Oppilas oman fyysisen toimintakykynsä arvioijana

Jokinen, Joonas & Järvelä, Samuli 2013. Oppilas oman fyysisen toimintakykynsä arvioijana. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 80s. Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää 5. ja 8. luokkalaisten eroja fyysisen toimintakyvyn, toimintakyvy...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Jokinen, Joonas, Järvelä, Samuli
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2013
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41911
_version_ 1828193125396381696
author Jokinen, Joonas Järvelä, Samuli
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jokinen, Joonas Järvelä, Samuli Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jokinen, Joonas Järvelä, Samuli Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jokinen, Joonas
datasource_str_mv jyx
description Jokinen, Joonas & Järvelä, Samuli 2013. Oppilas oman fyysisen toimintakykynsä arvioijana. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 80s. Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää 5. ja 8. luokkalaisten eroja fyysisen toimintakyvyn, toimintakyvyn itsearvioinnin sekä itsearvioinnin realistisuuden suhteen. Lisäksi tutkimme eroavatko tytöt ja pojat toisistaan edellä mainittujen ominaisuuksien suhteen omassa ikäluokassaan sekä luokkien välillä. Tutkimuksen kohteena olivat kuuden keskisuomalaisen ja neljän kainuulaisen koulun oppilaat (N=491). Heistä 254 oppilasta täytti toimintakykymittausten ohessa omaa toimintakykyään koskevan itsearviointikaavakkeen ja valikoitui siten tutkimuksemme aineistoksi. 5. luokan tyttöjä aineistossa oli 57, 5. luokan poikia 80, 8. luokan tyttöjä 57 ja 8. luokan poikia 60. Toimintakykymittaukset ja itsearviointikaavakkeiden täyttö suoritettiin tutkijoiden johdolla ja aineiston keräämisestä vastasi kymmenen tehtävään koulutettua tutkimusapulaista. Fyysisen toimintakyvyn mittaukset tehtiin kouluissa kahden kaksoistunnin aikana. Ensimmäisellä tunnilla ennen mittausten suorittamista oppilaat täyttivät itsearviointikaavakkeen, jossa he itsearvioivat omaa fyysistä toimintakykyään 5-portaisesti. Itsearvioinnissa ja toimintakykymittauksissa sukupuolten ja luokka-asteiden välisiä eroja selvitettiin riippumattomien otosten t-testin avulla. Fyysisen toimintakyvyn ja itsearvioidun toimintakyvyn yhteyttä Spearmanin korrelaatiokertoimen avulla. Tutkimustuloksemme osoittivat, että 5. luokkalaisten oppilaiden väliset erot oman toimintakyvyn itsearvioinnissa olivat tyttöjen ja poikien välillä pieniä. Sukupuolten väliset erot alkoivat näkyä 8. luokan itsearviointien tuloksissa, siten että 8. luokan tytöt arvioivat oman toimintakykynsä huomattavasti paremmaksi kuin vastaavat ikäluokkansa pojat. 8. luokkalaisten fyysinen toimintakyky oli 5. luokkalaisia parempi. 5. luokan tytöt saivat poikia parempia tuloksia eteentaivutuksessa ja käsipainonnostossa. 5. luokalla tyttöjen ja poikien 8-juoksussa ei ollut eroja, kun taas tarkkuusheitossa ja vauhdittomassa 5-loikassa pojat saivat tyttöjä parempia tuloksia. 8. luokan tytöt suoriutuivat poikia paremmin eteentaivutuksessa kun taas 8. luokan pojat suoriutuivat tyttöjä paremmin käsipainonnostossa, vauhdittomassa 5-loikassa, 8-juoksussa ja tarkkuusheitossa. Toimintakyvyn ja itsearvioiden välisessä korrelaatiossa tulokset olivat aiemman tutkimustiedon mukaisia. Kokonaan uutta tietoa oli, että myös 5. luokan tytöt sekä pojat pystyvät arvioimaan omaa fyysistä toimintakykyään tarkasti 5-portaisen itsearviointiasteikon avulla. 8. luokan oppilaista pojat kykenivät arvioimaan realistisemmin omaa toimintakykyään, kun taas tyttöjen optimistiset itsearviot näkyivät heikkona korrelaationa toimintakykymittausten tulosten kanssa. Tulostemme perusteella oppilaiden fyysisen toimintakyvyn itsearvioinnissa ilmeneviin haasteisiin on syytä puuttua, etenkin 8. luokan oppilaiden fyysisten toimintakykytestauksien yhteydessä. Aiempaan tutkimukseen pohjaten, oppilaiden itsearvioita on mahdollista helpottaa perehtymällä arvioitavaan aiheeseen huolella ennen varsinaista arviota esimerkiksi opetusvideon tai luetun tekstin avulla. Opetussuunnitelmaan kirjattujen tavoitteiden saavuttamiseksi tämä on ensiarvoisen tärkeää.
