Ystävyyssuhteiden ja lukutaidon väliset yhteydet kolmannella ja neljännellä luokalla

Tutkimuksessa tarkasteltiin vastavuoroisten ystävyyssuhteiden olemassaolon yhteyttä lasten tekniseen lukutaitoon ja luetun ymmärtämiseen kolmannella ja neljännellä luokalla. Lisäksi tutkittiin, olivatko ystävykset keskenään samankaltaisia lukutaidon suhteen ja lisääntyikö ystävysten keskinäinen sama...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pohjola, Tuija
Muut tekijät: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41914
_version_ 1826225747249856512
author Pohjola, Tuija
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pohjola, Tuija Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pohjola, Tuija Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pohjola, Tuija
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin vastavuoroisten ystävyyssuhteiden olemassaolon yhteyttä lasten tekniseen lukutaitoon ja luetun ymmärtämiseen kolmannella ja neljännellä luokalla. Lisäksi tutkittiin, olivatko ystävykset keskenään samankaltaisia lukutaidon suhteen ja lisääntyikö ystävysten keskinäinen samankaltaisuus kolmannelta luokalta neljännelle luokalle eli tapahtuiko lukutaidossa sosialisaatiota ystävysten välillä. Tutkimuksessa selvitettiin myös kognitiivisen taitotason, lukivaikeusriskin ja sukupuolen merkitystä lukutaidon ystäväsosialisaatiota muuntavina tekijöinä. Tutkimus toteutettiin osana laajempaa Alkuportaat-seurantatutkimusta, jossa seurataan lapsia esiopetuksesta yhdeksännen luokan loppuun. Tässä tutkimuksessa oli mukana 941 lasta, joista 717 oli Kuopiosta ja 224 Laukaasta. Vastavuoroisia ystävyyssuhteita, teknistä lukutaitoa ja luetun ymmärtämistä mitattiin ryhmätestein kolmannen ja neljännen luokan keväällä vuosina 2009 ja 2010. Lisäksi kolmannen luokan keväällä mitattiin lasten kognitiivista taitotasoa. Esikoulukeväänä 2007 arvioitiin lasten lukivaikeusriskiä. Riippumattomien otosten t-testillä saatujen tulosten mukaan teknisen lukutaidon ja luetun ymmärtämisen taso oli parempi lapsilla, joilla oli vähintään yksi vastavuoroinen ystävä. Lisäksi Pearsonin korrelaatiokertoimen avulla havaittiin ystävysten olevan keskenään samantasoisia lukijoita. Hierarkkinen regressioanalyysi osoitti, että kolmannen ja neljännen luokan kevätlukukausien välillä ystävysten keskinäisen samankaltaisuus oli lisääntynyt teknisessä lukutaidossa ja tekstitason luetun ymmärtämisessä. Ystävysten välillä oli siis tapahtunut lukutaitoon liittyvää sosialisaatiota. Kognitiivinen taitotaso muunsi teknisen lukutaidon ystäväsosialisaatiota siten, että kognitiivisesti taitavammat lapset samankaltaistuivat ystäviensä kanssa, mutta kognitiivisesti heikommilla lapsilla sosialisaatiota ei havaittu. Sukupuoli muunsi lausetason luetun ymmärtämisen ystäväsosialisaatiota siten, että sosialisaatiota tapahtui vain tyttöjen ja heidän ystäviensä välillä. Tulokset syventävät aikaisempia tutkimustuloksia ystävyyssuhteiden ja koulusuoriutumisen välisistä yhteyksistä keskittämällä tarkastelun tärkeään yksittäiseen akateemiseen taitoon, lukemiseen. Ystävien olemassaolon ja hyvän lukutaidon välinen yhteys osoittaa, että lukutaidon kehittymisen kannalta olisi hyödyllistä tukea lasten sosiaalisten taitojen kehittymistä ja kannustaa lapsia yhteistyöhön koulussa. Koska ystävysten välillä havaittiin tapahtuvan lukutaitoon liittyvää sosialisaatiota, lapsen lukutaidon kehittymiseen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, mikäli hänen ystävillään on heikko lukutaito.
