Weihnachtsmarkterlebnisse aus der Perspektive deutscher Besucher Eine qualitative Untersuchung am Beispiel des Jenaer Weihnachtsmarktes

Tämä työ tutkii joulumarkkinaelämystä saksalaisen markkinakävijän näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten markkinakauppiaat, markkinaympäristö ja muut markkinakävijät vaikuttavat joulumarkkinoilla koettavaan elämykseen ja minkälainen elämys käynti joulumarkkinoilla kävijälle on....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Luukkonen, Sari
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42013
_version_ 1826225760177750016
author Luukkonen, Sari
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Luukkonen, Sari Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Luukkonen, Sari Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Luukkonen, Sari
datasource_str_mv jyx
description Tämä työ tutkii joulumarkkinaelämystä saksalaisen markkinakävijän näkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten markkinakauppiaat, markkinaympäristö ja muut markkinakävijät vaikuttavat joulumarkkinoilla koettavaan elämykseen ja minkälainen elämys käynti joulumarkkinoilla kävijälle on. Tutkimusta varten haastateltiin 12 markkinakävijää Jenan joulumarkkinoilla, Thüringenin osavaltiossa, Saksassa. Haastattelut olivat teemahaastatteluita ja ne toteutettiin joulukuussa 2011. Haastatellut olivat saksalaisia joulumarkkinakävijöitä, jotka olivat iältään 48 – 67-vuotiaita miehiä sekä naisia. Haastatteluiden tukena käytettiin toisena tutkimusmenetelmänä havainnointeja. Havainnoin haastattelupäivinä Jenan joulumarkkinoilla sekä markkinoiden yleistä ilmapiiriä että markkinoilla olevia ihmisiä, heidän käytöstään ja kommunikaatiotaan. Tutkimustulokset esitellään palveluyritysten yleisesti käyttämää teatterimallia apuna käyttäen. Siinä elämykseen vaikuttavat tekijät on jaettu teatterikäsitteiden mukaisesti näyttelijöihin, näyttämöön ja yleisöön. Joulumarkkinoiden kohdalla näyttelijöitä ovat markkinakauppiaat, näyttämönä itse joulumarkkinat ympäristöineen ja yleisön muodostavat markkinakävijät. Tutkimuksessa selvisi, että kaikkien teatterimallin osien merkitys elämyksen syntyyn on suuri. Vastauksissa korostui kuitenkin ennen kaikkea asiantuntevan ja hyvän palvelun sekä moniaistisuutta tukevan markkinaympäristön merkitys. Muut markkinakävijät ovat tärkeitä yhteisöllisen tunnelman luomisessa, jota markkinoilta usein haetaankin. Haastatteluissa kävi ilmi, että elämyksen kannalta tärkeää on muiden ihmisten läsnäolo, mutta ei kuitenkaan se, minkälaisia ihmisiä he ovat. Asiantuntevan palvelun merkitys korostui, vaikka markkinoilla usein vain katsellaan tuotteita ja vain harvoin ostetaan jotain. Hyvä palvelu itsessään voi olla elämys ja paikata muiden osa-alueiden puutteita. Joulumarkkinoilla halutaan nähdä, kuulla, tuntea, haistaa ja maistaa jouluinen tunnelma, mutta Jenan joulumarkkinoilla moniaistisuutta ei haastateltujen mielestä ole huomioitu niin hyvin kuin mahdollista. Käynti joulumarkkinoilla on yleensä viihteellinen, esteettinen, virkistävä, yhteisöllinen ja kokonaisvaltainen elämys. Joulumarkkinaelämykset eivät vaadi kävijältä itseltään aktiivisuutta, vaan tunnelmaa ja ympäristöä havainnoidaan aistien kautta passiivisesti eikä onnistunut elämys edellytä varsinaisia aktiviteetteja. Elämyksissä korostuu yhteisöllisyys, sillä markkinoilla haetaan yhteenkuuluvuuden tunnetta ja juttuseuraa, vaikka kävijät monesti itse eivät uskalla aloittaa keskustelua muiden kävijöiden kanssa. Tutkimuksen tuloksia tarkasteltaessa on kuitenkin huomioitava, että tulokset edustavat vain yhtä ryhmää saksalaisia markkinakävijöitä, vaikka joulumarkkinoiden kävijäkunta on todella värikäs. Haastattelut tehtiin aamupäivisin, jolloin kävijäkunta tyypillisesti on vanhempaa kuin illalla, minkä vuoksi haastelluiksi valikoitui vanhempia saksalaisia markkinakävijöitä. Tulokset olisivat todennäköisesti olleet erilaisia, jos haastatellut olisivat olleet nuorempia.
