Peruskoululaisten yhteiskunnallisen osaamisen estimointi sekamallilla sovellus ICCS 2009 -aineistoon

Nuorten yhteiskunnallisia tietoja ja eri yhteiskunnallisten ilmiöiden ymmärtämistä, samoin kuin kansalaisuuteen ja yhteiskunnassa toimimiseen liittyviä asenteita tutkimalla voidaan selvittää kansalaisyhteiskunnan tulevaisuuden kannalta merkittäviä kysymyksiä. Nuorten halukkuuteen ja kiinnostukseen o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huttu, Tuomo
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Matematiikan ja tilastotieteen laitos, Department of Mathematics and Statistics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41897
_version_ 1826225714586714112
author Huttu, Tuomo
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Matematiikan ja tilastotieteen laitos Department of Mathematics and Statistics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Huttu, Tuomo Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Matematiikan ja tilastotieteen laitos Department of Mathematics and Statistics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Huttu, Tuomo Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Matematiikan ja tilastotieteen laitos Department of Mathematics and Statistics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Huttu, Tuomo
datasource_str_mv jyx
description Nuorten yhteiskunnallisia tietoja ja eri yhteiskunnallisten ilmiöiden ymmärtämistä, samoin kuin kansalaisuuteen ja yhteiskunnassa toimimiseen liittyviä asenteita tutkimalla voidaan selvittää kansalaisyhteiskunnan tulevaisuuden kannalta merkittäviä kysymyksiä. Nuorten halukkuuteen ja kiinnostukseen osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan vaikuttavat nuorten yksilöllisen ja sosiaalisen taustan piirteet, kuten sukupuoli ja kielitausta. Kansainvälisessä ICCS-tutkimuksessa pyrittiin selvittämään piirteiden vaikutusta nuorten yhteiskunnallisiin tietoihin, osallistumiseen ja asenteisiin. ICCS 2009 -aineiston pohjalta tutkittiin Suomen sisäistä vaihtelua nuorten yhteiskunnallisissa tiedoissa ja taidoissa sekä tähän vaihteluun vaikuttavia yksilöllisiä ja sosiaalisia piirteitä 8. luokkalaisilla nuorilla. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat eivät vastanneet kaikkiin koekysymyksiin, vaan kysymykset jaettiin koevihkoihin, joista kukin oppilas sai ratkaistavakseen yhden. Tehtävien skaalauksessa käytettiin MRCML-mallia. Vastemuuttujina tutkimuksessa ovat osaamista kuvaavat Plausible Value -arvot, jotka on generoitu jokaiselle oppilaalle tämän taustatietojen ja koevastausten perusteella mallinnetusta posteriorijakaumasta. Taustamuuttujina ovat sukupuoli, kotona käytettävä kieli, viisi pääkomponenttia (kiinnostus politiikkaan, suhtautuminen tasa-arvoon, kodin sosioekonominen asema, demokraattisuus ja olosuhteet koulussa), osallistuminen koulun toimintaan, osallistuminen järjestötoimintaan, osallistuminen laittomaan protestointiin ja osallistuminen lailliseen protestointiin. Mallinnus suoritettiin koulu- ja oppilasvaikutuksen sisältävällä varianssikomponenttimallilla, ja tuloksena saatiin 12 päävaikutusta ja seitsemän yhdysvaitusta. Suomen koulujen välinen varianssikomponentti on pieni suhteessa kokonaisvarianssiin eli Suomen koulujen välinen vaihtelu on vähäistä. Yhdysvaikutuksia ei tule jättää pois mallinnuksesta niiden tuoman tilastollisesti merkitsevän informaation takia.
