Vesiosaamiskeskuksen B2B-yhteisbrändi yhteisarvon tuottamisen tukena

Brändien luomisessa korostetaan yhä enemmän brändin kehittämistä vuorovaikutuksessa sidosryhmien kanssa. Yritykset tiivistävät yhteistyötä pystyäkseen vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin entistä koko-naisvaltaisemmilla palveluilla, joista viestitään yhteisbrändeillä. B2B-brändin luomista ja yhteisbrän...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sorko, Anna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42017
_version_ 1828193125466636288
author Sorko, Anna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sorko, Anna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sorko, Anna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Viestintätieteiden laitos Department of Communication University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sorko, Anna
datasource_str_mv jyx
description Brändien luomisessa korostetaan yhä enemmän brändin kehittämistä vuorovaikutuksessa sidosryhmien kanssa. Yritykset tiivistävät yhteistyötä pystyäkseen vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin entistä koko-naisvaltaisemmilla palveluilla, joista viestitään yhteisbrändeillä. B2B-brändin luomista ja yhteisbrändejä on tutkittu vasta erittäin vähän. Vaikka yritykset yhdistävät voimavarojaan, voidaan samaan aikaan liike-elämän ja yhteiskunnan nähdä ideologisesti erkanevan toisistaan. Yhteisarvon tuottaminen on liiketoi-mintamalli, joka pyrkii liike-elämän keinoin ratkaisemaan yhteiskunnan suuria haasteita, kuten vesistöjen suojelua. Tätä nousevaa mallia ei vielä juurikaan ole tieteellisesti tutkittu. Tämän tutkielman tavoitteena on lisätä ymmärrystä B2B-yhteisbrändin mahdollisuuksista tukea organi-saation yhteisarvon tuottamista. Tutkimusongelmaan pyrittiin vastaamaan kahden tutkimuskysymyksen avulla, jotka käsittelivät avainkumppaneiden näkemystä yhteisarvon tuottamisesta ja avainkump-paneiden osallistumista B2B-yhteisbrändin luomiseen. Teoriaosuus muodostuu B2B-yhteisbrändin luo-misesta ja yhteisarvon tuottamisesta. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja edellä mainittuja ilmiöitä tarkastellaan tapaustutkimuksena vesiosaamiskeskuksen avulla. Empiirisen tutkimuksen aineisto kerät-tiin Delfoi-menetelmää hyödyntäen sekä verkkopaneelilla että puolistrukturoiduilla sähköposti- ja puhe-linhaastatteluilla. Analysoinnissa käytettiin teoriasidonnaista menetelmää. Tutkimustulosten mukaan kohdeorganisaation avainkumppaneilla on hyvät edellytykset tuottaa yhteis-arvoa vesiosaamiskeskuksessa. Yhdessä avainkumppanit voivat tarjota kattavampia ja laadukkaampia vedenhallintaratkaisuja ja palveluita sekä vesiosaamiskeskuksen yhteistoimintaa edistäviä palveluita. Avainkumppanit näkivät toimintaan osallistumisessa verraten paljon mahdollisuuksia, kuten innovaati-ot ja uudet markkinat, mutta vain vähän riskejä tai esteitä. Tulosten perusteella avainkumppanit voivat vesiosaamiskeskuksen yhteisbrändiä kehittämällä edistää vesisolidaarisuuden rakentamista ja ympäris-tömyönteistä elinkeinotoimintaa. Yhteisarvon tuottamista tukevassa brändissä on suositeltavaa korostaa brändin merkityksellisyyttä, ei teknologiaa. Vuorovaikutuksellisuus sidosryhmien kanssa lisää brändin toivottua dynaamisuutta. Interaction with stakeholders is increasingly emphasized in creating brands. Organizations increase co-operation in order to be able to respond to customers’ needs with more comprehensive services that are communicated through co-brands. Studies of B2B branding and co-brands are still scarce. Though com-panies are combing their resources, businesses and society can still be seen drifting apart ideologically. Creating shared value is a business model that aims at solving great societal challenges, such as protect-ing waters by the means of business life. This rising model is still very little researched. The objective of this study is to enhance the understanding on how an organization’s creating shared val-ue can be supported by a B2B co-brand. The research problem was aimed to be answered with the assistance of two research questions that dealt with the key partners’ perception on creating shared value and their participation on creating a B2B co-brand. The theoretical part of this study consists of creating a B2B co-brand and creating shared value. This is a qualitative study and the above mentioned phenomena are put into practice in a case study in a water centre of expertise. The empirical data was collected with the Delphi method, using web panel as well as email and phone enquiries. An abductive approach was employed to analyze the data. According to the findings of the study, the key partners of the case organization have good preconditions to create shared value with the water centre of expertise. Together the key partners can offer more comprehensive and higher quality water management solutions and services as well as services promot-ing the co-operation of the water centre of expertise. The key partners saw relatively many opportunities in participating in such cooperation, such as innovations and new markets, and they found only little risks or obstacles. On the basis of the results the key partners can improve the building of water solidarity and environmentally friendly trade by developing the co-brand of the water centre of expertise. In a brand that supports creating shared value, it is recommended to emphasize the meaning of the brand, not the technology. Interaction with the stakeholders increases the dynamics desired of the brand.
