Huonokuuloisten, kuuron ja SI-käyttäjän kokemuksia yleisopetuksesta ja identiteettiprosessista

Sivunen, Nina 2013. Huonokuuloisten, kuuron ja SI-käyttäjän kokemuksia yleisopetuksesta ja identiteettiprosessista. Kasvatustieteen Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 82 s. Maamme opetus on kehittymässä inklusiivisempaan suuntaan ja täten pyritään häivyttämään erit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sivunen, Nina
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42003
_version_ 1826225738945134592
author Sivunen, Nina
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sivunen, Nina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sivunen, Nina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sivunen, Nina
datasource_str_mv jyx
description Sivunen, Nina 2013. Huonokuuloisten, kuuron ja SI-käyttäjän kokemuksia yleisopetuksesta ja identiteettiprosessista. Kasvatustieteen Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 82 s. Maamme opetus on kehittymässä inklusiivisempaan suuntaan ja täten pyritään häivyttämään erityisopetuksen ja yleisopetuksen jakoa. Nykyään melkein kaikki kuurot ja huonokuuloiset lapset aloittavat koulunkäyntinsä integroituneena lähikouluun. Suomessa integroituneiden huonokuuloisten, kuurojen ja SI-käyttäjien kokemuksia yleisopetuksesta on kuitenkin tutkittu hyvin vähän. Tutkimuksessa tarkastellaan integroitujen kuulovammaisten kokemuksia ja ajatuksia integraatiosta. Identiteetin kehittymistä tarkastellaan viiden huonokuuloisen, yhden kuuron ja yhden SI-käyttäjän kokemusten pohjalta. Haastateltavat ovat aikuisiässä ja he pystyvät kokemustensa pohjalta monipuolisesti pohtimaan kokemuksiaan yleisopetuksesta ja siihen integroitumisesta. Aihetta tutkittiin fenomenologisella lähestymistavalla. Tutkimuksessa osoittautui, että kokemukset yleisopetuksesta ovat olleet myönteisiä. Integraatio on onnistunut pääosin hyvin apuvälineiden ja kouluun järjestetyn tuen avulla. Opiskelu yleisopetuksessa on ollut välillä raskasta ja väsyttävää alentuneen tai puuttuvan kuulon takia. Yleisopetukseen integroituneet ovat kokeneet olevansa yksin oman kuulovammansa kanssa, vaikka heillä oli kavereita koulussa. Vertaistuella ja kuulovammajärjestöjen järjestämillä kursseilla ja leireillä on ollut suuri merkitys yleisopetukseen integroitujen identiteetin ja minäkuvan rakentumiselle. Tutkimustulosten pohjalta yleisopetukseen integroiduille kuuroille ja huonokuuloisille lapsille on tärkeää järjestää vertaistukitapaamisia kouluaikana ja heidän on saatava suomalaisen tai tarpeen mukaan suomenruotsalaisen viittomakielen opetusta joko äidinkielenä tai vieraana kielenä. Viitotun kielen omaksuminen ja hallinta tukee integroitujen kuurojen ja huonokuuloisten vahvaa ja selkeää identiteetin kehitystä ja tunnetta viittomakielisten yhteisöön kuulumisesta. Sivunen, Nina 2013. Huonokuuloisten, kuuron ja SI-käyttäjän kokemuksia yleisopetuksesta ja identiteettiprosessista. Master's Thesis. Faculty of Education. University of Jyväskylä. Department of Teacher Education. 82 pp. Education in Finland is progressing toward a more inclusive direction, and thus the division between special and general education is disappearing. Today, almost all of the deaf and hard of hearing children start school mainstreamed in public school. In Finland, the experiences of those hard of hearing, deaf and CI-users who have been mainstreamed in general education has been studied very little. The study examines experiences and ideas of integration through the experiences of mainstreamed deaf and hard of hearing people. The development of identity is examined on the basis of the experiences of five hard of hearing, one deaf and one CI-user. The interviewees are of adult age, and they are able to reflect their experiences in general education and integration comprehensively. The subject was examined through phenomenological approach. The study showed that the overall teaching experience has been positive. The integration has been successful mainly with the help of devices and support arranged to school. Studying in general education has occasionally been hard and tiring due to reduced or lack of hearing. Those mainstreamed in general education have felt being alone with their hearing disability, even though they had friends in school. Peer support and courses and camps organized by associations of Deaf and hard of hearing people have played a major role in the build-up of identity and self-image of those mainstreamed in general education. On the basis of results it is important to set up peer support meetings during school hours to those deaf and hard of hearing children who has been mainstreamed in general education, and they have to have education with Finnish or if necessary with Finnish-Swedish sign language as their mother tongue or as a foreign language. The acquisition and mastering of a signed language supports a strong and clear development of identity and a sense of belonging to signers' community among mainstreamed deaf and hard of hearing.
