Yhteenveto: | Tämä tutkimus käsittelee opiskelijoiden tarjoaman pedagogisen tuen
mahdollisuuksia alakoulun opettajien tieto- ja viestintäteknisten valmiuksien kehittämisessä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan tieto- ja viestintätekniikan
asemaa peruskoulussa yleisellä tasolla ja tarkemmin kieltenopetuksen näkökulmasta.
Näin pyritään rakentamaan kokonaiskuvaa siitä miksi tieto- ja viestintätekniikan
pedagogista tukea tulisi hyödyntää perusopetuksen osana. Lähtökohtaisesti tietoja
viestintätekniikkaa hyödynnetään perusopetuksessa olemassa oleviin mahdollisuuksiin
nähden melko vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa syitä
tieto- ja viestintätekniikan vähäiselle käytölle ja etsiä keinoja lisätä tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäyttöä perusopetuksessa kouluilla jo olevien resurssien puitteissa.
Tutkimuksen toteutukseen käytettiin laadullisen tutkimuksen tutkimusotteista
tapaustutkimusta ja toimintatutkimusta. Aineiston keruumetodeiksi valittiin haastattelut
ja kyselyt sekä havainnointi. Tutkimus toteutettiin kolmen kuukauden mittaisen
ajan jakson aikana vuosina 2010 ja 2011. Tutkimukseen osallistui kaksi luokanopettajaa
sekä kaksi opettajaopiskelijaa.
This study examines the possibilities of using student provided
pedagogic support in enhancing teachers’ readiness to use information and communications
technology in their teaching. In the theory section of this study, information
and communications technology is studied on a general level as a part of
elementary education and in more detail from the perspective of language teaching.
The theory section is used to establish understanding of why information and communications
technology should be used as a part of elementary education. Information
and communications technology is used relatively infrequently in elementary
education, when considering the possibilities available to teachers. Therefore, the
purpose of this study is to identify the reasons for the limited use of information
and communications technology, and to find ways to increase the use of already
existing technological resources in elementary education.
This study is a qualitative study and the research approaches used in this study
are case study and action research. The data for this study was collected by interviews,
semi-structured questionnaires, and research journals. The study was conducted
over a three-month period during 2010 and 2011. Two students and two primary
school teachers participated in this study.
|