first_indexed 2023-03-22T09:58:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Luukkonen, Sari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-08-26T07:57:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-08-26T07:57:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1278361", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42013", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 ty\u00f6 tutkii joulumarkkinael\u00e4myst\u00e4 saksalaisen markkinak\u00e4vij\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten markkinakauppiaat, markkinaymp\u00e4rist\u00f6 ja muut markkinak\u00e4vij\u00e4t vaikuttavat joulumarkkinoilla koettavaan el\u00e4mykseen ja mink\u00e4lainen el\u00e4mys k\u00e4ynti joulumarkkinoilla k\u00e4vij\u00e4lle on. \r\nTutkimusta varten haastateltiin 12 markkinak\u00e4vij\u00e4\u00e4 Jenan joulumarkkinoilla, Th\u00fcringenin osavaltiossa, Saksassa. Haastattelut olivat teemahaastatteluita ja ne toteutettiin joulukuussa 2011. Haastatellut olivat saksalaisia joulumarkkinak\u00e4vij\u00f6it\u00e4, jotka olivat i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 48 \u2013 67-vuotiaita miehi\u00e4 sek\u00e4 naisia. Haastatteluiden tukena k\u00e4ytettiin toisena tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 havainnointeja. Havainnoin haastattelup\u00e4ivin\u00e4 Jenan joulumarkkinoilla sek\u00e4 markkinoiden yleist\u00e4 ilmapiiri\u00e4 ett\u00e4 markkinoilla olevia ihmisi\u00e4, heid\u00e4n k\u00e4yt\u00f6st\u00e4\u00e4n ja kommunikaatiotaan. \r\nTutkimustulokset esitell\u00e4\u00e4n palveluyritysten yleisesti k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4 teatterimallia apuna k\u00e4ytt\u00e4en. Siin\u00e4 el\u00e4mykseen vaikuttavat tekij\u00e4t on jaettu teatterik\u00e4sitteiden mukaisesti n\u00e4yttelij\u00f6ihin, n\u00e4ytt\u00e4m\u00f6\u00f6n ja yleis\u00f6\u00f6n. Joulumarkkinoiden kohdalla n\u00e4yttelij\u00f6it\u00e4 ovat markkinakauppiaat, n\u00e4ytt\u00e4m\u00f6n\u00e4 itse joulumarkkinat ymp\u00e4rist\u00f6ineen ja yleis\u00f6n muodostavat markkinak\u00e4vij\u00e4t. \r\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 kaikkien teatterimallin osien merkitys el\u00e4myksen syntyyn on suuri. Vastauksissa korostui kuitenkin ennen kaikkea asiantuntevan ja hyv\u00e4n palvelun sek\u00e4 moniaistisuutta tukevan markkinaymp\u00e4rist\u00f6n merkitys. Muut markkinak\u00e4vij\u00e4t ovat t\u00e4rkeit\u00e4 yhteis\u00f6llisen tunnelman luomisessa, jota markkinoilta usein haetaankin. Haastatteluissa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 el\u00e4myksen kannalta t\u00e4rke\u00e4\u00e4 on muiden ihmisten l\u00e4sn\u00e4olo, mutta ei kuitenkaan se, mink\u00e4laisia ihmisi\u00e4 he ovat. Asiantuntevan palvelun merkitys korostui, vaikka markkinoilla usein vain katsellaan tuotteita ja vain harvoin ostetaan jotain. Hyv\u00e4 palvelu itsess\u00e4\u00e4n voi olla el\u00e4mys ja paikata muiden osa-alueiden puutteita. Joulumarkkinoilla halutaan n\u00e4hd\u00e4, kuulla, tuntea, haistaa ja maistaa jouluinen tunnelma, mutta Jenan joulumarkkinoilla moniaistisuutta ei haastateltujen mielest\u00e4 ole huomioitu niin hyvin kuin mahdollista. \r\nK\u00e4ynti joulumarkkinoilla on yleens\u00e4 viihteellinen, esteettinen, virkist\u00e4v\u00e4, yhteis\u00f6llinen ja kokonaisvaltainen el\u00e4mys. Joulumarkkinael\u00e4mykset eiv\u00e4t vaadi k\u00e4vij\u00e4lt\u00e4 itselt\u00e4\u00e4n aktiivisuutta, vaan tunnelmaa ja ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 havainnoidaan aistien kautta passiivisesti eik\u00e4 onnistunut el\u00e4mys edellyt\u00e4 varsinaisia aktiviteetteja. El\u00e4myksiss\u00e4 korostuu yhteis\u00f6llisyys, sill\u00e4 markkinoilla haetaan yhteenkuuluvuuden tunnetta ja juttuseuraa, vaikka k\u00e4vij\u00e4t monesti itse eiv\u00e4t uskalla aloittaa keskustelua muiden k\u00e4vij\u00f6iden kanssa. \r\nTutkimuksen tuloksia tarkasteltaessa on kuitenkin huomioitava, ett\u00e4 tulokset edustavat vain yht\u00e4 ryhm\u00e4\u00e4 saksalaisia markkinak\u00e4vij\u00f6it\u00e4, vaikka joulumarkkinoiden k\u00e4vij\u00e4kunta on todella v\u00e4rik\u00e4s. Haastattelut tehtiin aamup\u00e4ivisin, jolloin k\u00e4vij\u00e4kunta tyypillisesti on vanhempaa kuin illalla, mink\u00e4 vuoksi haastelluiksi valikoitui vanhempia saksalaisia markkinak\u00e4vij\u00f6it\u00e4. Tulokset olisivat todenn\u00e4k\u00f6isesti olleet erilaisia, jos haastatellut olisivat olleet nuorempia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sari Luukkonen (saanluuk) on 2013-08-26 07:57:00.800040. