Koulusta vankilaan ja vankilasta rikoksettomaan elämään entisten vankien kokemuksia luottamuksen rakentumisesta

Tutkimuksen päätehtävänä on kuvailla entisten vankien, nykyisten vertaistukihenkilöi-den vankilakokemuksia ja rikoksettomaan elämään siirtymistä luottamussuhteiden nä-kökulmasta. Tutkimuksessa tarkastellaan myös haastateltujen koulukokemuksia koulu-kiinnittymisteorian (engagement theory) viitekehyks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jalonen-Alava, Mirkka
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Faculty of Education, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Kasvatustieteiden laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41936
_version_ 1826225744573890560
author Jalonen-Alava, Mirkka
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Social Sciences Faculty of Education Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Kasvatustieteiden laitos Department of Social Sciences and Philosophy Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jalonen-Alava, Mirkka Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Social Sciences Faculty of Education Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Kasvatustieteiden laitos Department of Social Sciences and Philosophy Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jalonen-Alava, Mirkka Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Social Sciences Faculty of Education Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Kasvatustieteiden laitos Department of Social Sciences and Philosophy Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jalonen-Alava, Mirkka
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen päätehtävänä on kuvailla entisten vankien, nykyisten vertaistukihenkilöi-den vankilakokemuksia ja rikoksettomaan elämään siirtymistä luottamussuhteiden nä-kökulmasta. Tutkimuksessa tarkastellaan myös haastateltujen koulukokemuksia koulu-kiinnittymisteorian (engagement theory) viitekehyksestä. Tavoitteena on tuoda esiin luottamuksen moniulotteista rakentumista entisten vankien eli sellaisten kohdalla, joihin ja joiden on vaikea luottaa tarkastellen luottamuksen vastavuoroisuutta ja korostaen heihin luottamisen sijaan heidän oman luottamisensa rakentumista. Tutkimuksessa tarkastellaan luottamuksen roolia yhteiskuntapoliittisesti ja erityispeda-gogisesti entisten vankien, vankilaolojen asiantuntijoiden, näkökulmasta. Tutkimuksen voidaan katsoa olevan olennainen osa yhteiskunnan osallisuus-, eriarvoistumis- ja syr-jäytymiskeskustelua. Luonteeltaan tutkimus on laadullinen, mikä mahdollistaa haastateltavien omien lähtö-kohtien esiintuomisen ja ilmiön tarkastelemisen yksilöllisistä lähtökohdista. Tutkimuk-seen on haastateltu kahdeksaa vertaistukiyhdistyksessä toimivaa entistä vankia, jotka kertovat elämäntarinansa lapsuudesta nykyhetkeen teemahaastattelun avulla. Haastatel-tavien elämäntarinoista muodostuu kokonaiskuva, joka ilmentää haastateltujen instituu-tio- ja näihin liittyviä ihmissuhdekokemuksia. Haastateltavien kertomuksissa painottuivat poikkeavan elämäntarinan piirteet runsaista epäonnistumisen kokemuksista vähäisiin onnistumisiin. Keskeisenä näkyi runsaaseen päihteiden käyttöön liittyneet negatiiviset kokemukset ja päihteettömyyteen pyrkimisen haasteet. Vasta itseluottamuksen ja -tuntemuksen kehityttyä, niin itse koetun, kuin itseen kohdistuneen luottamuksen muodot, pääsivät yleistymään. Tutkimuksen keskeisimpänä havaintona tuli esille entisten vankien tarve saada luotta-muksen muodossa ymmärrystä omille kokemuksilleen niin itsensä, yksittäisten ihmisten, instituutioiden kuin yhteiskunnankin tahoilta. Luottamus näyttäytyy mahdollisuuksien ja resurssien antamisena sekä aitoina kohtaamisina. Tämän ymmärryksen saavuttaminen toteutui haastateltavien kertomien kokemusten perusteella parhaiten vertaistuen ja vastuullisten tehtävien kautta vertaistukitoiminnassa, jolloin myös tarve ”tuottaa hyvää vastineeksi tuottamalleen pahalle” pääsi toteutumaan.