first_indexed 2024-09-11T08:50:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Pohjola, Tuija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-07-30T11:27:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-07-30T11:27:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1274857", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41914", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin vastavuoroisten yst\u00e4vyyssuhteiden olemassaolon yhteytt\u00e4 lasten tekniseen lukutaitoon ja luetun ymm\u00e4rt\u00e4miseen kolmannella ja nelj\u00e4nnell\u00e4 luokalla. Lis\u00e4ksi tutkittiin, olivatko yst\u00e4vykset kesken\u00e4\u00e4n samankaltaisia lukutaidon suhteen ja lis\u00e4\u00e4ntyik\u00f6 yst\u00e4vysten keskin\u00e4inen samankaltaisuus kolmannelta luokalta nelj\u00e4nnelle luokalle eli tapahtuiko lukutaidossa sosialisaatiota yst\u00e4vysten v\u00e4lill\u00e4. Tutkimuksessa selvitettiin my\u00f6s kognitiivisen taitotason, lukivaikeusriskin ja sukupuolen merkityst\u00e4 lukutaidon yst\u00e4v\u00e4sosialisaatiota muuntavina tekij\u00f6in\u00e4. Tutkimus toteutettiin osana laajempaa Alkuportaat-seurantatutkimusta, jossa seurataan lapsia esiopetuksesta yhdeks\u00e4nnen luokan loppuun. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa oli mukana 941 lasta, joista 717 oli Kuopiosta ja 224 Laukaasta. Vastavuoroisia yst\u00e4vyyssuhteita, teknist\u00e4 lukutaitoa ja luetun ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4 mitattiin ryhm\u00e4testein kolmannen ja nelj\u00e4nnen luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 vuosina 2009 ja 2010. Lis\u00e4ksi kolmannen luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 mitattiin lasten kognitiivista taitotasoa. Esikoulukev\u00e4\u00e4n\u00e4 2007 arvioitiin lasten lukivaikeusriski\u00e4. Riippumattomien otosten t-testill\u00e4 saatujen tulosten mukaan teknisen lukutaidon ja luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen taso oli parempi lapsilla, joilla oli v\u00e4hint\u00e4\u00e4n yksi vastavuoroinen yst\u00e4v\u00e4. Lis\u00e4ksi Pearsonin korrelaatiokertoimen avulla havaittiin yst\u00e4vysten olevan kesken\u00e4\u00e4n samantasoisia lukijoita. Hierarkkinen regressioanalyysi osoitti, ett\u00e4 kolmannen ja nelj\u00e4nnen luokan kev\u00e4tlukukausien v\u00e4lill\u00e4 yst\u00e4vysten keskin\u00e4isen samankaltaisuus oli lis\u00e4\u00e4ntynyt teknisess\u00e4 lukutaidossa ja tekstitason luetun ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4. Yst\u00e4vysten v\u00e4lill\u00e4 oli siis tapahtunut lukutaitoon liittyv\u00e4\u00e4 sosialisaatiota. Kognitiivinen taitotaso muunsi teknisen lukutaidon yst\u00e4v\u00e4sosialisaatiota siten, ett\u00e4 kognitiivisesti taitavammat lapset samankaltaistuivat yst\u00e4viens\u00e4 kanssa, mutta kognitiivisesti heikommilla lapsilla sosialisaatiota ei havaittu. Sukupuoli muunsi lausetason luetun ymm\u00e4rt\u00e4misen yst\u00e4v\u00e4sosialisaatiota siten, ett\u00e4 sosialisaatiota tapahtui vain tytt\u00f6jen ja heid\u00e4n yst\u00e4viens\u00e4 v\u00e4lill\u00e4. Tulokset syvent\u00e4v\u00e4t aikaisempia tutkimustuloksia yst\u00e4vyyssuhteiden ja koulusuoriutumisen v\u00e4lisist\u00e4 yhteyksist\u00e4 keskitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 tarkastelun t\u00e4rke\u00e4\u00e4n yksitt\u00e4iseen akateemiseen taitoon, lukemiseen. Yst\u00e4vien olemassaolon ja hyv\u00e4n lukutaidon v\u00e4linen yhteys osoittaa, ett\u00e4 lukutaidon kehittymisen kannalta olisi hy\u00f6dyllist\u00e4 tukea lasten sosiaalisten taitojen kehittymist\u00e4 ja kannustaa lapsia yhteisty\u00f6h\u00f6n koulussa. Koska yst\u00e4vysten v\u00e4lill\u00e4 havaittiin tapahtuvan lukutaitoon liittyv\u00e4\u00e4 sosialisaatiota, lapsen lukutaidon kehittymiseen kannattaa kiinnitt\u00e4\u00e4 erityist\u00e4 huomiota, mik\u00e4li h\u00e4nen yst\u00e4vill\u00e4\u00e4n on heikko lukutaito.