Lukioikäisten fyysinen aktiivisuus terveyttä edistävästä näkökulmasta

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää eteläsuomalaisen lukion fyysisen aktiivisuuden määrää terveyttä edistävästä näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin varsinaisen koulutyön ulkopuolella tapahtuvaa vapaa-ajan fyysistä aktiivisuutta. Tarkempana tutkimuksen kohteina oli kevyesti toteutettava arki...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Liski, Riina
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41971
_version_ 1826225706663673856
author Liski, Riina
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Liski, Riina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Liski, Riina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Liski, Riina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää eteläsuomalaisen lukion fyysisen aktiivisuuden määrää terveyttä edistävästä näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin varsinaisen koulutyön ulkopuolella tapahtuvaa vapaa-ajan fyysistä aktiivisuutta. Tarkempana tutkimuksen kohteina oli kevyesti toteutettava arki-, hyöty-, ja koulumatkaliikunta sekä rasittavampi kestävyys-, lihaskunto- ja liikehallintaliikuntaan käytetty aika ja useus. Tutkimuksessa selvitetään onko eri liikuntamuotojen harrastamisen välillä eroa iän tai sukupuolen mukaan. Tuloksissa selvitetään kuinka suuri osa nuorista harrastaa terveyden kannalta riittävästi liikuntaa. Lisäksi pyritään selvittämään niitä motivaatiotekijöitä, jotka vaikuttavat oppilaan säännöllisen liikunnan harrastamiseen. Tutkimuksen kohteina olivat yhden helsinkiläisen lukion oppilaat (n=170). Fyysistä aktiivisuutta kysyttiin retrospektiivisin menetelmin, ”palauttamalla mieleen normaalia aktiivisuutta kuvaava viikko”. Tutkimuksessa huomioitiin fyysisen aktiivisuuden teho, intensiteetti ja siihen kulutettu aika. Mittari oli rakennettu liikuntapiirakan pohjalle. Opiskelijat vastasivat siihen varattuun tilaan kestävyysliikuntaan, lihaskunto- ja liikehallintaliikuntaan sekä arki-, hyöty- ja työmatkaliikuntaan käyttämänsä ajan ja useuden yhteensä tunteina ja minuutteina viikossa. Eri osa-alueiden vieressä oli esimerkkejä liikuntalajeista, jotka kuuluivat tiettyä osa-aluetta kuvaaviin harjoitusmuotoihin. Lisäksi liikuntamotivaatiota tutkittiin kirjallisten avovastauksien avulla. Tyttöjen ja poikien tuloksia vertailtiin ristiintaulukoinnin, X2 -testin ja Pearsonin tulomomentti -kertoimen avulla. Aineiston tilastollisessa analysoinnissa käytettiin t-testiä tutkimaan sukupuolten välisiä eroja liikuntamuotojen harrastamisessa. Korrelaatioiden avulla tutkittiin eri liikuntamuotojen harrastamisen yhteyttä toisiinsa. Kirjallinen aineisto teemoitettiin, tyypiteltiin, eriteltiin sekä analysoitiin määrällisen tekstianalyysin avulla. Tutkimuksen tärkein löydös oli, että terveyttä edistävän liikunnan kestävyys-, lihaskunto- ja arkiliikunnan suosituksen täyttäviä nuoria oli vain 8 % (n=13) koko tutkimusjoukosta (n=170). Heistä tyttöjä ja poikia oli saman verran. Tutkimustuloksissa ilmeni myös, että vain kolmannes lukiolaisista (27 %) ei liiku lainkaan kestävyysliikuntaa vapaa-ajallaan. Tutkimuksen mukaan tytöistä 31 % oli passiivisia kun pojista passiivisia oli 18 % kestävyysliikunnan harrastajia. Myös lihaskunto- ja liikehallintaliikunnan suosituksen täyttäneitä opiskelijoita oli vain noin 38 %, joka on 3 kertaa viikossa. Arki-, hyöty-, ja koulumatkallaan aktiivisia opiskelijoita oli 40 % neljästä seitsemään tuntiin ja useampana päivänä viikossa. Yllättävän moni oli (11 %) hyvin passiivinen myös arkiliikunnan määrässä, eikä liikkunut viikossa tuntia enempää kevyttä arkiliikuntaa. Tyttöjen ja poikien välillä oli hieman eroja fyysisen aktiivisuuden harrastamisessa, mutta erot eivät olleet tilastollisesti merkitseviä. Yleisin liikuntamotivaatiota selittävä syy oli itsestään, kunnostaan ja terveydestään huolehtiminen sekä ulkonäölliset motiivit. Fyysisesti passiivisilla yleisin syy liikkumattomuuteen oli opiskelukiireet, -paineet sekä –stressi. Eräs yleinen syy oli itselle sopivan liikuntalajin puuttuminen. Tulosten perusteella olisi ensisijaisen tärkeää saada ohjausta ja tukea liikkumiseen sekä lisätä mahdollisuuksia eri lajikokeiluihin, sillä halua liikkumiseen saattaisi olla, kunhan oma liikuntamuoto löytyisi.
