Complete vocal technique laulunopetuksen välineenä

Tutkin kandidaatintutkielmassani laulutekniikkaa nimeltään Complete vocal technique. Tarkoitukseni on selvittää millaisia mahdollisuuksia, ja mahdollisia rajoituksia, se tuo nykypäivän laulunopetukseen, sekä sitä mitkä ovat sen erot ja yhtäläisyydet muihin laulutekniikoihin verrattuna. Complete voca...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lind, Henna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41950
Description
Summary:Tutkin kandidaatintutkielmassani laulutekniikkaa nimeltään Complete vocal technique. Tarkoitukseni on selvittää millaisia mahdollisuuksia, ja mahdollisia rajoituksia, se tuo nykypäivän laulunopetukseen, sekä sitä mitkä ovat sen erot ja yhtäläisyydet muihin laulutekniikoihin verrattuna. Complete vocal technique on koko ajan yleistyvä laulutekniikka ja laulunopetusmetodi ja siitä syystä mielestäni tärkeä tutkittava aihe. Kandidaatintutkielmani alussa kerron tiivistetysti Complete vocal techniquen perusajatuksia. Tämän jälkeen siirryn vertailuosioon, jossa otan tarkasteluun pop/jazz-laulutekniikan sekä klassisen laulutekniikan yleisimpiä lauluteknisiä ajatuksia. Lisäksi tarkastelen myös vanhoja laulunoppaita, joista osa on lähes sadan vuoden takaisia. Ne osoittautuivat erityisen kiinnostaviksi lähteiksi. Huomasin Complete vocal techniquen olevan hyvin monipuolinen laulunopetusmetodi. Se pitää sisällään paljon vanhaa, jo kauan olemassa ollutta tietoa laulutekniikoista, mutta myös jotain uutta. Lisäksi vanha tieto on päivitetty nykypäivään sopivaksi. Aion jatkaa aiheeni tutkimista myös tulevaisuudessa. Silloin aion ottaa mukaan myös musiikinopettajanäkökulman ja siis tutkia voisiko Complete vocal techniquea hyödyntää myös koulujen laulunopetuksessa.