first_indexed 2023-03-22T09:58:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Huttu, Tuomo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-07-19T11:50:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-07-19T11:50:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1274803", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41897", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nuorten yhteiskunnallisia tietoja ja eri yhteiskunnallisten ilmi\u00f6iden ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4, samoin kuin kansalaisuuteen ja yhteiskunnassa toimimiseen liittyvi\u00e4 asenteita tutkimalla voidaan selvitt\u00e4\u00e4 kansalaisyhteiskunnan tulevaisuuden kannalta merkitt\u00e4vi\u00e4 kysymyksi\u00e4. Nuorten halukkuuteen ja kiinnostukseen osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan vaikuttavat nuorten yksil\u00f6llisen ja sosiaalisen taustan piirteet, kuten sukupuoli ja kielitausta. Kansainv\u00e4lisess\u00e4 ICCS-tutkimuksessa pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n piirteiden vaikutusta nuorten yhteiskunnallisiin tietoihin, osallistumiseen ja asenteisiin.\r\n\r\nICCS 2009 -aineiston pohjalta tutkittiin Suomen sis\u00e4ist\u00e4 vaihtelua nuorten yhteiskunnallisissa tiedoissa ja taidoissa sek\u00e4 t\u00e4h\u00e4n vaihteluun vaikuttavia yksil\u00f6llisi\u00e4 ja sosiaalisia piirteit\u00e4 8. luokkalaisilla nuorilla. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat eiv\u00e4t vastanneet kaikkiin koekysymyksiin, vaan kysymykset jaettiin koevihkoihin, joista kukin oppilas sai ratkaistavakseen yhden. Teht\u00e4vien skaalauksessa k\u00e4ytettiin MRCML-mallia. Vastemuuttujina tutkimuksessa ovat osaamista kuvaavat Plausible Value -arvot, jotka on generoitu jokaiselle oppilaalle t\u00e4m\u00e4n taustatietojen ja koevastausten perusteella mallinnetusta posteriorijakaumasta. Taustamuuttujina ovat sukupuoli, kotona k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 kieli, viisi p\u00e4\u00e4komponenttia (kiinnostus politiikkaan, suhtautuminen tasa-arvoon, kodin sosioekonominen asema, demokraattisuus ja olosuhteet koulussa), osallistuminen koulun toimintaan, osallistuminen j\u00e4rjest\u00f6toimintaan, osallistuminen laittomaan protestointiin ja osallistuminen lailliseen protestointiin.\r\n\r\nMallinnus suoritettiin koulu- ja oppilasvaikutuksen sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 varianssikomponenttimallilla, ja tuloksena saatiin 12 p\u00e4\u00e4vaikutusta ja seitsem\u00e4n yhdysvaitusta. Suomen koulujen v\u00e4linen varianssikomponentti on pieni suhteessa kokonaisvarianssiin eli Suomen koulujen v\u00e4linen vaihtelu on v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. Yhdysvaikutuksia ei tule j\u00e4tt\u00e4\u00e4 pois mallinnuksesta niiden tuoman tilastollisesti merkitsev\u00e4n informaation takia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tuomo Huttu (tuolhutt) on 2013-07-19 11:50:23.128340. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-07-19T11:50:26Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201307192090.pdf: 901378 bytes, checksum: decc0a28618deb0bec92d738c52d4b7b (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-07-19T11:50:26Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201307192090.pdf: 901378 bytes, checksum: decc0a28618deb0bec92d738c52d4b7b (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkkojulkaisu.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Raschin malli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Plausible Value", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sekamalli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ICCS 2009", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Peruskoululaisten yhteiskunnallisen osaamisen estimointi sekamallilla : sovellus ICCS 2009 -aineistoon", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201307192090", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Matematiikan ja tilastotieteen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Mathematics and Statistics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tilastotiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Statistics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-07-19T11:50:26Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4043", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lineaariset mallit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tilastotiede", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41897
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:04Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/38869496-bf64-4c65-8ad8-d3e0c395a9bd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201307192090.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huttu, Tuomo Peruskoululaisten yhteiskunnallisen osaamisen estimointi sekamallilla : sovellus ICCS 2009 -aineistoon Raschin malli Plausible Value sekamalli ICCS 2009 Tilastotiede Statistics 4043 lineaariset mallit tilastotiede
title Peruskoululaisten yhteiskunnallisen osaamisen estimointi sekamallilla : sovellus ICCS 2009 -aineistoon
title_full Peruskoululaisten yhteiskunnallisen osaamisen estimointi sekamallilla : sovellus ICCS 2009 -aineistoon
title_fullStr Peruskoululaisten yhteiskunnallisen osaamisen estimointi sekamallilla : sovellus ICCS 2009 -aineistoon Peruskoululaisten yhteiskunnallisen osaamisen estimointi sekamallilla : sovellus ICCS 2009 -aineistoon
title_full_unstemmed Peruskoululaisten yhteiskunnallisen osaamisen estimointi sekamallilla : sovellus ICCS 2009 -aineistoon Peruskoululaisten yhteiskunnallisen osaamisen estimointi sekamallilla : sovellus ICCS 2009 -aineistoon
title_short Peruskoululaisten yhteiskunnallisen osaamisen estimointi sekamallilla
title_sort peruskoululaisten yhteiskunnallisen osaamisen estimointi sekamallilla sovellus iccs 2009 aineistoon
title_sub sovellus ICCS 2009 -aineistoon
title_txtP Peruskoululaisten yhteiskunnallisen osaamisen estimointi sekamallilla : sovellus ICCS 2009 -aineistoon
topic Raschin malli Plausible Value sekamalli ICCS 2009 Tilastotiede Statistics 4043 lineaariset mallit tilastotiede
topic_facet 4043 ICCS 2009 Plausible Value Raschin malli Statistics Tilastotiede lineaariset mallit sekamalli tilastotiede
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41897 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201307192090
work_keys_str_mv AT huttutuomo peruskoululaistenyhteiskunnallisenosaamisenestimointisekamallillasovellusiccs2009aine