first_indexed 2023-03-22T10:00:21Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Liski, Riina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-08-14T10:32:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-08-14T10:32:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1274795", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41971", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 etel\u00e4suomalaisen lukion fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 terveytt\u00e4 edist\u00e4v\u00e4st\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin varsinaisen kouluty\u00f6n ulkopuolella tapahtuvaa vapaa-ajan fyysist\u00e4 aktiivisuutta. Tarkempana tutkimuksen kohteina oli kevyesti toteutettava arki-, hy\u00f6ty-, ja koulumatkaliikunta sek\u00e4 rasittavampi kest\u00e4vyys-, lihaskunto- ja liikehallintaliikuntaan k\u00e4ytetty aika ja useus. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n onko eri liikuntamuotojen harrastamisen v\u00e4lill\u00e4 eroa i\u00e4n tai sukupuolen mukaan. Tuloksissa selvitet\u00e4\u00e4n kuinka suuri osa nuorista harrastaa terveyden kannalta riitt\u00e4v\u00e4sti liikuntaa. Lis\u00e4ksi pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n niit\u00e4 motivaatiotekij\u00f6it\u00e4, jotka vaikuttavat oppilaan s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisen liikunnan harrastamiseen.\nTutkimuksen kohteina olivat yhden helsinkil\u00e4isen lukion oppilaat (n=170). Fyysist\u00e4 aktiivisuutta kysyttiin retrospektiivisin menetelmin, \u201dpalauttamalla mieleen normaalia aktiivisuutta kuvaava viikko\u201d. Tutkimuksessa huomioitiin fyysisen aktiivisuuden teho, intensiteetti ja siihen kulutettu aika. Mittari oli rakennettu liikuntapiirakan pohjalle. Opiskelijat vastasivat siihen varattuun tilaan kest\u00e4vyysliikuntaan, lihaskunto- ja liikehallintaliikuntaan sek\u00e4 arki-, hy\u00f6ty- ja ty\u00f6matkaliikuntaan k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ns\u00e4 ajan ja useuden yhteens\u00e4 tunteina ja minuutteina viikossa. Eri osa-alueiden vieress\u00e4 oli esimerkkej\u00e4 liikuntalajeista, jotka kuuluivat tietty\u00e4 osa-aluetta kuvaaviin harjoitusmuotoihin. Lis\u00e4ksi liikuntamotivaatiota tutkittiin kirjallisten avovastauksien avulla. Tytt\u00f6jen ja poikien tuloksia vertailtiin ristiintaulukoinnin, X2 -testin ja Pearsonin tulomomentti -kertoimen avulla. Aineiston tilastollisessa analysoinnissa k\u00e4ytettiin t-testi\u00e4 tutkimaan sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja liikuntamuotojen harrastamisessa. Korrelaatioiden avulla tutkittiin eri liikuntamuotojen harrastamisen yhteytt\u00e4 toisiinsa. Kirjallinen aineisto teemoitettiin, tyypiteltiin, eriteltiin sek\u00e4 analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen tekstianalyysin avulla.\nTutkimuksen t\u00e4rkein l\u00f6yd\u00f6s oli, ett\u00e4 terveytt\u00e4 edist\u00e4v\u00e4n liikunnan kest\u00e4vyys-, lihaskunto- ja arkiliikunnan suosituksen t\u00e4ytt\u00e4vi\u00e4 nuoria oli vain 8 % (n=13) koko tutkimusjoukosta (n=170). Heist\u00e4 tytt\u00f6j\u00e4 ja poikia oli saman verran. Tutkimustuloksissa ilmeni my\u00f6s, ett\u00e4 vain kolmannes lukiolaisista (27 %) ei liiku lainkaan kest\u00e4vyysliikuntaa vapaa-ajallaan. Tutkimuksen mukaan tyt\u00f6ist\u00e4 31 % oli passiivisia kun pojista passiivisia oli 18 % kest\u00e4vyysliikunnan harrastajia. My\u00f6s lihaskunto- ja liikehallintaliikunnan suosituksen t\u00e4ytt\u00e4neit\u00e4 opiskelijoita oli vain noin 38 %, joka on 3 kertaa viikossa. Arki-, hy\u00f6ty-, ja koulumatkallaan aktiivisia opiskelijoita oli 40 % nelj\u00e4st\u00e4 seitsem\u00e4\u00e4n tuntiin ja useampana p\u00e4iv\u00e4n\u00e4 viikossa. Yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4n moni oli (11 %) hyvin passiivinen my\u00f6s arkiliikunnan m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4, eik\u00e4 