Sykemittari-interventio yhdeksännen luokan tyttöjen liikuntatunneilla

Tutkimuksen määrällisessä osassa oli tarkoituksena selvittää 9. luokan tyttöryhmän (n=18) itsearvioitua fyysistä aktiivisuutta sekä sykemittari-intervention vaikutusta koehenkilöiden koululiikuntakokemuksiin, fyysisen aktiivisuuden arvostuksiin ja intentioihin. Lisäksi tutkittiin millä intensiteetil...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Rautakoski, Satu
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41937
_version_ 1828193125408964608
author Rautakoski, Satu
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rautakoski, Satu Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rautakoski, Satu Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rautakoski, Satu
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen määrällisessä osassa oli tarkoituksena selvittää 9. luokan tyttöryhmän (n=18) itsearvioitua fyysistä aktiivisuutta sekä sykemittari-intervention vaikutusta koehenkilöiden koululiikuntakokemuksiin, fyysisen aktiivisuuden arvostuksiin ja intentioihin. Lisäksi tutkittiin millä intensiteetillä tytöt liikkuvat liikuntatunneilla ja millainen on heidän aerobinen kuntonsa sykemittarilla mitattuna. Tutkimuksessa selvitettiin myös itsearvioidun fyysisen aktiivisuuden yhteyksiä edellä mainittuihin tekijöihin. Laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli syventää tutkimuksen tuloksia oppilaiden kokemuksilla sykemittareiden käytöstä. Tutkimuksen toteuttaminen oli osa Sotkamon Liikkumisesta Kansalaistaito – hanketta, joka kannustaa oppilaita liikkumaan ja kehittelee vaihtoehtoja liikunnan lisäämiseksi. Tutkimus oli luonteeltaan toimintatutkimus, jossa käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimus toteutettiin kaksiosaisena kyselynä keväällä 2011. Kyselyssä käytettiin pääosin aikaisemmissa tutkimuksissa toimiviksi havaittuja mittareita. Määrällisissä analyyseissa tarkasteltiin muuttujien frekvenssejä ja keskiarvoja. Mittauskertojen ja fyysisen aktiivisuuden välisiä eroja ja niiden merkitsevyyttä tutkittiin pienten aineistojen t-testeillä. Määrällisten tutkimustulosten mukaan liikuntasuositusten mukaisen fyysisen aktiivisuuden, eli liikuntaa vähintään tunti päivässä, saavutti vain yksi oppilas. Oppilaista 8 liikkui aktiivisesti, vähintään 4 kertaa tunnin viikossa. Oppilaiden koululiikuntakokemukset olivat myönteiset ja nousivat intervention vaikutuksesta. Samoin liikuntaintentiot 1, 5 ja 10 vuoden päähän olivat jo alkujaan hyvät ja nousivat intervention jälkeen. Oppilaat arvostavat liikuntaa ja arvostukset nousivat intervention jälkeen. Tulokset osoittivat myös, että fyysisesti aktiivisten oppilaiden vastaukset olivat lähes kaikissa mitatuissa muuttujissa tilastollisesti merkitsevästi korkeammat verrattuna kohtuullisesti liikkuviin oppilaisiin. Oppilaiden liikuntatunnin aikaista fyysistä aktiivisuutta analysoitiin tuntien keskisykkeiden avulla. Tytöt liikkuivat tunneilla koululiikunnan tavoi-tesykealueella, joka on 120–170 lyöntiä minuutissa. Sykemittarilla mitattu oppilaiden aerobinen kunto oli keskimääräinen ja parani intervention aikana. Laadullisten tutkimustulosten mukaan toteutunut sykemittari-interventio oli oppilaiden mielestä myönteinen kokemus ja soveltuu hyvin peruskoulun liikuntatunneille. Oppilaat oppivat intervention aikana käyttämään sykemittareita. Sykemittarin käyttö auttoi oikealla tehoalueella harjoitteluun sekä motivoi liikkumaan. Sykemittareiden käyttö liikuntatunneilla tiivisti myös oppilaiden yhteenkuuluvuuden tunnetta, heidän auttaessaan toisiaan mittareiden käytössä. Tuloksista voidaan tehdä johtopäätös, että sykemittari-interventio onnistui tavoitteessaan lisätä motivaatiota fyysistä aktiivisuutta kohtaan ja sykemittareiden käyttöä kannattaa opettaa koululiikunnassa. Liikuntatunneilla opettajan kannattaa erityisesti kohdistaa huomio vähän liikkuviin oppilaisiin, ja motivoida heitä fyysiseen aktiivisuuteen sekä omaksumaan liikunnallinen elämäntapa.