first_indexed 2024-09-11T08:50:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sorko, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-08-26T10:25:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-08-26T10:25:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1278393", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42017", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Br\u00e4ndien luomisessa korostetaan yh\u00e4 enemm\u00e4n br\u00e4ndin kehitt\u00e4mist\u00e4 vuorovaikutuksessa sidosryhmien kanssa. Yritykset tiivist\u00e4v\u00e4t yhteisty\u00f6t\u00e4 pysty\u00e4kseen vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin entist\u00e4 koko-naisvaltaisemmilla palveluilla, joista viestit\u00e4\u00e4n yhteisbr\u00e4ndeill\u00e4. B2B-br\u00e4ndin luomista ja yhteisbr\u00e4ndej\u00e4 on tutkittu vasta eritt\u00e4in v\u00e4h\u00e4n. Vaikka yritykset yhdist\u00e4v\u00e4t voimavarojaan, voidaan samaan aikaan liike-el\u00e4m\u00e4n ja yhteiskunnan n\u00e4hd\u00e4 ideologisesti erkanevan toisistaan. Yhteisarvon tuottaminen on liiketoi-mintamalli, joka pyrkii liike-el\u00e4m\u00e4n keinoin ratkaisemaan yhteiskunnan suuria haasteita, kuten vesist\u00f6jen suojelua. T\u00e4t\u00e4 nousevaa mallia ei viel\u00e4 juurikaan ole tieteellisesti tutkittu.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena on lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 B2B-yhteisbr\u00e4ndin mahdollisuuksista tukea organi-saation yhteisarvon tuottamista. Tutkimusongelmaan pyrittiin vastaamaan kahden tutkimuskysymyksen avulla, jotka k\u00e4sitteliv\u00e4t avainkumppaneiden n\u00e4kemyst\u00e4 yhteisarvon tuottamisesta ja avainkump-paneiden osallistumista B2B-yhteisbr\u00e4ndin luomiseen. Teoriaosuus muodostuu B2B-yhteisbr\u00e4ndin luo-misesta ja yhteisarvon tuottamisesta. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja edell\u00e4 mainittuja ilmi\u00f6it\u00e4 tarkastellaan tapaustutkimuksena vesiosaamiskeskuksen avulla. Empiirisen tutkimuksen aineisto ker\u00e4t-tiin Delfoi-menetelm\u00e4\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en sek\u00e4 verkkopaneelilla ett\u00e4 puolistrukturoiduilla s\u00e4hk\u00f6posti- ja puhe-linhaastatteluilla. Analysoinnissa k\u00e4ytettiin teoriasidonnaista menetelm\u00e4\u00e4.\n\nTutkimustulosten mukaan kohdeorganisaation avainkumppaneilla on hyv\u00e4t edellytykset tuottaa yhteis-arvoa vesiosaamiskeskuksessa. Yhdess\u00e4 avainkumppanit voivat tarjota kattavampia ja laadukkaampia vedenhallintaratkaisuja ja palveluita sek\u00e4 vesiosaamiskeskuksen yhteistoimintaa edist\u00e4vi\u00e4 palveluita. Avainkumppanit n\u00e4kiv\u00e4t toimintaan osallistumisessa verraten paljon mahdollisuuksia, kuten innovaati-ot ja uudet markkinat, mutta vain v\u00e4h\u00e4n riskej\u00e4 tai esteit\u00e4. Tulosten perusteella avainkumppanit voivat vesiosaamiskeskuksen yhteisbr\u00e4ndi\u00e4 kehitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 edist\u00e4\u00e4 vesisolidaarisuuden rakentamista ja ymp\u00e4ris-t\u00f6my\u00f6nteist\u00e4 elinkeinotoimintaa. Yhteisarvon tuottamista tukevassa br\u00e4ndiss\u00e4 on suositeltavaa korostaa br\u00e4ndin merkityksellisyytt\u00e4, ei teknologiaa. Vuorovaikutuksellisuus sidosryhmien kanssa lis\u00e4\u00e4 br\u00e4ndin toivottua dynaamisuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Interaction with stakeholders is increasingly emphasized in creating brands. Organizations increase co-operation in order to be able to respond to customers\u2019 needs with more comprehensive services that are communicated through co-brands. Studies of B2B branding and co-brands are still scarce. Though com-panies are combing their resources, businesses and society can still be seen drifting apart ideologically. Creating shared value is a business model that aims at solving great societal challenges, such as protect-ing waters by the means of business life. This rising model is still very little researched. \n\nThe objective of this study is to enhance the understanding on how an organization\u2019s creating shared val-ue can be supported by a B2B co-brand. The research problem was aimed to be answered with the assistance of two research questions that dealt with the key partners\u2019 perception on creating shared value and their participation on creating a B2B co-brand. The theoretical part of this study consists of creating a B2B co-brand and creating shared value. This is a qualitative study and the above mentioned phenomena are put into practice in a case study in a water centre of expertise. The empirical data was collected with the Delphi method, using web panel as well as email and phone enquiries. An abductive approach was employed to analyze the data.