first_indexed 2023-03-22T09:59:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Jalonen-Alava, Mirkka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-08-07T07:17:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-08-07T07:17:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1277602", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41936", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen p\u00e4\u00e4teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on kuvailla entisten vankien, nykyisten vertaistukihenkil\u00f6i-den vankilakokemuksia ja rikoksettomaan el\u00e4m\u00e4\u00e4n siirtymist\u00e4 luottamussuhteiden n\u00e4-k\u00f6kulmasta. Tutkimuksessa tarkastellaan my\u00f6s haastateltujen koulukokemuksia koulu-kiinnittymisteorian (engagement theory) viitekehyksest\u00e4. Tavoitteena on tuoda esiin luottamuksen moniulotteista rakentumista entisten vankien eli sellaisten kohdalla, joihin ja joiden on vaikea luottaa tarkastellen luottamuksen vastavuoroisuutta ja korostaen heihin luottamisen sijaan heid\u00e4n oman luottamisensa rakentumista. \r\n\r\nTutkimuksessa tarkastellaan luottamuksen roolia yhteiskuntapoliittisesti ja erityispeda-gogisesti entisten vankien, vankilaolojen asiantuntijoiden, n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen voidaan katsoa olevan olennainen osa yhteiskunnan osallisuus-, eriarvoistumis- ja syr-j\u00e4ytymiskeskustelua. \r\n\r\nLuonteeltaan tutkimus on laadullinen, mik\u00e4 mahdollistaa haastateltavien omien l\u00e4ht\u00f6-kohtien esiintuomisen ja ilmi\u00f6n tarkastelemisen yksil\u00f6llisist\u00e4 l\u00e4ht\u00f6kohdista. Tutkimuk-seen on haastateltu kahdeksaa vertaistukiyhdistyksess\u00e4 toimivaa entist\u00e4 vankia, jotka kertovat el\u00e4m\u00e4ntarinansa lapsuudesta nykyhetkeen teemahaastattelun avulla. Haastatel-tavien el\u00e4m\u00e4ntarinoista muodostuu kokonaiskuva, joka ilment\u00e4\u00e4 haastateltujen instituu-tio- ja n\u00e4ihin liittyvi\u00e4 ihmissuhdekokemuksia.\r\n\r\nHaastateltavien kertomuksissa painottuivat poikkeavan el\u00e4m\u00e4ntarinan piirteet runsaista ep\u00e4onnistumisen kokemuksista v\u00e4h\u00e4isiin onnistumisiin. Keskeisen\u00e4 n\u00e4kyi runsaaseen p\u00e4ihteiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyneet negatiiviset kokemukset ja p\u00e4ihteett\u00f6myyteen pyrkimisen haasteet. Vasta itseluottamuksen ja -tuntemuksen kehitytty\u00e4, niin itse koetun, kuin itseen kohdistuneen luottamuksen muodot, p\u00e4\u00e4siv\u00e4t yleistym\u00e4\u00e4n.\r\n\r\nTutkimuksen keskeisimp\u00e4n\u00e4 havaintona tuli esille entisten vankien tarve saada luotta-muksen muodossa ymm\u00e4rryst\u00e4 omille kokemuksilleen niin itsens\u00e4, yksitt\u00e4isten ihmisten, instituutioiden kuin yhteiskunnankin tahoilta. Luottamus n\u00e4ytt\u00e4ytyy mahdollisuuksien ja resurssien antamisena sek\u00e4 aitoina kohtaamisina. T\u00e4m\u00e4n ymm\u00e4rryksen saavuttaminen toteutui haastateltavien kertomien kokemusten perusteella parhaiten vertaistuen ja vastuullisten teht\u00e4vien kautta vertaistukitoiminnassa, jolloin my\u00f6s tarve \u201dtuottaa hyv\u00e4\u00e4 vastineeksi tuottamalleen pahalle\u201d p\u00e4\u00e4si toteutumaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mirkka Jalonen-Alava (mieljalo) on 2013-08-07 07:17:44.554310. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-08-07T07:17:45Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201308072122.pdf: 827222 bytes, checksum: 4b1f294a64a2e7fb86e2aaf17e04eeff (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-08-07T07:17:45Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201308072122.pdf: 827222 bytes, checksum: 4b1f294a64a2e7fb86e2aaf17e04eeff (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulukiinnittyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulusta vankilaan ja vankilasta rikoksettomaan el\u00e4m\u00e4\u00e4n : entisten vankien kokemuksia luottamuksen rakentumisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Entisten vankien kokemuksia luottamuksen rakentumisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201308072122", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteiskuntapolitiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Policy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-08-07T07:17:45Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "209", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luottamus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vankilat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vangit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaistuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41936
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:23Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/563d4a05-9d0e-4a59-9947-f7543635b7c4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201308072122.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jalonen-Alava, Mirkka Koulusta vankilaan ja vankilasta rikoksettomaan elämään : entisten vankien kokemuksia luottamuksen rakentumisesta koulukiinnittyminen Yhteiskuntapolitiikka Erityispedagogiikka Social Policy Special Education 209 101 luottamus koulu vankilat vangit vertaistuki
title Koulusta vankilaan ja vankilasta rikoksettomaan elämään : entisten vankien kokemuksia luottamuksen rakentumisesta
title_alt Entisten vankien kokemuksia luottamuksen rakentumisesta
title_full Koulusta vankilaan ja vankilasta rikoksettomaan elämään : entisten vankien kokemuksia luottamuksen rakentumisesta
title_fullStr Koulusta vankilaan ja vankilasta rikoksettomaan elämään : entisten vankien kokemuksia luottamuksen rakentumisesta Koulusta vankilaan ja vankilasta rikoksettomaan elämään : entisten vankien kokemuksia luottamuksen rakentumisesta
title_full_unstemmed Koulusta vankilaan ja vankilasta rikoksettomaan elämään : entisten vankien kokemuksia luottamuksen rakentumisesta Koulusta vankilaan ja vankilasta rikoksettomaan elämään : entisten vankien kokemuksia luottamuksen rakentumisesta
title_short Koulusta vankilaan ja vankilasta rikoksettomaan elämään
title_sort koulusta vankilaan ja vankilasta rikoksettomaan elämään entisten vankien kokemuksia luottamuksen rakentumisesta
title_sub entisten vankien kokemuksia luottamuksen rakentumisesta
title_txtP Koulusta vankilaan ja vankilasta rikoksettomaan elämään : entisten vankien kokemuksia luottamuksen rakentumisesta
topic koulukiinnittyminen Yhteiskuntapolitiikka Erityispedagogiikka Social Policy Special Education 209 101 luottamus koulu vankilat vangit vertaistuki
topic_facet 101 209 Erityispedagogiikka Social Policy Special Education Yhteiskuntapolitiikka koulu koulukiinnittyminen luottamus vangit vankilat vertaistuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41936 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201308072122
work_keys_str_mv AT jalonenalavamirkka koulustavankilaanjavankilastarikoksettomaanelämäänentistenvankienkokemuksialu