IB upper secondary school and national upper secondary school students' attitudes towards English oral skills a comparative study

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa suomalaisten lukio-opiskelijoiden asenteita englannin suullista kielitaitoa ja sen testaamista kohtaan. Tietoa kerättiin kyselylomakkeen avulla kahden kaupungin IB-lukioista ja samoissa kouluissa toimivista kansallisista lukioista. Vastaajia oli yhteens...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hauta-Aho, Sanna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42021
_version_ 1826225753803456512
author Hauta-Aho, Sanna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hauta-Aho, Sanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hauta-Aho, Sanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hauta-Aho, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa suomalaisten lukio-opiskelijoiden asenteita englannin suullista kielitaitoa ja sen testaamista kohtaan. Tietoa kerättiin kyselylomakkeen avulla kahden kaupungin IB-lukioista ja samoissa kouluissa toimivista kansallisista lukioista. Vastaajia oli yhteensä 184. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, millaisia asenteita Suomen lukiolaisilla on englannin suullista kielitaitoa kohtaan. Samalla selvitettiin myös opiskelijoiden asenteita suullisen kielitaidon testaamista kohtaan varsinkin kansallisen- ja IB-lukion päättövaiheessa. Tutkimuksen päätavoitteena oli vertailla kansallisten lukiolaisten ja IB-lukiolaisten asenteita toisiinsa. Suullisen kielitaidon kasvava tarve on johtanut siihen että sitä on alettu painottaa enemmän myös opetuksessa. Koska englanti on globaali kieli, jota puhutaan lähes kaikkialla maailmassa, pitäisi englannin suullista kielitaitoa harjoitella kouluissa mahdollisimman paljon. Jos suullista kielitaitoa painotetaan opetuksessa, on loogista ajatella, että sitä myös testataan koulussa. Kansallisissa lukioissa kaikkia muita kielitaidon osa-alueita testataan lukion päättövaiheessa ylioppilaskokeilla paitsi kielten suullista taitoa vaikka lukiolaisilta odotetaankin melko hyvää suullistakin kielitaitoa. Asenteet vaikuttavat käsityksiin kielistä ja tätä kautta myös kielten oppimiseen. Positiivinen asenne kieltä kohtaan auttaa myös sen opiskelussa. Tässä tutkimuksessa asenne-käsite määriteltiin ensin yleisellä tasolla, sen jälkeen tarkasteltiin suomalaisten asenteita englantia kohtaan ja keskityttiin varsinkin suomalaisten oppijoiden asenteisiin. Tutkimustulokset osoittavat, että yleisesti molemmilla ryhmillä on positiivinen asenne englannin suullista kielitaitoa kohtaan ja molemmat ryhmät pitävät suullista kielitaitoa erittäin tärkeänä. Kansalliset lukiolaiset kokevat, että he saavat ehkä liian vähän opetusta suullisen kielitaidon saralla ja tämä johtaa siihen, että he suhtautuvat suullisen kielitaidon testaamiseen hieman IB-lukiolaisia negatiivisemmin. IB-lukiolaiset puolestaan saavat päivittäin paljon harjoitusta suullisessa kielitaidossa ja he myös tietävät, että heillä on lukion lopussa pakollinen suullisen kielitaidon koe. Tämän seurauksena IB-lukiolaiset suhtautuvat englannin suullisen kielitaidon testaamiseen paljon rennommin ja myönteisemmin kuin kansalliset lukiolaiset.
first_indexed 2023-03-22T09:59:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hauta-Aho, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-08-26T17:32:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-08-26T17:32:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1278406", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42021", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa suomalaisten lukio-opiskelijoiden asenteita englannin suullista kielitaitoa ja sen testaamista kohtaan. Tietoa ker\u00e4ttiin kyselylomakkeen avulla kahden kaupungin IB-lukioista ja samoissa kouluissa toimivista kansallisista lukioista. Vastaajia oli yhteens\u00e4 184. Tutkimuksessa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, millaisia asenteita Suomen lukiolaisilla on englannin suullista kielitaitoa kohtaan. Samalla selvitettiin my\u00f6s opiskelijoiden asenteita suullisen kielitaidon testaamista kohtaan varsinkin kansallisen- ja IB-lukion p\u00e4\u00e4tt\u00f6vaiheessa. Tutkimuksen p\u00e4\u00e4tavoitteena oli vertailla kansallisten lukiolaisten ja IB-lukiolaisten asenteita toisiinsa.\r\n\r\nSuullisen kielitaidon kasvava tarve on johtanut siihen ett\u00e4 sit\u00e4 on alettu painottaa enemm\u00e4n my\u00f6s opetuksessa. Koska englanti on globaali kieli, jota puhutaan l\u00e4hes kaikkialla maailmassa, pit\u00e4isi englannin suullista kielitaitoa harjoitella kouluissa mahdollisimman paljon. Jos suullista kielitaitoa painotetaan opetuksessa, on loogista ajatella, ett\u00e4 sit\u00e4 my\u00f6s testataan koulussa. Kansallisissa lukioissa kaikkia muita kielitaidon osa-alueita testataan lukion p\u00e4\u00e4tt\u00f6vaiheessa ylioppilaskokeilla paitsi kielten suullista taitoa vaikka lukiolaisilta odotetaankin melko hyv\u00e4\u00e4 suullistakin kielitaitoa.\r\n\r\nAsenteet vaikuttavat k\u00e4sityksiin kielist\u00e4 ja t\u00e4t\u00e4 kautta my\u00f6s kielten oppimiseen. Positiivinen asenne kielt\u00e4 kohtaan auttaa my\u00f6s sen opiskelussa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa asenne-k\u00e4site m\u00e4\u00e4riteltiin ensin yleisell\u00e4 tasolla, sen j\u00e4lkeen tarkasteltiin suomalaisten asenteita englantia kohtaan ja keskityttiin varsinkin suomalaisten oppijoiden asenteisiin.