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tuija Pohjola (tukrpohj) on 2013-07-30 11:26:59.927005. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-07-30T11:27:00Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201307302102.pdf: 1536848 bytes, checksum: 08cd0657d62470154132760c523db53d (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-07-30T11:27:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201307302102.pdf: 1536848 bytes, checksum: 08cd0657d62470154132760c523db53d (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Lukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tekninen lukutaito", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luetun ymm\u00e4rt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yst\u00e4vyyssuhteet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yst\u00e4v\u00e4sosialisaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yst\u00e4vyyssuhteiden ja lukutaidon v\u00e4liset yhteydet kolmannella ja nelj\u00e4nnell\u00e4 luokalla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201307302102", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-07-30T11:27:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luetun ymm\u00e4rt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yst\u00e4vyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset suhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41914
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:27Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2e5d54da-aadb-4005-8493-78401ae30243\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201307302102.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pohjola, Tuija Ystävyyssuhteiden ja lukutaidon väliset yhteydet kolmannella ja neljännellä luokalla Lukutaito tekninen lukutaito luetun ymmärtäminen ystävyyssuhteet ystäväsosialisaatio Psykologia Psychology 202 lukutaito ystävyys sosiaaliset suhteet koululaiset
title Ystävyyssuhteiden ja lukutaidon väliset yhteydet kolmannella ja neljännellä luokalla
title_full Ystävyyssuhteiden ja lukutaidon väliset yhteydet kolmannella ja neljännellä luokalla
title_fullStr Ystävyyssuhteiden ja lukutaidon väliset yhteydet kolmannella ja neljännellä luokalla Ystävyyssuhteiden ja lukutaidon väliset yhteydet kolmannella ja neljännellä luokalla
title_full_unstemmed Ystävyyssuhteiden ja lukutaidon väliset yhteydet kolmannella ja neljännellä luokalla Ystävyyssuhteiden ja lukutaidon väliset yhteydet kolmannella ja neljännellä luokalla
title_short Ystävyyssuhteiden ja lukutaidon väliset yhteydet kolmannella ja neljännellä luokalla
title_sort ystävyyssuhteiden ja lukutaidon väliset yhteydet kolmannella ja neljännellä luokalla
title_txtP Ystävyyssuhteiden ja lukutaidon väliset yhteydet kolmannella ja neljännellä luokalla
topic Lukutaito tekninen lukutaito luetun ymmärtäminen ystävyyssuhteet ystäväsosialisaatio Psykologia Psychology 202 lukutaito ystävyys sosiaaliset suhteet koululaiset
topic_facet 202 Lukutaito Psychology Psykologia koululaiset luetun ymmärtäminen lukutaito sosiaaliset suhteet tekninen lukutaito ystävyys ystävyyssuhteet ystäväsosialisaatio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41914 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201307302102
work_keys_str_mv AT pohjolatuija ystävyyssuhteidenjalukutaidonvälisetyhteydetkolmannellajaneljännelläluokalla