first_indexed 2023-03-22T09:59:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Rautakoski, Satu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-08-07T10:45:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-08-07T10:45:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1277605", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41937", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4llisess\u00e4 osassa oli tarkoituksena selvitt\u00e4\u00e4 9. luokan tytt\u00f6ryhm\u00e4n (n=18) itsearvioitua fyysist\u00e4 aktiivisuutta sek\u00e4 sykemittari-intervention vaikutusta koehenkil\u00f6iden koululiikuntakokemuksiin, fyysisen aktiivisuuden arvostuksiin ja intentioihin. Lis\u00e4ksi tutkittiin mill\u00e4 intensiteetill\u00e4 tyt\u00f6t liikkuvat liikuntatunneilla ja millainen on heid\u00e4n aerobinen kuntonsa sykemittarilla mitattuna. Tutkimuksessa selvitettiin my\u00f6s itsearvioidun fyysisen aktiivisuuden yhteyksi\u00e4 edell\u00e4 mainittuihin tekij\u00f6ihin. Laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli syvent\u00e4\u00e4 tutkimuksen tuloksia oppilaiden kokemuksilla sykemittareiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Tutkimuksen toteuttaminen oli osa Sotkamon Liikkumisesta Kansalaistaito \u2013 hanketta, joka kannustaa oppilaita liikkumaan ja kehittelee vaihtoehtoja liikunnan lis\u00e4\u00e4miseksi.\n\nTutkimus oli luonteeltaan toimintatutkimus, jossa k\u00e4ytettiin sek\u00e4 kvantitatiivisia ett\u00e4 kvalitatiivisia tutkimusmenetelmi\u00e4. Tutkimus toteutettiin kaksiosaisena kyselyn\u00e4 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2011. Kyselyss\u00e4 k\u00e4ytettiin p\u00e4\u00e4osin aikaisemmissa tutkimuksissa toimiviksi havaittuja mittareita. M\u00e4\u00e4r\u00e4llisiss\u00e4 analyyseissa tarkasteltiin muuttujien frekvenssej\u00e4 ja keskiarvoja. Mittauskertojen ja fyysisen aktiivisuuden v\u00e4lisi\u00e4 eroja ja niiden merkitsevyytt\u00e4 tutkittiin pienten aineistojen t-testeill\u00e4. \n\nM\u00e4\u00e4r\u00e4llisten tutkimustulosten mukaan liikuntasuositusten mukaisen fyysisen aktiivisuuden, eli liikuntaa v\u00e4hint\u00e4\u00e4n tunti p\u00e4iv\u00e4ss\u00e4, saavutti vain yksi oppilas. Oppilaista 8 liikkui aktiivisesti, v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 4 kertaa tunnin viikossa. Oppilaiden koululiikuntakokemukset olivat my\u00f6nteiset ja nousivat intervention vaikutuksesta. Samoin liikuntaintentiot 1, 5 ja 10 vuoden p\u00e4\u00e4h\u00e4n olivat jo alkujaan hyv\u00e4t ja nousivat intervention j\u00e4lkeen. Oppilaat arvostavat liikuntaa ja arvostukset nousivat intervention j\u00e4lkeen. Tulokset osoittivat my\u00f6s, ett\u00e4 fyysisesti aktiivisten oppilaiden vastaukset olivat l\u00e4hes kaikissa mitatuissa muuttujissa tilastollisesti merkitsev\u00e4sti korkeammat verrattuna kohtuullisesti liikkuviin oppilaisiin. Oppilaiden liikuntatunnin aikaista fyysist\u00e4 aktiivisuutta analysoitiin tuntien keskisykkeiden avulla. Tyt\u00f6t liikkuivat tunneilla koululiikunnan tavoi-tesykealueella, joka on 120\u2013170 ly\u00f6nti\u00e4 minuutissa. Sykemittarilla mitattu oppilaiden aerobinen kunto oli keskim\u00e4\u00e4r\u00e4inen ja parani intervention aikana. \n\nLaadullisten tutkimustulosten mukaan toteutunut sykemittari-interventio oli oppilaiden mielest\u00e4 my\u00f6nteinen kokemus ja soveltuu hyvin peruskoulun liikuntatunneille. Oppilaat oppivat intervention aikana k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n sykemittareita. Sykemittarin k\u00e4ytt\u00f6 auttoi oikealla tehoalueella harjoitteluun sek\u00e4 motivoi liikkumaan. Sykemittareiden k\u00e4ytt\u00f6 liikuntatunneilla tiivisti