first_indexed 2023-03-22T09:58:52Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Sivunen, Nina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-08-21T09:05:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-08-21T09:05:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1277989", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42003", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sivunen, Nina 2013. Huonokuuloisten, kuuron ja SI-k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n kokemuksia yleisopetuksesta ja identiteettiprosessista. Kasvatustieteen Pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 82 s.\n\nMaamme opetus on kehittym\u00e4ss\u00e4 inklusiivisempaan suuntaan ja t\u00e4ten pyrit\u00e4\u00e4n h\u00e4ivytt\u00e4m\u00e4\u00e4n erityisopetuksen ja yleisopetuksen jakoa. Nyky\u00e4\u00e4n melkein kaikki kuurot ja huonokuuloiset lapset aloittavat koulunk\u00e4yntins\u00e4 integroituneena l\u00e4hikouluun. Suomessa integroituneiden huonokuuloisten, kuurojen ja SI-k\u00e4ytt\u00e4jien kokemuksia yleisopetuksesta on kuitenkin tutkittu hyvin v\u00e4h\u00e4n.\nTutkimuksessa tarkastellaan integroitujen kuulovammaisten kokemuksia ja ajatuksia integraatiosta. Identiteetin kehittymist\u00e4 tarkastellaan viiden huonokuuloisen, yhden kuuron ja yhden SI-k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n kokemusten pohjalta. Haastateltavat ovat aikuisi\u00e4ss\u00e4 ja he pystyv\u00e4t kokemustensa pohjalta monipuolisesti pohtimaan kokemuksiaan yleisopetuksesta ja siihen integroitumisesta. Aihetta tutkittiin fenomenologisella l\u00e4hestymistavalla.\nTutkimuksessa osoittautui, ett\u00e4 kokemukset yleisopetuksesta ovat olleet my\u00f6nteisi\u00e4. Integraatio on onnistunut p\u00e4\u00e4osin hyvin apuv\u00e4lineiden ja kouluun j\u00e4rjestetyn tuen avulla. Opiskelu yleisopetuksessa on ollut v\u00e4lill\u00e4 raskasta ja v\u00e4sytt\u00e4v\u00e4\u00e4 alentuneen tai puuttuvan kuulon takia. Yleisopetukseen integroituneet ovat kokeneet olevansa yksin oman kuulovammansa kanssa, vaikka heill\u00e4 oli kavereita koulussa. Vertaistuella ja kuulovammaj\u00e4rjest\u00f6jen j\u00e4rjest\u00e4mill\u00e4 kursseilla ja leireill\u00e4 on ollut suuri merkitys yleisopetukseen integroitujen identiteetin ja min\u00e4kuvan rakentumiselle. \nTutkimustulosten pohjalta yleisopetukseen integroiduille kuuroille ja huonokuuloisille lapsille on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 j\u00e4rjest\u00e4\u00e4 vertaistukitapaamisia kouluaikana ja heid\u00e4n on saatava suomalaisen tai tarpeen mukaan suomenruotsalaisen viittomakielen opetusta joko \u00e4idinkielen\u00e4 tai vieraana kielen\u00e4. Viitotun kielen omaksuminen ja hallinta tukee integroitujen kuurojen ja huonokuuloisten vahvaa ja selke\u00e4\u00e4 identiteetin kehityst\u00e4 ja tunnetta viittomakielisten yhteis\u00f6\u00f6n kuulumisesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sivunen, Nina 2013. Huonokuuloisten, kuuron ja SI-k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n kokemuksia yleisopetuksesta ja identiteettiprosessista. Master's Thesis. Faculty of Education. University of Jyv\u00e4skyl\u00e4. Department of Teacher Education. 82 pp.\n\nEducation in Finland is progressing toward a more inclusive direction, and thus the division between special and general education is disappearing. Today, almost all of the deaf and hard of hearing children start school mainstreamed in public school. In Finland, the experiences of those hard of hearing, deaf and CI-users who have been mainstreamed in general education has been studied very little.\n\tThe study examines experiences and ideas of integration through the experiences of mainstreamed deaf and hard of hearing people. The development of identity is examined on the basis of the experiences of five hard of hearing, one deaf and one CI-user. The interviewees are of adult age, and they are able to reflect their experiences in general education and integration comprehensively. The subject was examined through phenomenological approach.\n\tThe study showed that the overall teaching experience has been positive. The integration has been successful mainly with the help of devices and support arranged to school. Studying in general education has occasionally been hard and tiring due to reduced or lack of hearing. Those mainstreamed in general education have felt being alone with their hearing disability, even though they had friends in school. Peer support and courses and camps organized by associations of Deaf and hard of hearing people have played a major role in the build-up of identity and self-image of those mainstreamed in general education.