"You can't get an A by just being positive" factors behind English teachers' student assessment practices in Finland

Oppilasarviointi on tärkeä osa englanninopettajien työtä. Oppilasarviointi voi vaikuttaa merkittävästi mm. oppilaan opiskelumotivaatioon ja tämän takia opettajan onkin tärkeää miettiä arviointiansa tarkasti. Oppilasarvioinnissa on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että arviointi on oikeu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Karilainen, Laura, Tirkkonen, Henrika
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42009
_version_ 1826225685832663040
author Karilainen, Laura Tirkkonen, Henrika
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Karilainen, Laura Tirkkonen, Henrika Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Karilainen, Laura Tirkkonen, Henrika Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Karilainen, Laura
datasource_str_mv jyx
description Oppilasarviointi on tärkeä osa englanninopettajien työtä. Oppilasarviointi voi vaikuttaa merkittävästi mm. oppilaan opiskelumotivaatioon ja tämän takia opettajan onkin tärkeää miettiä arviointiansa tarkasti. Oppilasarvioinnissa on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että arviointi on oikeudenmukaista ja arviointikriteerit ovat kaikkien tiedossa. Oppilasarviointi on kuitenkin niin moniulotteista, että opettajilla saattaa olla vaikeuksia sisällyttää arviointiprosessiin kaikki tarvittavat osa-alueet. Arviointiin saattavat vaikuttaa mm. opettajien omat mielipiteet arvioinnista tai oppilaiden luonteenpiirteet tai sukupuoli. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaiset tekijät vaikuttavat englanninopettajien arviointipäätöksiin Suomessa. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, mikä sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia tilannekysymyksiä. Kysymysten tavoitteena oli selvittää, minkälaisia käsityksiä opettajilla on oppilasarvioinnista ja miten he itse suhtautuvat erilaisiin arvioinnissa kohdattaviin tilanteisiin. Kysely lähetettiin sähköpostilla 177 englanninopettajalle, joista kyselyyn vastasi 40 opettajaa. Kuten tutkimuksesta kävi ilmi, englanninopettajat suhtautuvat oppilasarviointiin hyvin yksilöllisesti. Suurin osa opettajista pitää kuitenkin arviointia hyvin merkittävänä osana opetusta ja arvioinnin oikeudenmukaisuus ja reiluus oppilaita kohtaan ovat tärkeitä. Opettajat olivat enimmäkseen sitä mieltä, että oppilaiden erilaiset taustat täytyy ottaa huomioon arvioinnissa. Opettajien omat taustat vaikuttavat oppilasarviointiin jonkin verran, mutta yhteistä kaikille on se, että englannin oppiaineen eri osa-alueet pyritään huomioimaan arviointia tehdessä. Opettajat kertoivatkin käyttävänsä esimerkiksi suullisia kokeita ja arviointikeskusteluja, sekä oppilaiden omaa itsearviointia arvioinnin tukena.
