turvallisuus ja motivaatioilmasto alakoulun liikunnanopetuksessa
title_fullStr Psykologinen turvallisuus ja motivaatioilmasto alakoulun liikunnanopetuksessa Psykologinen turvallisuus ja motivaatioilmasto alakoulun liikunnanopetuksessa
title_full_unstemmed Psykologinen turvallisuus ja motivaatioilmasto alakoulun liikunnanopetuksessa Psykologinen turvallisuus ja motivaatioilmasto alakoulun liikunnanopetuksessa
title_short Psykologinen turvallisuus ja motivaatioilmasto alakoulun liikunnanopetuksessa
title_sort psykologinen turvallisuus ja motivaatioilmasto alakoulun liikunnanopetuksessa
title_txtP Psykologinen turvallisuus ja motivaatioilmasto alakoulun liikunnanopetuksessa
topic psykologinen turvallisuus suoritusmotivaatioteoria itsemääräämisteoria motivaatioilmasto sosiaalinen yhteenkuuluvuus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 turvallisuus motivaatio yhteenkuuluvuus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education itsemääräämisteoria motivaatio motivaatioilmasto psykologinen turvallisuus sosiaalinen yhteenkuuluvuus suoritusmotivaatioteoria turvallisuus yhteenkuuluvuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42042 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201308282206
work_keys_str_mv AT ruokonenjuha psykologinenturvallisuusjamotivaatioilmastoalakoulunliikunnanopetuksessa