\n\tOn the basis of results it is important to set up peer support meetings during school hours to those deaf and hard of hearing children who has been mainstreamed in general education, and they have to have education with Finnish or if necessary with Finnish-Swedish sign language as their mother tongue or as a foreign language. The acquisition and mastering of a signed language supports a strong and clear development of identity and a sense of belonging to signers' community among mainstreamed deaf and hard of hearing.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Nina Sivunen (nijosivu) on 2013-08-21 09:05:12.353464. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-08-21T09:05:12Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201308212177.pdf: 608320 bytes, checksum: 372969c7bb2c4e379d453498a8646add (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-08-21T09:05:12Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201308212177.pdf: 608320 bytes, checksum: 372969c7bb2c4e379d453498a8646add (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Integraatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokemus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuulovammainen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yleisopetus ja suomalainen viittomakieli.", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Huonokuuloisten, kuuron ja SI-k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n kokemuksia yleisopetuksesta ja identiteettiprosessista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201308212177", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-08-21T09:05:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "integraatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuulovammaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuurot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "huonokuuloisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yleisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomalainen viittomakieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_42003
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:13Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bf21db0d-3918-4e69-891a-a67f91bb0e4d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201308212177.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sivunen, Nina Huonokuuloisten, kuuron ja SI-käyttäjän kokemuksia yleisopetuksesta ja identiteettiprosessista Integraatio kokemus kuulovammainen identiteetti yleisopetus ja suomalainen viittomakieli. Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kokemukset integraatio kuulovammaiset kuurot huonokuuloisuus kielellinen identiteetti yleisopetus suomalainen viittomakieli
title Huonokuuloisten, kuuron ja SI-käyttäjän kokemuksia yleisopetuksesta ja identiteettiprosessista
title_full Huonokuuloisten, kuuron ja SI-käyttäjän kokemuksia yleisopetuksesta ja identiteettiprosessista
title_fullStr Huonokuuloisten, kuuron ja SI-käyttäjän kokemuksia yleisopetuksesta ja identiteettiprosessista Huonokuuloisten, kuuron ja SI-käyttäjän kokemuksia yleisopetuksesta ja identiteettiprosessista
title_full_unstemmed Huonokuuloisten, kuuron ja SI-käyttäjän kokemuksia yleisopetuksesta ja identiteettiprosessista Huonokuuloisten, kuuron ja SI-käyttäjän kokemuksia yleisopetuksesta ja identiteettiprosessista
title_short Huonokuuloisten, kuuron ja SI-käyttäjän kokemuksia yleisopetuksesta ja identiteettiprosessista
title_sort huonokuuloisten kuuron ja si käyttäjän kokemuksia yleisopetuksesta ja identiteettiprosessista
title_txtP Huonokuuloisten, kuuron ja SI-käyttäjän kokemuksia yleisopetuksesta ja identiteettiprosessista
topic Integraatio kokemus kuulovammainen identiteetti yleisopetus ja suomalainen viittomakieli. Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kokemukset integraatio kuulovammaiset kuurot huonokuuloisuus kielellinen identiteetti yleisopetus suomalainen viittomakieli
topic_facet 103 Integraatio Luokanopettajakoulutus Teacher Education huonokuuloisuus identiteetti integraatio kielellinen identiteetti kokemukset kokemus kuulovammainen kuulovammaiset kuurot suomalainen viittomakieli yleisopetus yleisopetus ja suomalainen viittomakieli.
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42003 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201308212177
work_keys_str_mv AT sivunennina huonokuuloistenkuuronjasikäyttäjänkokemuksiayleisopetuksestajaidentiteettiprosessist