first_indexed 2023-03-22T10:00:40Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Karilainen, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tirkkonen, Henrika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-08-22T16:35:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-08-22T16:35:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1287164", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42009", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppilasarviointi on t\u00e4rke\u00e4 osa englanninopettajien ty\u00f6t\u00e4. Oppilasarviointi voi vaikuttaa merkitt\u00e4v\u00e4sti mm. oppilaan opiskelumotivaatioon ja t\u00e4m\u00e4n takia opettajan onkin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 mietti\u00e4 arviointiansa tarkasti. Oppilasarvioinnissa on erityisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota siihen, ett\u00e4 arviointi on oikeudenmukaista ja arviointikriteerit ovat kaikkien tiedossa. Oppilasarviointi on kuitenkin niin moniulotteista, ett\u00e4 opettajilla saattaa olla vaikeuksia sis\u00e4llytt\u00e4\u00e4 arviointiprosessiin kaikki tarvittavat osa-alueet. Arviointiin saattavat vaikuttaa mm. opettajien omat mielipiteet arvioinnista tai oppilaiden luonteenpiirteet tai sukupuoli.\r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laiset tekij\u00e4t vaikuttavat englanninopettajien arviointip\u00e4\u00e4t\u00f6ksiin Suomessa. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, mik\u00e4 sis\u00e4lsi sek\u00e4 monivalintakysymyksi\u00e4 ett\u00e4 avoimia tilannekysymyksi\u00e4. Kysymysten tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisia k\u00e4sityksi\u00e4 opettajilla on oppilasarvioinnista ja miten he itse suhtautuvat erilaisiin arvioinnissa kohdattaviin tilanteisiin. Kysely l\u00e4hetettiin s\u00e4hk\u00f6postilla 177 englanninopettajalle, joista kyselyyn vastasi 40 opettajaa.\r\n\r\nKuten tutkimuksesta k\u00e4vi ilmi, englanninopettajat suhtautuvat oppilasarviointiin hyvin yksil\u00f6llisesti. Suurin osa opettajista pit\u00e4\u00e4 kuitenkin arviointia hyvin merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 osana opetusta ja arvioinnin oikeudenmukaisuus ja reiluus oppilaita kohtaan ovat t\u00e4rkeit\u00e4. Opettajat olivat enimm\u00e4kseen sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 oppilaiden erilaiset taustat t\u00e4ytyy ottaa huomioon arvioinnissa. Opettajien omat taustat vaikuttavat oppilasarviointiin jonkin verran, mutta yhteist\u00e4 kaikille on se, ett\u00e4 englannin oppiaineen eri osa-alueet pyrit\u00e4\u00e4n huomioimaan arviointia tehdess\u00e4. Opettajat kertoivatkin k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 esimerkiksi suullisia kokeita ja arviointikeskusteluja, sek\u00e4 oppilaiden omaa itsearviointia arvioinnin tukena.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Henrika Tirkkonen (hahetirk) on 2013-08-22 16:35:46.883753. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-08-22T16:35:47Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201308222186.pdf: 1050703 bytes, checksum: 1938bafc3e69cee8497cd63a284e8c39 (MD5)\r\nlicense.html: 5532 bytes, checksum: ede06d06f7bc580fe0d93c6bc66c03da (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-08-22T16:35:47Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201308222186.pdf: 1050703 bytes, checksum: 1938bafc3e69cee8497cd63a284e8c39 (MD5)\r\nlicense.html: 5532 bytes, checksum: ede06d06f7bc580fe0d93c6bc66c03da (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "student assessment", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learner differences", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ethics", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"You can't get an A by just being positive\" : factors behind English teachers' student assessment practices in Finland", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Factors behind English teachers' student assessment practices in Finland", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201308222186", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-08-22T16:35:47Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilasarviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42009
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:08Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karilainen, Laura Tirkkonen, Henrika "You can't get an A by just being positive" : factors behind English teachers' student assessment practices in Finland student assessment learner differences ethics Englannin kieli English 301 oppilasarviointi opettajat englannin kieli
title "You can't get an A by just being positive" : factors behind English teachers' student assessment practices in Finland
title_alt Factors behind English teachers' student assessment practices in Finland
title_full "You can't get an A by just being positive" : factors behind English teachers' student assessment practices in Finland
title_fullStr "You can't get an A by just being positive" : factors behind English teachers' student assessment practices in Finland "You can't get an A by just being positive" : factors behind English teachers' student assessment practices in Finland
title_full_unstemmed "You can't get an A by just being positive" : factors behind English teachers' student assessment practices in Finland "You can't get an A by just being positive" : factors behind English teachers' student assessment practices in Finland
title_short "You can't get an A by just being positive"
title_sort you can t get an a by just being positive factors behind english teachers student assessment practices in finland
title_sub factors behind English teachers' student assessment practices in Finland
title_txtP "You can't get an A by just being positive" : factors behind English teachers' student assessment practices in Finland
topic student assessment learner differences ethics Englannin kieli English 301 oppilasarviointi opettajat englannin kieli
topic_facet 301 Englannin kieli English englannin kieli ethics learner differences opettajat oppilasarviointi student assessment
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42009 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201308222186
work_keys_str_mv AT karilainenlaura youcantgetanabyjustbeingpositivefactorsbehindenglishteachersstudentassessmentpra