liikkunut viikossa tuntia enemp\u00e4\u00e4 kevytt\u00e4 arkiliikuntaa. Tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4 oli hieman eroja fyysisen aktiivisuuden harrastamisessa, mutta erot eiv\u00e4t olleet tilastollisesti merkitsevi\u00e4. Yleisin liikuntamotivaatiota selitt\u00e4v\u00e4 syy oli itsest\u00e4\u00e4n, kunnostaan ja terveydest\u00e4\u00e4n huolehtiminen sek\u00e4 ulkon\u00e4\u00f6lliset motiivit. Fyysisesti passiivisilla yleisin syy liikkumattomuuteen oli opiskelukiireet, -paineet sek\u00e4 \u2013stressi. Er\u00e4s yleinen syy oli itselle sopivan liikuntalajin puuttuminen. Tulosten perusteella olisi ensisijaisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 saada ohjausta ja tukea liikkumiseen sek\u00e4 lis\u00e4t\u00e4 mahdollisuuksia eri lajikokeiluihin, sill\u00e4 halua liikkumiseen saattaisi olla, kunhan oma liikuntamuoto l\u00f6ytyisi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2013-08-14 10:32:44.570186. Form: Admin-lomake Pro gradu -t\u00f6ille (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-pro-gradu-toille). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-08-14T10:32:44Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201308142154.pdf: 761135 bytes, checksum: 10b165d47dc95b966233e59c913a730b (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-08-14T10:32:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201308142154.pdf: 761135 bytes, checksum: 10b165d47dc95b966233e59c913a730b (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukioik\u00e4iset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuoret", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "terveytt\u00e4 edist\u00e4v\u00e4 liikunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukioik\u00e4isten fyysinen aktiivisuus terveytt\u00e4 edist\u00e4v\u00e4st\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201308142154", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-08-14T10:32:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveysliikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveyden edist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41971
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:58Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Liski, Riina Lukioikäisten fyysinen aktiivisuus terveyttä edistävästä näkökulmasta lukioikäiset nuoret fyysinen aktiivisuus terveyttä edistävä liikunta motivaatio Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 lukiolaiset terveysliikunta liikunta terveyden edistäminen
title Lukioikäisten fyysinen aktiivisuus terveyttä edistävästä näkökulmasta
title_full Lukioikäisten fyysinen aktiivisuus terveyttä edistävästä näkökulmasta
title_fullStr Lukioikäisten fyysinen aktiivisuus terveyttä edistävästä näkökulmasta Lukioikäisten fyysinen aktiivisuus terveyttä edistävästä näkökulmasta
title_full_unstemmed Lukioikäisten fyysinen aktiivisuus terveyttä edistävästä näkökulmasta Lukioikäisten fyysinen aktiivisuus terveyttä edistävästä näkökulmasta
title_short Lukioikäisten fyysinen aktiivisuus terveyttä edistävästä näkökulmasta
title_sort lukioikäisten fyysinen aktiivisuus terveyttä edistävästä näkökulmasta
title_txtP Lukioikäisten fyysinen aktiivisuus terveyttä edistävästä näkökulmasta
topic lukioikäiset nuoret fyysinen aktiivisuus terveyttä edistävä liikunta motivaatio Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 lukiolaiset terveysliikunta liikunta terveyden edistäminen
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus liikunta lukioikäiset lukiolaiset motivaatio nuoret terveyden edistäminen terveysliikunta terveyttä edistävä liikunta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41971 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201308142154
work_keys_str_mv AT liskiriina lukioikäistenfyysinenaktiivisuusterveyttäedistävästänäkökulmasta