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-08-26T07:57:01Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201308262192.pdf: 543292 bytes, checksum: 5caa40513e411c55ed443842a6df0a81 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-08-26T07:57:01Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201308262192.pdf: 543292 bytes, checksum: 5caa40513e411c55ed443842a6df0a81 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "joulumarkkinat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Weihnachtsmarkterlebnisse aus der Perspektive deutscher Besucher : Eine qualitative Untersuchung am Beispiel des Jenaer Weihnachtsmarktes", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201308262192", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Haastattelututkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-08-26T07:57:01Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4mys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "havainnointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinat (tapahtumat)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Saksa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42013
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:54:52Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f4902845-1eb1-4b85-926d-615361c546dd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201308262192.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Luukkonen, Sari Weihnachtsmarkterlebnisse aus der Perspektive deutscher Besucher : Eine qualitative Untersuchung am Beispiel des Jenaer Weihnachtsmarktes joulumarkkinat Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture Haastattelututkimus 308 kokemukset elämys havainnointi markkinat (tapahtumat) markkinat Saksa
title Weihnachtsmarkterlebnisse aus der Perspektive deutscher Besucher : Eine qualitative Untersuchung am Beispiel des Jenaer Weihnachtsmarktes
title_full Weihnachtsmarkterlebnisse aus der Perspektive deutscher Besucher : Eine qualitative Untersuchung am Beispiel des Jenaer Weihnachtsmarktes
title_fullStr Weihnachtsmarkterlebnisse aus der Perspektive deutscher Besucher : Eine qualitative Untersuchung am Beispiel des Jenaer Weihnachtsmarktes Weihnachtsmarkterlebnisse aus der Perspektive deutscher Besucher : Eine qualitative Untersuchung am Beispiel des Jenaer Weihnachtsmarktes
title_full_unstemmed Weihnachtsmarkterlebnisse aus der Perspektive deutscher Besucher : Eine qualitative Untersuchung am Beispiel des Jenaer Weihnachtsmarktes Weihnachtsmarkterlebnisse aus der Perspektive deutscher Besucher : Eine qualitative Untersuchung am Beispiel des Jenaer Weihnachtsmarktes
title_short Weihnachtsmarkterlebnisse aus der Perspektive deutscher Besucher
title_sort weihnachtsmarkterlebnisse aus der perspektive deutscher besucher eine qualitative untersuchung am beispiel des jenaer weihnachtsmarktes
title_sub Eine qualitative Untersuchung am Beispiel des Jenaer Weihnachtsmarktes
title_txtP Weihnachtsmarkterlebnisse aus der Perspektive deutscher Besucher : Eine qualitative Untersuchung am Beispiel des Jenaer Weihnachtsmarktes
topic joulumarkkinat Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture Haastattelututkimus 308 kokemukset elämys havainnointi markkinat (tapahtumat) markkinat Saksa
topic_facet 308 German Language and Culture Haastattelututkimus Saksa Saksan kieli ja kulttuuri elämys havainnointi joulumarkkinat kokemukset markkinat markkinat (tapahtumat)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42013 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201308262192
work_keys_str_mv AT luukkonensari weihnachtsmarkterlebnisseausderperspektivedeutscherbesuchereinequalitativeuntersuc