my\u00f6s oppilaiden yhteenkuuluvuuden tunnetta, heid\u00e4n auttaessaan toisiaan mittareiden k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Tuloksista voidaan tehd\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s, ett\u00e4 sykemittari-interventio onnistui tavoitteessaan lis\u00e4t\u00e4 motivaatiota fyysist\u00e4 aktiivisuutta kohtaan ja sykemittareiden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 kannattaa opettaa koululiikunnassa. Liikuntatunneilla opettajan kannattaa erityisesti kohdistaa huomio v\u00e4h\u00e4n liikkuviin oppilaisiin, ja motivoida heit\u00e4 fyysiseen aktiivisuuteen sek\u00e4 omaksumaan liikunnallinen el\u00e4m\u00e4ntapa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Satu Rautakoski (sasuraut) on 2013-08-07 10:45:05.412865. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-08-07T10:45:05Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201308072123.pdf: 742472 bytes, checksum: cd733d55aba3e8ea6f509c65c6570d98 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-08-07T10:45:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201308072123.pdf: 742472 bytes, checksum: cd733d55aba3e8ea6f509c65c6570d98 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sykemittari", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koululiikunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "odotusarvoteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "intentio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sykemittari-interventio yhdeks\u00e4nnen luokan tytt\u00f6jen liikuntatunneilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201308072123", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-08-07T10:45:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sykemittarit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "odotusarvoteoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "intentio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41937
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:57Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/38dca44e-324b-4e89-b1d9-00b4fb0e71f1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201308072123.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rautakoski, Satu Sykemittari-interventio yhdeksännen luokan tyttöjen liikuntatunneilla fyysinen aktiivisuus sykemittari koululiikunta odotusarvoteoria intentio Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sykemittarit
title Sykemittari-interventio yhdeksännen luokan tyttöjen liikuntatunneilla
title_full Sykemittari-interventio yhdeksännen luokan tyttöjen liikuntatunneilla
title_fullStr Sykemittari-interventio yhdeksännen luokan tyttöjen liikuntatunneilla Sykemittari-interventio yhdeksännen luokan tyttöjen liikuntatunneilla
title_full_unstemmed Sykemittari-interventio yhdeksännen luokan tyttöjen liikuntatunneilla Sykemittari-interventio yhdeksännen luokan tyttöjen liikuntatunneilla
title_short Sykemittari-interventio yhdeksännen luokan tyttöjen liikuntatunneilla
title_sort sykemittari interventio yhdeksännen luokan tyttöjen liikuntatunneilla
title_txtP Sykemittari-interventio yhdeksännen luokan tyttöjen liikuntatunneilla
topic fyysinen aktiivisuus sykemittari koululiikunta odotusarvoteoria intentio Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 sykemittarit
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus intentio koululiikunta odotusarvoteoria sykemittari sykemittarit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41937 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201308072123
work_keys_str_mv AT rautakoskisatu sykemittariinterventioyhdeksännenluokantyttöjenliikuntatunneilla