Yläkoululaisten kokemuksia liikunnanopettajien palautteenannosta

Uotila Marianne. 2013. Yläkoululaisten kokemuksia liikunnanopettajien palautteenannosta. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu- tutkielma. 80 s. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 7. ja 9.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien koke-muksia liikunnanopettajan palautteenannosta sekä tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Uotila, Marianne
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Licentiate thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41893
_version_ 1825671701594112000
author Uotila, Marianne
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Uotila, Marianne Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Uotila, Marianne Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Uotila, Marianne
datasource_str_mv jyx
description Uotila Marianne. 2013. Yläkoululaisten kokemuksia liikunnanopettajien palautteenannosta. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu- tutkielma. 80 s. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 7. ja 9.-luokkalaisten tyttöjen ja poikien koke-muksia liikunnanopettajan palautteenannosta sekä tutkia tavoiteorientaation, positiivisen, negatiivisen ja korjaavan palautteensaannin määrän ja viihtymisen yhteyksiä. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolen ja luokka-asteiden välisiä eroja edellä kuvatuissa muuttujissa sekä selvitettiin liikuntanumeron yhteyttä palautteensaannin määrään ja siihen, miten oppilas henkilökohtaisesti kokee palautteen. Tutkimuksen kohdejoukkona olivat Varsinais-Suomen ja Hämeen seudun neljän koulun 7- ja 9.-luokkalaiset tytöt ja pojat (n=380). Aineisto kerättiin kyselylomakkeella (liite 2) maalikuussa 2012. Palautteenannon yhteyksiä tutkittiin Perceived Teacher Feedback Questionnaire-mittarista muokatuilla mittareilla. Tavoiteorientaatiota selvitettäessä käy-tettiin koululiikunnan motivaatioilmastomittaria ja koettua viihtyvyyttä arvioitiin Enjo-yment in sport-mittarilla. Aineiston tilastolliseen analysointiin käytettiin IBM SPSS Statistics 19 ohjelmaa. Tuloksia analysoitiin t-testien, muuttujien välisten korrelaatioi-den, yksisuuntaisen varianssianalyysin ja LSD-parivertailutestin avulla. Tutkimustulosten perusteella oppilaat kokivat saavansa korjaavaa ja positiivista palau-tetta eniten ja negatiivista palautetta vähiten. Tytöt kokivat saavansa enemmän positii-vista ja korjaavaa palautetta ja vähemmän negatiivista palautetta kuin pojat ja vastaavasti 7- luokkalaiset kokivat saavansa enemmän positiivista ja korjaavaa palautetta kuin 9-luokkalaiset. Yksilöpalautetta oppilaat kokivat saavansa vähemmän verrattuna koko ryhmälle annettuun palautteeseen. Tutkittaessa liikuntanumeron yhteyttä palautteen-saantiin, todettiin että mitä parempi oppilaan liikuntanumero oli, sitä enemmän oppilas koki saavansa positiivista ja korjaavaa palautetta ja sitä vähemmän negatiivista palautet-ta. Positiivisen ja korjaavan palautteen saaminen koettiin myös miellyttävämpänä lii-kuntanumeron ollessa korkeampi. Liikuntatunnilla viihtyminen korreloi voimakkaimmin positiivisen palautteen saamisen ja tehtäväorientaation kanssa ja heikoiten negatiivisen palautteen kanssa. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että luomalla tehtäväsuuntautunut mo-tivaatioilmasto luokkaan ja antamalla positiivista palautta oppilaille, lisätään oppilaiden viihtymistä liikuntatunnilla. Yksilöpalautteen antaminen on haastavaa ja siihen liikun-nanopettajien tuli panostaa vielä enemmän, jotta jokainen oppilas kokisi, että hänet huomioitaisiin.