\r\n\r\nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 yleisesti molemmilla ryhmill\u00e4 on positiivinen asenne englannin suullista kielitaitoa kohtaan ja molemmat ryhm\u00e4t pit\u00e4v\u00e4t suullista kielitaitoa eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Kansalliset lukiolaiset kokevat, ett\u00e4 he saavat ehk\u00e4 liian v\u00e4h\u00e4n opetusta suullisen kielitaidon saralla ja t\u00e4m\u00e4 johtaa siihen, ett\u00e4 he suhtautuvat suullisen kielitaidon testaamiseen hieman IB-lukiolaisia negatiivisemmin. IB-lukiolaiset puolestaan saavat p\u00e4ivitt\u00e4in paljon harjoitusta suullisessa kielitaidossa ja he my\u00f6s tiet\u00e4v\u00e4t, ett\u00e4 heill\u00e4 on lukion lopussa pakollinen suullisen kielitaidon koe. T\u00e4m\u00e4n seurauksena IB-lukiolaiset suhtautuvat englannin suullisen kielitaidon testaamiseen paljon rennommin ja my\u00f6nteisemmin kuin kansalliset lukiolaiset.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna Hauta-Aho (saremant) on 2013-08-26 17:32:42.016525. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-08-26T17:32:42Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201308262196.docx: 1203447 bytes, checksum: 72eba5049f9f65c38bddedd508ef7b60 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-08-26T17:32:42Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201308262196.docx: 1203447 bytes, checksum: 72eba5049f9f65c38bddedd508ef7b60 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oral skills", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "attitudes", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "national upper secondary school", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "IB upper secondary school", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matriculation examination", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suullinen kielitaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asenteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kansallinen lukio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "IB-lukio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ylioppilaskirjoitukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "IB upper secondary school and national upper secondary school students' attitudes towards English oral skills : a comparative study", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201308262196", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-08-26T17:32:42Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ylioppilaskirjoitukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42021
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:22Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5b2283a0-2a5f-4cb4-9529-7f07c6d0e194\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201308262196.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hauta-Aho, Sanna IB upper secondary school and national upper secondary school students' attitudes towards English oral skills : a comparative study oral skills attitudes national upper secondary school IB upper secondary school matriculation examination suullinen kielitaito asenteet kansallinen lukio IB-lukio ylioppilaskirjoitukset Englannin kieli English 301 lukio lukiolaiset
title IB upper secondary school and national upper secondary school students' attitudes towards English oral skills : a comparative study
title_full IB upper secondary school and national upper secondary school students' attitudes towards English oral skills : a comparative study
title_fullStr IB upper secondary school and national upper secondary school students' attitudes towards English oral skills : a comparative study IB upper secondary school and national upper secondary school students' attitudes towards English oral skills : a comparative study
title_full_unstemmed IB upper secondary school and national upper secondary school students' attitudes towards English oral skills : a comparative study IB upper secondary school and national upper secondary school students' attitudes towards English oral skills : a comparative study
title_short IB upper secondary school and national upper secondary school students' attitudes towards English oral skills
title_sort ib upper secondary school and national upper secondary school students attitudes towards english oral skills a comparative study
title_sub a comparative study
title_txtP IB upper secondary school and national upper secondary school students' attitudes towards English oral skills : a comparative study
topic oral skills attitudes national upper secondary school IB upper secondary school matriculation examination suullinen kielitaito asenteet kansallinen lukio IB-lukio ylioppilaskirjoitukset Englannin kieli English 301 lukio lukiolaiset
topic_facet 301 Englannin kieli English IB upper secondary school IB-lukio asenteet attitudes kansallinen lukio lukio lukiolaiset matriculation examination national upper secondary school oral skills suullinen kielitaito ylioppilaskirjoitukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42021 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201308262196
work_keys_str_mv AT hautaahosanna ibuppersecondaryschoolandnationaluppersecondaryschoolstudentsattitudestowardsengli