first_indexed 2023-03-22T09:58:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Jokinen, Joonas", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4rvel\u00e4, Samuli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-07-29T08:28:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-07-29T08:28:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1274809", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41911", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Jokinen, Joonas & J\u00e4rvel\u00e4, Samuli 2013. Oppilas oman fyysisen toimintakykyns\u00e4 arvioijana. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu \u2013tutkielma, 80s.\r\n\r\nTutkimuksemme tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 5. ja 8. luokkalaisten eroja fyysisen toimintakyvyn, toimintakyvyn itsearvioinnin sek\u00e4 itsearvioinnin realistisuuden suhteen. Lis\u00e4ksi tutkimme eroavatko tyt\u00f6t ja pojat toisistaan edell\u00e4 mainittujen ominaisuuksien suhteen omassa ik\u00e4luokassaan sek\u00e4 luokkien v\u00e4lill\u00e4.\r\n\r\nTutkimuksen kohteena olivat kuuden keskisuomalaisen ja nelj\u00e4n kainuulaisen koulun oppilaat (N=491). Heist\u00e4 254 oppilasta t\u00e4ytti toimintakykymittausten ohessa omaa toimintakyky\u00e4\u00e4n koskevan itsearviointikaavakkeen ja valikoitui siten tutkimuksemme aineistoksi. 5. luokan tytt\u00f6j\u00e4 aineistossa oli 57, 5. luokan poikia 80, 8. luokan tytt\u00f6j\u00e4 57 ja 8. luokan poikia 60. Toimintakykymittaukset ja itsearviointikaavakkeiden t\u00e4ytt\u00f6 suoritettiin tutkijoiden johdolla ja aineiston ker\u00e4\u00e4misest\u00e4 vastasi kymmenen teht\u00e4v\u00e4\u00e4n koulutettua tutkimusapulaista. Fyysisen toimintakyvyn mittaukset tehtiin kouluissa kahden kaksoistunnin aikana. Ensimm\u00e4isell\u00e4 tunnilla ennen mittausten suorittamista oppilaat t\u00e4yttiv\u00e4t itsearviointikaavakkeen, jossa he itsearvioivat omaa fyysist\u00e4 toimintakyky\u00e4\u00e4n 5-portaisesti. Itsearvioinnissa ja toimintakykymittauksissa sukupuolten ja luokka-asteiden v\u00e4lisi\u00e4 eroja selvitettiin riippumattomien otosten t-testin avulla. Fyysisen toimintakyvyn ja itsearvioidun toimintakyvyn yhteytt\u00e4 Spearmanin korrelaatiokertoimen avulla.\r\n\r\nTutkimustuloksemme osoittivat, ett\u00e4 5. luokkalaisten oppilaiden v\u00e4liset erot oman toimintakyvyn itsearvioinnissa olivat tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4 pieni\u00e4. Sukupuolten v\u00e4liset erot alkoivat n\u00e4ky\u00e4 8. luokan itsearviointien tuloksissa, siten ett\u00e4 8. luokan tyt\u00f6t arvioivat oman toimintakykyns\u00e4 huomattavasti paremmaksi kuin vastaavat ik\u00e4luokkansa pojat. 8. luokkalaisten fyysinen toimintakyky oli 5. luokkalaisia parempi. 5. luokan tyt\u00f6t saivat poikia parempia tuloksia eteentaivutuksessa ja k\u00e4sipainonnostossa. 5. luokalla tytt\u00f6jen ja poikien 8-juoksussa ei ollut eroja, kun taas tarkkuusheitossa ja vauhdittomassa 5-loikassa pojat saivat tytt\u00f6j\u00e4 parempia tuloksia. 8. luokan tyt\u00f6t suoriutuivat poikia paremmin eteentaivutuksessa kun taas 8. luokan pojat suoriutuivat tytt\u00f6j\u00e4 paremmin k\u00e4sipainonnostossa, vauhdittomassa 5-loikassa, 8-juoksussa ja tarkkuusheitossa. Toimintakyvyn ja itsearvioiden v\u00e4lisess\u00e4 korrelaatiossa tulokset olivat aiemman tutkimustiedon mukaisia. Kokonaan uutta tietoa oli, ett\u00e4 my\u00f6s 5. luokan tyt\u00f6t sek\u00e4 pojat pystyv\u00e4t arvioimaan omaa fyysist\u00e4 toimintakyky\u00e4\u00e4n tarkasti 5-portaisen itsearviointiasteikon avulla. 