first_indexed 2023-03-22T09:59:12Z
format Lisensiaatintyö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Uotila, Marianne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2013-07-16T07:20:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2013-07-16T07:20:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1272678", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41893", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Uotila Marianne. 2013. Yl\u00e4koululaisten kokemuksia liikunnanopettajien palautteenannosta. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu- tutkielma. 80 s.\n\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 7. ja 9.-luokkalaisten tytt\u00f6jen ja poikien koke-muksia liikunnanopettajan palautteenannosta sek\u00e4 tutkia tavoiteorientaation, positiivisen, negatiivisen ja korjaavan palautteensaannin m\u00e4\u00e4r\u00e4n ja viihtymisen yhteyksi\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin sukupuolen ja luokka-asteiden v\u00e4lisi\u00e4 eroja edell\u00e4 kuvatuissa muuttujissa sek\u00e4 selvitettiin liikuntanumeron yhteytt\u00e4 palautteensaannin m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n ja siihen, miten oppilas henkil\u00f6kohtaisesti kokee palautteen.\n\nTutkimuksen kohdejoukkona olivat Varsinais-Suomen ja H\u00e4meen seudun nelj\u00e4n koulun 7- ja 9.-luokkalaiset tyt\u00f6t ja pojat (n=380). Aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella (liite 2) maalikuussa 2012. Palautteenannon yhteyksi\u00e4 tutkittiin Perceived Teacher Feedback Questionnaire-mittarista muokatuilla mittareilla. Tavoiteorientaatiota selvitett\u00e4ess\u00e4 k\u00e4y-tettiin koululiikunnan motivaatioilmastomittaria ja koettua viihtyvyytt\u00e4 arvioitiin Enjo-yment in sport-mittarilla. Aineiston tilastolliseen analysointiin k\u00e4ytettiin IBM SPSS Statistics 19 ohjelmaa. Tuloksia analysoitiin t-testien, muuttujien v\u00e4listen korrelaatioi-den, yksisuuntaisen varianssianalyysin ja LSD-parivertailutestin avulla.\n\nTutkimustulosten perusteella oppilaat kokivat saavansa korjaavaa ja positiivista palau-tetta eniten ja negatiivista palautetta v\u00e4hiten. Tyt\u00f6t kokivat saavansa enemm\u00e4n positii-vista ja korjaavaa palautetta ja v\u00e4hemm\u00e4n negatiivista palautetta kuin pojat ja vastaavasti 7- luokkalaiset kokivat saavansa enemm\u00e4n positiivista ja korjaavaa palautetta kuin 9-luokkalaiset. Yksil\u00f6palautetta oppilaat kokivat saavansa v\u00e4hemm\u00e4n verrattuna koko ryhm\u00e4lle annettuun palautteeseen. Tutkittaessa liikuntanumeron yhteytt\u00e4 palautteen-saantiin, todettiin ett\u00e4 mit\u00e4 parempi oppilaan liikuntanumero oli, sit\u00e4 enemm\u00e4n oppilas koki saavansa positiivista ja korjaavaa palautetta ja sit\u00e4 v\u00e4hemm\u00e4n negatiivista palautet-ta. Positiivisen ja korjaavan palautteen saaminen koettiin my\u00f6s miellytt\u00e4v\u00e4mp\u00e4n\u00e4 lii-kuntanumeron ollessa korkeampi. Liikuntatunnilla viihtyminen korreloi voimakkaimmin positiivisen palautteen saamisen ja teht\u00e4v\u00e4orientaation kanssa ja heikoiten negatiivisen palautteen kanssa.\n\nTutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 luomalla teht\u00e4v\u00e4suuntautunut mo-tivaatioilmasto luokkaan ja antamalla positiivista palautta oppilaille, lis\u00e4t\u00e4\u00e4n oppilaiden viihtymist\u00e4 liikuntatunnilla. Yksil\u00f6palautteen antaminen on haastavaa ja siihen liikun-nanopettajien tuli panostaa viel\u00e4 enemm\u00e4n, jotta jokainen oppilas kokisi, ett\u00e4 h\u00e4net huomioitaisiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Marianne Uotila (mamiuoti) on 2013-07-16 07:20:30.015240. Form: Pro gradu -lomake (1 tekij\u00e4) (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake-1-tekijae). JyX data:", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija@noreply.fi) on 2013-07-16T07:20:30Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201307162088.pdf: 937073 bytes, checksum: 9fd9537bf6a137f264b6a7cd015e5787 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2013-07-16T07:20:31Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201307162088.pdf: 937073 bytes, checksum: 9fd9537bf6a137f264b6a7cd015e5787 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto.", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palaute", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivaatioilmasto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tavoiteorientaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viihtyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koululiikunta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00e4koululaisten kokemuksia liikunnanopettajien palautteenannosta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201307162088", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2013-07-16T07:20:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palaute", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatioilmasto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tavoiteorientaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_41893
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:25Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/59a990d5-b95d-4d2a-9b75-8126c2234c86\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201307162088.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Uotila, Marianne Yläkoululaisten kokemuksia liikunnanopettajien palautteenannosta palaute motivaatioilmasto tavoiteorientaatio viihtyminen koululiikunta Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 viihtyvyys
title Yläkoululaisten kokemuksia liikunnanopettajien palautteenannosta
title_full Yläkoululaisten kokemuksia liikunnanopettajien palautteenannosta
title_fullStr Yläkoululaisten kokemuksia liikunnanopettajien palautteenannosta Yläkoululaisten kokemuksia liikunnanopettajien palautteenannosta
title_full_unstemmed Yläkoululaisten kokemuksia liikunnanopettajien palautteenannosta Yläkoululaisten kokemuksia liikunnanopettajien palautteenannosta
title_short Yläkoululaisten kokemuksia liikunnanopettajien palautteenannosta
title_sort yläkoululaisten kokemuksia liikunnanopettajien palautteenannosta
title_txtP Yläkoululaisten kokemuksia liikunnanopettajien palautteenannosta
topic palaute motivaatioilmasto tavoiteorientaatio viihtyminen koululiikunta Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 viihtyvyys
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education koululiikunta motivaatioilmasto palaute tavoiteorientaatio viihtyminen viihtyvyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41893 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201307162088
work_keys_str_mv AT uotilamarianne yläkoululaistenkokemuksialiikunnanopettajienpalautteenannosta