\n\nAccording to the findings of the study, the key partners of the case organization have good preconditions to create shared value with the water centre of expertise. Together the key partners can offer more comprehensive and higher quality water management solutions and services as well as services promot-ing the co-operation of the water centre of expertise. The key partners saw relatively many opportunities in participating in such cooperation, such as innovations and new markets, and they found only little risks or obstacles. On the basis of the results the key partners can improve the building of water solidarity and environmentally friendly trade by developing the co-brand of the water centre of expertise. In a brand that supports creating shared value, it is recommended to emphasize the meaning of the brand, not the technology. Interaction with the stakeholders increases the dynamics desired of the brand.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anna Sorko (anelvais) on 2013-08-26 10:25:19.762584. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-08-26T10:25:20Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201308262194.pdf: 4242439 bytes, checksum: 934352a55b47aa2db3790e041999b085 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-08-26T10:25:21Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201308262194.pdf: 4242439 bytes, checksum: 934352a55b47aa2db3790e041999b085 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "br\u00e4ndi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "B2B-br\u00e4ndi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteisbr\u00e4ndi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "osaamiskeskus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteisarvon tuottaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vesiosaamiskeskuksen B2B-yhteisbr\u00e4ndi yhteisarvon tuottamisen tukena", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201308262194", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Communication", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteis\u00f6viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Organizational Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-08-26T10:25:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3131", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osaamiskeskukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42017
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:10Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4dc3267a-e3c7-43c5-8c00-9cb53f70278c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201308262194.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sorko, Anna Vesiosaamiskeskuksen B2B-yhteisbrändi yhteisarvon tuottamisen tukena brändi B2B-brändi yhteisbrändi osaamiskeskus yhteisarvon tuottaminen Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 brändit osaamiskeskukset
title Vesiosaamiskeskuksen B2B-yhteisbrändi yhteisarvon tuottamisen tukena
title_full Vesiosaamiskeskuksen B2B-yhteisbrändi yhteisarvon tuottamisen tukena
title_fullStr Vesiosaamiskeskuksen B2B-yhteisbrändi yhteisarvon tuottamisen tukena Vesiosaamiskeskuksen B2B-yhteisbrändi yhteisarvon tuottamisen tukena
title_full_unstemmed Vesiosaamiskeskuksen B2B-yhteisbrändi yhteisarvon tuottamisen tukena Vesiosaamiskeskuksen B2B-yhteisbrändi yhteisarvon tuottamisen tukena
title_short Vesiosaamiskeskuksen B2B-yhteisbrändi yhteisarvon tuottamisen tukena
title_sort vesiosaamiskeskuksen b2b yhteisbrändi yhteisarvon tuottamisen tukena
title_txtP Vesiosaamiskeskuksen B2B-yhteisbrändi yhteisarvon tuottamisen tukena
topic brändi B2B-brändi yhteisbrändi osaamiskeskus yhteisarvon tuottaminen Yhteisöviestintä Organizational Communication 3131 brändit osaamiskeskukset
topic_facet 3131 B2B-brändi Organizational Communication Yhteisöviestintä brändi brändit osaamiskeskukset osaamiskeskus yhteisarvon tuottaminen yhteisbrändi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42017 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201308262194
work_keys_str_mv AT sorkoanna vesiosaamiskeskuksenb2byhteisbrändiyhteisarvontuottamisentukena