8. luokan oppilaista pojat kykeniv\u00e4t arvioimaan realistisemmin omaa toimintakyky\u00e4\u00e4n, kun taas tytt\u00f6jen optimistiset itsearviot n\u00e4kyiv\u00e4t heikkona korrelaationa toimintakykymittausten tulosten kanssa. Tulostemme perusteella oppilaiden fyysisen toimintakyvyn itsearvioinnissa ilmeneviin haasteisiin on syyt\u00e4 puuttua, etenkin 8. luokan oppilaiden fyysisten toimintakykytestauksien yhteydess\u00e4. Aiempaan tutkimukseen pohjaten, oppilaiden itsearvioita on mahdollista helpottaa perehtym\u00e4ll\u00e4 arvioitavaan aiheeseen huolella ennen varsinaista arviota esimerkiksi opetusvideon tai luetun tekstin avulla. Opetussuunnitelmaan kirjattujen tavoitteiden saavuttamiseksi t\u00e4m\u00e4 on ensiarvoisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Samuli J\u00e4rvel\u00e4 (sakaeeja) on 2013-07-29 08:28:54.787930. Form: Pro gradu -lomake (2 tekij\u00e4\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-2-tekijaa). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-07-29T08:28:56Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201307292099.pdf: 454449 bytes, checksum: fea63de79fc16be2a4114fee086c565e (MD5)\r\nlicense.html: 5458 bytes, checksum: 991b97875df9295735a481cf93855cc1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-07-29T08:28:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201307292099.pdf: 454449 bytes, checksum: fea63de79fc16be2a4114fee086c565e (MD5)\r\nlicense.html: 5458 bytes, checksum: 991b97875df9295735a481cf93855cc1 (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen toimintakyky", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsearviointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen min\u00e4k\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4k\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuoret", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilas oman fyysisen toimintakykyns\u00e4 arvioijana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201307292099", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-07-29T08:28:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen toimintakyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsearviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41911
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:31Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/580df07c-b338-4708-a2e3-f374c5055c69\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201307292099.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jokinen, Joonas Järvelä, Samuli Oppilas oman fyysisen toimintakykynsä arvioijana fyysinen toimintakyky itsearviointi fyysinen minäkäsitys minäkäsitys lapset nuoret koulu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 arviointi itsetunto minäkuva
title Oppilas oman fyysisen toimintakykynsä arvioijana
title_full Oppilas oman fyysisen toimintakykynsä arvioijana
title_fullStr Oppilas oman fyysisen toimintakykynsä arvioijana Oppilas oman fyysisen toimintakykynsä arvioijana
title_full_unstemmed Oppilas oman fyysisen toimintakykynsä arvioijana Oppilas oman fyysisen toimintakykynsä arvioijana
title_short Oppilas oman fyysisen toimintakykynsä arvioijana
title_sort oppilas oman fyysisen toimintakykynsä arvioijana
title_txtP Oppilas oman fyysisen toimintakykynsä arvioijana
topic fyysinen toimintakyky itsearviointi fyysinen minäkäsitys minäkäsitys lapset nuoret koulu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 arviointi itsetunto minäkuva
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education arviointi fyysinen minäkäsitys fyysinen toimintakyky itsearviointi itsetunto koulu lapset minäkuva minäkäsitys nuoret
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41911 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201307292099
work_keys_str_mv AT jokinenjoonas oppilasomanfyysisentoimintakykynsäarvioijana